Standardmodellen utanför huset...
Här kommer ett snabbt svar så här sent på kvällningen. Vi gav senaste småttingen ett sent kvällsmål vid 23-tiden och sen var det inget mer på natten. Innan hon var 4 mån sov hon 12 tim natt och 23-målet försvann en kväll när jag somnade på soffan och sov över målet, struntade i att mata när jag vaknade och hon sov tills det var väckning klockan sju. Det hela var alltså inte speciellt genomtänkt.
Någon gång måste man ändå ta bort nattmålen och visst kan de vara hungriga första natten men de äter snabbt igen sig på dan för att sen kunna sova natten lång.
Här hemma har barnen 12 tim natt och tre sovpass på dagen när de var fyra månader. Föredrar lång natt och mindre antal lurar på dagen för att det inte ska bli så upphackat.
Kram Susan
Någon gång måste man ändå ta bort nattmålen och visst kan de vara hungriga första natten men de äter snabbt igen sig på dan för att sen kunna sova natten lång.
Här hemma har barnen 12 tim natt och tre sovpass på dagen när de var fyra månader. Föredrar lång natt och mindre antal lurar på dagen för att det inte ska bli så upphackat.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
-
chokladkaninen
Hej Sarah! 
Jag tillfogar ett schemaförslag, enl vad SusanD skriver, med 4 måltider + nattslurk, och 15h15min sömn.
Det innebär att du kanske behöver bjuda på en marginalkvart någonstans om han inte orkar med - å andra sidan kan du behålla schemat som det är ända till 6 månader och dra av nån marginalkvart istället om det börjar behövas.
7 Mat
9.30-11 sova 1,5h
11 Mat
13-14.30 sova 1,5h
14.30 mat
16.30-17.15 sova 45 min
17.30 mat
19 Nattslurk
19.30 Sova 11,5 h
Med det här schemat borde det vara slut på snuttätningen, eftersom det är så pass långa intervaller mellan målen. Då hinner han också bli hungrigare och äter på så sätt mer.
Men eftersom ni har två nattmål i dagsläget skulle jag rekommendera att ni behåller det ena tills ni har kommit igång ordentligt med smakisarna. 8)
Jag tillfogar ett schemaförslag, enl vad SusanD skriver, med 4 måltider + nattslurk, och 15h15min sömn.
7 Mat
9.30-11 sova 1,5h
11 Mat
13-14.30 sova 1,5h
14.30 mat
16.30-17.15 sova 45 min
17.30 mat
19 Nattslurk
19.30 Sova 11,5 h
Med det här schemat borde det vara slut på snuttätningen, eftersom det är så pass långa intervaller mellan målen. Då hinner han också bli hungrigare och äter på så sätt mer.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
tusen tack för hjälp
Helt otroligt.. Hade tänkt köra schemat till helgen, men det blev bara av sig själv. Dock orkade han inte vara vaken så länge på morgonen, ¨men dagen blev mellan 07:00-19:30 men ett längre vakenpass på kvällen med en liten powerlur innan nattslurken. Så idag fick han i sig kring litern o nu är han nattad:-) Tusen tack för alla era kloka råd!!!
Dock kräks han en del efter nattslurken när han läggs i sängen.. Lät honom ligga på en handduk i min säng ett tag. Men han springer i luften med benen o frustar när han läggs på mage o sen kommer det en del kräk.. Till slut somna han. Men kanske är det magen som inte är van att äta så mkt mat då han tidigare ätit en del på natten eller vad tror ni??
Skulle även vilja veta vad ni gett för smakisar?? Är det gröt eller fruktpuré??
Sen såg jag en tråd där Anna skriver att modersmjölkersättning är för blaskigt för en 4,5 månaders bebis. Var på BVC idag o fick info om mat men de sa att man absolut inte skulle ge välling innan 6 månader.. Vet ni vad det är för välling Anna pratar om??? Med tanke på att de bebisar som var där idag var anmält gnälliga, snuttade på sin mammas bröst konstant o somna vid bröstet i ca 10 min.. Så blev jag än en gång så överlycklig över att jag läste BB o lärde mig annas kunskaper..
När min bebis
kl 15:30 las i sin vagn o sov 45 min för att sedan vakna glad o pigg...Alla
så impad över hur lätt han somna o hur lugn han var
Mitt svar blev som valigt.. läs BB... Dock hade två av tjejerna anammat magläget o tyckte det var toppen....

Tips om smakisar o välling mottages tacksamt när ni har tid
Stor kram till er som tar er tid att hjälpa till!
