Jag måste bara som slutord få påpeka att det alltid är den mobbade som betsämmer om han/hon är mobbad. Den som mobbar inser och/eller erkänner sällan eller aldrig det.plutteli skrev:[(F.ö att grundlöst kallas för mobbare är också förtal)
Upprop mot SVT!
Som jag sa, är det mobbing att ha olika åsikter, ja då är jag lika mobbad av er som ni är av mig.miar70 skrev:Jag måste bara som slutord få påpeka att det alltid är den mobbade som betsämmer om han/hon är mobbad. Den som mobbar inser och/eller erkänner sällan eller aldrig det.plutteli skrev:[(F.ö att grundlöst kallas för mobbare är också förtal)
Mamma till S 080818 och V 110126
Suck på mig själv, men jag måste bara få påpeka att DU har inte någon facebookgrupp riktad mot dig med innebörden att du är en barnmisshandlare. Du blir heller inte hetsad i trådar på fl. Och jag gissar att du inte behöver få illasinnade mail och hälsningar i din pm-låda eller gästbok. Du är den som anklagar, som mobbar, och då har den/de mobbade all rätt i världen att försvara sig. Hur skulle det annars se utplutteli skrev:Som jag sa, är det mobbing att ha olika åsikter, ja då är jag lika mobbad av er som ni är av mig.miar70 skrev:Jag måste bara som slutord få påpeka att det alltid är den mobbade som betsämmer om han/hon är mobbad. Den som mobbar inser och/eller erkänner sällan eller aldrig det.plutteli skrev:[(F.ö att grundlöst kallas för mobbare är också förtal)
NU ger jag mig, min energi är så mycket viktigare att lägga på kärleksfulla handlingar och meningsfulla sysslor.
Jag frågar igen, har du ens läst minsta lilla av allt jag skrivit i min grupp? Har du ens sätt mitt inlägg där jag uppmanar alla medlemmar i gruppen att diskutera sakligt och att påhopp mot Anna tas bort? Har du lagt märke till att jag försvarar henne som person och att jag uttryckligen skriver att jag GILLAR mycket av det hon säger och står för, men att i vissa lägen går det för långt, det blir fel och barn far illa! Egentligen är det enda jag önskar lite ödmjukhet från ert håll, ett erkännande att alla barn inte kan kuras, att det faktiskt inte passar alla, att det är OK att göra kuren till sin, ändra på saker man inte känner sig bekväm med och att det är ok att avbryta om det inte känns rätt! Hade denna attityd funnits hade jag känt mig betydligt lugnare! (Inkl. medlemmarna i gruppen)miar70 skrev:Suck på mig själv, men jag måste bara få påpeka att DU har inte någon facebookgrupp riktad mot dig med innebörden att du är en barnmisshandlare. Du blir heller inte hetsad i trådar på fl. Och jag gissar att du inte behöver få illasinnade mail och hälsningar i din pm-låda eller gästbok. Du är den som anklagar, som mobbar, och då har den/de mobbade all rätt i världen att försvara sig. Hur skulle det annars se utplutteli skrev:Som jag sa, är det mobbing att ha olika åsikter, ja då är jag lika mobbad av er som ni är av mig.miar70 skrev: Jag måste bara som slutord få påpeka att det alltid är den mobbade som betsämmer om han/hon är mobbad. Den som mobbar inser och/eller erkänner sällan eller aldrig det.![]()
![]()
NU ger jag mig, min energi är så mycket viktigare att lägga på kärleksfulla handlingar och meningsfulla sysslor.
Jag vill faktiskt inte alls att Anna skall lägga ner, däremot att hon borde ändra lite i sina råd för att undvika situationer där barn uppenbart far illa, och det borde ju ligga i hennes intresse också?
