Amning över 2mån och nätter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Vill lite lyfta upp tråden och hoppas på svar. Ser det är många nya som behöver hjälp, så förstår det inte alltid är möjligt att svara alla, speciellt inte gamla medlemmar som inte vill fatta ;)

Jag betsämde mig för att minikura: första natten in endast vid den tiden som hon brukar vara länge vaken, solfjädra/buffa ut med ramsan. Andra natten tar ramsan över och tredje natten (igår) avvakta mer. Natt nr 1 tog 1 h, knoorade i 30min och somnade själv. Natt nr 2 somna nästan genast på ramsan. Men igår var det igen samma sak.Avvaktade lite vid uppvaket då hon först lite gnällde och sedan tystnade stundvis. Sedan blev hon ledsen, fick en ramsa och så var det kört. Gick in vid ett tyst tillfälle och lade tillrätta (var utan täcke, brrr kallt i vårt hus) och lade täcket på, ut med ramsan, ledsen tös. Fick ramsan ett par gånger under 1h då hon skrek upp sig lite extra. Sedan avvaktade jag för att till sist gå in och solfjädra lugnare (hon är alltså itne hysterisk vid detta tillfälle men ganska så högljudd och ledsen) och ut ganska fort, buffa lugn vid sista ledsna tillfälle och ut igen ganska fort. Protesterade strot men lugnade sig fort och somnade inom 10min efter buffningen på en ramsa. Total vakentid 2,5h. Men såhär skall det väl inte vara, eller är det jag som inte kan backa? Råddar jag till det på tredje natten??????
:heart: Cecilia f 3.4.2009. Kurstart vid 5,5 mån
Nancy

Inlägg av Nancy »

Agnetha84 skrev:Gick in vid ett tyst tillfälle och lade tillrätta (var utan täcke, brrr kallt i vårt hus) och lade täcket på, ut med ramsan, ledsen tös.
Här tror jag att du störde henne. Kan du åtgärda oron för att hon skall frysa :?: Höja temperaturen eller ta på mer kläder :?:

Jag tycker att du skall satsa på att inte gå in i rummet alls. Använd ramsan och lita till din förmåga att lugna med den.

Till natten tycker jag att du skall gå ut med ramsan och fortsätta ramsa utanför dörren tills du verkligen hör att du lugnar henne. Hon behöver inte bli helt tyst men du får inte ge dig med mindre än att hon "går ner" i tonläge. Sen tycker jag att du skall gå och skramla i köket eller nåt. Såklart att du hjälper/påminner om det behövs men försök att inte vara alldeles i närheten av hennes rum.

När brukar hon sen vakna :?: Är det i vargtimman tycker jag inte att du skall avvakta utan omedelbums servera en pangramsa så det sjunger i Mattisborgen.

På morgonen satsar du på att få väcka med glada tjoanden.

Hur har det varit i natt :?:

Kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nancy skrev:Till natten tycker jag att du skall gå ut med ramsan och fortsätta ramsa utanför dörren tills du verkligen hör att du lugnar henne.
Syftar alltså på när du lägger henne på kvällen, inte nattliga uppvaknanden.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Tack Nancy för svar. Nu är det så att inga läggningar är det nåt som helst problem med. Inga protester. Hon har dock ibland svårt att somna på fmluren. kan ta 20-30min nångång. Hon är trött redan vid 18 (läggdags 19.30) så jag försöker lägga henne allt från 15 till 30 min tidigare då. Hon vaknar alltså vid midnatt, allt mellan 23 och 1. Inatt fick hon en ramsa vid uppvaket och så avvaktade jag. Det var gnäll och rop men knorr emellan så jag fortsatte avvakta/halvsova. Efter 30min av och an ropande och knorrande gav jag en påminnelse. Sedan efter 20 min en till påminnelse och så började hon lugna sig, tyst i 10min, lite knorr och så somnade hon. Tror nog det är för mig bara att fortsätta avvakta??
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vad bra att läggningarna fungerar :D

Gällande nattliga hyss har jag alltid försökt sträva efter att gå efter klockan.

