Behöver hjälp med kräkningar!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Anna09

Behöver hjälp med kräkningar!

Inlägg av Anna09 »

Hej! :lol:

Jag vet inte ifall detta hör hemma på Mat, Mage, Barnakropp, men flytta mig i så fall. :wink:

Vi har fått ett problem med kräkningar vid måltiderna. Det började i förrgår på middagen, då halvvägs in börjar hon skrika, gallskrika och är ledsen. Hon skriker ett par gånger och sen kom maten upp. (Jag kände igen skriket från när hon ramlat och blivit rädd, då har hon också kräkts) Jag gick ut med henne i badrummet och hann dit före maten kom upp.

Igår började samma sak, men då tänkte jag att "nej, vi skall inte räddas från någon matsituation", så jag tog en tom skål på bordet och fångade upp kräket i. Halva måltiden kom upp då också, sen åt vi upp resten utan problem.

Dessa två måltider har jag blivit lite irriterad :oops: :cry: SÅ FEL... på henne för att hon strulat vid matbordet, inte velat äta... usch, jag skäms för detta... :oops:

Idag vid lunchen hade vi en jättetrevlig måltid, som vi haft alltid före dessa dagar. Hon åt upp all mat, jag åt min... men så efter sista tuggan då jag som vanligt säger "tack för maten" i glad ton börjar hon skrika igen. Denna gången kraftigare och kräkningarna satte sig på tvären i halsen på henne - otäckt - så tog upp henne och hon kunde kräkas på en bricka när jag höll henne i famnen.

Efter kräkningen upphört blev hon jättelugn och på glatt humör, jag satte henne tillbaka i stolen(allting klarade sig från att få kräks på sig, både hon och bordet) och så åt vi upp efterrätten som bestod av mangopuré. Inga problem, stunden efter maten fram till luren var hon på ovanligt gott humör... men hela lunchen kom upp.

Jag förstår ingenting, och skulle gärna vilja ha hjälp från erfarna... :heart:

:?: Har jag gjort henne rädd genom att jag blev irriterad på henne två måltider för att hon inte ville äta? (urk, va dåligt av mig)

:?: Kan det vara så att hon kräks av den anledningen eftersom hon kräkts av "chock" då hon ramlat tidigare?

:?: Kan det ha att göra med lite för mycket struktur/bitar i maten, hon verkade inte jätteförtjust i denna måltiden idag...? tänker högt

(Har endast fått två framtänder uppe och två nere, så hon kan inte tugga maten så bra ännu utan sväljer bitar hela)

Försöker förstå detta så att vi kan bryta mönstret. Hon har tidigare haft problem med kaskadkräkningar fram till 3 mån ålder och sedan kräkts av kraftigt skrik under sin 8mån-ångest. Sedan endast då hon ramlat, fallit bakåt vid sittande främst.

Stor Kram och så tacksam för hjälp... :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tillägg till ovan:

Jag har hållit stenhård "ojdå"-attityd till kräkningarna och inte gjort någon stor grej av dem, ingen uppståndelse.

:heart:
//Anna
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag har väldigt svårt att tro att skriken skulle vara för att väcka någon sorts reaktion. Snarare låter det som om något fastnar och hon blir lite rädd för att hon är ovan vid konsistensen. Kan det vara så? I så fall mjukare övergång, med mosat, mjuka smörgåsbitar, banan och annat, som är i bitar men som är mjukt. Och låta det ligga i egna högar på tallriken så hon ser vad hon stoppar i sig och inte blir förvånad. Eller så är jag helt fel ute och förstår inte riktigt frågan :roll: Hojta i så fall igen.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej, tack för snabbt svar!

Hon blir matad av mig och så har hon plockbitar med gaffel själv på bordet. Ibland känns det som att hon tycker det är för grovt, men varför kommer reaktionen då efter hon svalt och allt är "frid och fröjd"... ?

Kan hon tyckt det varit äckligt att äta den maten och så blir det för mycket och så mår hon illa?.... spånar.

Idag åt hon samma som jag, fast mosat. Potatis, fiskfärsbulle och smält smör. lite grädde i för att göra det lösare och lättare att svälja...
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej igen...

hon äter smörgåsbitar till frukost utan problem, plockmat i form av ärtor, små laxbitar som hon älskar, delade kidneybönor, sånt hon kan krossa mot gommen. Banan får hon till mellis, lite mosad.

:smile:
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

... igen.... sorry... :oops:

hur mycket påverkar matmängden sömnen i den här åldern? om ett mål uteblir av kräkning menar jag...

nu vill jag sjasa bort varg hos mig... :twisted:

Kan tilläggas, damen är inte särskilt sugen på kvällsvällingen då hon alltid ätit bra på dagen.
//Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Är detta vanligt? Eller är det bara idag det varit så här?

Allstå....

1. Magsjuka (barn kan faktiskt vara magsjuka och ändå ha aptit och äta så här) vänta och se om några dagar. Ge snäll mat mot magen...

2. Allergi mot något ämne? (vanligt är att barn kräks om de inte tål något) Tor kräktes av paprika LÄNGE.

3. Om min sonen svalde grus sand eller sten ute så kräktes han ofta upp dessa. Då kan ju bitarnas storlek vara en grej. Men det faktum att hon skriker tycker jag tyder på att det är något annat som är fel.

Som sagt om det bara är de senaste dagen eller 2 skulle jag avvakta, ge lite "snäll" mat för magen och se om det går över.

Har det hållit på i perioder till och från, för en "matdagbok" och se om ni kan koppla det till något hon äter.

Sen ser jag faktiskt inget problem med att du fångar upp kräkset i en skål och sen äter vidare om det funkar för er.

När min son var magsjuk hade vi en bunke framme som han kräktes i, vi hann ju liksom inte till toa. Så det behöver väl inte vara så konstigt.

Försök nu att inte bli arg eller oroa dig, utan förmedla lugn och trygghet, så skall du se. :wink:

Och NEJ, en dålig måltid speglar inte sömnen på samma sätt längre. HOn är inte en liten bebis så hon klarar sig bra skall du se. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tack söta du för svar!

Det har hållit på i tre dagar. Middagen idag gick strålande, som det brukade göra innan. Soppa mixad med extra potatis i för tjockare konsistens, dvs inte en bit i. Sen fick hon själv smörgåsbitar och mjuka blomkålsbitar att äta av.
Inga problem med middagen alltså. Så jag skall nu ge henne mixad mat med bitar att plocka/ha på gaffel framför sig några dagar och se, sen börja med lite mer struktur igen på maten, fast inga bitar i eftersom hon bara har sina framtänder än så länge.
Jag kanske har varit lite för snabb med bitar i maten... :oops:

Tack för svar återigen, jag återkommer med info om hur det går.

KRAM :heart:
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

vi har nu gått tillbaka till mer slät mat, mixad mat i skål som jag matar med samtidigt som Lillo har bitar framför sig, av samma mat oftast, annars annat smått och gott. En gaffel finns där, jag spetsar ärtor och annat på den i hopp om att tekniken snappas upp en dag. :wink:

Vi har inte haft några kräkningar sedan dess under/efter måltid, vilket känns mycket skönt.

Vi kör så här och hoppas att detta var lösningen, tack för ALLA goda råd!

Stor Kram!

//Anna
camilla

Inlägg av camilla »

Nu verkar det ju som att det ordnat upp sig men vill bara påpeka att mina barn, snart 6 år, kräks fortfarande ibland just av att de gråter, då de gråter kommer det snor som de får ner i halsen och detta framkallar kräkreflexen.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"