Jag känner flera personer som själva använt SHN på sina barn som är i min ålder i dag, men som läst på forumet av idag och säger sig inte alls känna igen attityden, kylan mot barnens behov där allt annat kommer i skymundan för sömnen, hånfullheten mot de som tycker annorlunda osv. Är ni och Anna ens medvetna om att ni förlorar gamla sympatisörer på grund av eran attityd? Att ni förlorar de som tidigare varit medlemmar och tom. diplomerade kurare för att de känner att de inte längre kan stå bakom hur kuren har tagit form och ändrats till det sämre? Och vad gäller hot i mail och gästböcker så kanske man inte skall kasta sten i glashus, jag tar avstånd från allt sådant och har inte skickat ett hatiskt mail i hela mitt liv, och jag antar att de flesta av er gör detsamma, men det finns rötägg i båda läger och AW med sympatisörer är inte de enda som fått hot och hatmail...
Som sagt, det är INTE mobbing att ha olika åsikter, hade jag faktiskt uttryckt ett hat och förakt för Anna som person, istället för försvarat henne så ja, då hade det varit mobbing. Men nu handlar inte min tråd om Anna, eller de som följer henne, utan om METODERNA. Kan du se skillnad på sak och person? För det kan iaf jag...
Din förklaring låter rätt vettig. Men namnet på gruppen (som jag inte lyckas hitta) låter mycket värre (om den heter som nämndes här?).
Borde den i så fall inte ha ett annat namn?
Hur som så tycker jag det är olyckligt att det blivit sådana motsättningar mellan olika läger (eller hur man ska uttrycka det).
Jag tror ändå att mer ödmjukhet (från alla) och mer saklighet kunnat undvika en hel del av detta.
Sen finns det ändå de som aldrig kommer hålla med om allt.
Tycker även det är olyckligt om det hänt att föräldrar genom att följa råden här dragit det för långt så att deras barn farit illa på något sätt.
Alla kanske inte har en känsla för när något är helt harmlöst och när något inte är det. (Inte sagt sarkastiskt).
Men det är fruktansvärt missvisande och elakt att säga att AW:s metoder kan leda till barnmisshandel.
Jag kan inte föreställa mig hur jag skulle känna mig om det fanns en stor grupp med människor som var emot mig.
Skilja på åsikt och person... Till viss del är ju ens åsikter en del av ens personlighet ändå.
Jag tycker nog då att åtminstone namnet på gruppen borde utformas på ett annat sätt så inte AW associeras till barnmisshandel.
För det är så uppåt väggarna och ja, mobbing.
Peace, love & understanding!
Låt oss lägga krafter på att hitta de BRA sakerna i tillvaron. Det finns sååå mycket elände att klaga på ändå, det tar oss ingen vart att fokusera på dem

Hur som så tycker jag det är olyckligt att det blivit sådana motsättningar mellan olika läger (eller hur man ska uttrycka det).
Jag tror ändå att mer ödmjukhet (från alla) och mer saklighet kunnat undvika en hel del av detta.
Tycker även det är olyckligt om det hänt att föräldrar genom att följa råden här dragit det för långt så att deras barn farit illa på något sätt.
Alla kanske inte har en känsla för när något är helt harmlöst och när något inte är det. (Inte sagt sarkastiskt).
Men det är fruktansvärt missvisande och elakt att säga att AW:s metoder kan leda till barnmisshandel.
Jag kan inte föreställa mig hur jag skulle känna mig om det fanns en stor grupp med människor som var emot mig.
Skilja på åsikt och person... Till viss del är ju ens åsikter en del av ens personlighet ändå.
Jag tycker nog då att åtminstone namnet på gruppen borde utformas på ett annat sätt så inte AW associeras till barnmisshandel.
Låt oss lägga krafter på att hitta de BRA sakerna i tillvaron. Det finns sååå mycket elände att klaga på ändå, det tar oss ingen vart att fokusera på dem
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09
There´s a place in heaven for women who help other women...
There´s a place in heaven for women who help other women...
