Hjälp mig göra rätt med ramsan.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Acnaib
Rådgivare/advisor

Hjälp mig göra rätt med ramsan.

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Jag vill bara börja med att säga att det är UNDERBART att detta forum finns. Jag har tidigare försökt få svar på mina frågor på familjeliv, men där hoppas man på med en gång: "hur kan du ens tänka tanken Anna Wahlgren"
Tja... härligt att detta forum finns som sagt. Nu kanske jag äntligen ka få lite vettiga svar.

Min dotter är lite drygt 5 månader. Jag började att kura henne igår, på rygg dock, då vi inte har något andningslarm. Nackdelen med det är ju att tösen sprattlar och sparkar med fötterna så täcket kan ju bara glömma att ligga kvar. Men jag bryr mig inte om det, just nu... Vill hon inte ha täcke så slipper hon.

Det jag itne riktigt förstå är det där med ramsorna. Eller.. jag trodde att jag förstod men upptäckte i natt och idag att jag nog inte fiktigt förstod iaf.
Jag lägger dottern i sängen, buffar ramsar mig ut... men sen då. Hon skriker... jag påminner, hon tystnar inte men ökar inte heller, så jag går itne in, påminner igen bara osv. Tillslut är hon tyst och jag ger avslutningen vilket resulterar i att hon börjar igen. Ska jag då börja om, med buffning, eller påminnelse, eller inget alls. Jag brukar avvakta ett tag för att se om hon lugna sig, och isf ge avslutningen en gång till då hon tystnat, eftersom den ju ska ha sista ordet.. men jag vet itne riktigt hur det är tänkt.

Sen på dag vilan, den första som vi bestämt ska vara 1,5 timme. Hon somnade inte ens! Jag buffade henne, ramsade ut.. påminde, påminde, påminde... avsluutning... påminde, påminde.. osv... hela tiden. Tills tuden var "sult". Då inväntade jag att hon skulle vara lite tyst så ajg kunde gå in. Ska ju inte gå in då hon gråter. Men när jag var där och hon fick se mej så grät hon igen... precis som i morse. När vi stormade in och väckte henne skrämde vi snarare livet ur henne än gav henne en glad start :?

Vill nån vänlig själ ge lite tips? Tackar
nilam

Inlägg av nilam »

Hej :D Välkommen hit, det är världens bästa forum :wink: :lol:

Verkar som om natten gick bra, var detta första natten och första luren du refererar?

Den här tråden är bra att ha med sig genom hela kuren (även framöver i livet som förälder :wink: )
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Reaktionen du får när du bekr är på sin plats, det flesta små älsklingar går igång, men glöm inte bekräftelseramsan ändå, den är sååå viktig nu till att börja med, så ramsan verkligen sätter sig.
Går hon som sagt igång igen och du tycker att hennes skrik inte känns bra så får du gå in och lugna igen, ramsa dig ut, osv

Hur ser schemat ut :?:

En mamma jag hjälpte var tvungen att tända lampan innan hon gjorde "glad morgon" för annars trodde sonen att det skulle buffas och somnas igen, värt att prova.

Lycka till i fortsättningen, har du fler frågor finns här supermammor som gärna hjälper till på bästa sätt :D

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

nilam skrev:Hej :D Välkommen hit, det är världens bästa forum :wink: :lol:

Verkar som om natten gick bra, var detta första natten och första luren du refererar?

Den här tråden är bra att ha med sig genom hela kuren (även framöver i livet som förälder :wink: )
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Reaktionen du får när du bekr är på sin plats, det flesta små älsklingar går igång, men glöm inte bekräftelseramsan ändå, den är sååå viktig nu till att börja med, så ramsan verkligen sätter sig.
Går hon som sagt igång igen och du tycker att hennes skrik inte känns bra så får du gå in och lugna igen, ramsa dig ut, osv

Hur ser schemat ut :?:

En mamma jag hjälpte var tvungen att tända lampan innan hon gjorde "glad morgon" för annars trodde sonen att det skulle buffas och somnas igen, värt att prova.

