Vagnträsk?? Flaskmatning och sömnstrul dagtid.. långt inlägg

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mammun

Vagnträsk?? Flaskmatning och sömnstrul dagtid.. långt inlägg

Inlägg av mammun »

Hejsan!

Börjar med att skriva i vårat schema;
[b]8-10 Mat [/b]och umgänge (orkar oftast bara 1,5h från 8.15 el 8 till 9.30)
10-12 Sova
[b]12-13.30 Mat[/b]
13.30-16 Sova
[b]16-18 Mat [/b](orkar oftast bara ca1,5h så somnar ibland 17.45)
18-19 Sova
[b]19-21 Mat[/b]
21-04 Sova natt
[b]04-04.25 Nattmål[/b]4.25-8 Sova (börjar böka vid 7 så vagnar till 8)

Jag och sambon har inte kört med SM från början. Vi hade hört talas om den innan sonen föddes och var lite nyfikna men det blev inte så mycket mer av det. Men redan på bb märktes att våran son inte lyckades komma till ro och sova. Han verkade konstant hungrig och missnöjd och sov nästan inget alls. Detta höll i sig när vi kom hem och när han var 5 1/2 vecka fick jag nog. Kände att detta kunde inte vara sunt för någon av oss i familjen allra minst den lilla. Och ännu mer säker blev jag på att något måste göras när BVC och andra i min omgivning sa att "barn tar den sömn de behöver" och "barn sover olika mycket"! :x Våran son snittade då ungefär 8 timmars sömn på ett dygn och var arg och lessen varje vakenperiod. Inget vidare sunt! Så iaf, jag tog mig till närmaste bokaffär en söndag och köpte Barnaboken. Och jag började läsa läsa läsa..och tänka tänka tänka..
Så nu när han är 8 1/2 vecka tror jag att vi kan ha hittat ett schema som kan fungera. MEN han sover inte bra på dagarna. På natten verkar han ha fattat galoppen och vi behöver nästan aldrig vagna honom innan nattmålet kl.04. Han har lagt sig kl22 från början men vi märkte att han ville lägga sig tidigare så först blev det 21.30 men igår bestämde vi kl.21. Borde vi redan nu köra på kl.20? Men hur gör man när man ställer om isf?
Men som sagt han sover inte på dagarna. Han är hur trött som helst efter vaken 1,5 timma. Lägger honom i vagnen på mage med larm. Ibland somnar han direkt och sover ungefär 10-15min och vaknar och skriker. Ibland skriker han på en gång man lägger honom. Oavsett så får jag vagna honom varje minut till var 5 minut när det är som värst. Några enstaka gånger har han sovit längre perioder men det var en vecka sen nu ungefär. Det har helt enkelt blivit sämre. Jag är inte säker men jag tror jag kan ha fastnat i vagnträsket? kan det vara så? jag slutar vagna när han slutat skrika och skakar i handtaget óch går därifrån men det dröjer inte länge innan han börjar skrika igen( inte knölar och bökar). Jag får oftast vagna hela sovpassen. Ska jag låta honom skrika? Skall även sägas att han har napp när han sover vilken han ibland tappar.

Detta blev väldigt långt inlägg med många frågor - trodde inte jag satt inne med så mycket :? Finns det nån som har lite tips på vad jag kan tänkas göra för att få bukt på dagarna??

Jo en sista viktig fråga(herregud jag får ge mig snart :oops: ). Jag flaskmatar och har blivit tillsagd att sonen ligger på gränsen till att gå upp för mycket i vikt av BVC. kan ett barn gå upp för mycket? Hur ska jag tänka kring maten då han verkar vilja ha mer än vad jag för tillfället ger honom? jag håller numera igen på maten. Ska man fortfarande se det som att han vill ha mat när han skriker inom den vakna en och halv timmen?

Oj oj åter igen. Hoppas nån orkar sig igenom detta och sedan även har energi kvar att orka svara :)

Önskar så gärna att min lilla prins ska få ork att utvecklas och vara en glad liten skrutt:)

Häpp häpp alla glada!
mammun

schemat ser konstigt ut-skriver igen!

Inlägg av mammun »

Skriver schemat igen- ser konstigt ut efter att jag försökte göra vissa rader i fet stil :?

