3 veckors kille sover inget på dagarna.. :(
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ja - helt underbart sagt. Det långa vackra blogginlägget finns citerat i sin helhet i tråden "Får barnäkarna vräka ur sig vad som helst? Svar Ja" på Kackelforum. Och även länkad i en separat tråd där.Livi skrev:Om du/ni inte har läst detta på Camilla Läckbergs blogg så kan jag varmt rekommendera det - fina ord om Barnboken som många tvivlande borde läsa.
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej!
Här har det det grejer.. På attityd fronten!
We are back on track

Det känns mycket bättre och har kommit till en hel del insikter, riktigt stolt över mig själv
Nu har storasyster börjat dagis (vilket kan ifrågasättas men hon trivs så bra på dagis och vi känner oss väldigt säkra på det är rätt för henne, lär sig engelska också) vilket skulle innebär schema förändring och igår var det första dagen och det gick kanon!
Liten fråga om natten bara .. Vi har just nu inte gjort något åt dem. Men ska nu ta tag i det när vi flyttar till vårat nya hus och fått våran vagn ÄNTLIGEN!
Om natten är imellan 21-07 borde vi först börja med att lillebror ska sova 6 tim istöten = 21-03 äta sova till 07. Eller ska vi gå på 8 direkt? Väldigt ofta sover han 5,5 tim av sig själv men inte alltid inatt vakna han 02 och 05.
Kramar!
Här har det det grejer.. På attityd fronten!
Det känns mycket bättre och har kommit till en hel del insikter, riktigt stolt över mig själv
Nu har storasyster börjat dagis (vilket kan ifrågasättas men hon trivs så bra på dagis och vi känner oss väldigt säkra på det är rätt för henne, lär sig engelska också) vilket skulle innebär schema förändring och igår var det första dagen och det gick kanon!
Liten fråga om natten bara .. Vi har just nu inte gjort något åt dem. Men ska nu ta tag i det när vi flyttar till vårat nya hus och fått våran vagn ÄNTLIGEN!
Om natten är imellan 21-07 borde vi först börja med att lillebror ska sova 6 tim istöten = 21-03 äta sova till 07. Eller ska vi gå på 8 direkt? Väldigt ofta sover han 5,5 tim av sig själv men inte alltid inatt vakna han 02 och 05.
Kramar!
Storasyster L -07 SHN vid 9 månader
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
-
ElinN
Hej!
Här jobbar vi på lite i det tysta
.. Och ja.. Det går bra, men väldigt upp och ner.
Är rädd att jag håller på att bli en sån där mamma som säger - Nä det kan inte min lille kille göra, han vägrar sova i vagnen ...
För jag får inte till sova ute passen = jag har stannat inne och kommer aldrig ut
Inne har det funkat väldigt bra med sova (inte just nu kommer det senare) och läggningar. Men så fort overallen kommer på skriker tills han somnar, försöker med alla medel att hålla honom vaken men han skriker bara och somnar i otid utanför schemat
SUCK. När han sover i vagen så sover han max 45 min och vaknar (då sover han på rygg).
Får inte till sova ut i vagnen på mage.. eller rygg för den delen heller..
Dagarna känns just nu oändligt långa och tråkiga och det är ju mitt fel, feg att kasta mig ut och schemat inte funkar
Så besviken på mig själv
Känner mig så desperat att schemat ska funka på dagen så att natten sedan ska bli bra..
Ge mig en spark i baken så jag kommer ut
Jag mår inte bra just nu att ha det så här, men vågar inte "förstöra" dagarna med att gå ut
Blir tokig på mig själv och så besviken att jag tänker så fel
Läggningarna just nu är tillbaka på ruta 1, och om en vecka kommer svärmor med sitt eviga ifrågsättande om ALLT! Gissa om hon kommer frossa i att kasta negativa kommentarer på mig om lilleman frågar så här extremt mkt vid läggningarna som han gör nu.. SÅ NU ÄR DET ATTITYDEN PÅ
Här är lilla schemat, ser ni något som kan göras bättre och när bör socialdelaktighet läggas in och hur länge
07.00 Vakna, Mat, Lek på mage, Skötning, lite socil delaktighet
08.45 Sova 45 min (mån, ons, fre i bilstol till och från storasysters dagis)
09.30 Vakna, Mat, Lek på mage rygg, Socialdelaktighet (blir lite väl myket bärande tyvärr)
12.00 Sova 2 tim (inne)
14.00 Mat, Lek mage o rygg, socialdelaktighet (lite väl mycket bärande)
16.00 Sova 45 min (mån, ons, fre hämta storasyster på dagis, sova i bilstol)
16.45 Mat, leka mage rygg, bada, Nattslurk.
19.00 Godnatt
Han äter nu vid 04.00.
