allt var så bra och lugnt!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
fisken

allt var så bra och lugnt!

Inlägg av fisken »

Hej alla!
Har en underbar son på 11 mån, körde standardmodellen från början allt har gått som på räls. Tyvärr slutade vi inte med nappen då vi "uppmanades" till detta i Barbaboken :( . Vi har inte tyckt att det gjort något att gå upp någon gång per natt men nu har någon gång per natt vänts till många och ganska mycket grått/ gnäll, svårt att somna om. Har följt med här på forumet från och till sen han föddes men det är inte förrän nu jag skriver.

Har bra dagsrutiner med mycket mat (älskar mat)och god sömn men nu skall vi oxå få fungerande nätter.

Vad tror ni om detta blir det en jätte lång process eller kan det gå ganska smidigt? Kommer sätta igång i kväll, nappen skall bort och ramsan sättas känner dock att jag kan behöva lite uppmuntran!!!

Tack på förhand för all information

:heart: Mamma till Noel 20090306 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej, välkommen! :D

Somnar han själv på kväll och dag? I så fall kommer du att ha en rätt lugn resa tror jag. En hel del frågor första kvällen/natten, men sedan kommer det att lugna sig fort de kommande nätterna! :thumbsup:
fisken

Inlägg av fisken »

Hej! Tack för uppmuntran ikväll/natt gäller det :?
Somnade för en tidsedan alltid av sig själv men nu den sista tiden har fler och fler frågor dykt upp, alltså får vi oftast på kvällen gå in och buffa/lugna. Middagsömnen har han ute i vagnen och har inga problem med att komma till sömns... Ibland vaknar han till ,då har han oftast tappat nappen får han då tillbaka den somnar han om. Nakdelen med det är att man får ha koll på om han vaknar på dagen för det är inte alltid han säger något för det mesta sover han 1 1/2-2 utan problem.
Ja nu gäller det att förberede sig psykiskt på en härlig natt :P

Mamma till Noel 11 mån
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
fisken

Inlägg av fisken »

God förmiddag!
Efter en riktigt bra natt är jag vid gott mod :D Natten började kl20.00 som vanligt men dock utan napp. Jag solfjädrade, buffade gick ut med ramsan, ramsade, gråt igen, in solfjäder lugn ramsade ut tyst, bekräftelseramsa 20.25 sov han.
Nästa uppvak blev sedan 23.45, ramsade fick gå in lugnade ramsad mig ut, tyst! Nu till det bästa... Uppvak igen 06.20!!! Trodde inte det var sant, vid detta uppvak var det svårt att få honom somna om men med mycket solfjäder och ramsande lyckades jag efter ett par turer detta tog ca 1 timma, efter det sov han tills vi gjorde morgon som vanligt kl 08.00!
Jag är så tacksam och ser nu framemot natten med mer självkänsla än igår!
Tack så länge, åter kommer med vidare rapport!

PS var det inte svårare att få bort nappen?!
:heart: Mamma till Noel 20090306 :heart:
fisken

Inlägg av fisken »

Hej chokladkaninen!
Inte förrän min man satte framför datan för att läsa förstod jag att du skickat en länk!! (jag och datorer går inte alltid hand i hand!) Han frågade om jag läst de andras inlägg ang napp!! "Nej sa jag, har det kommit fler svar frågade jag" :oops: )
Nu har jag ialla fall läst dessa uppmuntringar och nederlag och det känns helt klart som att detta skall gå vägen.
Skall snart gå och ta vår going efter 2 timmars ostörd middagssömn i vagnen...
Tack hej!
Mamma till Noel 20090306 :heart:
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

:thumbsup: kommer säkert att gå toppen, ville bara heja på lite!

inte lätt det här med tekniken #-o
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
fisken

Inlägg av fisken »

Hej Sagasmamma och ni andra!

Tack för uppmuntran, idag behövdes det verkligen. 3 natten blev den värsta (än så länge). Det blev fler uppvak men vi behövde aldrig gå in så det känns som en seger i sig! Att ta bort nappen var det först vi stog inför då vi haft schema och goda rutiner men det vissade sig inte vara något större problem hade en klump i magen inför det. Nu skall vi bara kämpa på med ramsan så att den vet var den skall sitta!
Hoppas på en bättre natt och åter kommer med fler detaljer.... :D

fisken

Inlägg av fisken »

Nu var fjärde natten förbi och den var strålande bra, min son sov från 20.10 tills jag väkte honom kl 08.00 i morse. Kunde inte tro det var sant när jag vaknade strax innan 8! Känns som vi är på rätt spår.... :D
Så till alla som funderar på att ta bort nappen, gör det!
Vi känner oss så nöjd över detta beslut! Glädje O:)

Emma80

Inlägg av Emma80 »

Wow =D> =D> =D>
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Hippo

Inlägg av Hippo »

:thumbsup: :sleep: :sleep: :sleep:
Det är en gåva att sova gott om natten - både för små och stora!
:-({|= duktiga är ni!