8-10 Mat (orkar oftast inte hela perioden)
10-12 Sova
12-13.30 Mat
13.30 -16 Sova
16-18 Mat (orkar oftast bara 1,5h så har hållt ut till 17.45)
18-19 Sova
19-21 Mat
21-04 Sova natt
04-4.30 nattmål
4.30-8 Sova (sover oftast till ca7 sen bökar han i en timma och jag vagnar)

Hoppas detta schema syns bättre :D
Lua

Inlägg av Lua »

Varmt välkomna hit :D :!:
mammun skrev:Jo en sista viktig fråga(herregud jag får ge mig snart ). Jag flaskmatar och har blivit tillsagd att sonen ligger på gränsen till att gå upp för mycket i vikt av BVC. kan ett barn gå upp för mycket? Hur ska jag tänka kring maten då han verkar vilja ha mer än vad jag för tillfället ger honom? jag håller numera igen på maten. Ska man fortfarande se det som att han vill ha mat när han skriker inom den vakna en och halv timmen?
Förlåt min taskiga franska men jag blir GALEN!! Du kan INTE ge ditt spädbarn för mycket mat! Det kommer ut i endera änden. Sluta hålla igen och proppa ungen full i mat! Som Anna skriver i Barnaboken: barnet ska känna sig trygg i förvissningen att det finns mat i överflöd. Först då kan det slappna av och njuta livets övriga sköna stunder som sömn, samvaro och annat! Jag tror att hela lösningen ligger här. Vad tror du själv och ni andra?

Storkramen från Lua. :heart:
Världsministern

Inlägg av Världsministern »

Min spontana kommentar är också "mer mat behövs".
Gå upp för mycket i vikt? Hur kan BVC säga något sånt? BVC om någon borde väl förstå att viktkurvan är ett medelvärde. Så länge barnet inte väger dubbelt så mycket som andra barn i samma ålder ärväl vikten inget man ska bry sig om. Hellre för mycket än för lite när dom är små.

Ge pöjken din all mat du kan få i honom. Min gissning är att du kommer se resultat ganska fort. Hur är det med avföringen och så? Bajsas det ordentligt och regelbundet?
Pappa till Samuel jun -08 och Alice dec -09
mammun

Inlägg av mammun »

Tack för att ni tar er tid att läsa och svara på mina funderingar :D

Nu ska jag pröva och mata honom tills han storknar :wink: varför jag undrar om matningen är för att jag fått höra att om bebisar väger för mycket som små kan det lägga grunden för övervikt när de blir äldre. Det är tydligen skillnad mellan amning och ersättning när det gäller hur mycket det får äta. Inga begränsningar vid amning men vid ersättning. Knepigt tycker jag när vår son verkar vilja äta mycket mer än vad paketens intervall säger.

Jorå han bajsar!! iaf en gång varannan dag, ibland varje. Ganska många kissblöjor blir det också.
Men tror ni alltså att varför jag får stå och vagna i "oändlighet" är för att han är hungig? Jag ska börja med att utesluta det iaf men tror kankse också att den där 45min skarven kan vara en bov ibland också(de gånger han somnar ordentligt). Tips på vad man kan göra för att minska den? Hoppas verkligen mitt lilla pyre får möjlighet att få vara glad under sina vakenperioder nu när jag ska mata mera..han var så prudlande glad förrut(det var innan de sa att han låg på gränsen att väga för mkt).

Nu ska jag blanda ersättning så det ryker!! :D
mammun

Inlägg av mammun »

Glömde en liten fråga :) och säga att vilket härligt forum detta är :D så mycket intressant att läsa och begrunda :heart: :heart:

Jo, nu när jag matar så matar jag först ordentligt när han vaknar och sen en liten slurk innan han ska sova. Är han för stor för det när han är 2 månader? Han har också som sagt svårt att hålla sig vaknen i 2 timmar de gånger jag lagt in det i schemat. Kan ju kanske ha med maten att göra igen, hmm..?

Häpp!! :)
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Mammun, grattis till Liten och välkommen hit :)

Jag klistrar in SM-Kompendiet, där har du svar på dina frågor gällande mat och sömn:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Det bästa är att du läser igenom det hela i Barnaboken och sen har kompendiet som en "förkortad" version av det hela :)

Sist men inte minst, man hör rätt mycket vad det gäller bebisars vikt och matning. Men befängt ÄR det att inte ge dem mat och banta dem vid så späd ålder, personligen förkastar jag allt det där och ser det som rena rama mambojambon, ursäkta MIN franska där.

Mata du killen för utan mat kommer han inte bara att svälta, han kommer inte heller att sova.

:heart:!
mammun

Inlägg av mammun »

Hej igen!