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
Hur kan en METOD uppmuntra till barnmisshandel? Att en person misshandlar sitt barn efter att ha läst AWs kur är ett olyckligt sammanträffande, inget mer. Att en person systematiskt misstolkar en "METOD" betyder inte att det är ngt fel med
"metoden" utan snarare är det ngt fel hos den människan som väljer att låta sitt barn fara illa på ett eller annat sätt eller gör sitt barn illa.
Visst kan man prata om vilka metoder som tycks leda till vad men det finns ingen METOD som LEDER till barnmisshandel. Agerandet ligger hos just den specifika föräldern som går över styr på ett eller annat sätt. Ni LETAR helt enkelt på fel ställe efter orsak till barnmisshandel.
Att det sen finns personer som är så villrådiga att de vet varken ut eller in och måste fråga allt möjligt. Hur galet det än verkar är det ju verkligen BRA att forumet finns så de får det stöd det behöver för att återfå balans och förnuft i sitt förhållningssätt till sitt barn.
//Luvis.
"metoden" utan snarare är det ngt fel hos den människan som väljer att låta sitt barn fara illa på ett eller annat sätt eller gör sitt barn illa.
Visst kan man prata om vilka metoder som tycks leda till vad men det finns ingen METOD som LEDER till barnmisshandel. Agerandet ligger hos just den specifika föräldern som går över styr på ett eller annat sätt. Ni LETAR helt enkelt på fel ställe efter orsak till barnmisshandel.
Att det sen finns personer som är så villrådiga att de vet varken ut eller in och måste fråga allt möjligt. Hur galet det än verkar är det ju verkligen BRA att forumet finns så de får det stöd det behöver för att återfå balans och förnuft i sitt förhållningssätt till sitt barn.
//Luvis.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Ni vet inte vad mobbning är...
Så alla som inte tycker som dig är mobbare?miar70 skrev:Jag tänker inte diskutera det här nåt mer, min dag med diskussioner kring mobbning gjorde mig sårbar och ledsen när jag läste ditt inlägg. Eftersom jag vis av gammal skada då diverse humlor och andra förgiftade vårt forum har lärt mig att det inte leder nånvart, så hoppas jag du och dina vänner i facebookgruppen hittar glädje och lycka som kan fylla ert liv. Då kanske ni kan lägga tid och energi på viktiga saker som gör människor glada.
Väl bekomme.
O vi lägger tid på att göra människor glada det är just det vi gör eftersom vi anser att barn mår bäst av föräldrar som lyssnar till deras behov o inte till en metod.
Jag frågar dig själv, skulle du gilla eller uppskatta att ligga i din egen avföringe eller doften av dina egna spyor i flera timmar för att någon annan (o en som sa sig älska dig) sa att det inte var tid för att bajsa just nu.
Skulle du som ny till världen som inte har någon behov av att mästra, styra, trilskas eller vara jävlig för att jävlas uppskatta att andra la ord i munnen på dig o sa att dina instinkter av hunger, att behöva bajsa, ha närhet eller bli tröstad när du var ledsen är fel.
Ett barn som bankar huvudet mot sängen i ren desperation o är så fruktansvärt ledsen o hysterisk uppmuntrar man på detta forum att låta vara (o tvinga mig nu för guds skull inte att gå hämta bevisen ifrån erat egna forum) är det ett sunt sätt att förhålla sig till sitt barn att låta dem banka pannan blodig mot en vägg eller säng ÄR det detta som ni vill göra med era barn.
Tro tusan att ni lyckas med denna kur eftersom barnet ger ju till slut upp, han eller hon inser ju att jag kommer ingen vart ingen lyssnar på mig så för att över huvudtaget få någon hjälp måste jag lyda o alltid vara glad. Ni lär era barn att vara ledsna är inte ok främst inte på natten för vaknar man ¨på natten spelar det ingen roll ingen kommer. Utan vad gör ni ramsar till viken nytta då.
Om erat barn vaknar mitt i natten o spyr vad gör ni då? inget skall ju göras det förstör ju kuren o eran natt sömn.
