Fastnat i buffningsträsket?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Villespappa

Fastnat i buffningsträsket?

Inlägg av Villespappa »

Hej på er.
Jag är Pappa till Ville som nu är nästan 5 månader och vi är inne på andra natten av uppföljningsveckan. Jag har tagit alla nattningar utom en sedan kurstart och i princip allt tröstande på natten och angående detta har jag några frågor som jag inte kunnat hitta svar på här på forumet, nu har jag inte letat igenom allt så ni får ursäkta om jag ställer frågor som redan är ställda. :wink:

Först lite bakgrund: Vi har alltid haft en ganska beskedlig liten herre som sovit relativt mycket på nätterna, kanske 2*3 timmar och sedan någon timme här eller där. Han har haft napp sedan han var 5 dagar och har aldrig sovit på mage innan kuren började, han har alltid gallskrikit (gör fortfarande, se nedan) när vi lagt honom på mage om han inte varit väl utvilad först.
Min fru fick en gammal BB av min svärmor och efter det skaffade vi SHN-boken snabbt. Jag var skeptisk till idén i början och undrade om det verkligen kunde vara sant men nu är jag fullt övertygad om att SHN-kuren verkligen är till för hela vår familjs bästa, vi som föräldrar går in och tar kontroll över situationen och Ville får den nattsömn han behöver. Vårt schema på dagen kan jag inte (jag jobbar) men vi lägger honom vid 19:30 och upp 7:30.

Jag har inte läst hela SHN-boken, bara första halvan och såklart lathunden och verktygslådan. Utifrån de inlägg jag sett här verkar jag inte riktigt förstå vad som menas med "svaret" och med "bekräftelsen" (bekräftelsen trodde jag var en gladare variant av ramsan?)
Första natten buffade jag i kanske 15 min innan han blev avslappnad och började tystna, då en ramsa på väg mot dörren och sedan ramsa under tiden jag stängde den och sedan 2 till på väg bort. Han började skrika upp sig, jag ramsade men efter kanske 5 min så gick jag in och buffade igen, mindre denna gång och så ut igen och så vidare tills det var läge för bekräftelsen. Till slut sov han nästan 4-5 timmar innan han satte igång igen och det har bara blivit längre sovstunder (något återfall).

Men...

När jag lägger Ville ser jag till att han är glad med lite bus under tiden vi drar ner rullgardinen och släcker lampan men sen börjar han skrika upp sig inom 10 sek från det att jag lagt honom i sängen. Jag hinner knappt lägga honom till rätta och dra över täcket innan han börjar. Jag har försökt att ramsa ut men han verkar inte höra mig när jag väl stängt dörren.

1) Ska jag ändå ha dörren stängd?

2) Jag öppnar dörren och ramsar, stänger igen men det verkar inte funka. Jag går in och ramsar men det verkar inte funka. Till slut går jag in och buffar lite, det har jag gjort varje kväll. När han blir lugn ramsar jag ut, gör jag fel?

3) Efter kanske 2-3 min ger jag bekräftelsen, åtminstone så som jag uppfattat att man ska med så mycket faderskärlek som jag kan uppbringa, men jag tror att han sovit många av dessa gånger, hur ska jag veta när det är dags att ge bekräftelsen med dörren stängd?

4) Exakt samma som i fråga 2 utspelas även på natten de gånger han blir riktigt arg och skriker upp sig, jag känner att ramsan inte biter alls (jag går alltid in och ramsar, genom dörren verkar han inte höra mig överhuvudtaget) och går då in och buffar lite, fel av mig?

5) Jag har sett här i forumet att vissa bara använder solfjädern, den har inte fungerat en enda gång för oss, kan man göra fel med den?

