vet inte vad jag ska ta mig till...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

SusanD brukar rekommendera lathet.... :lol: Kan inte ersätta Attityd, förstås, men är en höjdare att kombinera. Hur har det gått med vagningsslutet? :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

hej hej

ja alltså ibland somnar han själv, men det är så svårt på natten när vagnen står precis brevid sängen och man hör honom hela tiden...skulle va skönt med ett eget rum...men det har vi inte och inte nån plats heller.

det är lättare på dagen än på natten. vi kämpar vidare, ska ta fram damsugaren när jag orkar. Tycker fortfarande att han är vääääldigt gnällig på dagarna. Han kan sitta och prata i knät på sin mormor sen helt plötsligt börjar han gråta så tårarna kommer. Annars är han oftast gnällig, och ajg måste gå omkring med honom:( hur kommer det sig :?:
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
maiyah

Inlägg av maiyah »

Hej hej,

Tänkte bara lägga in en gnällningssak. Min lilla tjej kan och framförallt kunde, vara väääldigt gnällig. Hur go och glad som helt och sen plötsligt bara megagnällig och bara ska bli buren. För henne var det så enkelt som att hon var en riktigt liten tröttis. Hon har hela tiden legat minst 30-60 min över rekommenderad sömn för hennes ålder, och inte helt ovanligt att hon sovit ännu mer än så.

Tog ett tag innan poletten föll ner för mig, att hon helt enkelt snabbt blev trött. Hon var nog fem eller sex månader innan hon orkade med ett enda vakenpass på 2 timmar, innan dess var det max 1,5 sen blev det GNÄLL..

När jag testade att göra som chokladkaninen rekommenderade, att helt enkelt ta till i överkant, tills jag märkte att hon "bottnade" och sedan köra på det tills hon själv visade att det behövdes skära ner på sömn fick vi bot på gnället.

Och fortfarande vid 7,5 månader sover hon ca 15,5-16 timmar dygn. VIssa barn är tröttisar..och återigen citat chokladkaninen "ingen idé att bråka med dem"..

Hoppas att det är någon hjälp och inte tjälp, jag har bara ett barns erfarenhet av SM, men det är underbart!!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack!

ja det kan nog stämma att han är väldigt trött, och iof så sover han ju dåligt på natten så dagen börjar ju inte så bra. sen vaknar han ju relativt ofta i sovpassen med...men jag försöker dra ner på vagningen!! Det dummma är att det blir en ond spiral då jag inte sovit nån längre stund´efter tre på natten så på dagen har jag inte orken/attityden som går åt:(

läste en annan tråd och lite om överlevnadsångest...vet inte om vi botat den ännu heller eftersom han alltid äter glupskt och vill ha flaskan direkt så man får springa med honom till soffan å tratta i flaskan direkt innna han hunnit börja skrika :cry: kan det va den som spökar :?:
mamma till L född 030112
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Loranga, du har kommit på att ju mer trött nu svårare att äta.

Smulan var av samma sort. Så jag började med maten när vi hamnade i sådana spiraler. Matade på, erbjöd, trugade så mycket det gick. Vi fick ofta frångå tanken om mat inom 1.5h och ruckade lite på det, bara hon åt tillräckligt för att kunna få bra sömn.
Det är kämpigt som attans men det går.

Sen vet jag inte om du ser det själv så jag understryker det åt dig.
Dålig sömn på natten - mer sömn på dagen - sämre sömn på natten.

Så vad hade jag gjort?
Jag hade fått börja i någon ända.
Alltså hade jag börjat med maten.

Erbjudit, trugat, erbjudit mat säg inom 1h45min. Sen kollat och försäkrat mig om att ALLA förutsättningar för god sömn fanns och lagt för att sova.
Hållt antal behövda - märk att jag skriver behövda, antal sömntimmar under dagstimmarna.
För att på så vis styra nätterna dit jag ville.

Efter alla inlägg du har skrivit så får jag den kraftiga uppfattningen att du HAR att göra med en tröttis. Och som skrivet till dig så behöver tröttisar, de KRÄVER mer sömn än sina småpolare NormalSovisar samt Piggisar.
Använd dig av Tröttisars marginalhalvtimmar om och när det behövs!