Han har under en långtid somnat väldigt bra! Hittat sina små fingar att suga på, men inte nu längre alltså. Har även för första gången någonsin börjat att inte somna om vid natt målet utan huvudet "gungar" högt över kanten på den lilla bebisvaggan
Oj det blev långt.
Stor Kram!!
Här jobbar vi på lite i det tysta
Är rädd att jag håller på att bli en sån där mamma som säger - Nä det kan inte min lille kille göra, han vägrar sova i vagnen ...
Dagarna känns just nu oändligt långa och tråkiga och det är ju mitt fel, feg att kasta mig ut och schemat inte funkar
Här är lilla schemat, ser ni något som kan göras bättre och när bör socialdelaktighet läggas in och hur länge
07.00 Vakna, Mat, Lek på mage, Skötning, lite socil delaktighet
08.45 Sova 45 min (mån, ons, fre i bilstol till och från storasysters dagis)
09.30 Vakna, Mat, Lek på mage rygg, Socialdelaktighet (blir lite väl myket bärande tyvärr)
12.00 Sova 2 tim (inne)
14.00 Mat, Lek mage o rygg, socialdelaktighet (lite väl mycket bärande)
16.00 Sova 45 min (mån, ons, fre hämta storasyster på dagis, sova i bilstol)
16.45 Mat, leka mage rygg, bada, Nattslurk.
19.00 Godnatt
Han äter nu vid 04.00.
Han har under en långtid somnat väldigt bra! Hittat sina små fingar att suga på, men inte nu längre alltså. Har även för första gången någonsin börjat att inte somna om vid natt målet utan huvudet "gungar" högt över kanten på den lilla bebisvaggan
Oj det blev långt.
Stor Kram!!
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
-
Kalaskakan
Hej Livi! Vi har inte träffats än så jag säger välkommen jag med 
Jag förstår inte riktigt vari dilemmat ligger.
Är det att du VILL gå ut under Lillens sömntimmar eller att du vill att Lillen sover ute alla lurar eller att han somnar så fort ni kommer ut under vakenpassen?
Jag tycker i all personlig ära att långluren är fredad mark. Visst man kan uträtta en hel del ärenden under 2 timmar men... fredad mark. Den luren är go, den är behövlig och den ger energi åt resten av dagen.
Själv har jag inte tagit oss ut under deras långlurar nånsin. En sak om vi är på plats hos vänner/släktingar, då tas lurarna där.
Om dilemmat är att han somnar så fort ni kommer ut under vakenpassen så har mina lösningar varit att ta oss ut precis _efter_ lurarna. Minst risk att somna utanför schemat då.
Somar de så somnar de och då ser jag det som en marginalkvart (mina har då tagit sig en 20min's lur) som varken gör till eller från.
Är dilemmat att du vill att han _skall_ ta sina lurar ute så säger jag att det har jag inte lyckats med med några utav mina två.
Jag ser det som att vissa storgdiggar det där med att sova ute emedans vissa stordiggar det där med att sova inne. Inte svårare än så. Frisk luft får de iaf.
Läggningarna tillbaka på ruta ett.
Jag tittar igenom ditt schema och tolkar det som att det är en del oregelbundet där med tiderna mellan matningarna. Du kan justera just mattiderna så att han får mat där var 3.5'e timme eller så.
Mellan 07-09.30 är det bara 2.5 timme emellan. Du kan skjuta fram matningen där så hinner han bygga på en bättre aptit och kommer att vara desto mer mätt inför sin långlur.
09.30-14.00 är det 4.5 timme emellan.
Nattslurk 16.45
Vännen! Det är alldeles för tidigt för en NATTslurk där
Ge honom en ordentlig mål mat och bjussa på en nattslurk för NATTEN, dvs. vid 18-18.30 tiden är mitt tips.
4 SM mål + nattslurk ser'ru
Sen en inflikning, vissa små har ytterligare en ökningsperiod där vid 3 månader - precis som vid de förra är det mat och mer mat som gäller!
