Philip 6 mån,buffas lite varje gång jag lägger honom?
hejsan, sitter nu här och funderar, tror jag har ett bra schema men nu blir philip snart 7 månader ju. Då är det väl dags att snart införa 14.5 h sömn. Nu ser schemat ut så här
19.30-7.30
7.30 godmorgon ammning en slurk
8.30 gröt
sova 9.30-10.15
mat 11.30 pure
sova 12.30-14.00
mellis gröt 14.30
sova 16.00-16.45
mat pure 17.30
ammning 19.00
sova natt 19.30
blir så konfunderad, är det för kort tid emmelan sovpassen, enklast att bara korta ner sista luren eller införa 7.00-19.30? jag behöver råd! Han sover någolunda bra på dagslurarna, lite gnäll ibland men så kan det vara
Skulle bli jätteglad om någon känner för att bolla ideer med mig
mvh Irene
19.30-7.30
7.30 godmorgon ammning en slurk
8.30 gröt
sova 9.30-10.15
mat 11.30 pure
sova 12.30-14.00
mellis gröt 14.30
sova 16.00-16.45
mat pure 17.30
ammning 19.00
sova natt 19.30
blir så konfunderad, är det för kort tid emmelan sovpassen, enklast att bara korta ner sista luren eller införa 7.00-19.30? jag behöver råd! Han sover någolunda bra på dagslurarna, lite gnäll ibland men så kan det vara
Mamma till världen goaste kille,Philip 9 mån,kurad sedan 9 Jan 2010 född 090720
-
ilindstrom
hej Ida, ja, du har nog rätt, är själv inne på att bara korta ner sista luren men samtidigt är det mest den som strular, kan ta ca 5-15 min innan han somnar men han behöver den annars blir det för långt till läggdags. Men samtidigt får jag ju tänka på att vi inte har kurat han så länge ännu( snart3 veckor) så det blir bättre.Tyckte du annars att schemat såg bra ut? Mattiderna och tiden mellan sovpassen? Ammar ju morgon och kväll just nu men tänkte ta bort det snart, vad kan man ta då? Jag har aldrig lyckats med flaskan till han ang välling, ska man köra gröt då? Förlåt mig Ida.... nu fick du ett heltidsjobb med mig o alla mina frågor
det är lite som pandoras ask, allt kom fram nu
supermycket tack ialla fall, är väldigt tacksam att ni finns här! 
-
Sagasmamma
Jag tycker schemat ser bra ut.
VI hade alltid strul med sista luren, tills det var dags att ta bort den och fick tipset att erbjuda den under promenad. Vet att vädret kanske inte är kalas för promenader just nu, men,men...
Funkar inte flaskan går säkert gröt kalas. En väninna med flaskvägrande barn lyckades tillslut med vällingen och det allra största hålet på nappen. De försökte då och då och till sist släppte det, men som sagt inte förns de bytte till största hålet så att det verkligen var superlätt att få i sig.
VI hade alltid strul med sista luren, tills det var dags att ta bort den och fick tipset att erbjuda den under promenad. Vet att vädret kanske inte är kalas för promenader just nu, men,men...
Funkar inte flaskan går säkert gröt kalas. En väninna med flaskvägrande barn lyckades tillslut med vällingen och det allra största hålet på nappen. De försökte då och då och till sist släppte det, men som sagt inte förns de bytte till största hålet så att det verkligen var superlätt att få i sig.
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Hej Sagasmamma,tackar tackar för responsen
ja, vi kör vidare på schemat
och kämpar vidare ett tag till med ammningen och så erbjuder jag välling i flaskan varje gång (har största hålet också)
ang vädret har du rätt... supertradigt, hi,hi, men finns ju inget dåligt väder bara dåliga kläder..
så det e bara att ge sig ut, bra för oss båda! Men måste jag då klä honom i overall o lägga honom i vagnen inomhus och vänta 10 min innan jag kan gå? vi bor i en liten lägenhet därför inomhus. Eller e det bara att lunka på när det e dags att sova? Mvh Irene 
och kämpar vidare ett tag till med ammningen och så erbjuder jag välling i flaskan varje gång (har största hålet också)
-
Sagasmamma
om du vill låta honom somna i stillastående vagn är ju ditt val. Jag gick bara ut och gick med tjejen och lät henne somna i rullande vagn. Hade det varit långa lunchluren hade jag kanske försökt mig på en annan teknik, men för oss handlade det mest om att får till en stunds vila/sömn. Hade ett mörkt skynke som jag hängde för om hon inte hade somnat efter 10-15minuter, det gjorde susen då.
Valde "promenadmetoden" eftersom det annars lätt kunde bli 20minuter insomningsgråt för 10-15minuters sömn i sängen hemma...
En fiifig grej är att när barnet får en stunds vila oavsett om det somnar eller ej och när det verkar som om barnet slutar somna (mer en nån enstaka gång) under promenaden är det dags att ta bort luren
Valde "promenadmetoden" eftersom det annars lätt kunde bli 20minuter insomningsgråt för 10-15minuters sömn i sängen hemma...