Så om överlevnadsångesten råder än - MATA.
Sen ger du alla förutsättningar för sömn.
Pö om pö tar ni er dit.

Du skriver att han vaknar relativit ofta i sovpassen med; småslumrar han under vakenpassen också ännu?

Och nu minns jag inte så ursäkta om jag låter disträ - men vad för ersättning får han och vilken dinappstorlek?

Sen en helt annan undran men jag kan inte låta bli att undra. Ber om ursäkt om frågan uppfattas som burdus men: Vart är pappan om nätterna? Varför "Efter tre på natten så på dagen har jag inte orken..."
Bara för att belysa att pappor också kan; maken och jag hjälptes åt på nätterna, vi delade på dem, det var inget snack om att jag skulle ta alla nätter, varje natt själv. Och maken, han jobbade 12 timmars pass. Så pappor, de kan de med :wink: :heart:
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

ett stort tack för du tar dig tid att svara. Det jag tycker är jobbigast nu är att han inte är särskillt glad vakentiderna:(
Mat försöker jag ge hela tiden och han har aldrig ätit inom 1 timme utan äter alltid det sista han gör innan han somnar så han somnar med flaskan i mun, men "vaknar till" lite och bökar när jag lägger honom.

alltså jag tycker det blir dålig sömn hela tiden, vi har ju schema på honom:
7 morgon
8.30-10.00 sova
12.00-14.00 sova
16-16.45 sova
19 natt
men som sagt vaknar han under varje pass. och jag använder marginalkvartarna ofta, alltså tar upp honom lite tidigare för han är så svår att få att somna om mot slutet av passet.

han småslumrar inte under vakenpassen, jag kämpar för fullt att hålla honom vaken och glad, vilket är väldigt svårt...går lite bättre nu när vi har skaffat en matstol som han kan sitta i.

Vi har NAN2 och storlek 2 och 3 på dinappar.

jo alltså vi hjälps åt, men jag tror jag har bättre tålamod och så när han vaknar och vi ska mata honom så måste man va supersnabb innan han börjar skrika och samtidigt inte skräma livet ur den lille och där är jag snabbast. För börjar han skrika så vaknar ju jag ändå tänker jag :?

Sen har jag inte riktigt fått klart för mig hur jag ska göra på natten :?: ska jag ge mat vid de klassiska sm-tiderna 22, 01, 04 ungefär och sen 7 då :?: som det är nu kan det bli mat lite då och då ibland tom vid 6.
mamma till L född 030112
chokladkaninen

Hej Marialoranga! :D
marialoranga skrev: Mat försöker jag ge hela tiden och han har aldrig ätit inom 1 timme utan äter alltid det sista han gör innan han somnar så han somnar med flaskan i mun, men "vaknar till" lite och bökar när jag lägger honom.
Vet du, då tror jag att det är dags att sluta med knock-outslurken så att han hinner få lite aptit mellan måltiderna! :D Du har ju gjort ett jättejobb med överlevnadsångesten och nu börjar det bli viktigare att få till vakenpassen så att ni får lite glädje och inte bara begränsningar, eller hur? :wink: Så försök mata så mycket du kan inom en och en halv timme bara. Och så lägg honom vaken. Då tror jag att du både får i honom mer mat och får mindre hackiga sovpass.
maiyah

Inlägg av maiyah »

Jag instämmer med chokladkaninen, jag oroade ihjäl mig för att min tjej åt så lite hel tiden tyckte jag, och hon blev så ledsen när man trugade och var så ledsen, så ledsen ofta. Och jag tänkte "MER MAT" men det var fel för henne. Hon behövde inte alls mer mat, hon behövde sova mer..

Nu ammade jag bara, och då är det ju väldigt svårt att veta hur mycket de äter, till skillnad från dig som ju "vet" om han äter dåligt.

När jag slutade insistera på mer mat när hon bara ville sova så blev sömnen mycket bättre också, när hon inte alltid var övertrött när man la henne så vaknade hon heller inte i skarvarna.