Jag hatar varken er eller AW jag hatar metoden o tyvärr tror jag ni inbillar er så att ni blir mobbade för det är det ända ni har som stillar erat samvete om ni gör rätt eller inte. För jag vet iaf att jag hade ifrågasatt mig själv om jag läst det jag läst här om jag var med i något bra o nyttigt för mitt barn eller om jag gjorde detta för min egen skull.
Det finns en sak jag håller med AW om o det är barn skall njutas men inte med piskan utan med kärlek o omsorg o krävs den omsorgen på natten ibland så ser man till att ge den.
O jag vet hur det är att ha barn som sover uruselt på natten jag har själv varit i sömlöshetsträsket med båda mina barn men aldrig att jag skulle kränka deras person för att få dem dit jag vill. Att lära sig sova gott görs inte med piskan o våld utan med kärlek omsorg o tid. Ex. med sova utan gråt metoden.
Jag håller med om delar av ditt inlägg, dock: Jag har ca 40 sidor word dokument med exempel på exempel när förtvivlade föräldrar frågar i detta forum "Ska det vara så här? Det känns så fel", "Ska mitt barn verkligen skrika tills det spyr, inget jag gör stoppar ju gråten" och svaren som kommit har uteslutande varit: Ja det är ok, ja du gör rätt, spyr ditt barn så torka inte upp, lägg på din höjd ett skynke över men ta inte upp ditt barn eller hjälp ditt barn ur en situation h*n själv skapat. osv osv Inte EN gång har jag i detta forum läst hur någon Dipl. kurare eller Anna själv eller annan medlem sagt till förtvivlade föräldrar: "Du, detta går för långt, jag tror inte detta funkar på ditt barn du borde nog avbryta för ditt barns bästa." Som sagt, inte en enda gång! Och jag vet gamla dipl. kurare som hoppat av från AW´s filosofi och forum just för att de, när de velat råda föräldrar till en mjukare kur och framtoning fått skäll för att de uppmuntrar föräldrar till att "misshandla" annas "barn" och förhindra föräldrarna till att ha den rätta attityden! Så jo, jag tycker helt klart att metodens utformande och de råd som ges i dess anda på detta forum uppmuntrar till barnmisshandel/vanvård. (Att tex. uppmana föräldrar att inte byta blöja är att uppmana till vanvård, men det antar jag du vet och inte står bakom.)Luvisen skrev:Hur kan en METOD uppmuntra till barnmisshandel? Att en person misshandlar sitt barn efter att ha läst AWs kur är ett olyckligt sammanträffande, inget mer. Att en person systematiskt misstolkar en "METOD" betyder inte att det är ngt fel med
//Luvis.
Gruppen heter "Vi som anser att Anna Wahlgrens metoder uppmuntrar till banmisshandel". (länk dit om det finns någon här som vill kika på dess innehåll: http://www.facebook.com/home.php?#!/gro ... 2257123515 ) Och nej, jag tycker egentligen inte den är missvisande,för vi diskuterar kring reella exempel på metoderna och råden i detta forum helt uppenbart uppmuntrat till misshandel/vanvård av barn, dock ligger fokuset på hur man skulle kunna påverka föräldrar att om de finner sig i en liknande situation klara av att avbryta och inte upprepa dessa hemska misstag.Mata skrev:Din förklaring låter rätt vettig. Men namnet på gruppen (som jag inte lyckas hitta) låter mycket värre (om den heter som nämndes här?).
Jag vet mycket väl f.ö vad som är bra i min tillvaro och jag ser till att njuta av dessa saker, tex. min underbara dotter. MEN i min värld finns det inte att blunda för det jag finner fel och dåligt! Jag arbetar ideellt och politiskt för att hjälpa utsatta i andra länder, för att hjälpa utsatta i detta land oavsett ålder, och ja, till det hör att ingripa när jag anser att barn far illa. Att alla inte håller med mig i varje situation kan jag ta, men jag gör mitt för att påverka ändå (dock utan personangrepp) och har jag lagen på min sida, ja då gör jag en anmälan där jag finner det befogat.[/url]
Men råden kommer ju ifrån detta forum att inte ingripa med barn som just far illa ex. bankar huvudet i hysteri mot spjälsängen ett exempel tagit ifrån detta forum:Mata skrev:Din förklaring låter rätt vettig. Men namnet på gruppen (som jag inte lyckas hitta) låter mycket värre (om den heter som nämndes här?).