En fiifig grej är att när barnet får en stunds vila oavsett om det somnar eller ej och när det verkar som om barnet slutar somna (mer en nån enstaka gång) under promenaden är det dags att ta bort luren
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Hejsan, sitter här och väntar in morgonen, är så vellig, vill så gärna få råd av er, Philip blir ju 7 mån 20 febr, nästan allt fungerar jättebra, han sover 12 h natt, vaknar till några gånger men somnar nästan alltid om själv. Fm luren och middagsluren fungerar ochså bra, tar kanske 2-5 min sen somnar han men EM-LUREN strular alltid, tar ca 20 min innan han somnar så jag får ta upp han 5 min innan färdig tid för att få till ett naturligt sömnpass. Funderar på att ta bort luren helt o ha en 5 min vid behov men vad tycker ni?
kanske schema så här?
7.30 god morgon
8.00 gröt
10-10.45 sova
11.30 lunch
13.30-15 sova
15 mellis
en 5 min om det behövs
18 kvällsmat pure eller gröt, brukar alternera här
18.30 bad
19 välling, ammning
19.30 natta
snälla, någon som har tid o lust att hjälpa mig?
Är det helt tokigt att redan införa 2 lurar eftersom vi inte får till emluren, vi vill ju gärna ha 3 timmar till natt så därför är det kanske dumt att flytta fram em luren, nej, usch, njag vet inte, kanske har någon ett annat bättre schema som också kan npassa oss, hjälp emottages tacksamt, Mvh Irene 
kanske schema så här?
7.30 god morgon
8.00 gröt
10-10.45 sova
11.30 lunch
13.30-15 sova
15 mellis
en 5 min om det behövs
18 kvällsmat pure eller gröt, brukar alternera här
18.30 bad
19 välling, ammning
19.30 natta
snälla, någon som har tid o lust att hjälpa mig?
Hej
Fick du aldrig till det med vagnsprommenaden??
Jag ska verkligen sätta grillor i huvudet på dig
man kan nämligen ha den långa luren först och sedan en 45 min på em tex
lur 1 10-11,30
lur 2 15-15,45
om det är förtidigt med 2 lurar :-k Anna säger mellan 7-9 månader, mina barn har varit mer mot 7 månader, men det finns riktiga tröttisar därute
Mao jag tror inte det i ditt fall.
Fundera på hur du vill ha det så finns vi här för fortsatta funderingar
Malin
Fick du aldrig till det med vagnsprommenaden??
Jag ska verkligen sätta grillor i huvudet på dig
lur 1 10-11,30
lur 2 15-15,45
om det är förtidigt med 2 lurar :-k Anna säger mellan 7-9 månader, mina barn har varit mer mot 7 månader, men det finns riktiga tröttisar därute
Fundera på hur du vill ha det så finns vi här för fortsatta funderingar
Malin
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
hejsan, ja du, detta är inte lätt, ang vagnspromenaden är det inga problem om han får sova när jag går men jag vill ju lära honom att somna i stillastående
Vi har alltid kört alla lurar i sängen så därför har vi inte gjort vagning
Du har rätt, jag får klura att tag till, nu har vi sov 45,1.5,45 men denna sista blir ju alltid bara 20, men du ska ha tack för ett snabbt svar, jag kommer tillbaka när jag har klurat lite till
mvh
Sitter här o spekulerar, får inte till Philips schema på ett bra sätt.
Han är ju 7 mån nu o vi valde att ta bort sista luren på eftermiddagen eftersom den alltid har krånglat men det strulas fortfarande. Han har natt 19.30-7.30. sov är 10-10.45 o nästa är 14.30-16.00. Är det för lång vakentid för en gosse på 7 mån? Är det ett helt knasigt schema? Skulle supergärna behöva några råd, som det är nu velar jag alldeles för mycket, o det e inte bra. Var inne o läste på cshematråden men tycker fortfarande det är svårt!
Blir jätteglad om någon har ett råd
Mvh Irene
Blir jätteglad om någon har ett råd
Hej!
Vet inte om jag har så mycket att komma med men en promenad på 20 min eller en liten vagnskur där han sover sina 20 min på eftermiddagen skulle jag nog satsa på ändå. Sen tar ni ju lätt bort 20-minutaren när den känns för mycket. Tycker ni att det funkar bra med två lurar så kör på det, men ge det en vecka vilket ni nu bestämmer och utvärdera sen. Ändringar kan alltid göras så att schemat blir perfekt, när det är det så sitter det ju bra.
Kram Bea
Vet inte om jag har så mycket att komma med men en promenad på 20 min eller en liten vagnskur där han sover sina 20 min på eftermiddagen skulle jag nog satsa på ändå. Sen tar ni ju lätt bort 20-minutaren när den känns för mycket. Tycker ni att det funkar bra med två lurar så kör på det, men ge det en vecka vilket ni nu bestämmer och utvärdera sen. Ändringar kan alltid göras så att schemat blir perfekt, när det är det så sitter det ju bra.
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
godmorgon på er alla
Måste bara få fråga ang mitt schema
Philip är ju 7 1/2 mån och vi har gått över till 2 lurar. Har lagt långluren sista passet ( 14.30-16) Undrar om det har någon betydelse för barnet vilken lur som ligger var
Philip har accepterat att mamma ville ha det så
mest för att jag som regel är hemma då när övriga familjen kommer från skolan. Men som sagt... vet någon vänlig själ om och varför det eventuellt är bättre med långluren först?
Kram på er alla o vänliga hälsningar