Hjälp med SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Gugga

Inlägg av Gugga »

Hm, nu behöver jag lite hjälp på traven igen, tycker att vi liksom står och stampar här! Två nätter av tre sover lillen till ca 02.30-03.30, får mat då och sover till 06.30 när det är dags att stiga upp. På dagarna fungerar det strålande, han sover bra och nästan alltid utan hjälp (fantastiskt! :D ).
MEN!
Många nätter vaknar han vid 01 och/eller 02, FORTFARANDE! Det är där jag tycker vi har fastnat. Har därför inte tyckt det varit läge att ta bort amningen kl 22, vilket jag annars trodde skulle vara borta vid det här laget.
När han vaknar har vi vagnat sparsamt, vilket fungerar jättebra (enstaka drag bara). Efter 02.30 går det inte få honom att somna, han är väl hungrig då (??), men oftast går det bra att ge mat redan då. Någon gång vaknar han tidigare på morgonen.
I natt vaknade han 01, vagnades tre drag. Vaknade 02, då fick han ligga och muttra ett tag, sedan somnade han om själv och vaknade vid halv fyra! Kanske har jag lite svårt att släppa ansvaret till honom här, men att jag vagnat DIREKT vid minsta pip förut är för att han får svårare att somna om om han hinner ligga ett tag och vakna till. Efter i natt undrar jag dock hur vi ska göra nu; ska vi bara vagna vid KRIS, och låta honom sköta andra uppvak helt på egen hand? Han verkar ha svårt att komma över det där att maten kl 01 är borta, forever :) . Trasslet inträffar mellan 01-03. Och hur ska jag göra med 22-målet? Tilläggas ska att han äter ytterst sparsamt då, är sååååå trött och mamma får verkligen truga. Det blir inte så många droppar.
I övrigt går det hur bra som helst här hemma, allt flyter på med båda barnen och jag tycker det är supermysigt, inte alls så jobbigt som jag förväntat mig :D . Men nu vill jag ha klok ordning på lillens nätter också! Stora sessan sover som just en prinsessa, tack och lov!
Schema;
18.30 Sova natt
22 Ammas
02.30-03.20 Ammas
06.30 Stiga upp
8-8.45 Sova
10.45-13.15 Sova
15.15-16 Sova

Hoppas någon hinner svara på detta, förstår om ni har svårt att hinna med alla! Tur att ni finns!
Mamma till Ella född 071016 och lillpojken född 091021
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Gugga!

Läste tillbaka i din tråd och som Chokladkaninen skrev:
Chokladkaninen skrev: Anna ger som riktmärke att ett barn kan sova 6h vid en månad och 8h vid två månader, alltså 22-04 resp 20-04 om det är de tiderna du siktar på.
Så är min tolkning så här:
Han äter egentligen inte ett fullt mål där vid 22.00, han är på väg (har redan om det inte vore för din omtanke) att hoppa över 22.00 målet. Innebär att han är uppe i 8 timmars sömn för sin ålder, 18.30-01.00/02.00 give n' take 30 minutrar hit och dit.

Nattamaten infaller ju 22.00, 01.00 och 04.00.
Någon 04.00 har ni inte.

Du kan endera förekomma honom och väcka för mat där vid 01/02 - där vet du bäst när exakt han vaknar och sen köra på natt fram till morgon om det är så att han är hungrig. Sen endera hoppar han över det själv eller så styr du 01/02-målet till att bli 04.00 varpå den försvinner när det är så dags.

18.30-04.00 är ganska lång natt för honom att klara utan mat, vad tror du?

Personligen tycker jag inte att det är stor fnurra ni har utan jag tycker att Lillfjärsen där sköter om sina mattider.

Vad tror du om det hela?
Gugga

Inlägg av Gugga »

Det har gått fantastiskt bra med lillprinsen här hemma. Helt på egen hand började han sova längre och längre på nätterna, och nu sover han till 6.30 sedan några veckor tillbaka! Otroligt skönt att det fungerat så bra med honom. Bjuder ännu på ett litet mål kl 22 då jag tar upp och matar, men det avser jag sluta med när gröt introduceras inom kort :) Annars helammas lillen. Tusen tack för hjälp och råd som jag fått.
Nu till saken. Har Tors (tycker jag) superbra schema; 12-45-2-45. MEN det som fungerade så himla bra på storasyster, passar kanske inte lillen lika bra. Långpasset mellan 11-13 sover han ute, på rygg. Somnar ALLTID utan ett knyst, vaknar enstaka gånger vid 45-skarven, men somnar då öftast om av sig själv. De andra passen fungerar ok, men från att ha varit en riktig tröttis, verkar det nu som att han helt enkelt inte är trött då. Senaste två veckorna skriker och protesterar han nästan alltid när jag lägger honom 8.15 och 15. Normalt sover han de passen på mage, inomhus, men jag har provat ute/på rygg etc utan märkbar förändring. Vill så gärna få ordning på de här passen men vet inte hur jag ska göra. Ändra schemat? Tycker det fungerar så himla bra med 45-minutare, eftersom han vaknar på klockan efter den tiden, när han väl har somnat vill säga... Ska jag vagna när han skriker? Bara ramsa? Försöker nu med ramsan, det har ingen märkbar effekt men jag hoppas ändå att den ska gå in, omedvetet :)
Ska jag låta honom vara och hoppas att det släpper så småningom? Försöka ändra i schemat på något sätt?
Inget jätteproblem detta, men lite tråkigt att höra honom ligga och protestera, när det har fungerat så bra innan. Vill inte "sabba" de sovpass som fungerar bra nu. Kvällarna somnar han utan ett knyst 9 ggr av 10.
Som sagt, generellt sett går det hur bra som helst, men ändå tacksam om någon har råd hur jag ska komma förbi detta lilla trassel... Tack :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur ser tiderna ut? När kommer lurarna?
Gugga

Inlägg av Gugga »

Tiderna ser ut som följer;
18.30-06.30 Sova natt
8.15-9.00 Liten lur, på mage inne
11-13 Långlur, på rygg ute
15-15.45 Liten lur, på mage inne

Lillen är ganska exakt fyra månader.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Gugga! :D

Kul att det går så bra för er! :thumbsup: Och grattis till de hela nätterna!

:idea: Vet du, många är de 4-månbebisar som inte klarar sig så bra på bara amning. Jag läser in i ditt schema att du matar ung mellan 6.30 och 7.30 - och vid 8.15 är han förmodligen redan lite sugen.... Nu föreslår jag inte att du ska börja snuttmata, utan att du ska erbjuda mer innanför västen när du väl matar. Gröt, mosad banan eller min all time favvo, potatismoset. :wink: Välden är öppen och det är bara att ta för er! :D

:idea: Sedan blir han ju snart 5 mån (då räknar jag rätt, väl?) och då är det dags att dra ned sömnen med en halvtimme, förslagsvis till 12+45+1,5+45 eller 12+45+2+20. Du väljer! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Gugga

Inlägg av Gugga »

Ja chokladkaninen, när jag läser det så här i tryck, framstår det ju som helt SJÄLVKLART att jag ska ge grabben mer mat! Att jag inte fattat det själv. Ibland måste någon öppna ögonen på en... TACK! :)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"