Mamman säger:
"Varje morgon vaknar killen runt 6 (istället för 7) och snyftar lågmält. Han står upp i sängen (det hörs och han har märken på kinden av att luta huvudet mot kanten) och låter som om vi glömt honom. I julas hördes bajs i böjan/mamma/pappa/ja ha sovi kart/lill komma upp. Orden upphörde efter ett par dagars bestämt ramsande. Men snyftandet fortsätter. Antingen svarar han på ramsorna med gråt men efter sista ramsan med tystnad, 3-5 minuter senare, börjar han sakta snyfta igen och det tilltar. Eller så blir han tyst direkt, men börjar snyfta igen efter ett par minuter. Så håller det på till 7 oavsett ton i ramsandet och trots min bestämda övertygelse om att alla soooover och klockan är inte 7! "
När de tar upp pojken är han rödgråten.
Om min dotter säger "mamma bajsat" vilket hon gör nångång ibland skulle jag aldrig säga "natti natti sov så gott eller nåt liknande". Snacka om att förminska ett barn!"
AW tyckte mamman gjorde ett superjobb!
Källa:
php5.web-3.crystone.se/annawahlgren.com/forum...
eller varför inte denna:
Mamman säger bland annat (blir citatet för långt får man väl ta bort det).
"Vid det här laget har tiden tickat iväg och vi har kämpat på i över en timme. Min dotter är såå ledsen!! Mitt mammahjärta gråter och jag vill bara ta upp och krama mitt barn. Det var så hemskt! Men! Jag VILL ju det här!!! Jag VILL göra det bästa för mitt barn... så jag fortsatte, lät aldrig attityden svika. gav mig den på att inte ge upp nu när vi kämpat så länge, för vilka signaler skulle jag då ge mitt barn, tänkte jag för att stärka mig själv. Jag märkte att dottern började bli matt av all ansträngning så jag tog i mer och solfjädrade så tydligt att hon inte kunde vända sig. Fick verkligen ta i!! Höll fast henne medan hjärtat grät och jag fick stänga av känslorna för att orka fortsätta. Efter ytterligare en dryg halvtimme kände jag hur hon började att acceptera att ligga ner mellan utbrytningsförsöken. Hon grät dock fortfarande väldigt häftigt. Så fort hon slappnade av mjuknade jag greppet, men stoppade tydligt när hon försökte vrida sig. Efter ytterligare en halvtimme saktade råten av och övergick till hulkningar och snyftningar. (Lilla stumpan... )"
Källa:
php5.web-3.crystone.se/annawahlgren.com/forum...
Detta är beskrivna situationer av MAMMOR på ert forum. Borde det inte ringa rejäla varningsklockor här?
gruppnamnet...
hur kan man hänga upp sig på det!?
mkt av det som är citerat som jag gav er här är vanvård! barn som överges för att sova i sina egna spyor eller sova i ner bajsade blöjor för att en vuxen säger att det itne är tid för det nu gör ju ett medvetet val eller?
om det inte är vanvård o misshandel på försvarslösa barn säg då vad det är?!
mkt av det som är citerat som jag gav er här är vanvård! barn som överges för att sova i sina egna spyor eller sova i ner bajsade blöjor för att en vuxen säger att det itne är tid för det nu gör ju ett medvetet val eller?
om det inte är vanvård o misshandel på försvarslösa barn säg då vad det är?!
Bajs i natten: mkt enkelt- man byter i mörkret. Spyor- samma sak. Det står i SHN.
