allt var så bra och lugnt!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och verktygen är ju till för att användas just vid kris. Då får man gå in och stå länge om det behövs.
fisken

Inlägg av fisken »

Tack luvisan och Torpsara! Jag har läst era rader flera gånger den sista timman :P tack tack :D

Här sitter jag en bra bit in på natten anledningen till att jag är vaken har inget med OS att göra :) ! Nej anledningen ligger mig varmare om hjärtat, vår underbara son! Somnade gjorde han som nästan alltid helt utan problem men så för en dryg timma sedan vaknade han och var super ledsen. Vi avaktade följde upp med ramsan, gjorde hus ljud och pratade, emellanåt lugnade han sig men så tog han ny fart, vi fortsatte med bestämdhet och jag stålsatte mig för att inte gå in och klarade det :lol: yes!! Nu sover han som det verkar så jag skall nu oxå krypa till kojs, skönt forts följer.....
Mamma till Noel 20090306
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att det är en bra regel det: att så länge de kan lugna sig själva har de inte fastnat och då är det inte kris. Kriser kommer de inte alls ur själva och då måste de få hjälp och ro.
fisken

Inlägg av fisken »

Hallå!

Igår satt jag och skrev ett inlägg runt 23.30 då min son hade somnat efter ett uppvak strax innan 23. När jag gick och la mig kände jag mig orolig och undrade hur blir denna natt nu... Somnade gjorde jag i allafall och vaknade inte förren 07.10 :D . Vad som väkte mig var en liten go son som låg och små pratade i sin säng jag gjorde inget och nästa gång jag väktes var 7.40 då var han lite små arg, jag gick upp gjorde välling och tog honom 7.50 alltså 10 min för tidigt men helt ok? (Ville inte ha honom ledsen).

Ja det är väl bara att fortsätta jobba. Vi undrar ibland vilka alternativ vi har och kommer alltid fram till att det inga finns... Vårt mål är ju faktiskt att "skapa"en trygg, nöjd sovare!! :D

Hans sovtider: 20.00-08.00 natt, 13.00-ca14.45 middagsömn (ute).

:heart:
Mamma till Noel 20090306
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

1tim 45 min middagssömn?

Enligt SHN är det naturliga sömnpasset antingen 45 min eller 1,5 tim...

Skulle nog ta 1,5 tim... 13-14.30 alltså...

Bara en tanke.

:D Luvis
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
fisken

Inlägg av fisken »

Halloj!

Tack för tips... Tanken med lite kortare middagssömn har slagit mig tidigare så nu slår vi fasta på det. Han har precis somnat (ute i snöstorm) så kl 14.30 är det dax att vakna! Kan tänka mig att han kommer vara lite gnälligare ikväll då med tanke på kortare middagssömn. Dock vänjer väl han sig snabbt?! (frågan är om hans mamma vänjer sig lika snabbt!!!! :wink: )
Mamma till Noel 20090306
Hippo

Inlägg av Hippo »

Eftersom hans ömma moder är av tåligt virke så kommer det gå strålande :lol: :lol:
:heart: mammahanna
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
fisken

Inlägg av fisken »

HaHaHAA! :D

Tack för de orden du talar så klokt.... Vi kämpar på. Natten som gick var srålande! Väkte honom 08.00 med alarm klockan.

Må gott flisan 8-[
Mamma till Noel 20090306
fisken

Inlägg av fisken »

Fortssätter där jag slutade för 4 dagar sen.
Lille man som hade börjat vänja sig efter första veckan kurning och 4 tänder som dök upp blev så i helgen sjuk.... Alltid är det något! Nu är han jätte förkyld och hostar på nätterna som en galen, trots sjukdom har det gått relativt bra vi har låtit honom sova lite längre igen på middagssömnen vilket han verkligen behövt/behöver.
Natten som gich var kanske ingen höjdar natt han vaknade vid 01.30 med att börja hosta, vi avaktade men så slog gråten till och han höll på vi försökte med allt känns det som husljud, pratade, ramsade men så till slut efter 50 min var det bara en sak kvar att gå in....
Då märkte vi att han var igen korkad i näsan så han fich då nässpray och alvedon efter det solfjädrade och buffade vi honom och till slut lugnade han sig ut med ramsa , gråt i massor avaktade.... skrik, gråt.... in igen lugn efter 10 min ut ramsade kort tyst somnade :D .30 min nytt gråt, skrik vi ramsade avaktade, mera förtvivlat gråt, in orkade inte stå emot :oops: somnade efter 10-15 min.

Förhoppningsviss blir det inga efter följder av detta? Kanske kan denna natt åter igen kallas kris hantering? Är det vanligt att det blir så här när dom är sjuka trots att han har tagit kurningen väldigt bra i övrigt? Dom flesta nätterna har vi ju inget behövt göra?!

tacksam för råd/ reflektioner
Mamma till Noel 20090306
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tja. När min lille prins blev snuvig blev han synnerligen ynklig och grät. Jag gick ljudlöst in illa kvick så han inte hann skrika upp sig och kände lite försiktigt på nosen. Den var snorig. Torkade försiktigt bort det utan att vända honom. Hans gråt blev då snyftningar. Kände på lakan. Kladdigt. Tog honom och försiktigt vände honom så hans ansikte låg på fotänden där det var torrt och fint. Sedan halv solfjäder. Lyssnade på tung anding. Gick ut. Sa inget. Sedan sov han finfint och hade ingen snuva på morgonen :P . Sedan återgick vi till vanlig läggning. Och inget mer med det. (En gg är ingen gg!!)