Hoppas jag kunde ge dig lite inputs, vi hörs igen!
Jag förstår inte riktigt vari dilemmat ligger.
Är det att du VILL gå ut under Lillens sömntimmar eller att du vill att Lillen sover ute alla lurar eller att han somnar så fort ni kommer ut under vakenpassen?
Jag tycker i all personlig ära att långluren är fredad mark. Visst man kan uträtta en hel del ärenden under 2 timmar men... fredad mark. Den luren är go, den är behövlig och den ger energi åt resten av dagen.
Själv har jag inte tagit oss ut under deras långlurar nånsin. En sak om vi är på plats hos vänner/släktingar, då tas lurarna där.
Om dilemmat är att han somnar så fort ni kommer ut under vakenpassen så har mina lösningar varit att ta oss ut precis _efter_ lurarna. Minst risk att somna utanför schemat då.
Somar de så somnar de och då ser jag det som en marginalkvart (mina har då tagit sig en 20min's lur) som varken gör till eller från.
Är dilemmat att du vill att han _skall_ ta sina lurar ute så säger jag att det har jag inte lyckats med med några utav mina två.
Jag ser det som att vissa storgdiggar det där med att sova ute emedans vissa stordiggar det där med att sova inne. Inte svårare än så. Frisk luft får de iaf.
Läggningarna tillbaka på ruta ett.
Jag tittar igenom ditt schema och tolkar det som att det är en del oregelbundet där med tiderna mellan matningarna. Du kan justera just mattiderna så att han får mat där var 3.5'e timme eller så.
Mellan 07-09.30 är det bara 2.5 timme emellan. Du kan skjuta fram matningen där så hinner han bygga på en bättre aptit och kommer att vara desto mer mätt inför sin långlur.
09.30-14.00 är det 4.5 timme emellan.
Nattslurk 16.45
4 SM mål + nattslurk ser'ru
Sen en inflikning, vissa små har ytterligare en ökningsperiod där vid 3 månader - precis som vid de förra är det mat och mer mat som gäller!
Hoppas jag kunde ge dig lite inputs, vi hörs igen!
-
chokladkaninen
Hej Livi! 
Jag har ett tilläggstips om gå ut-andet: gå ut en stund före sovdags/åka till dagisdags och lek en stund (med lillan på armen; visa henne grejer och låt henne klappa träd, det brukar vara skrovligt och populärt
). När det blir dags att sova sätter du henne i bilstolen/lägger henne i vagnen och låter henne sova medan du och Storasyster gör vad ni vill eller ska.
Samma system funkar på eftermiddagen om du föredrar det, lek en stund ute innan ni hämtar Storasyster de dagarna hon har dagis.
Så har jag gjort så länge Lillebror här sov en 45-minutare på förmiddagen, funkade prima för oss.
Jag tycker också att långluren är fredad zon och tas inne, då har alla paus. 
Och du - tänk att en kvart är bättre än inget O:) man behöver inte ha så höga ambitioner.
Så har jag gjort så länge Lillebror här sov en 45-minutare på förmiddagen, funkade prima för oss.
Och du - tänk att en kvart är bättre än inget O:) man behöver inte ha så höga ambitioner.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Hej! Tack för svaren.. Känner mig lite skamsen att jag inte har "svarat" men har inte fått ngt medelande på mailen som jag brukar få.. så jag har jobbat på utifrån boken ett bra tag nu och det har gått bra
Men Tack snälla!!
Lillebror växer så det knakar och känner verkligen att jag njuter av att ha honom hos oss!
Chockladkaninen
TACK för väldigt bra tips!! Ska tas i bruk direkt!
HEJ Kalaskakan
Ang. sova ute. Så Vill jag ha 2 tim luren (den långa luren mitt på dagen) inne. Problemet har varit när vi har gått ut när han ska vara vaken - att han skriker och somnar. När han ska sova i vagnen så somnar han för att sedan vakna efter 20 min och INTE somna om.
Känns väldigt skönt som att du skriver att vissa gillar att sova inne andra ute.. Släpper mina "prestationskrav" lite.. För Lillebror här verkar vara en "innesovare"
NAttslurken stod lite tokigt ser jag nu.. Den får han narurligtvis precis innan det är dags att sova vid 18-18-30 tiden
Hur mycket har du kommit ut med dina små om de inte har sovit ute 
Det är sant som du skriver ang. mat tiderna. Har inte fått kläm på det. Utan har riktat in mig på att han ska få mat när han vaknar efter lurarna. Oavsett hur lång tid det har gått imellan. VÄLDIGT BRA TIPS!! Ska kolla på det direkt!
