Hej Carin!
Bra, då satsar vi på SM som du förklarar! Och ev SHN-frågor tar vi då, ifall det kommer därhän senare.

Bra att få det uppklarat!
Carin1 skrev:
Jag vill även tillägga att jag började vagga" o viskade du ska soova, gonatt gonatt, så snart hon började gnälla, minsta pip så började jag m det fa undvika att hon vaknar till mer. Är detta rätt?
Carin1 skrev:
Jag hoppas denna natt blir bättre, jag vaggar så snart hon vaknar till, hon hinner alltså aldrig börja skrika el dyl, bara smågnälla lite, sen ramsar jag tyst om hon lägger ner huvudet och lugnar sig.
Två justeringar som jag vill råda dig att göra:

Säg ramsan högt och tydligt (öva själv så att du får in rätt tonfall!), så att du betryggar och ger klara besked! Jag förstår analogin till att mysvagna, när du viskar ramsan, men mysvagnar gör man bara med riktigt små bebisar - vid den avsevärda ålder som 4 månader ändå är så är det klart och tydligt, klara besked som gäller!

Tänk på hur skönt det är att sova när du ramsar, och känn tryggheten bre ut sig i din egen mage. Att bekräftelseramsa efter ett rejält uppvak kan fortfarande behövas, jag skickade dig länkarna till Annas beskrivning av ramsan för flera inlägg sedan så kolla dem noga!

Låt lilla damen klara gny, gnäll och småtrassel själv! Dag som natt - du hjälper bara till när hon verkligen ber om hjälp, annars gör du din hjälp oumbärlig och då kan du emotse dagar och nätter av fortsatt hjälpande.

Så ta ett rejält steg bakåt med verktygandet och våga lita på att din tjej klarar en hel del uppvak och sömnskarvar själv!