Dock kräks han en del efter nattslurken när han läggs i sängen.. Lät honom ligga på en handduk i min säng ett tag. Men han springer i luften med benen o frustar när han läggs på mage o sen kommer det en del kräk.. Till slut somna han. Men kanske är det magen som inte är van att äta så mkt mat då han tidigare ätit en del på natten eller vad tror ni??
Skulle även vilja veta vad ni gett för smakisar?? Är det gröt eller fruktpuré??
Sen såg jag en tråd där Anna skriver att modersmjölkersättning är för blaskigt för en 4,5 månaders bebis. Var på BVC idag o fick info om mat men de sa att man absolut inte skulle ge välling innan 6 månader.. Vet ni vad det är för välling Anna pratar om??? Med tanke på att de bebisar som var där idag var anmält gnälliga, snuttade på sin mammas bröst konstant o somna vid bröstet i ca 10 min.. Så blev jag än en gång så överlycklig över att jag läste BB o lärde mig annas kunskaper..
När min bebis
kl 15:30 las i sin vagn o sov 45 min för att sedan vakna glad o pigg...Alla
så impad över hur lätt han somna o hur lugn han var
Tips om smakisar o välling mottages tacksamt när ni har tid
Stor kram till er som tar er tid att hjälpa till!
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
William 20091111
Jacob 20120105
Så härligt att det går så bra, ibland faller saker och ting på plats så där härligt enkelt av sig själv.
Här har vi börjat med gröt och sen fortsatt med smakisar av majs, ärtor, potatis, broccoli m.m Ta en sak i taget ett par dagar och sen byter du till nästa så hinner du se om sonen reagerar mot något födoämne.
Kram Susan
Här har vi börjat med gröt och sen fortsatt med smakisar av majs, ärtor, potatis, broccoli m.m Ta en sak i taget ett par dagar och sen byter du till nästa så hinner du se om sonen reagerar mot något födoämne.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
Hej Sarah!
Visst är det skönt att ha Barnaboken!
De allra första smakisar hos oss brukar vara potatis blandad med bröstmjölk.
Havrevälling undviker jag till 6 mànader pà grund av gluten (det var de noga pà i Spanien) och ger ris- eller majsvälling istället. Sà kollar jag att de inte finns tillsatt socker eller annat sötningsmedel.
Visst är det skönt att ha Barnaboken!
Havrevälling undviker jag till 6 mànader pà grund av gluten (det var de noga pà i Spanien) och ger ris- eller majsvälling istället. Sà kollar jag att de inte finns tillsatt socker eller annat sötningsmedel.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Välling
Tack, såg nu Annas egna recept från engelska boken sleep all night vilket min engelske man gjorde till sin äldsta son.. Hade ingen aning om att hm gjort det men när jag visa receptet kände han igen det.. Tack tack tack för allt.. Godnatt ( hoppas på Willes första 12 timmarsnatt så här 8 dagar före 4 månadersdagen..) so far so good
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
William 20091111
Jacob 20120105
det funkar med standardmodellen utanför huset
Hej på er..
Då jag läst en mängd trådar här på forumet o fått inspiration tänkte jag bara
berätta lite hur det går o gått.. För de som läser denna tråd och haft liknande funderingar...
Råden jag fått har varit toppen och William blir 4 månader på fredag o har nu ett fast schema. Jag har räknat vakentiden innan o de har funkat, har dock vaknat o ätit på natten. NU är schema satt o han äter mkt mer på dagen... Nu i veckan inför vi Annas vällingrecept o gröt..
Har rest en del med honom, men försöker ha "lugna veckor" o en resvecka per månad.. Det går otroligt bra, ber om plats för vagnen på tåget..Har vagnat på tåget bland 30 nyfikna åskådare som fick se hur man lugnar ett barn på Wahlgrens sätt medans andra mammor gått omkring eller ammat 10 ggr på en timme. Blir trött bara att se dom..
Har även flugit..Då har jag ibland behövt åka ut tidigare än man brukar bara så han får sova i lugn o ro och sen ha vakentid på flyget.. Visst har sovpasset blivit en aningen senare om det tar tid att få ut vagnen.. Men lillfisen ler när han ser sin vagn numera.. Han älskar att sova i den.. Började sova i sin säng för 2 veckor sedan o det är inga problem för han lyssnar till ramsa o gillar lätt buff i rumpan om han har svårt att komma till ro....
Så till alla er som tycker det tar tid, ha tålamod för en dag som en av tjejerna på forumet sa " faller allt på plats" och man kan i princip resa till månen o tillbaks känns det som. Mina föräldrar var oerhört impade igår när
jag åkte in till Sthlm på dagen på brunch o han bara hängde på.. Var sprudlande glad hela dagen o sov lunchlur till sorlet av en massa människor o musik samt på o av tåget... Såg till att han kom upp ur vagnen när han var vaken så han slapp ligga o småslumra...