Sedan kom vi till att han lärde sig att sitta upp själv och då blev det lite karusell med det. Lägga ner ljudlöst. Sa inget. (tre nätter blev så, men sen helnatt igen. Inget krångel på dagen.)

Sedan kom att ställa sig upp. Samma cirkus. Också tre nätter. Och så den ljuvlig helnatten. Häääärligt!

:P Försätt dig i ett tillstånd av fullkomligt lugn så kommer det att gå toppen!!

Värme /Luvis
SM rookie
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och härligt jobbat! :lol:

Klokt inlägg av Luvisen. Jag drar det ännu längre, att sitta, vända sig eller ställa sig är tillåtet, jag har egentligen ingen aning om att det sker om du är med. Det kan man ju inte veta om man håller sig utanför dörren. :wink:

När de sovit 10 minuter kan man gå in och lägga tillrätta/vända om de somnat på rygg. Vår dotter kunde somna på de mest häpnadsväckande sätt efter vändningscirkus och stå-kalas och sitt-session. Jag lät aldrig det bli något konstigt, såg det som att hon behövde trixa lite innan hon beslöt sig för att lägga sig och sova helt enkelt.

För det KAN det på egen hand. Om man springer och gör en grej av det blir det just det - en grej.

Och vem trixar inte i perioder innan en mysig ställning hittas, visst? :wink:

Genialisk hantering av nattsnuvan Luvisen! :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack Anna!

Jag ser det nu klart som korvspad :lol: . Det blev en grej av det :oops: men en kortvarig sådan :wink:

PS. Det här forumet är genialiskt! Man kan inte köra i diket utan att bli bärgad :heart: :heart: :heart:
SM rookie
fisken

Inlägg av fisken »

Tack för tips och annat :lol: Liten samanfattning!

Vår resa började ju med att ta bort nappen och sätta ramsan.... Det gich fin fint och över förväntan. Kanske gick det lättför att vi hade fasta tider och kört standardmodellen, allt bra så långt...
Efter några napp fria nätter blev han sjuk och fick en massa tänder, strulade lite men ramsan fungerade för det mesta, vi gich in endast 1-2 ggr och det verkar inte som han blev särskilt störd.... Så frisknade han till, började äta bra igen och nätterna blev mer stabila hörde honom ibland men vi behövde inget göra, skönt!
Så kom då slutet på vecka 2 och början på 3:e. Han blev super förkyld, började med hosta, de första nätterna gick jätte bra ändå. Vi hörde honom men han somnade om... duktig kille! Så efter 2 nätter blev han snorig och fick svårt att andas trots nässpray innan lägning, då kom två hemska nätter han grät och skrek och som jag skrivit tidigare gick vi in :oops: Vi fick honom dock att somna om båda nätterna men trodde vi förstört allt vad ramsor och somna av sig själv innebar :( ! Efter två tuffa nätter för honom och oss, kan jag med glädje berätta att vi haft 2 kanon nätter trots lite förkylning kvar... En underbar känsla när självförtroendet kommer tillbaka :D

Summeringen av dessa veckor som gått är mycket posetiva vi har haft en del motgångar men mest fram gång. Vi vågar knappt tänka hur nätterna kunde sett ut då han fick hostan om han fortfarande haft nappen :?
Vi har under dessa veckor hela tiden försökt tänka vad har vi för alternativ och kommit fram till INGA,napp är ju inget alternativ!
Vi vet att vår resa precis börjat men nu ser vi framemot den mer än någonsin då vi har förståt hur skönt det är för lille man att sova 12 timmar ostört ( själva får vi ju kanon nätter med sammanhängande 10 timmar om vi så vill, lycka!!!). Vi trodde att allt var "lugnt och bra" men nu inser vi vad det innebär... (glömde säga att strulet i vargatimmarna verkar lagt sig!)

Tack alla ni som svarat :heart: :heart:

Så till slut för denna gång, funderar någon på att ta bort nappen så är mitt svar: bara gör det!

Kram
Mamma till Noel 20090306
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Kanon!

:P :P :P
VAd glad jag blir för er lilla familjs skull!
//Luvisen
SM rookie
fisken

Inlägg av fisken »

Hej på er alla hjälpare :D !!

Nu har det gått några veckor sen jag sist skrev. Då gjorde jag en summering av mini kuren som gick över förväntan så vi fortsatte med gott självförtroende och så har det sen fortsatt. Sonen som precis fyllt 1 år nu sover så kanon, de flesta nätter hör vi honom inte alls men ibland gnyr han till men det blir inget mer(trygg i sin säng), underbart :D.

Våra tider är:
07.50 morgon, välling
08.30 ensamlek
10.00 mellanmål
undersöker världen ute
11.45 lunch
13.00-14.30 middagsömn ute
15.00 mellanmål
ut olika aktiviteter, promenad, affären, inne tvättar mm
18.00 kvällsmat
badar mm
19.50 sova natt
'
En sak undrar jag nu över och det är att han vaknar varje morgon ca07-07.20, (ligger alltid kvar till morgon 07.50). han är jätte nöjd så kanske behöver jag inget göra åt saken? Behöver han inte mer sömn? Jag ser gärna att han sover den sista stunden oxå men det kan man inte kräva kanske?

Tack så länge :heart:
Mamma till Noel 20090306
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"