Hur göra inför natt 2, försöker få bort nattmålet för en4mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Carin! :D

Bra, då satsar vi på SM som du förklarar! Och ev SHN-frågor tar vi då, ifall det kommer därhän senare. :wink: Bra att få det uppklarat! :D
Carin1 skrev: Jag vill även tillägga att jag började vagga" o viskade du ska soova, gonatt gonatt, så snart hon började gnälla, minsta pip så började jag m det fa undvika att hon vaknar till mer. Är detta rätt?
Carin1 skrev: Jag hoppas denna natt blir bättre, jag vaggar så snart hon vaknar till, hon hinner alltså aldrig börja skrika el dyl, bara smågnälla lite, sen ramsar jag tyst om hon lägger ner huvudet och lugnar sig.
Två justeringar som jag vill råda dig att göra:
:idea: Säg ramsan högt och tydligt (öva själv så att du får in rätt tonfall!), så att du betryggar och ger klara besked! Jag förstår analogin till att mysvagna, när du viskar ramsan, men mysvagnar gör man bara med riktigt små bebisar - vid den avsevärda ålder som 4 månader ändå är så är det klart och tydligt, klara besked som gäller! :D Tänk på hur skönt det är att sova när du ramsar, och känn tryggheten bre ut sig i din egen mage. Att bekräftelseramsa efter ett rejält uppvak kan fortfarande behövas, jag skickade dig länkarna till Annas beskrivning av ramsan för flera inlägg sedan så kolla dem noga!

:idea: Låt lilla damen klara gny, gnäll och småtrassel själv! Dag som natt - du hjälper bara till när hon verkligen ber om hjälp, annars gör du din hjälp oumbärlig och då kan du emotse dagar och nätter av fortsatt hjälpande. :shock: Så ta ett rejält steg bakåt med verktygandet och våga lita på att din tjej klarar en hel del uppvak och sömnskarvar själv! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej igen:)

Förra natten gick bra, då för första gången så sov hon tom 04.30 utan att vakna!!:) Så jag tänkte att nu kanske poletten trillat ner iallafall. men så var det tyvärr inte...inatt vaknade hon först vid 01-tiden, jag avvaktade fa se om hon skulle fixa det själv, men då jag hörde att det inte var så så vaggade jag lite först, hjälpte inte då hon vaknat till mer nu än då jag börjat vagga vid första pip i princip. jag vagnade några omggr, hon blev lugn snabbt och sög på fingrarna och jag ramsade en gång, dvs en gång "Gonatt gonatt o soov så gott" då hon blev lugn o tyst.Jag viskade inte denna gång;) men sa det lugnt och mjukt som det står i pm:et <Sen sov hon 2h till, vakna och samma sak igen kort sagt. ramsade igen en gång. ska man ramsa *4 här eller??
jag har läst i PM för 4-månaders, och försöker köra efter detta program.
jag vet bara inte OM och hur man vet att ramsan tagit? jag vågar" inte använda den ist för vagningen pga jag inte vill missbruka den om den nu inte satt sig...hur veta?

Gör jag rätt eller? dvs avvaktar först, inser att hon inte tystnar eller lugnar sig, vagnar då tills hon blir tyst o lugn o börjar suga på fingrarna, ramsar kort ´därefter en gång.
Hur lång tid tar detta? är det normalt att det går lite fram och tillbaks? vill veta att jag gör rätt så vi går åt rätt håll och att det kommer bli bättre..

Eller ska jag inatt börja vagga/vagna vid första pip igen?
Sen ang dagslurarna, jag lägger henne, men hon börjar ju gnälla med en gång så jag har vagnat henne till sömns el iallafall tills hon blundar. Är det rätt sätt?

Måste hämta på dagis nu, men tack för att ni finns här;)

/Carin
Mamma till lille Tim 061102, kurad i Gastsjö 22-26 Mars-07
och Tims goa lillasyster Elise född 091013 samt lillebror Viktor född 110412
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Carin!