Ja när jag slappna av o följde schemat ordentligt så har det funkat... Tror inte han har gråtit mer än några få minuter sen han föddes då jag försökt följa Annas o forumets råd... Nu väntar jag på att han ska vända sig själv..
Liten latis är han som gärna låter mamma o pappa vända honom men ger upp ganska lätt själv. Men har honom på mage ganska mkt o ser att det ger resultat.. Idag började jag jobba hela dagar då pappa o jag ska dela lite på ledigheten nu då jag går en viktig utbildning.. Det var som en saga som pappa D sa idag.. Bara att följa schemat på kylskåpet o de har varit på minuten hela dagen.. jag kom hem till nystädat hus med rentvättade lakan o en glad bebis o pappa... Han tyckte han haft all tid i världen idag då William hängt med på hans göra o sovit som han ska... Härligt... De blir lätt fler bebisar här även om vi har 3 härliga barn redan men bara ett gemensamt..
Men vi har en massa tid över o förstår faktiskt inte hur våra vänner kan beklaga sig när det kan vara så lätt... Tur att jag sprang på BB på bibblan när jag var i 8:E månaden...
*Kommer säkerligen ha fler frågor framöver när pluttis blir äldre. Men det känns så kul att kunna hjälpa sitt lilla pyre att komma på rätt väg i livet..
Tusen tack alla fina som har hjälpt till hittills o till Anna som vi hade glädjen att träffa för ett tag sedan-- Alla barnmorskor skulle gå till henne på utbildning så skulle man inte se några hålögda mammor o pappor på stan längre o en massa pigga härliga ungar.. TACK
Då jag läst en mängd trådar här på forumet o fått inspiration tänkte jag bara
berätta lite hur det går o gått.. För de som läser denna tråd och haft liknande funderingar...
Råden jag fått har varit toppen och William blir 4 månader på fredag o har nu ett fast schema. Jag har räknat vakentiden innan o de har funkat, har dock vaknat o ätit på natten. NU är schema satt o han äter mkt mer på dagen... Nu i veckan inför vi Annas vällingrecept o gröt..
Har rest en del med honom, men försöker ha "lugna veckor" o en resvecka per månad.. Det går otroligt bra, ber om plats för vagnen på tåget..Har vagnat på tåget bland 30 nyfikna åskådare som fick se hur man lugnar ett barn på Wahlgrens sätt medans andra mammor gått omkring eller ammat 10 ggr på en timme. Blir trött bara att se dom..
Har även flugit..Då har jag ibland behövt åka ut tidigare än man brukar bara så han får sova i lugn o ro och sen ha vakentid på flyget.. Visst har sovpasset blivit en aningen senare om det tar tid att få ut vagnen.. Men lillfisen ler när han ser sin vagn numera.. Han älskar att sova i den.. Började sova i sin säng för 2 veckor sedan o det är inga problem för han lyssnar till ramsa o gillar lätt buff i rumpan om han har svårt att komma till ro....
Så till alla er som tycker det tar tid, ha tålamod för en dag som en av tjejerna på forumet sa " faller allt på plats" och man kan i princip resa till månen o tillbaks känns det som. Mina föräldrar var oerhört impade igår när
jag åkte in till Sthlm på dagen på brunch o han bara hängde på.. Var sprudlande glad hela dagen o sov lunchlur till sorlet av en massa människor o musik samt på o av tåget... Såg till att han kom upp ur vagnen när han var vaken så han slapp ligga o småslumra...
Ja när jag slappna av o följde schemat ordentligt så har det funkat... Tror inte han har gråtit mer än några få minuter sen han föddes då jag försökt följa Annas o forumets råd... Nu väntar jag på att han ska vända sig själv..
Liten latis är han som gärna låter mamma o pappa vända honom men ger upp ganska lätt själv. Men har honom på mage ganska mkt o ser att det ger resultat.. Idag började jag jobba hela dagar då pappa o jag ska dela lite på ledigheten nu då jag går en viktig utbildning.. Det var som en saga som pappa D sa idag.. Bara att följa schemat på kylskåpet o de har varit på minuten hela dagen.. jag kom hem till nystädat hus med rentvättade lakan o en glad bebis o pappa... Han tyckte han haft all tid i världen idag då William hängt med på hans göra o sovit som han ska... Härligt... De blir lätt fler bebisar här även om vi har 3 härliga barn redan men bara ett gemensamt..