6) Den andra och tredje natten var bäst, då gick jag in och ramsade kanske 2-3 * 4 och då blev han oftast tyst, annars upprepade jag scenen i fråga 2 ett litet tag, dvs går in och buffar lite och när han blir lugn ramsar jag ut. De senaste 2 nätterna har det dock uppstått situationer där jag ramsat och han blivit lugn och jag har gått tillbaka till min säng, pip inom 1 min som övergår i gnäll och till slut skrik, då upp och ramsa igen osv. Detta har nu 3 gånger (2 i förrgår och en igår) slutat med att han blivit så arg att jag gått in och buffat men det har inte hjälpt, första gången höll jag på i nästan en timme innan han blev lugn och 2 timmar senare var det dags igen, samma visa. Klockan var då 06:30 dvs e timme innan det var dags att vakna, hellre än att buffa hela den timmen tog jag upp honom (trötthetstecken, egentligen är jag ganska lugn och bestämd vad gäller att han ska få chansen att sova). Imorse hände samma sak, han vaknade vid 5, vid 05:30 började jag inse att det verkade vara samma igen och då var det ändå hockey om en halvtimme så då tog vi upp honom vid 05:30... Jag vet inte, känner mig så dålig för att jag tagit upp honom 2 dagar i rad men jag orkar inte, vad ska jag göra?

Det känns som om vi fastnat i någon spiral som vi inte kan ta oss ur. Jag skulle vilja träffa den som kan ramsa honom tyst när han sovit i nästan 10 timmar i sträck och sedan vaknar, lite pigg och jättearg. Inte för att jag inte tror att det går utan för att den personen verkar ha en kraft i ramsan, något som jag känner att jag saknar. Han verkar, när han är arg, inte bry sig om ramsan alls. Hoppas att det jag skrivit ovan ger en bakgrund till hur jag känner, jag vill verkligen att han ska känna att ramsan ger tröst men så känns det inte alls när han blivit arg. Att han ska kunna somna själv verkar väldigt avlägset utan hittills har aktiv hjälp oftast varit nödvändig, främst vid läggning men även på nätterna.
Alla råd och tips mottages varmt och tacksamt, hoppas jag inte är den sämsta föräldern som kurat.

Mvh
Villespappa
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej Ville!

Först och främst. Du är inte sämst. Bra att du frågar och tänker efter. Du vill din gosse så väl.

Kan du skriva ditt schema. Det är alltid bra att ha. Sov och mattider...

Du säger att du ramsar in...Inte bra. Du ska ramsa ut.

Det du beskriver låter för mig som du räddar barnet...Har jag fel? Alltså: barnet skriker dig till sig. Inte från dig.

Varför funkar inte solfjäder...tja det är inte lätt när man är Novis Kurare. Det funkade inte för oss heller ett tag men nu har jag hajat att min son behöver först ett tillrättaläggande som dröjer sig kvar lite vid benen. När jag hållit benen statiskt ett tag slutar han att sprattla och då ligger han still. Då tar han emot solfjädern och sin filt... Och somnar ganska omgående vill jag säga. Men det är ju min son...

Framförallt är det A och O att SJÄLV känna sig bra. DVS LUGN. Annars når man inte fram till sin lilla älskling. Hur du gör för att DU ska känna dig bra och lugn är det ju bara du som vet. Några ideér kan jag alltid bolla om det låter intressant för dig.

Mkt värme /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Villespappa

Inlägg av Villespappa »

Hej!
Tack Luvisen för snabbt svar! Nu är det både Villespappa och Villesmamma som skriver. Vi är jätteglada för råd och tips för vi undrar så mycket!

Efter inlägget, som skrevs efter en normal läggning, gick det som vanligt under vargtimmen, han vaknade 2-3 gånger jättearg och jag (Villes pappa) gav upp och buffade honom till sömns. Men, efter ditt svar Luvisen, tänkte jag efter lite. Vad innebär det "att skrika ifrån sig istället för till sig?" De 2 nattningarna jag haft sedan dess har gått jättebra! Jag har ramsat 2-3 gånger 4 och han har somnat utan buffning! Samma gick det vid vargtimmen inatt, lite ramsa, lite tålamod och ingen buffning. Fantastiskt, tack!

Såhär är schemat som vi (Villes mamma i första hand) jobbar efter:

SOVA 20-8
ÄTA 8
SOVA 9,30-11
ÄTA 11
SOVA 12,30-13,15
ÄTA 15
SOVA 15,30-16,15
ÄTA 18
ÄTA 19,30

Mattiderna känns bra, kanske ska de två på kvällen slås ihop? Men hittills har det känts bra att han varit fullproppad med matx2 för att ha bra utgångsläge att sova hela natten...
Sovtiderna får du gärna hjälpa oss med. Det är lätt att bestämma NÄR jag vill att han ska sova, men svårare att avgöra hur länge det ska vara......

