vet inte vad jag ska ta mig till...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ElinN

Inlägg av ElinN »

Sista sovpasset på em/kväll blir nästan aldrig längre än 45 min för någon. Det verkar vara nån universal bebispreferens! :roll: :wink: Det är helt OK och inget att bekymra sig för.

Visst kan du börja fundera på schema nu -har du något förslag så bollar vi gärna! :D

Jag skulle låta 01-målet falla bort först. Väcka eller inte på natten är en smaksak. Genom att väcka visar du att du bevakar Litens intressen och att man aldrig behöver skrika för att få mat.

Mera mat, lugn och trygg mamma med attityden av självklarhet påkopplad! :!:

:thumbsup: :heart:
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack för svar:)

grejen är att vi inte fått till nägra särskillda tider på natten, han vaknar titt som tätt och inte alls sm-tiderna...

kan jag alltså ta en 45 min på kvällen redan nu?

jag skulle vilja lägga honom sju på kvällen, men jag vet inte hur det blir på morgonen eftersom stora pojken ska till skolan och ska va där 8, det tar ca 20 min att gå och jag måste hinna göra mig i ordning (kan ju gå upp innan max iof) Men han måste ju hinna äta... :?:

sen är han mest trött på förmiddagen...

några tips :?:
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

puffar mitt förra inlägg:)

och...

tänkte ifall jag kan börja med 45 min sovpass redan idag? han har sovit tvåtimmars pass innan, men jag tänker att han kanske behöver ett kortare innan natten?

såhär tänkte jag schemat:

7 morgon
8.30-10.00 sova
12-14 sova
16-16.45sova
19 natt

funkar det? hinner jag då mata honom och lämna sonen på skolan (se förra inlägget)
mamma till L född 030112
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, grattis på 2-mån dagen!

Så vitt jag kan se har du 16 tim på schemat så tuta och kör du. BAra du vet ju om det funkar för er. Men ge det sina modiga 1-2 veckor innan du utvärderar. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack :D då ska jag köra på det, känns som det blir lättare för mig att köra schema än att räkna timmar :shock:

så nu kör jag på det, och ger det en ärlig chans :D
mamma till L född 030112
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Har följt tråden i det tysta.
Som Kalasis skrivit....rätt likt min egen panik med nr 2 i början, när man känner att ALLT- BARA -MÅSTE- FUNGERA -ENL- SCHEMA -ANNARS -ÖVERLEVER- JAG- INTE!!!

Skönt att det börjar bli bättre.

Hur går det nu?
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

skönt att höra att fler varit i samma sitts :) och framförallt tagit sig ur det :D

jo då vi kämpar för fullt...har ju sövt honom i famnen med flaskan men nu har jag lagt honom lite vaken och han har lyckats somna så några gånger:D

men jag måste vagna honom varje sovpass och nätterna är hemska tyvär:( men jag tänker att det ska bli bättre när dagarna fungerar :?:
tex i natt så la vi honom 19, sen vaknade han 21 och då gick det lätt att vagna honom, sen vaknade han 21.30 och då tog jag upp och gav ett nattmål och han somnade om, sen vaknade han vid 01 och då gav jag nattmål, sen sov han till typ 3 och då gav vi nattmål igen...efter det vaknar han hela natten med max en halv timmas sömn i mellan fram till 7 då jag tar upp honom. vi vagnar och vagnar men han sover bara korta stunder...vad gör vi för fel :?:
mamma till L född 030112
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Loranga!

När jag läser ditt inlägg så tänker jag "Åh titta nu ser det ut som det gör när de är relativit nyfödda"!
Vad du inte ser är just det, för när han var relativit nyfödd så var det en massa annat trassel, eller hur?

Nu infaller era nattmål där de "skall"/brukar infalla, dvs. vid 22.00, 01.00 och 04.00, give and take 30 minuter hit och dit.

Vad du inte heller ser med det ÄR att ni är på väg mot rätt köl :thumbsup:

Det ÄR rockigt som attans iböand, no doubt. I mitt tycke så ÄR ÄR ÄR ni på son tokrättväg mot rätt köl att du inte skall betvivla er kapacitet :heart:

Han har ännu inte helt lärt sig det där med att sova, för det var ju himla blåsigt hos er i början.
Så vad säga, vad råda?
:arrow: Om han nu får massa mucho mycket mat på dagarna, om antal vaken/sömntimmar stämmer på dagarna så är det att fortsätta som ni gör som gäller.
En liten tanke bara inför nattvagningarna är att OM (läs verkligen OM nu Loranga :!: :!: :!: ) du ids så backa lite med vagningen. LYSSNA AV honom, behöver han verkligen hjälp? Det kan också vara så nämligen; att man vagnar lite i onödan vid första pip och således stör mer än hjälper.
Så LYSSNA av!

I sinom tid kommer han att börja välja bort nattmål själv, anteckna därför om ni inte reda gör det så ser ni tendenserna. I sinom tid kommer han också att sova bättre och bättre om nätterna. Ni är inte där än men ni kommer dit!