Lycka till i fortsättningen, har du fler frågor finns här supermammor som gärna hjälper till på bästa sätt :D

Malin
Hej!
Ja.. jag måste nog påstå att natten gick bra! Vi har tidigare testat den hemskaste av alla metoder, en skrikmetod - inte 5mm utan 3-day-sleep, vilket ortfattat skrika ostört i en timme! En natt testade vi, sen aldrig mer!

Schemat ser ut som så:
6:30 upp o hopp
6:45 morgontutte
8:30-10 sova
10 tutte igen
11:30-13:00 sova
13:00 lunch
15-15:45 sova
17:00 Gröt
17:45 bad och pyjamas
18:15 flaska med bröstmjölk
18:30 skratt och godnatt

Verkar det vara ett vettigt schema?

Jag tänkte på det med ramsan, kan man ändra den till en annan nu, eller är det för sent? Jag knyckte Annas rakt av, men nu läste jag i en tråd om en som hade en sån härlig ramsa - nu vill jag knycka den istället :P

Ja det verkar smart att tände först. Imorse vid 4-tiden hade vi det jobbigt och tjejen somnade först igen strax före sex, så hon fick itne sovs så länge, la dock på en sån där extrakvart. men när klockan var 6:45 rusade vi in med ett glatt godmorgon. Stackars tösen ryckte till så alldeles i sin lilla säng och började sen stortjuta :(

Tack för tips! Jag tar sååå gärna emot dem!
nilam

Inlägg av nilam »

Vettigt schema :thumbsup:

När man ska "analysera" ev fnurror, är det första som alla tänker på MAT, MAT och mera MAT, proppa henne full med bröstmjölk, har du läst hur man matar enl SM (standardmodellen)? Här är en tråd med MÅNGA bra länkar, bl a om SM.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Sen är vakentiden 2+1,5+2 timmar mellan sovpassen, klarar hon att vara vaken i 2 timmar på morgonen, en lätt korr kan vara att lägga tidigare vid 8-9,30 och där mellan få 2 timmar vakentid till lunchpasset.

Byta ramsa :-k ärligt talat vet jag inte, men det måste vara bättre att ha en ramsa som man gillar och verkligen känner för, än en som inte känns lika bra :?

Dagpassen kan vara lite svårare att få till, man kan behöva ta allt lite lugnare och buffa lite längre eller solfjädra sömntung.

Kommer någon lur att vara ute i vagnen? Personligen föredrar jag vagnen dagtid (vet att det inte är möjligt för alla) och har själv alltid haft lättare för att vagna.

Malin

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

nilam skrev:Vettigt schema :thumbsup:

Sen är vakentiden 2+1,5+2 timmar mellan sovpassen, klarar hon att vara vaken i 2 timmar på morgonen, en lätt korr kan vara att lägga tidigare vid 8-9,30 och där mellan få 2 timmar vakentid till lunchpasset.

Kommer någon lur att vara ute i vagnen? Personligen föredrar jag vagnen dagtid (vet att det inte är möjligt för alla) och har själv alltid haft lättare för att vagna.

Malin
Okej. Kan jag ändra den tiden redan nu då? Eller måste jag vänta någon några veckor innan jag ändrar.

Lur i vagnen... hmm.. tidigare har hon älskar att sova i vagnen, men inte numera. Dessutom bor vi i hyreshus och då måste vi gå med henne under hela luren, och då blir det väl ltie fel? För då "vaggas" hon ju till sömns. Eller?
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

En annan sak jag funderar på, som jag kom på nu vid sista Vilan. Jag ramsade mig ut igen, men tösen började itne gråta utan låg bara helt stilla för att somna. Ska jag då iaf ge bekräftelse/avslutning? Nu gjorde jag det, vilket resulterade ia att hon gnällde liiite innan hon somnade.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit! :heart: :D

Jag brukar tänka som så att om barnet är helt tyst så frågar det inte något mer och då väver jag ihop ramsa och bekräftelse på väg ut ur sovrummet.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
nilam

Inlägg av nilam »

Hej igen
Okej. Kan jag ändra den tiden redan nu då? Eller måste jag vänta någon några veckor innan jag ändrar.