Sovtiderna på DAGEN är ju svåra. Dels för att det ibland försvårar vardagen med spikade tider när man ska på bvc, mammagrupp och babysång... Men vi kämpar på och använder kvarten ibland och tar omväg till saker för att komma rätt i schemat.
Den andra svårigheten är som sagt att bestämma hur långa sovtiderna ska vara. Jag har ju läst om det här med 5, 20, 45, 1,5 h-sovperioderna. Vilhelm vaknar ofta efter 45 minuter och då har mamma svårt att få honom att somna om. Är det "förlust" att ta upp honom då när man ramsat ett tag? Hur ska man veta om han har sovit färdigt?

Ville har aldrig tyckt om att ligga på mage. Han vill inte leka så utan blir bara arg och tycker att det är "jobbigt". Men för att kura rätt så sover han så på natten. När man lägger honom ner så ställer han sig på armbågarna och är jättearg och skriker. Varför blir det så? Det känns liksom så motigt att starta nattningen (både på kvällen och dagen) med vrål....

En annan sak. Vi slutade med den heliga nappen under första kurnatten och det går hur bra som helst!!!!! Mycket mysigare kille nu utan en propp i munnen. Den var bra de första månaderna men nu är vi glada att slippa den. :-)

FRÅGOR alltså, är vårt schema bra? Kan Villesmamma med säker hand lägga honom vid de tiderna på dagen och få honom att sova?

TACK FÖR HJÄLPEN!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Mattiderna känns bra, kanske ska de två på kvällen slås ihop? Men hittills har det känts bra att han varit fullproppad med matx2 för att ha bra utgångsläge att sova hela natten...
---------------
Nej, nej Inte slå ihop. Du har helt rätt. Maggen ska var mätt, mätt! :P

--------------------
Sovtiderna får du gärna hjälpa oss med. Det är lätt att bestämma NÄR jag vill att han ska sova, men svårare att avgöra hur länge det ska vara......

Har ni sett ngt mönster hos den lille? Typ sover mer på fm än på efm eller tvärtom? Återkom med info! :P Tycker mig sakna en kvart... Står att det ska var 15 tim o 15 min för 5 mån...
......................

Sovtiderna på DAGEN är ju svåra. Dels för att det ibland försvårar vardagen med spikade tider när man ska på bvc, mammagrupp och babysång... Men vi kämpar på och använder kvarten ibland och tar omväg till saker för att komma rätt i schemat.

Ujuj...ingen improvisation när du kurar [-X . Man måste kunna gå innan man kan springa. Den lille måste ha det störtenkelt så han hinner att lära sig klockan. Jag skulle satsa benhårt på att hålla tiderna på pricken. När det sitter och bebis är skalman då kan man ta lite marginalkvartar hit och dit.

Låst? Ja, det kan hända. Men det är en kort tid i en lång härlighet som håller på att bildas! Jag kurade verkligen. Typ som en ruvande fågel. Lämnade typ aldrig nästet den första veckan.

BVC, mammagrupp, babysång...Well. Jag citerar SHN-boken:
"Låt ingen och ingenting hindra dig." Alltså BVC måste man ju gå till för vacc och kontroll. Där tycker jag ni helt sonika kan begära att få tider som passar ER och ER BEBIS. Info tillfällena i all ära men det som de har att säga finns alla gånger i broschyrform. Skulle be att få dem när man ändå tittar förbi för vacc, tex. Mammagrupp och Babysång är ingalunda lika viktiga som Bebisen Gourmetsömn. Det är den som är målet.
-------------------------------
Den andra svårigheten är som sagt att bestämma hur långa sovtiderna ska vara. Jag har ju läst om det här med 5, 20, 45, 1,5 h-sovperioderna. Vilhelm vaknar ofta efter 45 minuter och då har mamma svårt att få honom att somna om. Är det "förlust" att ta upp honom då när man ramsat ett tag? Hur ska man veta om han har sovit färdigt?

Jep. Inte ta upp. Inte rädda. Säg mig. Sover den lille prinsen i vagn på dagen eller i spjällis? Är han i vagn så finns ju div alt. Vagning vid KRIS. Skak, sida sida + Ramsa. En liten solfjäder? Måste inte ta upp. Inte panik. Det här grejar ni!