Nu säger jag absolut inte att man inte ska ge mer, mer och massor med mat, men ibland ör det inte det som är felet. Mängden mat har aldig påverkat min lilla tjejs sömn, men däremot mängden sömn..

Kan ju vara värt att prova iaf :-)
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack för era svar! och ni har nog båda rätt, det är jag som blir nervös att han inte ska få i sig mat...idag har det dock varit lite sådär pga vi var tvugna att åka iväg ( han skulle göra öronkoll) å så somnade han på lite galen tid i bilen. så istället för att ge 45 min nu till kvällen så ger jag 20 min lite senare på kvällen...hoppas det är ok :?:

Maiyah: ändrade du sovtiderna då :?: Fick tips om här att han bara skulle va vaken i 1,5 timmar i sträck och det är ju ett bra tips men då blir jag orolig att han inte ska kunna sova på nättern ordentligt :?:

La honom vaken nu till 20 min passet och jag behövde inte dra många gånger innan han somnade :) Ska fortsätta med det :)

:heart:
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

lite uppdatering...

lägger honom vaken nu och oftast somnar han ganska fort med vagning (jag slutar dra innan han somnar dvs så fort han slutat skrika/låta. Men krukset är att han vaknar ganska snart och det har tagit mellan 30 min och 1 timma att få honom att somna och då vaknar han ganska snart igen och håller på å vaknar hela tiden...vad gör jag för fel :?:

alltså jag skulle ju kunna lägga honom, skaka i vagnen stoppa in öronproppar och damsuga, men det är ju bara att undvika att höra istället för attityd...eller :?:

Förut kunde jag lägga honom 19 och så vaknade han inte förän 23, men nu kan han vakna redan efter en halvtimma...och om jag ger honom mat då kan han ändå vakna vid 22...vad felar här :?:
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

mera uppdatering

vi kör fortfarande efter schema, idag vaknade han lite senare på nattpasset.

men dagspassen går sådär...alltså när han ska sova 1,5 timmar vaknar han efterkanske 50 min, när han ska sova 2 timmar vaknar han efter ung. 1 timme och på sista 45 passet vaknar han efter 30 min. Är det hans preferenser och isf, vad gör man åt det :?:

från att ta några steg bakåt så börjar det nog gå framåt nu.

Är det bättre att låta en tröttmössa bara va vaken i en och en halv timma (som jag såg att det var mayah som skrivit nu:S) :?: Förstod inte riktigt det där med å bottna :?:
mamma till L född 030112
chokladkaninen

Hej! :D

Med att bottna menade jag att när han börjar hålla nattklubb kan du räkna med att han är vaken för lite på dagen. Så länge han sover som folk på natten kan du räkna med att han är vaken tillräckligt på dagen.

:idea: De sömnfnurror du upplever tror jag är en produkt av två saker: 1) övertrötthet/hunger; och 2) överkoncentration.

:arrow: 1) Om man är övertrött när man läggs skarvar man lätt, och är man övertrött så äter man inte heller ordentligt, och då vaknar man för det istället/också. :roll: Så jag tycker absolut att du ska ta Maiyahs inlägg på allvar och prioritera sömn - antingen genom att lägga ett schema med extra sömn eller genom att marginalkvarta flitigt. Här är Maiyahs tråd, som kanske kan vara till inspiration för dig. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20293

:arrow: 2) Du skriver
marialoranga skrev: lägger honom vaken nu och oftast somnar han ganska fort med vagning (jag slutar dra innan han somnar dvs så fort han slutat skrika/låta.
...
alltså jag skulle ju kunna lägga honom, skaka i vagnen stoppa in öronproppar och damsuga, men det är ju bara att undvika att höra istället för attityd...eller :?:
och där tycker jag att du blandar ihop två saker: Ett barn som är ledset, och skriker/gråter ska naturligtvis ha hjälp att lugna ned sig och komma till ro, så där gör du helt rätt. :D Låta, däremot, får han göra ifred. Det är ju inget tvång på att somna på en minut, eller hur? Det gör man ju inte alltid själv heller! Så knorra, gruffa och böka får man göra ifred. Öronproppar behöver man kanske inte i det läget :lol: men att dammsuga, plocka disk, lyssna på radio eller något annat som låter (andra beprövade forumvarianter är hårtork, tvättmaskin och torkskåp :wink:) är bara en trygg försäkran om att livet går sin gilla gång, och mamma och brorsan fixar med sina vanliga saker medan bebisen somnar. Handlar alltså inte alls om att ignorera skrik, utan om att inge trygghet och förstås om att LYSSNA så att man hör när bebisen behöver hjälp med att komma till ro och när han kan få reda ut sina små knutor ifred. Förstår du? :D