För just nu funkar inte Nattslurken alls.. HAr varit så i över 4 veckor nu. Kvällstrasslet har varit borta dess imellan. Så jag har tänkt att det kanske är det som har kommit tillbaka och inte bekymrat mig för det så mkt men nu börjar det faktiskt oroa mig lite.
Han äter efter sista em luren kl. 16.15 sen så är det tänkt att Nattslurken ska komma vid 18.18.30 men det blir inget med det alls nästan
När jag lägger han vid bröstet så kan han först verka VÄLDIGT hungrig och ivrig, men sen när maten rinner till så kan han bli arg och fäckta och sparka och grina. Eller så vill han inte ta bröstet alls. Utan vägrar ens komma nära utan att protestera vilt. Vet inte hur jag ska tolka detta.. Om man lägger han i sängen och han får vila lite så brukar jag få i han lite mer men inte mkt. Resultatet brukar då också bli att han ligger vaken någon tim efter det och roa sig själv, glad är han ialf
Han verkar inte alls trött innan Nattslurken uten är vid VÄLDIGT gott mod, skrattar och busar och älskar vara med! Så jag vet inte..
Funderar på att erbjuda honom en flaska ersättning, men det tar emot lite.. Har ingen erfarenhet av det sen så skulle jag så gärna vilja ha Nattslurken genom amning kvar då den är så mysig, när den FUNKAR
Annars så funkar väldigt mkt väldigt bra!! ÄR så nöjd med SM så att jag nästan vill skaffa en liten till direkt (men det får vänta ett tag)

Tack Igen för att ni tar er tid att svara!

Lillebror växer så det knakar och känner verkligen att jag njuter av att ha honom hos oss!
Chockladkaninen
HEJ Kalaskakan
Känns väldigt skönt som att du skriver att vissa gillar att sova inne andra ute.. Släpper mina "prestationskrav" lite.. För Lillebror här verkar vara en "innesovare"
Det är sant som du skriver ang. mat tiderna. Har inte fått kläm på det. Utan har riktat in mig på att han ska få mat när han vaknar efter lurarna. Oavsett hur lång tid det har gått imellan. VÄLDIGT BRA TIPS!! Ska kolla på det direkt!
Han äter efter sista em luren kl. 16.15 sen så är det tänkt att Nattslurken ska komma vid 18.18.30 men det blir inget med det alls nästan
Han verkar inte alls trött innan Nattslurken uten är vid VÄLDIGT gott mod, skrattar och busar och älskar vara med! Så jag vet inte..
Funderar på att erbjuda honom en flaska ersättning, men det tar emot lite.. Har ingen erfarenhet av det sen så skulle jag så gärna vilja ha Nattslurken genom amning kvar då den är så mysig, när den FUNKAR
Annars så funkar väldigt mkt väldigt bra!! ÄR så nöjd med SM så att jag nästan vill skaffa en liten till direkt (men det får vänta ett tag)
Tack Igen för att ni tar er tid att svara!
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Hej igen.. ser nu att jag tom fick svar samma sag som jag postade förra inlägget
.. Konstigt.. Dum jag känner mig som inte har gått in här och dubbel kollat förän nu, trodde ju att jag inte hade fått ngt svar.. Får titta så att jag inte har råkat ändra inställningarna på ngt sätt!!
KRAM
KRAM
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
-
chokladkaninen
Hej Livi, välkommen tillbaka!
Köra efter boken är aldrig fel, då får man raka besked och samma varje gång man läser....
Kan bli mindre förvirrande, faktiskt!
Men i alla fall: vad äter han? Börjar det inte bli dags för lite riktig mat åt en så stor herre? Han är väl nästan 5 månader nu?
Det är ju matintaget över dygnet som spelar roll, inte hur mycket han äter just till nattslurk.
Köra efter boken är aldrig fel, då får man raka besked och samma varje gång man läser....
Men i alla fall: vad äter han? Börjar det inte bli dags för lite riktig mat åt en så stor herre? Han är väl nästan 5 månader nu?