Sova färdigt? AW säger att de sover på detta viset. Då är det så. Mer tillit! Kuren är förträfflig! När lillen fattar galoppen kommer ni få göra ngt som har för mig blivit ett litet mirakel i säg. Få förunnat. Man får väcka en liten gosig spädis. Urgulligt! Det är ju ni som ÄR ledarna. Ni vet när luren är klar!
---------------------------

Ville har aldrig tyckt om att ligga på mage. Han vill inte leka så utan blir bara arg och tycker att det är "jobbigt". Men för att kura rätt så sover han så på natten. När man lägger honom ner så ställer han sig på armbågarna och är jättearg och skriker. Varför blir det så? Det känns liksom så motigt att starta nattningen (både på kvällen och dagen) med vrål....
Hmm...tycker inte om...Alltså han vet inte var sin näsa sitter...Tror inte han har ngn åsikt på det viset. Men ni har märkt att han reagerar. Skulle nog undersöka saken. Lägga honom på mage på dagen. Och sedan tala glatt. Vad rooooligt att ligga på mage, bebis! Se om han hakar på. Inte? Nej, men då kan ni kura honom på rygg. Det går också. Då får vi vara lite mer försiktiga med de mjuka delarna vid beröring.
Får ni samma reaktion då så är det ngt hos er som reagerar på. Han känner er osäkerhet. De är fullkomligt uppkopplade till ert känsloliv...
------------------------------------------------

En annan sak. Vi slutade med den heliga nappen under första kurnatten och det går hur bra som helst!!!!! Mycket mysigare kille nu utan en propp i munnen. Den var bra de första månaderna men nu är vi glada att slippa den.

Toppen! Grattis!

Kura nu så gott! Och återkom med sömnmönster för dagen. :wink:
Luvis
SM rookie
Villespappa

Inlägg av Villespappa »

Vi blandar dagslurarna i vagnen och sängen. Oftast sover han längre tid i vagnen. Det gungar väl skönt där! När jag lägger honom i vagnen med overall och hela köret så skriker han ett tag sen somnar han efter lite vagning. Ibland inte ens det. Somna i sängen är inte lika självklart. Mycket skrik och ramsa och sen känns det som att han somnar av utmattning....

Nätterna har gått bra nu pga super-Villespappa. Läggning och ramsa på kvällen och sen sömn till sex imorse! Lite problem att somna om men ändå tio timmar på raken!

Svårt att hitta ett sömnmönster på dagen. Som sagt så känns det som att han ofta vaknar efter 45 min. Ska man bara ramsa-ramsa-ramsa då tills hans somnar om?

En annan sak (här bubblar frågorna!) Vilhelm är VÄLDIGT gnällig på kvällen mellan halv sju och halv åtta. Borde vi lagt schemat så att han somnar en timme tidigare?

Hälsningar från oss!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej på er!!

Här finns sagasmammas kloka tråd! Som på beställning! http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20931

Och betänk att vid 45-minutersskarven kan man få för sig att vara klarvaken. Precis som du och jag kan känna oss när vi vaknar mitt i natten ibland. Det betyder ju inte att man är utsövd och redo för nya friska tag. Vi vet det av erfarenhet, men det vet ju inte de små. Så då får vi hjälpa dem att sova vidare, i den mån det behövs.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Fastnat i buffningsträsket?