A och O för att kunna förmedla tydliga svar till juvelen är att du är bombsäker på vad och hur du ska göra. Inte tänka "rätt el fel" utan styra upp en plan och håll dig till den!

Angående ramsan så är det upp till dig att den ska "ta", dvs ge svar på dotterns frågor och förmedla lugn. Här handlar det om att ÖVA, både på takt och tonläge! Därefter att jobba på tills du når fram och kan ge en mjuuuk bekräftelse med in i sömnen.

Målet är ju att dottern ska få massor av god mat vid varje mål under dagen, etablera ramsan som ett verktyg, att dottern ska somna själv och sova gott och att sätta en bestämd tid för ett nattmål alt ta bort det helt. Hur vill du göra för att nå dit?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej Elle! :)

Jag tycker det är svårt att veta skillnaden på själva SHN och SM då det handlar om ramsan. Jag vill undvika SHN då jag inte känner att jag orkar köra den själv just nu, + att jag inte vill väcka TIm el Mattias som sover i rummen intill, så jag vill köra SM och går efter det där PM:et för 4 månaders vilket känns mer lagom" just nu.
Där står ju att man ska vagna så fort hon vaknar, resp ramsa då hon blir tyst, mend et framgår inte hur många ggr resp tonfall etc. Detta står däremot om man läser på ang själva kuren. Men det är ju skillnad på kuren resp att få dem att sova över nattmål i vanliga" SM. därför blir jag lite osäker ang detta m ramsan.
Jag vill bara att vi ska få sova så mkt som möjligt och vill därför jobba m SM vilketn jag tycker låter som bra alternativ.
Jag skulle absolut tycka det vore skönt att skippa nattmålen helt, men vi har ju ett mål kvar dvs vid 04.00, och jag har det kvar pga jag inte vet hur lång tid det kommer ta innan hon sover över uppvaken. För får hon mat då så brukar hon alltid sova tom 7-8-tiden efter det.

Jag ser att du har använt dig av SM för ditt andra barn, men kuren för din son. Hur gjorde du då m SM fa få henne att sova över nattmål resp hur lång tid tog det ca?

Så, om jag kan så vill jag undvika SHN i nuläget (ta till det OM det inte skulle funka m SM) och få henne sova längre m hjälp av ramsan och även på sikt" kunna lägga henne i hennes spjälsäng vilken hon inte accepterar i dagsläget.
Jag fixar nämligen inte buffningen....hrm. :? så jag föredrar att jobba m henne då hon fortf får plats i vagnen.

Hoppas ni mår bra hela familjen och blivit friska :)

/Carin
Mamma till lille Tim 061102, kurad i Gastsjö 22-26 Mars-07
och Tims goa lillasyster Elise född 091013 samt lillebror Viktor född 110412
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Ramsan och sättet man ramsar på är ett och samma, SHN eller SM.
I båda fallen ÄR ramsan huvudverktyget.

Så skall du ha ramsan som verktyg så måste du jobba med den, få in den. Oavsett SM eller SHN.

:)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej igen :D

Vi börjar piggna till igen nu. Tack för att du frågar.

Jag följde SM från början med L och hon sov över nattmålen av sig själv i början. Det sista som då var vid 04, vagnade vi bort när hon var runt 4 mån. Då hade vi infört gröt på ett mål, smakisar till lunch och middag, samt ersättning blandat med risvälling(jag ammade inte). Vi följde då trenätterskuren som Anna beskriver i SM-kompendiet. Vi tillförde ramsan också, hade sagt den vid läggning sedan hon var 3 månader, men nu införde vi den som verktyg. Dvs vi vagnade lugn, skak i handtag och gick med ramsan. Noga med bekräftelsen! Det tog två nätter med vagning till och från och tredje natten räckte det med en ramsa för att hon skulle somna om själv och sova fram till morgon.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"