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Hej! Vad tiden går fort sen jag skrev här senast så har familjen har varit en vecka i Karibien och lillebror är nu 6 månader
Livet är toppen!
Tack Chockladkaninen för ditt svar! Vi införde mera mat direkt på dagarna och kvälltrassel är nu mera inget problem! Försvan faktiskt under våran semester resa 8)
Men vi har nog gått in i en ny fas nu.. Lillbror som nu ålar på golvet och sitter helt själv (med kuddar bakom ifall) ifrågasätter allt! Första veckan så tänkte vi att detta går över - bara kämpa på svara på hans frågor med självsäkerhet inga vargar här! Men nu efter närmare 3 veckor en månad så är allt på sne inget har blivit bättre trotts att vi kämpar som galningar med sovtiderna på dagarn och nätterna.
VI tror att det är dags att ta bort en sovlur.
Så här ser schemat ut:
07.00 Vakna, Mat från B1,B2
08.45 Sova 45 min
10.00 Mat -Liten burk mat Puré
mat frå B1 o B2
11.30-13.30 Sova 2 tim
13.30 Mat Gröt o mat från B1,B2
15.30 Sova 45 min
16.15 mat från B1,B2
ca. 18 någon frukt eller liknade
18.30 Mat från B1,B2 plus 150 ml välling (började med välling för 5 dagar sen går sådär men ofta får han i sig nästa allt efter lite gnagade)
19.00 sova natt
Vi funderar nu på att ta bort em luren och senare lägga första luren på fm och göra den långa luren mitt på dagen senare också.. Att lillebror är vaken ca. 3 tim istället för 2 och får en längre vaken tid på kvällen innan det är dags att sova.. Men vet inte vart vi ska lägga in maten.
Så här har jag spånat lite:
Vakna 07.00 mat B1,B2
09.00 mellis 1 (vet dock inte vad? amma? gröt?)
9.45 sova 45 min
11.30 Lunch plus B1,B2
12.30 sova 2 tim
14.30 mellis 2 (?)
längre har jag inte kommit eller jag kommer inte längre för jag vet inte när jag lägga amningen eller maten så att det inte blir för långt imellan.
Em utan lur håller jag lite öppen för en liten lur om man tex åker i bilen eller liknade..
Va tror ni? Just nu funkar inget så det kan inte bli värre
Han är vaken på 2-3 tim varje natt sover ingen av sina lurar som han ska så.. ja alla tips är väldigt VÄLKOMNA!
Tack igen
Tack Chockladkaninen för ditt svar! Vi införde mera mat direkt på dagarna och kvälltrassel är nu mera inget problem! Försvan faktiskt under våran semester resa 8)
Men vi har nog gått in i en ny fas nu.. Lillbror som nu ålar på golvet och sitter helt själv (med kuddar bakom ifall) ifrågasätter allt! Första veckan så tänkte vi att detta går över - bara kämpa på svara på hans frågor med självsäkerhet inga vargar här! Men nu efter närmare 3 veckor en månad så är allt på sne inget har blivit bättre trotts att vi kämpar som galningar med sovtiderna på dagarn och nätterna.
VI tror att det är dags att ta bort en sovlur.
Så här ser schemat ut:
07.00 Vakna, Mat från B1,B2
08.45 Sova 45 min
10.00 Mat -Liten burk mat Puré
mat frå B1 o B2
11.30-13.30 Sova 2 tim
13.30 Mat Gröt o mat från B1,B2
15.30 Sova 45 min
16.15 mat från B1,B2
ca. 18 någon frukt eller liknade
18.30 Mat från B1,B2 plus 150 ml välling (började med välling för 5 dagar sen går sådär men ofta får han i sig nästa allt efter lite gnagade)
19.00 sova natt
Vi funderar nu på att ta bort em luren och senare lägga första luren på fm och göra den långa luren mitt på dagen senare också.. Att lillebror är vaken ca. 3 tim istället för 2 och får en längre vaken tid på kvällen innan det är dags att sova.. Men vet inte vart vi ska lägga in maten.
Så här har jag spånat lite:
Vakna 07.00 mat B1,B2
09.00 mellis 1 (vet dock inte vad? amma? gröt?)
9.45 sova 45 min
11.30 Lunch plus B1,B2
12.30 sova 2 tim
14.30 mellis 2 (?)
längre har jag inte kommit eller jag kommer inte längre för jag vet inte när jag lägga amningen eller maten så att det inte blir för långt imellan.