Att mammor mår dåligt av barns skrik- ja, det händer och det händer att mammor inte kan hantera dessa skrik- dvs de blir JÄTTTELEDSNA, ARGA, IRRITERADE, FRUSTRERADE, BEDRÖVADE mm. Jag uppfattar att forumet syftar till är att parera DESSA EXTREMA KÄNSLOR som inte är till hjälp för barnet.
Ramsan är till för att barnet ska hindras från att bli HYSTERISKT. Den ska alltså fungera i PREVENTIVT syfte, inget annat.
Ibland är man urbalans och då ska man inte kura för då KAN man INTE nå fram till bebis. Det blir bara pannkaka. Då får man bryta, ta en paus och sedan ta nya FRÄSCHA tag när man kan.
Jag tror att en del uppfattar råden/stödet som att man måste "tuffa till sig" vilket är FEL. Man måste bara finna ett sätt att behålla lugnet när barnet inte kan det- vilket är typ vad alla "metoder" säger. Barnet är barnet. Du är föräldern och du ska hantera barnets gallskrik eller hysteri med LUGN. Det är alles.
Det är inte bebisarna som svarar olika på SHN, det är FÖRÄLDRARNA som är olika och om man inte tycker att kurens "teknik" passar en SJÄLV- varför då använda dem? Då har man verkligen FEL ATTITYD och kan verkligen INTE hantera verktygen. Nu är ju verktygen verkligen bara verktyg- dvs teknikaliteter som är egentligen ganska ointressanta. Det som är INTRESSANT är det ANDLIGA FÖRHÅLLNINGSSÄTTET till barnet. DET är väldigt fint.
PS. Hysteriskt dunkande i spjällsäng?...Hallå! Min bebis dunkande huvudet i spjällsängen men det var INGALUNDA hysteri. Det hade han gjort oavsett "metod" och nogsam madrassering parerade ALL eventuell smärta. OCH detta upphörde kvick med att han snusade in sig och somnade så fint, länge länge. Då orkade han med vardagen och har INGEN spänningshuvudvärk med tillhörande dunkande.Eran tolkning tycks dock andas HYSTERI. DS.
//L
Att mammor mår dåligt av barns skrik- ja, det händer och det händer att mammor inte kan hantera dessa skrik- dvs de blir JÄTTTELEDSNA, ARGA, IRRITERADE, FRUSTRERADE, BEDRÖVADE mm. Jag uppfattar att forumet syftar till är att parera DESSA EXTREMA KÄNSLOR som inte är till hjälp för barnet.
Ramsan är till för att barnet ska hindras från att bli HYSTERISKT. Den ska alltså fungera i PREVENTIVT syfte, inget annat.
Ibland är man urbalans och då ska man inte kura för då KAN man INTE nå fram till bebis. Det blir bara pannkaka. Då får man bryta, ta en paus och sedan ta nya FRÄSCHA tag när man kan.
Jag tror att en del uppfattar råden/stödet som att man måste "tuffa till sig" vilket är FEL. Man måste bara finna ett sätt att behålla lugnet när barnet inte kan det- vilket är typ vad alla "metoder" säger. Barnet är barnet. Du är föräldern och du ska hantera barnets gallskrik eller hysteri med LUGN. Det är alles.
Det är inte bebisarna som svarar olika på SHN, det är FÖRÄLDRARNA som är olika och om man inte tycker att kurens "teknik" passar en SJÄLV- varför då använda dem? Då har man verkligen FEL ATTITYD och kan verkligen INTE hantera verktygen. Nu är ju verktygen verkligen bara verktyg- dvs teknikaliteter som är egentligen ganska ointressanta. Det som är INTRESSANT är det ANDLIGA FÖRHÅLLNINGSSÄTTET till barnet. DET är väldigt fint.