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Villespappa skrev:Jag var skeptisk till idén i början och undrade om det verkligen kunde vara sant men nu är jag fullt övertygad om att SHN-kuren verkligen är till för hela vår familjs bästa
Helt rätt :lol: :heart: :lol: Det är SANT :wink:
Villespappa skrev:Jag har inte läst hela SHN-boken, bara första halvan och såklart lathunden och verktygslådan. Utifrån de inlägg jag sett här verkar jag inte riktigt förstå vad som menas med "svaret" och med "bekräftelsen" (bekräftelsen trodde jag var en gladare variant av ramsan?)
Nu skrev du för några dagar sedan. Bekräftelseramsan ska inte behövas längre. Den står annars beskriven i Verktygslådan, som du ju läst. Läs om :wink: Läs mer :wink: Och läs HELA boken :wink: :lol:
Villespappa skrev:Jag har försökt att ramsa ut men han verkar inte höra mig när jag väl stängt dörren. 1) Ska jag ändå ha dörren stängd?
Och var har du fått det ifrån :?: Dörren ska inte vara stängd. Den ska stå på glänt, utan att något ljus faller in på barnet. Klart han inte kan höra dig särskilt bra genom stängd dörr :roll: och vad värre är - inte du honom heller :cry:
Villespappa skrev: 3) Efter kanske 2-3 min ger jag bekräftelsen, åtminstone så som jag uppfattat att man ska med så mycket faderskärlek som jag kan uppbringa, men jag tror att han sovit många av dessa gånger, hur ska jag veta när det är dags att ge bekräftelsen med dörren stängd? --- (jag går alltid in och ramsar, genom dörren verkar han inte höra mig överhuvudtaget)
Med dörren stängd kan du som sagt varken lyssna på honom eller han på dig. Sova hela natten-kuren bygger på kommunikation :idea:
Villespappa skrev:Jag vet inte, känner mig så dålig för att jag tagit upp honom 2 dagar i rad men jag orkar inte, vad ska jag göra?
Att ta upp i otid är att rädda, dvs bekräfta faran som inte finns. Det du alldeles tycks ha missat är SÄKERHETEN - den du ska förmedla, efter att ha förmedlat LUGNET, det första steget i SHN-kuren. Osäkerhet är motsatsen till säkerhet :cry: :!:
Villespappa skrev:jag vill verkligen att han ska känna att ramsan ger tröst men så känns det inte alls när han blivit arg. Att han ska kunna somna själv verkar väldigt avlägset --- hoppas jag inte är den sämsta föräldern som kurat.
Trösttänkandet är det som bekräftar faran. Där är det lätt att stanna :shock: Barnet ställer sina oroliga frågor - "Kommer vargen och tar mig nu?" - och du "tröstar" genom att i handling säga: "Ja, det gör den när som helst. Jag tycker så synd om dig."

Snälla, snälla :!: läs hela Internationella Sova hela natten från pärm till pärm och om igen :!: Du behöver förstå mekanismerna bakom det hela, och det gör du inte (än). Barn som upplever sig som SÄKRA till liv och lem sover också (vilket gäller oss alla). Ingen behöver tröst för ett liv som är gott.

I kapitlet Frågor och svar hittar du exempelvis mycket matnyttigt. Du behöver VETA exakt vad du gör och varför för att kunna fullgöra arbetet gott och vackert fram till slutmålet - NJUTNINGEN :lol: :heart: :lol:

"Sämsta föräldern som kurat" :?: :!: Haha :lol: Här är det inte fråga om bra eller dålig förälder. Här är det bara fråga om att förstå vad det hela handlar om - på riktigt :idea: - och sedan är jobbet lätt som en plätt. Det kan den uslaste människa åstadklomma i BARNETS intresse (fråga mig :oops: :lol: :oops: ).

O:) :heart: :sleep:
Senast redigerad av annawahlgren den tor 25 feb 2010, 14:04, redigerad totalt 4 gång.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

När jag lägger honom i vagnen med overall och hela köret så skriker han ett tag sen somnar han efter lite vagning. Ibland inte ens det.
-----------------------------------
Overall? Inte skönt för liten. Skippa den. Ta ett par mjuka följsamma byxor istället. Kör lager på lager principen. Fårfäll under, åkpåse och filt över om det är riktigt kallt. Jag har en tunn åkpåse ( den populära Bugaboon...inte helt praktiskt men det är inget hinder) så jag proppa ner ett litet istoppstäcke innuti. Det hjälpte till att parera det värsta sprattlet i början av kuren och han sover som en gris. Ska lägga till att han kurades i sittvagn på rygg...
Annars e det nog alla gg trevligare med en rejält varm åkpåse utan ngt i för då känns det inte så trångt.

Och :!: Glöm ej filten som täcker sikten så att du skärmar av världen fr liten.
------------------------
Somna i sängen är inte lika självklart. Mycket skrik och ramsa och sen känns det som att han somnar av utmattning....