:heart: !
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack för ditt svar, det var vad jag ville höra hehe...

jag försöker backa då när han skriker på morgonen, men tillslut är jag så trött så jag gör vad som helst för att han ska sova :oops:

jag vill så gärna att han ska sova en bra stund på morgonen med så han är lite piggare under dagen, är så tråkigt att ha en övertrött ledsen pojke som bara vill sova under dagen.

ps. du har rätt, vi börjar nog från början med honom nu:D

tack så mycket för dina svar

det värsta nu är att han är så ledsen när han är vaken och skriker nästan hela tiden :cry: kan knappt lägga ifrån honom på golvet, vad göra eller blir det bättre :?:

kramar från mig och max
mamma till L född 030112
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

loranga :)

du har PM
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

jag vill så gärna att han ska sova en bra stund på morgonen med så han är lite piggare under dagen, är så tråkigt att ha en övertrött ledsen pojke som bara vill sova under dagen.
-Nu tycker jag att du tänker "så där lite galet" igen Loranga :heart:
Vad menar du? Att han skall bunkra upp sömn på morgonen för att orka vara vaken? Så funkar det inte vännen!

Han håller på att lära sig allt det där än! Enligt mitt tycke så är det nu ni är på en bra väg, tolka det rätt. Du kan inte förvänta dig en massa, det tar tid, det tar sina dagar!
Om några månader klarar han vaket mer och oftare, men inte nu!
Förhasta dig inte.

Jag antar att ni strävar 2-2 ännu eller hur?
Så vad gör det om han inte orkar vara vaken 2? Han visar ju dig, jag poängterar det: Han visar dig nu att han är en liten Tröttmössa. Så ge honom sömnen!

Om han skriker hela tiden så säger han dig något.
Kolla klockan. Är han trött? Bärjar bli trött? Hungrig? Ja vad? Jag vet inte Loranga, den som mest ser är du!

Om och när du hinner så läs igenom min tråd, Smulan hade sina dagar hon med vill jag lova. Jag fick massor med kanintips där, kanske kan de hjälpa dig nu?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Trevlig helg på er Loranga!
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack och trevlig helg till er med:D

jo alltså vi har ju börjat med schema nu:D

sovtiderna är
19-7 (fast vaknar många gånger under natten
8.30-10.00
12.00-14.00
16.00-16.45

funkar hyfsat...han har svårast att få till 2 timmars passet. på morgonen är han mest trött.
sista passet brukar funka bra (tror det var du som skrev att det brukar bli 45 min så då tog jag det:) )

men jag ska försöka ha is i magen:D och tackar och bockar för svar!
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

läste din tråd nu föresten, oj så lika! precis så är/var det för mig. tex endaste en veckas smekmånad, resten var månad som du skriver...han skriker både vid sömn och när han ska va vaken. osv.
Har inte hunnit läst hela din tråd tyvär.

men jag kämpar vidare.

en undran bara, vad var det som gjorde att du kände att du kunde sluta vagna...där på natten :?: alltså när du övergick till skak :?: jag är så fruktansvärt trött och tänker som du gjorde att bara han sover så är det skitsamma, för annars blir det ju ingen morgon och då börjar ju den dagen galet också.
mamma till L född 030112
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Ja Loranga, vad var det som gjorde att jag vågade sluta vagna?

Jag citerar en bit för den säger en del:
Kalaskakan skrev:Jag iddes inse att SÅ liten är inte Smulan, att Smulan kan. Även här fick jag genomskådat MINA egna vargar, rädslor och det.
Så natten till igår, under vargtimmen införde jag det. Smulan var nyäten, ny blöja, fortfarande natt och ner med henne i vagnen, skak i hantaget och så gick jag.
Först fick jag genskjuta mina egna vargar. Nancy, :heart: , bollade en hel tankar med mig.
-"Vad var JAG rädd för?" var nog frågan som hjälpte mig mest. "Vad skulle hända om jag inte vagnade Smulan?".

Vi hade dittills som sgt vagnat Smulan v a r e n d a sömnpass i 7-8 veckor. Så jag visste inom mig att hon _kunde_ det där. En annan tanke var "Tänk om jag verkligen hade haft 10 andra barn och 18 kor till att ta hand om?". Jag skulle faktiskt inte ha tid att vagna damen varenda morgon vid 05.00-tiden.

Jag fick leta fram mitt förtroende för Smulan. För barn kan Loranga. Har man visat, lärt, lett och hjälpt så måste man, anser _jag_, förr eller senare låta dem visa att de kan. Låter man dem inte visa så får de aldrig chansen att visa heller.

Sen hade jag en mental bild, där jag jobbade förut passerade jag ofta Suezkanalen, Egypten. Längs kanalen ligger en hel del byar, vid dessa hus i byarna finns det getter och duvhus, en hel del barn också.
Jag tänkte på de mammorna där, de lever inte i lyx och flärd, de har - tror jag - inte en man som gärna ställer sig och vagnar sina barn på morgonkvisten, där råder nog vad vi nog skulle anse som "the hard way". Så vad gör de mammorna när de måste ut och ta hand om sina getter, vad gör de av sina barn?

Jag antog att de såg till att barnen var mätta där på morgonkvisten, rena blöjor, låg väl bäddade och sen helt sonika gick ut och tog hand om sina getter.
Kan de så kan jag!

Så... jag ställde mig de frågorna ovan, hade tilltro till att Smulan kunde det där och gick helt "enkelt" och tog hand om mina getter.
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack för din tid :D

vågar jag fråga vad som hände när du slutade vagna smulan :?: :roll: :oops:

jag måste verkligen odla attityd, jag vet ju det...har funderat på att lägga honom i vagnen och lägga honom tillrätta rejält och ordentligt, sen skaka handtaget ordentligt sen gå därifrån och sätta på damsugaren. Men det krävs attityd och det är ju bara jag som kan se till! Därför försöker jag läsa och få inspiration av trådar här, för igentligen har jag inget att fråga då jag vet vad som behövs :?
mamma till L född 030112
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"