Hej på er!
Har en säker sovare vid det här laget. Nattningarna går utan ett pip. Läggningarna på dagtid funkar fint.
Men några frågor har kommit upp längs vägen:

När lilla S vaknar till någongång på natten/kvällen (händer sällan, men fler gånger nu i samband med 8månaders ångesten), fungerar inte ramsan. Jag försöker vara sparsmakad och avvakta innan jag ingriper, samt inte ramsa för ofta. Men det går inte. Den tar inte. De få gånger han vaknat har det slutat med en LÅNG buffning som till sist har gjort honom så lugn att ramsan kunnat ta (även om jag misstänker att det är buffningen som tar, inte ramsan). Så här ska det ju inte vara! (när han har vaknat i ren och skär ångest har jag genast gått in och tillrättalagt och buffat kort, då somnar han om på studs, men detta är någonting jag bara gjort nu när han har varit så där typiskt 8månaders angstig).

Det samma gäller på långluren dagtid. Han vaknar i regel efter prick en timme och vägrar somna om. Han är trött och tokarg, han vaknar med ett illvrål och ingen ramsa i världen biter. Vet att man inte skall ramsa ett ilsket barn, men vad skall jag göra? Vänta ut ilskan även om det betyder skrik en längre tid? Eller buffa? Har varit tvungen att buffa då han inte visat några som helst tecken på att lugna sig själv.
Borde jag kanske köra nånslags mini-ramsa-kur
Ingen kris föreligger what so ever, han sover från 07-06.45 och det är sällan problem.

Antagligen är vi ringrostiga i och med att han sover så bra och blir ställda när han plötsligt vaknar.
Hur som helst är det tungt att buffa ett barn i spjälsäng och jag skulle gärna slippa ta till denna kristilldelning när det ju inte ÄR nån kris. Det blir kris senare då inte ramsan tar dock.

Sedan tänkte jag passa på att fråga angående marginalkvartarna på långluren, har inte riktigt förstått. Om han skall sova 12.30-14.00, somnar låt säga 12.40 och vaknar 13.40, det tar en kvart för honom att somna om dvs. 13.55 (i bästa fall, i bland längre) skall jag då låta honom sova till 14.15? Eller är det bäst att ta upp honom klockan 14, efter 5 minuter? Är det alltså totalt sett 15 minuter marginalkvart, eller 15 minuter i början av luren och 15 minuter i slutet?

En sista fråga medan jag är i gång, he he:
hur gör ni för att få till en 5 minuters lur? Jag har infört två lurars schema och lilla S är i bland behov av en sådan. Det har hänt att jag hjälpt honom med lite buff i all sin enkelhet när vi båda vilat på min säng. Kanske det finns smartare sätt?
Annars är ju livet underbart och skall så förbli tänkte jag! :thumbsup:
Tacksam för svar av någon hjärtlig person där ute!