Lur i vagnen... hmm.. tidigare har hon älskar att sova i vagnen, men inte numera. Dessutom bor vi i hyreshus och då måste vi gå med henne under hela luren, och då blir det väl ltie fel? För då "vaggas" hon ju till sömns. Eller?
Jag hade blundat och ändrat schemat :wink: är hon en morgontröttis så ändringen är motiverad?
Förstår att det inte är lätt med vagnen när man bor i lgh, men är du borta någon gång vagnar du henne tyst, går därifrån med dagramsan, ev skynke för vagnen, upprepa vid behov.

Malin

Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Okej! Då flyttar jag hit det :P
Visste inte att man borde göra så, trodde liksom det var: ny fråga - ny trånd, ledsen!

Jag har valt att låta min dotter ligga på rygg då jag kurar henne. (Vi är inne på fjärde natten nu ikväll). Jag valde att lägga henne så eftersom vi inte hade något andningslarm och jag inte fick tag på ett tills vi ville börja - angningslarm.se krånglade... Så jag tänkte att jag skulle testa med ryggen. Det fungerade ganska bra, fast hon sprattlar ibland.

Nu läste jag det Anna skrivit om varför barnen borde ligga på magen, utvecklingen, djupsömn och det och då blev jag lite orolig.
Jag vill ju att hon ska ha största möjliga chans till maxial utveckling och djupsömn vill jag ju oxå att hon ska ha.

Borde jag köpa ett andningslarm nu, och byta över till magläge när jag fått hem det?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, då din lilla är hela 5 mån nu så kan det vara värt att överväga och hyra ett larm eller köpa ett begagnat, då får du nästan alla pengarna tillbaka. :wink:

Men JA, vi rekommenderar Alla att ha larm oavsett sovställning. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Okej!

Men vi försöker redan att få till ett syskon :P , så jag kommer ändå ha larmet ett tag. Så isf köper jag nog ett nytt.
Men mage är bäst då?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Mage är tveklöst det bästa du kan göra för ditt barn, både sovandes och vaken, ALLA barn bör vara MYCKET mer på mage kan jag lova. Det är så ALL motorisk och hjärn utveckling sker.

Helst skall du se till att ditt barn både Ålar och sen kryper korsvis innan de får gå. Så släng alla gåstolar och sådant. Lägg ditt barn på mage med velour kläder och nakna fötter, ingen matta under så hon kan åla. Hjälp gärna till med händerna bakom tårna så hon kommer framåt.

Ligga på mage på bordet, diskbänken m.m. är ofta populärt!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Oj!
Nu fick jag dåligt samvete! Min flicka ligger BARA på rygg och sitter OFTA i sin gåstol. Hon står hellre i mitt knä än hon sitter... So fort jag lägger henne på mage blir hon såå arg, så jag har slutat med det :?
Borde nog lägga henne på mage nu efter VILAN 3 då. Ooops!

Nu har jag iaf beställt ett andningslarm, så snart kan hon sova på mage!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag brukar säga att när man vet bättre så gör man bättre. HOn kommer att vänja sig vid magläget. Små barn gör som vi lär dem. Så nu har du en möjlighet att lära annorlunda.

Hege som är våran egen lilla "expert" på IAHP hon skriver så här om magläget.
Hege skrev:Hej Stellas mamma
De säger att deras barn inte "gillar" att ligga på mage
Ja, den har jag hört några gånger...

Jag klipper in en sak som jag skrev i en tidigare tråd :

När barn ska åla på golvet, så är det en JÄTTEJOBB för dom. Ni som inte försökt själva; ner på golvet och åla några meter, fem eller sex. Jobbigt, vad?

Det är TUNGT att åla, och det behövs mycket andning. Ett sätt att få i gång andningan för de små bebisarna, så det kommet mycket syre till hjärnan och till musklerna, är att gråta. Gråting sätter effektivt i gång den respirationen som behövs för att man ska få ålat sig lite bortöver golvet.

Ju mer man tar i med gråt och skrik, ju mer luft till lungerna. Ju mer luft till lungerna, ju mer kan man få rört på sig. Ni vet ju själva hur mycket andning det ska till för att gå upp två trapper, eller hur?

Men vad händer när bebisen "pumpar igång" respirationen med gråt eller skrik? Jo, mamma tror att han är frustrerad, ledsen eller grinig, och "räddar honom" från golvet. Och hindar ålningen. Utan att hon vet det, så hindrar hon utveckling.