Inte lika självklart? Nej, men skippa det också och ta vagnen där med. Sen när det känns självklart då är det bara att införa. :wink: Min lilleman sover i sin body och ibland i bara blöjisen med istoppstäcket i vagnen inomhus. Han verkar digga det skrapt.
-------------------------
Ska man bara ramsa-ramsa-ramsa då tills hans somnar om?
Ja och så har du div verktyg som jag nämde tidigare om det skulle behövas- Det avgör du :wink:
---------------------------------------
Vilhelm är VÄLDIGT gnällig på kvällen mellan halv sju och halv åtta. Borde vi lagt schemat så att han somnar en timme tidigare?

Tycker schemat ser bra ut. Det är väl kvarten som jag saknar som jag ev är osäker på. Det får andra visa kvinnor här svara på. :P

Det är ganska jobbigt i början för det små. Är det för mkt gnäll, så ge honom 5 min power nap. När jag precis börja och tyckte det känndes väldigt svårt att lugna mitt barn ammade jag honom i soffan. Lät honom somna in och väckte honom sedan efter 5 min. MEN jag gjorde bara det EN GÅNG. Sedan använde jag vagnen. Funkade bra förutom 1 gg. Inget mer med det. Fortsatte kura utan att tänka mer på det även om det för tillfället kändes jobbigt att det inte gick vägen. Bara skaka av och fortsätta.

Ha det nice 8) /Luvis
SM rookie
Villespappa

Inlägg av Villespappa »

Hej igen!
Tack Anna och Luvisen för svar!
Vi har haft en bra uppföljningsvecka. Skrik och ramsa och sen sova och han har sovit 10 timmar på natten i sträck. Men vi kämpar fortfarande med "vakna-tidigt-på-morgonen" och "vakna innan dags-luren är slut". Några tips? Bara ramsa?
Han skriker och skriker och vänder på sig i sängen så att han ligger på tvärsen. Ramsa hjälper en liten stund men sen är det skrik igen. Detta händer när han sovit kanske 45-50 minuter av den planerade 1,5 h sömnen.

Skulle kortare lurar på dagen och längre nattsömn vara bättre? Lägga klockan 19, upp kl 8 (=13 h) och sen 45+45+1,5h på dagen? Eller bara 45 minutare?

Vi ska till fjällen nästa vecka och det känns bra att båda föräldrarna är på plats och att Villes schema kan styra oss helt och hållet! :D

Tack och god fredagskväll!
/Villesmamma
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Här är strategier för vargtimmen, och den kan spöka ett bra tag. För oss tog det nog 3 v... :shock: :

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Väckarklocka är oxå bra tips :wink:

Att han somnar på tvären gör inget. När han somnat och sovit gott 10 min då kan ni ljudlöst gå in och lägga honom till rätta och sedan ljudlöst ut- förstås :wink:

Jag har kollat schemat igen... Ni måste justera det- jag tror det är därför lillen vaknar- han håller fortf koll på om han kommer få mat i tid...Så tolkar jag det.

Behåll 12 tim natten. Mitt förslag är så här:
SOVA 8
ÄTA 8
SOVA 9,30-11
ÄTA 11
SOVA 12,30-13,15
ÄTA 14 :!:
SOVA 15,30-16,15
ÄTA 17 :!:
ÄTA 19,30 :!:
SOVA NATT 20

Glöm inte skrattet till go nattet! Det ska vara superskoj att sova! :P

Annars är schemat tipp topp! Läs kap SÄKERHET och LUGNET IGEN och IGEN :wink:

Lycka till och go fjälltur!
Värme/Luvis
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Kom på en sak till.

Eftersom ni säger att den lille vaknar efter 45 min oftast. Kan ni börja med 45 min och sedan ta lång lur efter lunch så att ni börjar dagen med en given lur, då blir det lättare att finna rätt attityd för att genomföra långlur på 1,5. Förövrigt är det ganska vanligt att barn sover lite längre på efm i flr år...
I så fall skulle schemat se ut så här:

SOVA 8
ÄTA 8
SOVA 9,30-10,15
ÄTA 11
SOVA 12-13.30 eller 12,30-14 Vilket ni tycker
ÄTA 14
SOVA 15,30-16,15
ÄTA 17
ÄTA 19,30
SOVA NATT 20

Värme /Luvis