Hjälp mig göra rätt med ramsan.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Kära vän, Det verkar som ni gick i land utan katt. Trots kräkning- som ni skötte jättefint. Jag skulle låta katterna bo vid tvättmaskinen.

Kör utan katt vid middagslur. Om hon börjar skrika så lyssna nogsamt. Varierar hon tonen? Gör lite mysiga husljud - skrammel i kök, damsugare. Lyssna. Ramsa och se om den tar. Om du känner att det spårar ur. Ge henne katten kvickt, ramsa, punkt. Och var sen nöjd med ditt beslut.

Hon kan då vara ganska slut under dagen. Blir det mkt gråt- ge henne då en 5 min lur.

Värme :heart: / luvis
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Som svar på frågan om hon kan komma att ha katten "hela livet" så tror jag inte det. Den oron tycker jag du kan lägga i sopkorgen :wink:

Det är min personliga uppfattning.

Kram ! /Luvisen
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Jahopp... :P :lol:
Då ska katten alltså inte hitta hem riktigt än då. Haha...

Min kluvenhet och förvirring är TOTAL :? :lol:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tycker du fått bra råd av Luvisen, det här fixar ni lätt. :wink:

Japp, det är en sån koss-modell vi har. 8) De är verkligen söta. :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Ja! Visst är de! Ytterligare en av anledningarna att jag inte ville ta den från henne i början.

Nu på morgonen tittade Freja sig omkring som om hon letade i sängen igen. Och när jag tog upp henne på skötbordet pekade hon på ett par rosa strumpbyxor "gogo!" sa hon (betyder Gosan, som katten heter) Ja tog upp strumpbyxorna och visade vad det var. Hon skulle då ha dem på sig, men det var inget mer med det.

Åh, lille kissekatten. Jag som blev glad att den fick hitta hem. Haha! Men då kör vi väl middagsluren utan katt, till en början för att se hur det går.

Att det kan vara så krångligt, ett gosedjur liksom...
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jag har inte läst hela din tråd men jag har läst det sista om katten.

Du pratar i termer om "får" och "ska".

Jag vill bara snällt påminna dig om att du inte måste lyssna på ett endaste av råden du får. De svar du får är från olika människor med olika erfarenheter. Alla vill väl men ingen av oss kan till fullo förstå just din/er situation.

Ursäkta att jag säger det men det är inte ett dugg krångligt egentligen det här med katten. Din dotter fixar det här på egen hand. Den enda som krånglar är du, sorry.

Lyssna lite mindre på oss och lite (mycket) mer på dig själv :heart:

Stor kram från Nancy
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Kurning är en konst, inte en exakt vetenskap :wink:
Man måste vara lyhörd för barnets respons. Tycker barnet att svaret var tillfredsställande- ja, då låter man det stå. :wink:
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Nancy - Jag vet! Jag bryr mig på tok för mycket om vad andra tycker, tänker och vill.
Om jag bara lyssnat på min älskade Freja så hade jag aldrig tagit katten. Katten är hennes "bästa vän". Men jag läste i BB om nappen och om hur sömnstörande den är. Därför skrev jag om katten och ville ha råd ang. om jag skulle låta Freja ha den kvar elle ta bort den, precis som man tar bort en napp.

Då jag fick olika råd från olika, underbara störtande, människor så blev jag förvirrad. Katten = napp eller inte?!

Jag vill inte göra "fel". Fast egentligen finns det väl inget riktigt "rätt" eller "fel".

Jag är ledsen om jag varit jobbig, och skrivit för mycket, frågat, undrat och krånglat mer än "vad som behövs".
Nancy

Inlägg av Nancy »

Acnaib skrev:Jag är ledsen om jag varit jobbig, och skrivit för mycket, frågat, undrat och krånglat mer än "vad som behövs".
Det är säkert ingen fara :heart: Nu har ju inte just jag varit dig vidare behjälplig men jag tror inte att du behöver bekymra dig.

Vad bra att du ser att du lyssnar för lite på dig själv och att Barnaboken/forumet inte är nåt "facit".

För mig är det grundrutinerna i vardagen som är det viktigaste. Och att jag duger som mamma även om jag inte gör allt perfekt.

Nancy
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Min Freja sover nu! Jag la henne för middagsvilan vid halv och hon frågade direkt efter katten. Jag ramsade ut och hon skrek förtvivlat. Jag besvarade hennes frågor, men ramsan tog inte. Hon skrek mer och mer hysteriskt och till slut hörde jag hur hon var på väg att spy igen. Då hittade katten hem igen! Jag gick in med den till henne och hon blev både lättad och glad när hon fick den. Hon tog den, kramade den stoppade tassen i munnen, la sig ner och somnade på ca 2 sekunder.

Jag läste en annan tråd här på forumet ang. "snutten" och insåg då att många barn verkar ha någon slags snutte och att flera även suger lite på dem.

Freja ska få ha sin katt. Hon hittade den då nappen försvann. Hon hade ju även kunnat hitta sin tumme, och den hade jag ju inte kunnat ta bort :P :wink:

Tack alla för alla tips, råd och funderingar. :heart: Men vi, jag, Freja och även pappan har kommit fram till att katten inte stör. Gosan får stanna!
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: :heart: :thumbsup:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Bravo! Glad att du fick till ett beslut! Nu kan ni kura lugn...fast det behövs nog inte nu :wink:
Heja!

/Luvisen :heart:
SM rookie
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:thumbsup: :heart: :sleep:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

God kväll!

Natten tills igår somnade min skatt utan problem, med katten :wink: Dock vaknade hon 23:47. Hon gråt lite så jag gick upp för att ramsa, men då jag kom till hennes dörr hade hon tystnat. Så jag ramsade inte. Sen sov hon till morgonen
Natten till idag vaknade hon 22:47, men även då tystnade hon snabbt, utan ramsning.

Men ...

Idag har lill-tjejen fått feber, mitt i vår minikur. Nästan 40 grader hade hon hela dagen, trots febernedsättande. Hon har varit så trött idag, så vi har faktiskt gett henne en extralur på förmiddagen på 20 min. Dessutom fick hon gå och lägga sig redan 18:30. Hon orkade inte vara uppe längre. Hon vaknade vid 20-tiden och skrek hysteriskt, helt plötsligt, utan förvarning, så då gick jag faktiskt in till henne. Hon skakade i hela kroppen, så jag tog upp henne. Kramade henne lite, tills hon lugnat sig och la sedan ner henne igen. Då somnade hon om. Måste bli såhär nu när hon har så hög feber. Dessutom har hon knappt ätit idag, så förmodligen kommer hon väl vakna av hunger inatt.

Kan jag ge henne välling då? Eller är det dumt? Hon har ju inte ätit på nattten sedan hon var 5 månader så jag tror ju inte att hon kommer kräva välling i fortsättningen. Eller tänker jag fel nu?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hon är stor. Inte vaknar väl DU av hunger mitt i natten när du är sjuk heller? :shock: :wink: Hon kommer att vakna efter vatten, men är inte mer sugen på en flaska välling än vad du skulle vara på en tallrik gröt mitt i natten vid hög feber och sjukdom. Ge henne vatten och febernedsättande och extra tillsyn och kramar så är ni på banan så snart hon friskat på sig! Aptiten kommer till morgonen, precis som för dig.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"