Men vi har en massa tid över o förstår faktiskt inte hur våra vänner kan beklaga sig när det kan vara så lätt... Tur att jag sprang på BB på bibblan när jag var i 8:E månaden...
*Kommer säkerligen ha fler frågor framöver när pluttis blir äldre. Men det känns så kul att kunna hjälpa sitt lilla pyre att komma på rätt väg i livet..
Tusen tack alla fina som har hjälpt till hittills o till Anna som vi hade glädjen att träffa för ett tag sedan-- Alla barnmorskor skulle gå till henne på utbildning så skulle man inte se några hålögda mammor o pappor på stan längre o en massa pigga härliga ungar.. TACK
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
William 20091111
Jacob 20120105
-
marialoranga
-
TorpSara
Fast ett problem med sen matintroduktion är ju just att gluten introduceras för sent. Rönen här i Sverige säger ju att gluten BÖR introduceras mellan 4-6 månader... Tänk så olika det kan vara!miniz skrev:Hej Sarah!
Visst är det skönt att ha Barnaboken!![]()
-
chokladkaninen
Härligt att höra att det går så bra för er Sarah!
:thumbsup:
Marialoranga, vällingreceptet finns i den engelska versionen av BB men jag skrev av det i en annan tråd en gång:
Marialoranga, vällingreceptet finns i den engelska versionen av BB men jag skrev av det i en annan tråd en gång:
chokladkaninen skrev:Alla som hälsade på oss fick ta med en 30-literskartong välling....En gång skickade min pappa t o m en sån på posten....
Men nu, när jag har fått tassarna på den engelska versionen av BB, kan jag citera följande vällingrecept (sid 253; 3-4 månaderskapitlet):
Välling
1 dl water
2 dl milk (3% fat)
1 tablespoon flour (wheat)
1 teaspoon sugar
1/2 teaspoon butter
In a small saucepan mix water, milk, flour and sugar together and bring to the boil. Add the butter, bring back to the boil, then simmer mixture slowly for about 5 min. (Vem har någonsin hört talas om detta innan?För mig är välling ett pulver man köper på ICA...
)
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Välling??
Hej på er... Har även läst din tråd marialoranga o fått tips på din sida
känns som vi alla är i behov av liknande råd.
Såg att du fick svar om vällingen..
En fråga jag har kring den då Anna skriver följande på en tråd
Välkommen är du
I engelska Barnaboken ("For the Love of Children") ger jag följande recept på hemgjord välling, som är väl beprövat. Du behöver inte vara orolig för mjölken och sockret, det är nu mer än senare det är högst tillåtet.
1 dl vatten
2 dl mjölk (3%-ig)
1 matsked mjöl
1 tesked socker
1/2 tesked smör
När ska man undvika denna välling eller snarare mjölken o sockret???
Hur länge kör man på detta recept förslagsvis? Har börjat introducera enligt barnabokens PM o tänkte låta den ta över mer o mer då jag i en annan tråd läste att Anna tyckte mjölkersättning var för blaskigt för en 4,5 månaders bebis....
Imorgon kör vi på banan o sen ta vi en sak i taget för att köra på samma upplägg som i BB för 4månaders vilket han blir till helgen.... Ska bli skoj
Testade dock barnstol idag men lite vinglig var han allt trots kuddar runtom..
Må gott o tack för fina kommentarer o svar
känns som vi alla är i behov av liknande råd.
Såg att du fick svar om vällingen..
En fråga jag har kring den då Anna skriver följande på en tråd
Välkommen är du
I engelska Barnaboken ("For the Love of Children") ger jag följande recept på hemgjord välling, som är väl beprövat. Du behöver inte vara orolig för mjölken och sockret, det är nu mer än senare det är högst tillåtet.
1 dl vatten
2 dl mjölk (3%-ig)
1 matsked mjöl
1 tesked socker
1/2 tesked smör
När ska man undvika denna välling eller snarare mjölken o sockret???
Imorgon kör vi på banan o sen ta vi en sak i taget för att köra på samma upplägg som i BB för 4månaders vilket han blir till helgen.... Ska bli skoj
Testade dock barnstol idag men lite vinglig var han allt trots kuddar runtom..
Må gott o tack för fina kommentarer o svar
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
William 20091111
Jacob 20120105
-
ElinN
Re: Välling??
hej
Var och en får ta ställning själv till när var hur med mjölk, gluten, socker etc... Personligen skulle jag inte ge gluten (mjöl etc) före 4 månader och då introducera det långsamt (rekommenderas att börja med mellan 4 och 6 månader). Man kan tex börja med att stoppa ett par brödsmulor i munnen på Liten!