:heart: :heart: kram mammahanna
ps. simma lugnt..... :D
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
fisken

Inlägg av fisken »

God morgon!
Tack för applåder och annat :D

Nappen borta, ramsan sitter men nu till problemet ,nästan varje morgon vaknar vår son vid 7 tiden (morgon är från kl 8 ). Till en början glad och ligger och pratar så vi avaktar men så kommer gråten. Tidigare har vi lyckats få honom somna om själv med bara ramsan men idag blev det liv i luckan... Först var han arg, arg, arg, vi ramsade och till slut blev det häftig gråt så vid 7.15 gick jag in buffade en helt upp jagad liten son, han lugnade sig något jag gick ut med ramsan men då tog gråten ny fart han var verkligen jätte ledsen.... Kunde inget annat göra än att gå in igen!!! :oops: Han lugnade sig inte så efter 5-10 min tog jag upp honom och gjorde morgon :( .

Detta var vår 6.e natt sedan nappen togs bort och inga andra förändingar har gjorts då vi även tidigare hade natt mellan 20.00-08.00. Han har dock varit lite sjuk och ätit dåligt( aldrig hänt tidigare) de sista dagarna så kanske är han hungrig när han vaknar och kan inte somna om pga det? (Nu har han visst somnat mitt i ensamleken i sängen tidigare än vanligt, kände sig nog inte färdig med natt sömnen trots allt...?)
Alltså vad jag undrar är om uppvaken vid 7 tiden kommer ge med sig, vad tror ni alla kloka människor på forumet?

Tack så länge!
Mamma till Noel 20090306
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Tidiga mornar är vanligt i början och kommer ge med sig om ni bara arbetar på fint som ni gör. Här är en tråd om tidiga uppvak:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

Tänk på att det bara är 6:e natten än. Hur många nätter har det varit med napp och annan typ av nattning? Mer än 6 gissar jag. :wink: Jobbar ni bara på fint så är ni snart där jag är, härligt roliga läggningar på två minuter och hela nätter. :P

Är det kolsvart i rummet? Ibland kan ljuset spöka till det och ge signaler om att morgonen är här.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
fisken

Inlägg av fisken »

Hej, hej!

Några fler dagar och nätter har gått och det här med uppvak, svårt att somna om i vargatimmarna kommer och går. Han gör nästan varje natt något uppvak tidigare på natten men då har vi inget behövt göra utan han somnar om av sig själv och även nattningen har gått väldigt smidigt... Men alltså återstår fortfarande problem med för tidigt uppvak på morgonen. Riktigt mörkt är det i hans rum så det vi försöker är att förmedla att det fortfarande är natt men det verkar vara lättare sagt än gjort... :shock:
Hur det nu är så försöker vi ta morgon timman med ro och för det mesta ligger han kvar tiden ut då klockan ringer men så i natt kl 03.00 vaknade han vi avaktade men så kom hysteriskt grått, ramsade, höll oss ramsade igen men efter 1 timme blev det för mycket så vi gick in och lugnade med solfjäder, lugnade sig efter ca 10 min, ut med ramsa tyst 5 min sen började vi om, gråt, arg, hysterisk... In igen han kändes då väldigt snuvig så det fick bli nässdroppar, lugnade med solfjäder ut med ramsan, galen igen (vi oxå) orkade inte stå emot in lugnade sov nog nästan innan jag gick ut igen med ramsan tyst... 04.50 2timmar höll vi alltså på :P
Nu så här på morgonen känns det inte riktigt bra vi har ju inte behövt gå in till honom sen natt 2 tror jag det är och detta var nu natt 14 och helt plötsligt var vi inne hos honom 3 ggr! Känns som en riktig stjärn smäll :?

Så vad tror ni om detta utbrott?
Mamma till Noel 20090306
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ingen fara. Det har hänt oss oxå. Ett tag kändes det som det bara blev värre men det hade mest med oss att göra. Inget egentligen med bebisen. Vi hade lite ont i magen när vi hörde bebis skrika och gråta så då blev det värre MEN fortsatt kurande löste det. Det tog bara lite längre tid. Nu har vi byggt och murat gourmetsömnen. Så nu håller bygget rejält.

Som bonus kan man tänka: Att de som har det lite knepigare att få till helnatt under kurning tar det med sig och ser till att vara rädda om den goa sömnen :wink:

Fortsätt kurning med värme, lugn och tilltro.

Ni kan kanske hitta ngt användbart i min tråd. Handlar om kurning som inte alltid gått som man önskar. Finns under kackelforum: Orkar inte mer? Skrik och gnäll? Små betraktelser.

Goa hälsn/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"