Här kommer en liten uppdatering och självklart nya frågor!! :)
Och tack tack för alla goda råd också...vad skulle jag ta mig till annars kan man undra??
Jorå så nu har jag börjat mata ordentligt :D och gladare är han och det är underbart :D fast undrar ibland om det inte finns nåt stop i honom. Han äter allt som bjuds och sen kräks han en massa istället. han säger helt enkelt inte ifrån. Han kräks också när han sover så att det blir alldeles blött där lilla kinden ska ligga och de gillas inte alls. Nån som har nåt tips på hur man kan "bädda" rent vid kinden utan att väcka honom?
Han vaknar fortfarande på dan så att jag får vagna flera gånger, tycker inte heller att vagningen tar lika bra som förrut? Sen vill han inte sova någon längre stund när man är ute och går med vagnen. Han vaknar alltid när man stannar, så att gå i nån affär el dyl funkar helt enkelt inte(än så länge-men det ska vi ordna :) ). Han sover på rygg i vagnen då han ligger i åkpåse pga kylan. Vad kan det bero på att han inte sover så bra när man är ute på promenad? Det gick jättebra när han var yngre, fast det var innan vi vände honom till magläge.
Positivit är iaf att sen vi började med SM så har det bara blivit bättre :D numera sover den lilla från 21-04 utan att vakna och sedan vidare till 8 med lite vagning mellan 7 och 8. Härligt!!

Trevlig helg på er alla glada föräldrar :D :heart: njut njut njut!!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Nån som har nåt tips på hur man kan "bädda" rent vid kinden utan att väcka honom?
-Du kan bädda med ett dubbelvikt lakan/örngott/tygbit/vilket som vid hans huvudända. När han har sovit i 10 minuter så tar du bort det blöta underlaget.
Sen vill han inte sova någon längre stund när man är ute och går med vagnen. Han vaknar alltid när man stannar, så att gå i nån affär el dyl funkar helt enkelt inte
-Klistrar in SusanD's svar till en annan vagngåendeundrandemamma :D Se nedan:
SusanD skrev:Här är det viktigt att hon sover innan du ger dig ut på promenad. Vagna tills hon är tyst, låt henne somna för egen maskin, när hon sovit tio minuter kan du börja gå på promenad. Visst kan du göra något om hon vaknar på en promenad, stanna och vagna, hjälp henne att somna om när hon inte kan göra det själv.
Kan du inte bädda varmt utan att ha honom i åkpåsen? Varmt under med filtar osv och sen åkpåsen på honom så att säga? Så kan han ligga på mage då också?

Gott att nätterna börjar ordna sig, det tycks ju gå ypperligt för er, toppen :D
mammun

När ska vi vagna? Sover fort inte dagtid..hm..

Inlägg av mammun »

Hallå där igen!
Tack kalaskakan för bäddningstipset. Det fungerar fin fint!

Vad som inte fungerar fin fint eller snarare inte fungerar så bra alls är fortfarande dagpassen. Han är så trött och man märker att han vill sova men det tar inte lång stund, 20min, innan han vaknar och behöver vagnas. och sen får man vagna till och från resten av passet i olika långa omgångar. Vi börjar nu fundera på när man ska vagna och om han ska få skrika i vagnen eller ej? Vi drar snabbt, rytmiskt och slutar när han blir tyst och lugn samt avslutar med skak. Vi funderar på ifa vi drar för ofta? Ska man dra så fort han skriker, han bökar sällan, utan skriker på en gång, eller ska man vänta? Vi har nu hållt på och vagna sedan han var 5 veckor och han är nu 10 veckor och tycker oss inte se så mycket skillnad på dagarna. På nätterna sover han däremot oftast numera mellan 20-04 äter och byter blöja inom en halvtimme och sedan sover han till 7 men oroligt på slutet.

Ang det du skrev i inlägget; "Kan du inte bädda varmt utan att ha honom i åkpåsen? Varmt under med filtar osv och sen åkpåsen på honom så att säga? Så kan han ligga på mage då också?" så står det på vårat andningslarm att det inte ska användas i vagnen då det då registerar andra rörelser. Så hur gör man när man är ute och han ska sova i vagnen? Finns det nåt larm som bara registrerar andning och inte omrkingliggande rörelser? Annars skulle jag nog kunna komma på nån lösning för att han honom på mage i vagnen...varma myskläder, fårskinn kanske eller blir det för mjukt underlag?

Har nu läst BB om och om igen och slitit mitt hår samt förosakat förslitningar i parketten då jag vandrat runt runt :wink: nån som har lite tips?? :)

Häpp häpp!! :heart: :heart:
chokladkaninen

Re: När ska vi vagna? Sover fort inte dagtid..hm..

