Börjar med att skriva i vårat schema;
[b]8-10 Mat [/b]och umgänge (orkar oftast bara 1,5h från 8.15 el 8 till 9.30)
10-12 Sova
[b]12-13.30 Mat[/b]
13.30-16 Sova
[b]16-18 Mat [/b](orkar oftast bara ca1,5h så somnar ibland 17.45)
18-19 Sova
[b]19-21 Mat[/b]
21-04 Sova natt
[b]04-04.25 Nattmål[/b]4.25-8 Sova (börjar böka vid 7 så vagnar till 8)
Jag och sambon har inte kört med SM från början. Vi hade hört talas om den innan sonen föddes och var lite nyfikna men det blev inte så mycket mer av det. Men redan på bb märktes att våran son inte lyckades komma till ro och sova. Han verkade konstant hungrig och missnöjd och sov nästan inget alls. Detta höll i sig när vi kom hem och när han var 5 1/2 vecka fick jag nog. Kände att detta kunde inte vara sunt för någon av oss i familjen allra minst den lilla. Och ännu mer säker blev jag på att något måste göras när BVC och andra i min omgivning sa att "barn tar den sömn de behöver" och "barn sover olika mycket"!
Så nu när han är 8 1/2 vecka tror jag att vi kan ha hittat ett schema som kan fungera. MEN han sover inte bra på dagarna. På natten verkar han ha fattat galoppen och vi behöver nästan aldrig vagna honom innan nattmålet kl.04. Han har lagt sig kl22 från början men vi märkte att han ville lägga sig tidigare så först blev det 21.30 men igår bestämde vi kl.21. Borde vi redan nu köra på kl.20? Men hur gör man när man ställer om isf?
Men som sagt han sover inte på dagarna. Han är hur trött som helst efter vaken 1,5 timma. Lägger honom i vagnen på mage med larm. Ibland somnar han direkt och sover ungefär 10-15min och vaknar och skriker. Ibland skriker han på en gång man lägger honom. Oavsett så får jag vagna honom varje minut till var 5 minut när det är som värst. Några enstaka gånger har han sovit längre perioder men det var en vecka sen nu ungefär. Det har helt enkelt blivit sämre. Jag är inte säker men jag tror jag kan ha fastnat i vagnträsket? kan det vara så? jag slutar vagna när han slutat skrika och skakar i handtaget óch går därifrån men det dröjer inte länge innan han börjar skrika igen( inte knölar och bökar). Jag får oftast vagna hela sovpassen. Ska jag låta honom skrika? Skall även sägas att han har napp när han sover vilken han ibland tappar.
Detta blev väldigt långt inlägg med många frågor - trodde inte jag satt inne med så mycket
Jo en sista viktig fråga(herregud jag får ge mig snart
Oj oj åter igen. Hoppas nån orkar sig igenom detta och sedan även har energi kvar att orka svara
Önskar så gärna att min lilla prins ska få ork att utvecklas och vara en glad liten skrutt:)
Häpp häpp alla glada!