Så era frustrerta, griniga bebisar, de fixar och grejar helt enkelt med sin respiration!

Bebisen behöver också sin "frustration" för att komma nån vart!

Bebisen säger "Nu jävlar ska jag komma i väg", och tar i för kung och fosterland. Då ska han ha beröm och heja-rop, han ska inte tas upp från golvet. Han ska få lite hjälp med att skyva i från, stöd gärna hans fotsulor med dina egna händer, men låt honom skyva i från själv. Låt honom låtas medan han gör det. Har ni hört spjutkastare? Har ni hört röten? (Heter det så? När de skriker i det spjutet går i väg??)

Så mistolka inte grinighet och frustration. Era bebisar reagerer helt som de ska, det är tolkningen som inte hänger med. (Och vem kan klandra er för det? När lärde man på BVC om barnets ökade behov av respiration vid fysisk anstrengning?)

Det kan du ju informera lite om nästa gång du möter på "-mitt barn vill inte..." Vaddå vill inte??

Kram, Hege
Hege skrev:Orkar ni lite hjärnutvecklings-gnäll i denna tråden...?

För det är (sorgligt nog) inte bara utvecklingen av motoriken som hindras av detta vagnsittande. Det är ju det som STYR motoriken, själva kontrollcenteret, kroppens dator, som går skadelidande här.

Hjärnan är ju inte ferdigutvecklad när vi föds, utveklingen pågår ju för fullt innan vi börjar skolan. Och det som behövs är intryck från de fem sinnen , och mengder av korsvis rörelse, som åstadkommer vid ålning, krypning, gående och löpandet.

Sinnenintrycken får hjärncellerna att växa, och bli mogna och ... om ni vill, smarta.

Den korsvisa rörelsen samordnar de två hjärnhalvorna. Hjärncellerna kan vara så stora och mogna de vill, men det är så att högra hjärnhalva styr vänstra öga, öra, ja hela den vänstra delen av kroppen, och vice versa fär den vänstra hjärnhalvan/högra delen av kroppen. Är de två hjärnhalvorna inte samkörda, ja då är heller inte ögonen samkörda. Eller öronen, armarne eller resten av kroppen för den delen.

Samordning av hjärnhalvorna kommer inte av sig själv. Samordningen, ko-ordineringnen utvecklas när barnet rör sig i korsvist mönster.

Numera finns ryggläget, babygympa (på rygg), babysitters, gåstolar och annat som förhindrar och stör den viktiga korsvisa rörelsen och utvecklandet av hjärnhalvornas samordning.

Inte samordnat syn kan ge problem med djupseende och givetvis problem när man ska se de små bokstavene och läsa.

Inte samordnat hörsel på de båda öronen kan leda till problem med att sortera ljud. Höra alla ljud på samma gång, och lika högt. Det igen kan mycket väl leda till koncentrationssvårigheter.

Läs- och koncentrationsvårigheter, lyder det bekannt? Fråga vilken lärare som helst.

Så ni ska veta att jag blir rädd när jag ser alla dessa stora barn i vagnar. För jag vet at deres föräldrar inte vet detta. Det här är neurosaker på hög nivå, mycket få föräldrar har denna kunskap.

Och mer som föräldrar inte har är tid. Det tar tid för små att gå själva, det är bekvämt och säkert att ha dem i vagnarna. Även för dagispersonal, det är ju altför få personal på altför många barn. Jag ser det som en tänkbar förklaring på att alla dessa barn sitter i vagnar.

Och vi har aldrig hatt såna mängder av läs- och koncentrationssvårigheter hos barn som vi har i dag.
Så nu vet du också varför och kan lära alla andra, härligt va? :lol:

Inte klandra dig själv nu, se framåt! :heart:
Tor 2006

Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

Oj!! Detta hade jag ingen aning om??
Varför säger de inte detta på BVC kan man undra. Min dotter älskar gåstolen men självklart får hon ligga på mage och åla sig över golvet, kanske inte så mycket hon borde :( Sting av dåligt samvete.

Nyttigt att vara nyfiken, annars hade jag ju inte sett detta.

och en fundering... måste man ha andningslarm när barnet kan vända sig själv?
:heart: Olivia 080826 :heart: Kurad 090515
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"