Em utan lur håller jag lite öppen för en liten lur om man tex åker i bilen eller liknade..
Va tror ni? Just nu funkar inget så det kan inte bli värre
Tack igen
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Hej igen!
Jag smyg började lite med nya schemat fast det inte är klart.. För att något bara måste hända, och redan vid första fm luren så är det en klar skillnad han somnar på ett mera sunt sätt. Inte grejar runt i sängen i 45 min utan myser runt lite och sen somnade han efter ca 5 min istället för 45! Och igår sov han första 2 tim luren på över en månad! Så kanske vi är på rätt spår då
Men han blev väldigt trött på 17.30 tiden. Och somnade som en stock i famnen när vi var och ute och kikade på hus. Så det kanske är för långt för honom..
Funderar på en 1,5 tim lur istället för 2 tim lur mitt på dagen. Och sen kanske en 20 min på em..
Får helt enkelt inte ihop mat intervalen med sovtiderna..
Bara lite tanker som dyker upp på vägen..
Jag smyg började lite med nya schemat fast det inte är klart.. För att något bara måste hända, och redan vid första fm luren så är det en klar skillnad han somnar på ett mera sunt sätt. Inte grejar runt i sängen i 45 min utan myser runt lite och sen somnade han efter ca 5 min istället för 45! Och igår sov han första 2 tim luren på över en månad! Så kanske vi är på rätt spår då
Men han blev väldigt trött på 17.30 tiden. Och somnade som en stock i famnen när vi var och ute och kikade på hus. Så det kanske är för långt för honom..
Funderar på en 1,5 tim lur istället för 2 tim lur mitt på dagen. Och sen kanske en 20 min på em..
Får helt enkelt inte ihop mat intervalen med sovtiderna..
Bara lite tanker som dyker upp på vägen..
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
-
ElinN
hej Livi!
Jo, många 6-månaders behöver fortfarande 3 sovpass per dag för att orka. De flesta byter till 2 lurar tidigast vid 7 månader, många behåller 3 lurar till 9 månader.
Nedan klistrar jag in ett klassiskt 6-månaders schema (15 timmars sömn/dygn) och det är ju som ditt fast med kapad sista lur. Kanske kan ge inspiration till mattider? Om du vill behålla 2 timmars lur på dagen kan du ju korta av natten 15-30 minuter vid behov!

Jo, många 6-månaders behöver fortfarande 3 sovpass per dag för att orka. De flesta byter till 2 lurar tidigast vid 7 månader, många behåller 3 lurar till 9 månader.
Nedan klistrar jag in ett klassiskt 6-månaders schema (15 timmars sömn/dygn) och det är ju som ditt fast med kapad sista lur. Kanske kan ge inspiration till mattider? Om du vill behålla 2 timmars lur på dagen kan du ju korta av natten 15-30 minuter vid behov!
Fortsatt lycka till! :thumbsup:07.00 Mat
08.45-9.30 Sova 45 min
10.30 Mat
11.30-13.30 Sova 2 tim
13.30 Mat
15.30 Sova 20 min
16.30/17 Mat
Kvällsslurk 18.30
19.00 Godnatt!
-
chokladkaninen
Hej Livi! 
Vid 5-6 mån behöver man sova ca 15h totalt, vid 7 mån 14,5. Så det vore ju smart att lägga ett schema som funkar ett tag framåt.
Det är lite tidigt (som du ju märkte) att ta bort en lur; de flesta gör det antingen vid 7 mån eller efter 8-månångesten, kring 9 mån.
Så här tänker jag: 12 + 45 + 1,5 + 20 ger 14,5, och så länge det behövs kan du erbjuda en marginalkvart på det pass där det passar bäst. I ditt schema blir det ungefär:
Vakna 07.00
9.45 sova 45 min
11.00 Lunch
12.30 sova 1,5 tim
14.30 mellis
16.30 sova 20 min
17.15 Middag
18.30 Nattslurk
Ang maten så resonerade jag, med eminent ledning av TorpSara
ungefär så här: Frukost räcker amning bra - man har rejält med stabbig mjölk då, och barnet har god aptit. Sedan kan man komplettera med lite smakbitar av ens egen frukost när barnet vill det. 8) Lunch ska vara rejält med ordentlig mat. Vill man amma som efterrätt gör man det. Mellis kan vara frukt + amning eller bara amning, och middag är igen rejält med riktig mat. Och nattslurken kan vara bara amning tills man känner att det behövs nåt stadigare (välling) för det är ju bara en påfyllning.