Din kille är ju ny på att somna själv och jag tycker att ni gör stora framsteg. Det är normalt att det tar ett tag att lära sig. O:) Så våga fortsätta backa försiktigt, steg för steg. :D
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack för ditt svar :heart:

ska läsa tråden nu. funderar på hur jag ska göra med schemat...har svårt att se hans preferenser med då han sover så dåligt varje pass och därför oftast är trött. Men han har börjat va lite piggare nu eller lite gladare liksom. Och idag fast han sov dåligt, så var han relativt pigg.
Ska jag testa i morgon att låta honom bara va vaken 1,5 timmar, hur ändrar jag schemat då :?: så här ser det ut nu:

7 morgon
8.30 - 10.00 sova
12-14 sova
18-16.45 vaken
19 natt

När han vaknar i ett pass så ska han oftast försöka stoppa in tummen i mun, eller hela handen då och tuttar högljut, känns som det stör honom att komma till ro...kan det va så och vad gör jag åt det :?: eller blir det bättre med om jag ändrar schemat :?:
mamma till L född 030112
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Hej hej kära loranga

Jag håller helt med Chokladkaninen. Övertröttheten lärde jag mig den hårda vägen med nr 1 . När jag dessutom fick en riktig tröttis som nr 2 ( är 10,5 mån och sover 12+1,5+1,5 fortfarande) så fick jag liksom kapitulera.

Dessutom så insåg jag att JAG fick strunta i allt vad schema hette tills han var 3 månader lite drygt och ja visst det funkade utmärkt. Så länge han fick tillräckligt mat och fick sova så länge han ville/ kunde( nåja jag fuskade med att vagna emellanåt) så lösta han det mesta själv men så här:

Vid 3 .5 månad sov han över första nattmålet. Det andra tog jag bort själv vid 4,5 månad.

Övertrötthet ger tidig uppvak, avbrutna sömnpass osv precis som chokladkaninen skriver.

Sen hur man gör exakt var också en sån grej där jag blev helt fanatisk på men ettan men mycket lugnare med tvåan. LÄS NANCYS tråd ( kanske någon annan kan länka den , jag hittar inte den ) om hur man gör när man förtvivlar där i mörkret ni vet...när "SM-BARA INTE VILL FUNGERA"

Vad sägs om att börja med en sak- satsa på att få ordning på DAGARNA , så löser sig resten. Det rådet fick jag.

:thumbsup:

Kram
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack :heart:

förstår dock inte riktigt än hur jag ska lösa det där med övertrötthet, jag försöker få honom att sova länge men efter att han vaknat än gång så somnar han inte om igen. jag vagnar och han blir lugn i kanske två minuter sen börjar han igen så jag springer skyttetrafik ungefär halva sovpasset och då får han ju iaf ingen ordentlig sömn.
idag fick han va vaken bara 1,5 timmar där han brukar va vaken två och då sov han lite längre än vanligt men ändå bara 1 timme å tio minuter av ett två timmars sovpass.
Han har dom två förgånende nätterna sovit riktigt bra (för att va han :wink: )
så då tänker jag att jag är på rätt spår iaf...blir förvirrad känner jag :?

Sen låter det ju bra att kanske inte ta schemat så hårt, men då känner jag att JAG har svårt med det. tycket det var så skönt att börja med schema efter jag haft 2-2. Jag tycker det är så skönt att veta när det ska sovas och när det ska ätas.

Men jag vill så gärna få ordning på sovpassen!! sorry att jag är lite trög, men fattar nog inte riktigt hur jag ska göra... :oops:
mamma till L född 030112
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"