Mjölk i större mängd skulle jag inte ge före 1 år, som rekommendationen säger, pga risken att utveckla allergi/känslighet. Många bebis(och vuxen)magar har problem att bryta ned komjölksprotein, så jag skulle vara försiktig. Rent socker skulle jag också undvika.
Jag kanske låter präktig, men det är inte helt sant.
Jag har gett industrivälling till mina tjejer och den innehåller en hel del konstigheter kan man säga...
Dock har jag varit noga med att undvika gluten och mjölk före 4 resp 12 månader och socker är jag restriktiv med.
Bovete är ett nyttigare och "snällare" alternativ till vetemjöl och det kan man göra välling på, tex i kombination med havremjölk och rapsolja(/smör) m.m.
Det var mina tankar!
KRAM
Var och en får ta ställning själv till när var hur med mjölk, gluten, socker etc... Personligen skulle jag inte ge gluten (mjöl etc) före 4 månader och då introducera det långsamt (rekommenderas att börja med mellan 4 och 6 månader). Man kan tex börja med att stoppa ett par brödsmulor i munnen på Liten!
Jag kanske låter präktig, men det är inte helt sant.
Bovete är ett nyttigare och "snällare" alternativ till vetemjöl och det kan man göra välling på, tex i kombination med havremjölk och rapsolja(/smör) m.m.
Det var mina tankar!
KRAM
-
marialoranga
Mat o vagn
Hej på er.
Här kommer snabb lägesrapport o frågor
Wille sover nu hela nätter, vaknade helt förvånad kl 06 och var tvungen att smyga in o hörde då min son snusa gott
Maten byttes ut med buller o bong o W verkar gilla smakisar o välling..
Dock har han blivít gnällig på dagtid trots god nattsömn. Är rapig o gasig så imorgon blir det lite ersättning igen då lilla magen knorrar.. Trodde inte alls att det skulle bli några problem då han är van vid komjölk sen födseln då han alltid ätit ersättning... Dock fick jag rådet att köpa 6månadersvälling o de får han som nattslurk... Dock är jag lite skraj för att nattsömnen påverkas om jag ger ersättning igen... Är det ngn som har gett ersättning o smakisar här på forumet som det funkat för... ?? För jag märker på lillkillen att det blev för mkt för lilla magen....
Vagnfråga....planerar för en längre vistelse hos farfar Italien o under tiden kommer W bli stora killen.... Gissar att han inte nöjer sig med att ligga på rygg i sin
vagn. Har en buggaboo o den kan man göra till sittvagn när det är dags..
Dock är jag lite kluven hur det blir med dagslurarna då.. Han är ju så van vid magsovning... Är det attityd o vägledning som gäller eller hur har ni gjort då era barn ska sova i sin sittvagn när de ska sova? Mina kompisars barn har ju sovit i sittvagn men de har ju inte kört på schema utan lite smålurar här o där...
Tips mottages tacksamt
Tack o kram Sarah
Här kommer snabb lägesrapport o frågor
Wille sover nu hela nätter, vaknade helt förvånad kl 06 och var tvungen att smyga in o hörde då min son snusa gott
Maten byttes ut med buller o bong o W verkar gilla smakisar o välling..
Dock har han blivít gnällig på dagtid trots god nattsömn. Är rapig o gasig så imorgon blir det lite ersättning igen då lilla magen knorrar.. Trodde inte alls att det skulle bli några problem då han är van vid komjölk sen födseln då han alltid ätit ersättning... Dock fick jag rådet att köpa 6månadersvälling o de får han som nattslurk... Dock är jag lite skraj för att nattsömnen påverkas om jag ger ersättning igen... Är det ngn som har gett ersättning o smakisar här på forumet som det funkat för... ?? För jag märker på lillkillen att det blev för mkt för lilla magen....
Vagnfråga....planerar för en längre vistelse hos farfar Italien o under tiden kommer W bli stora killen.... Gissar att han inte nöjer sig med att ligga på rygg i sin
vagn. Har en buggaboo o den kan man göra till sittvagn när det är dags..
Dock är jag lite kluven hur det blir med dagslurarna då.. Han är ju så van vid magsovning... Är det attityd o vägledning som gäller eller hur har ni gjort då era barn ska sova i sin sittvagn när de ska sova? Mina kompisars barn har ju sovit i sittvagn men de har ju inte kört på schema utan lite smålurar här o där...
Tips mottages tacksamt
Tack o kram Sarah
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
William 20091111
Jacob 20120105