Är du med?
Vid 5-6 mån behöver man sova ca 15h totalt, vid 7 mån 14,5. Så det vore ju smart att lägga ett schema som funkar ett tag framåt.
Så här tänker jag: 12 + 45 + 1,5 + 20 ger 14,5, och så länge det behövs kan du erbjuda en marginalkvart på det pass där det passar bäst. I ditt schema blir det ungefär:
Vakna 07.00
9.45 sova 45 min
11.00 Lunch
12.30 sova 1,5 tim
14.30 mellis
16.30 sova 20 min
17.15 Middag
18.30 Nattslurk
Ang maten så resonerade jag, med eminent ledning av TorpSara
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Hej!
ElinN, ja det "klassiska 6 månaders schemat" är ju nästan precis det som vi har.. Men det har ju inte funkat alls det sista och därför har vi ju nu börjat titta på möjligheter att förändra schemat. Och han behöver en till liten lur på em - helt klart!
Chockladkaninen, Tycker schemat ser fint ut! Skulle nog kunna funka riktigt bra här hos oss! Lite funderingar ang schemat chocklad kaninen föreslog..
Vakna 07.00
9.45 sova 45 min
11.00 Lunch
12.30 sova 1,5 tim
14.30 mellis
16.30 sova 20 min
17.15 Middag
18.30 Nattslurk
Första fm luren kl 09.30 alt 9.15 istället alltså flytta den 15 min bakåt
Det blir bara 2 tim mellan fm luren och den långa middagsluren lite rädd för att det inte kommer funka när de inte funkar nu.. går ju ihop lite med frågan innan jag flyttar alltså första sovtiden lite framåt så tiden mellan fm luren och middagsluren blir 2.30 istället:?:
Är det okej med 4 tim mellan frukosten och lunchen, känns lite långt
Mellisen.. Just nu så ammar jag efter de stora målen, frukost, lunch, middag och "kvälls målet" och mellisen är bara frukt eller gröt va tycker du om det
Livi förslag:
Vakna 07.00
9.15 (alt 9.30) sova 45 min (på gammla schemat var det 08.45)
11.00 Lunch (är det för långt med 4 tim mellan frukost och lunch?)
12.30 sova 1,5 tim
14.30 mellis
16.30 sova 20 min
17.15 Middag
18.30 Nattslurk
Inga stora förändringar men det kan ju vara kvartarna som gör det
Tack för fina fina hjälpen!!
Kram!
ElinN, ja det "klassiska 6 månaders schemat" är ju nästan precis det som vi har.. Men det har ju inte funkat alls det sista och därför har vi ju nu börjat titta på möjligheter att förändra schemat. Och han behöver en till liten lur på em - helt klart!
Chockladkaninen, Tycker schemat ser fint ut! Skulle nog kunna funka riktigt bra här hos oss! Lite funderingar ang schemat chocklad kaninen föreslog..
Vakna 07.00
9.45 sova 45 min
11.00 Lunch
12.30 sova 1,5 tim
14.30 mellis
16.30 sova 20 min
17.15 Middag
18.30 Nattslurk
Första fm luren kl 09.30 alt 9.15 istället alltså flytta den 15 min bakåt
Det blir bara 2 tim mellan fm luren och den långa middagsluren lite rädd för att det inte kommer funka när de inte funkar nu.. går ju ihop lite med frågan innan jag flyttar alltså första sovtiden lite framåt så tiden mellan fm luren och middagsluren blir 2.30 istället:?:
Är det okej med 4 tim mellan frukosten och lunchen, känns lite långt
Mellisen.. Just nu så ammar jag efter de stora målen, frukost, lunch, middag och "kvälls målet" och mellisen är bara frukt eller gröt va tycker du om det
Livi förslag:
Vakna 07.00
9.15 (alt 9.30) sova 45 min (på gammla schemat var det 08.45)
11.00 Lunch (är det för långt med 4 tim mellan frukost och lunch?)
12.30 sova 1,5 tim
14.30 mellis
16.30 sova 20 min
17.15 Middag
18.30 Nattslurk
Inga stora förändringar men det kan ju vara kvartarna som gör det
Tack för fina fina hjälpen!!
Kram!
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012