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mammun! :D

Kan du inte skriva in Skruttens födelsedatum i din profil, så blir det lättare för oss andra att ha koll? 8)

Om vagningen så tänker jag så här: Bebisar gör som man lär dem, eller hur? Så ert lilla barn har lärt sig att man sover i 20 minuter, och sedan blir man vagnad... :mrgreen: Det du kan göra är att vagna förebyggande, några tag mjukt och fint precis innan han vaknar, i ett par dagar och sedan backa - när han väl är vaken är det för sent. Ett annat alternativ är att sluta vagna helt och buffa eller solfjädra istället i den mån det behövs något verktygande. http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ktygsladan

:idea: Hur har ni det med övertrötthet hos er? Övertrötta barn skarvar ofta, och när du skriver
mammun skrev: Han är så trött och man märker att han vill sova men det tar inte lång stund, 20min, innan han vaknar och behöver vagnas. och sen får man vagna till och från resten av passet i olika långa omgångar.
så tänker jag att han har hunnit bli övertrött. Och om han skarvar blir han ju tröttare till nästa pass och äter kanske inte ordentligt då och vaknar sedan för det... etc. Vad tror du om att försöka att konsekvent lägga lite tidigare än du tror att du behöver? :shock:

:idea: Sist men inte minst så blir sömnen hackig om vakentiden är hackig, så satsa hellre på kortare vakenpass (många småttingar är tröttisar! :heart:) men då han är VAKEN än längre vakenpass då han buslurar t ex medan han äter.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
mammun

Inlägg av mammun »

Hallå igen!

Tack för goda råd chokladkaninen :D jag har tagit till mig och börjat pröva... :D
Jag har nu börjat vagna fort som sjutton dvs innan han vaknar och när det går istället skak i handtag innan han vaknar=förebyggande. Vet inte om det funkar än, har inte sett nån förändring. Men vi prövar nån dag till. Har så svårt att förstå när man ska vagna och när man bara ska avvakta och låta den lilla skrika och lugna sig själv samt somna om. kankse inte har förtroende för honom..men inte ska han väl skrika sig till sömns?

Ska även testa om han är övertrött..brukar lägga honom en kvart tidigare redan nu och känns knepigt att lägga honom en hel halvtimma tidigare men ska bli mer konsekvent å lägga en kvart kanske 20 min innan vid varje pass.
han sover som allra sämst sista 45minpasset på em/kvällen...kankse är för att han är övertrött å andra sidan brukar han sova längst passet innan.

Vi har ett nytt schema som vi gått efter sedan i torsdags..inga jätteskillnader sen innan men det kändes som det skulle passa honom bättre :D
Schemat ser ut såhär;
7-9 Mat och morgon
9-11 Sova
11-13 Mat
13-15.30 Sova
15.30-17.15 Mat
17.15-18 Sova
18-19.30(20) Mat och natti natti
4-4.30 Nattmål
4.30-7 Sova

Han sover dock aldrig i 45min på kvällen utan kankse 5-10min sen skrik skrik. Skär i mitt mammahjärta :cry:

Sen en tid tillbaka är han inte heller lika glad mellan sovpassen som sagt..funderar på om vi behöver byta napp för att han ska äta snabbare och lättare hinna med en omgång till inom timmen. Han äter som en häst om man kollar vad de små ska äta enligt paketet - han äter mer än en 4 mån bebis!!!! :? och han är bara 2mån!!! så hänger nog inte på maten ändå...är nog övertrött..hmm..

Tack alla söta rara underbara som läser och tar sig tid...frustationen är inte långt borta då jag känner mig isolerad här hemma och inte lyckas göra nånting--överkoncentration kanske men ändå inte.. :-k

Häpp häpp :heart: :heart: :heart:
Mamma till älskade lillla Elias född 26 nov 2009!
chokladkaninen

Hej Mammun! :D

Jag tror att det är två saker som gäller hos er:
:arrow: Mera mat!
:arrow: Och vakta mot övertrötthet!

Hur har ni det när han vaknar? Skriker/gråter han direkt eller kan han ligga och jollra lite när han vaknar? Det är jättebra om du åtminstone ibland kan förekomma honom genom att väcka och mata direkt - då lär du honom att du har koll och att du bevakar hans intressen. 8)

Det du vill är att dämpa hans överlevnadsångest; och det gör du med mat. Så hur mycket han går upp eller vilka mängder han äter är egentligen irrelevant - det som spelar roll är om han själv blir övertygad om att det finns obegränsat med mat! :D

Jag tror inte att skak i handtaget har någon förebyggande effekt - det du vill är att han inte alls ska vakna till. Så när han börjar röra lite på sig, normalt efter exakt 20 eller exakt 45 min, börjar du dra vagnen försiktigt. Efter någon minut sover han djupt igen, och då slutar du rulla (utan skak). Efter några dagar slutar du vagna skarven helt. :wink:

Om han däremot har hunnit vakna till och gråter är det upp till dig att LYSSNA. Han ska inte vara ledsen - då behöver han hjälp att somna om (kolla filmklippet av vagnandet i länken jag skickade) men är han irriterad över att han inte kan somna direkt, eller om han gnölar och gruffar, så får han göra det i fred.

Kämpa på, Mammun! :D
chokladkaninen

PS Läser jag fel i schemat eller ha du bara 4 måltider plus nattmålet? Det ska vara 4 + kvällsslurk + nattmål fortfarande! :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"