PS. Hysteriskt dunkande i spjällsäng?...Hallå! Min bebis dunkande huvudet i spjällsängen men det var INGALUNDA hysteri. Det hade han gjort oavsett "metod" och nogsam madrassering parerade ALL eventuell smärta. OCH detta upphörde kvick med att han snusade in sig och somnade så fint, länge länge. Då orkade han med vardagen och har INGEN spänningshuvudvärk med tillhörande dunkande.Eran tolkning tycks dock andas HYSTERI. DS.
//L
Bebispojken född 22 april 2009
SM rookie
SM rookie
hej!
vad trött jag blir.
har inte mammor och pappor något sunt förnuft?
självklart tar man upp och byter på sitt barn om det bajsat eller bäddar rent om det kräkts... snabbt och effektivt. anna tycker också att blöjan ska vara ren. hon förespråkar att man byter i sängen men det är väldigt krångligt tycker jag så jag har använt mig av skötbordet och det har aldrig varit något problem.
mina två flickor är kurade och blir de magsjuka eller får hög feber så får de sova i våran säng till de mår så pass bra att jag anser att de kan sova i sin egen säng igen. för deras och min egen skull. detta är aldrig ett problem.
sen tycker jag faktiskt att tonen blivit en annan här på sista tiden. och jag har själv läst svar där anna rekommenderat att avbryta för så här ska det inte gå till. (barnet hade typ inte sovit något alls det senaste dygnet.)
och att barnen måste vara glada och snälla för att göra sina föräldrar till lags är ju bara bull... barnen blir glada för dem känner sig säkra och trygga. dem kan inte göra sig till för att föräldrarna vill det. dem är inte vuxna människor som kan det sociala spelet! dem är barn! barn måste få vara barn. barn kan ingenting när de kommer till världen. de måste ha föräldrar som lär och visar dem hur världen fungerar! föräldrar med sunt förnuft som plockar russinen ur kakan!
/lilla mia
vad trött jag blir.
har inte mammor och pappor något sunt förnuft?
självklart tar man upp och byter på sitt barn om det bajsat eller bäddar rent om det kräkts... snabbt och effektivt. anna tycker också att blöjan ska vara ren. hon förespråkar att man byter i sängen men det är väldigt krångligt tycker jag så jag har använt mig av skötbordet och det har aldrig varit något problem.
mina två flickor är kurade och blir de magsjuka eller får hög feber så får de sova i våran säng till de mår så pass bra att jag anser att de kan sova i sin egen säng igen. för deras och min egen skull. detta är aldrig ett problem.
sen tycker jag faktiskt att tonen blivit en annan här på sista tiden. och jag har själv läst svar där anna rekommenderat att avbryta för så här ska det inte gå till. (barnet hade typ inte sovit något alls det senaste dygnet.)
och att barnen måste vara glada och snälla för att göra sina föräldrar till lags är ju bara bull... barnen blir glada för dem känner sig säkra och trygga. dem kan inte göra sig till för att föräldrarna vill det. dem är inte vuxna människor som kan det sociala spelet! dem är barn! barn måste få vara barn. barn kan ingenting när de kommer till världen. de måste ha föräldrar som lär och visar dem hur världen fungerar! föräldrar med sunt förnuft som plockar russinen ur kakan!
/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -
Det är i alla sammanhang bättre att säga hur man VILL ha det. Det nyttar till inget att säga hur man INTE VILL ha det. Det är alltid bättre att fokusera på det som är positivt. Det gäller småbarn, skolbarn, ungdomar, vuxna. ("Vi sitter i soffan" i st f "Vi hoppar inte i soffan", "Kom ihåg gympakläderna" i st f "Glöm inte gympakläderna", "Kom hem senast kl 10" i st f "Stanna inte ute för länge", "Öppet måndag-lördag" i st f "Söndagar stängt"....) Om man inte gillar förslaget om hur ett arbete ska utföras eller var semestern ska tillbringas, hjälper det ju inte att gnälla, om man inte har ett bättre förslag att komma med. Om man inte gillar en "metod" - varför lägga ner energi på den? Visa istället din egen, mycket bättre "metod".