före 04.00: avvakta
efter 04.00: pangramsa

Skulle det kännas ok att prova detta :?:
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Tösen är nu 10mån och har i flera veckor stegvis börjat igen bli oroligare. Har svårare och svårare att somna och somna om. Sakta men säkert har insomnandet gragits ut, tar 30-50min att somna. Gråter och knorrar av och an. Jag har avvaktat som mest eftersom hon inte är orolig/ledsen, utan mer frustrerad och ibland vill kanske inte gå och sova? Så har vi tyvärr ännu ibland oroligheter på natten, en gång per natt och räcker allt från 30min-3h. Jag fattar inte?? De är dock som sagt få tillfällen nu mer. Det andra "problemet" är att fm luren inte fungerar mer alls. Sakta men säkert har hon slutat somna in vid den och ligger nu bara och gråter. Jag ramsade i början mer, men det blev bara värre så jag började avvakta. Lägger henne och ramsar ut och gör inget mer efter det. Utan resultat. Hon somnar inte. Försöker men kan inte. Under middagsluren sover hon sina 1,5h. Skulle jag försöka ge henne en 2h lur vaknar hon oftast efter 1,5h eller 1h 35-40min. Ibland lägger jag henne tidigare på kvällen då hon är övertrött. Kan det vara så att min lilla 10 månaders bara behöver 13,5h sömn per dygn? Svårt att tro. Skall jag fortsätta ge henne fm luren fast hon inte somnar?
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Hur skall jag tolka följande? Igår var mina föräldrar här, och blödig som min mor är hade hon varit mycket inne hos C när hon grät och även tagit upp henne. Jag tänkte jag skulle lite backa ikväll och ge ramsan mer vid behov. När jag ramsar tystnar hon för att börja igen vid 3dje versen och storskrika när jag stänger dörren. Sedan håller hon på nån minut och lugnar sig, utan att tystna och forsätter sedan igen. Frågan gäller alltså hur tolkar ni reaktionen? För mycket ramsande på irriterat gråt? Jag kan itne riktigt höra om hon är arg eller ledsen nu? Lite båda? Ängslig. Är det verkligen meningen att jag bara skall avvakta?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

du får prata med mamma om att hon inte hjälper genom att gå in utan snarare stjälper och väcker nya frågor hos lillprinsessan. :roll: Dock vanligt med "blödighet" hos omgivning som inte är påläst.

Kanske behöver hon ett tydligt budskap vid läggningen efter din mammas inhopp, lägga ner markera med fjädern några sekunder före du ramsar dig ut GLATT och UPPMUNTRANDE, så glatt som du aldrig gjort förr. :wink:

Inga pauser mellar verserna utan som ett fyrfaldigt leve HURRA om du är med. Inte ge utrymme för medhåll eller nickningar från lilla damen. Hur ramsar du ut? Jag hinner ut genom dörren på första versen, skjuter till dörren på andra och går bort från dörren på tredje och fjärde som är bekräftande.
Vi har mörkt i hallen utanför hennes rum, sen går jag ner och pysslar, diskar och sätter på musik där nere. Blir upptagen med mitt så att säga. Sen lyssnar jag i trappan upp efter ett tag, är det ledset eller fastnat i något påminner jag en gång, men det behövs sällan. Hon vet vad som gäller nu.

Så lite mer generös med fjäder/buff vid första läggningen och sedan backa med jätteglada ramsor. Så hade jag gjort om min mamma hade varit inne - sen hade jag ställt ut min mor till vargarna.... hihi :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Jag ramsar glatt och högt/hurtigt. Kanske faktiskt lite (positivt) bestämt ibland då hon börjat gråta redan när hon "landat". Tösens säng ligger precis vid dörren så jag hinner nog bra till dörren vid första versen ;), är ute vid andra osv osv. Hon har ofta börjat gråta redan när jag lägger ner henne, så kanske en markeringsbuff/-fjäder skulle vara på plats.

Vi har också sovrummen i andra våningen och jag tycker det har varit väldigt svårt att få till husljud så att det skulle höras till hennes rum. Bra ljudisolering tycks det vara. Jag har nämligen flera gånger (då hon inte skall sova) testat hur mycket ljud det måste hållas här nere för att hon ens skall höra nåt av det. Måste säga att musik är det enklaste och då måste vi spela VÄLDIGT högt!! :roll: Det är inte så trevligt då man själv håller på att bli döv. En annan möjlighet är ju att dammsuga i trappan ;) Diskande (hur jag än skramlar), tv, osv hörs inte dit.

Ja det är väldigt stressigt när jag nu börjar känna att ingen annan än jag kan lägga henne och sova, då ingen tycks lyssna på hur det bör skötas och varför. Jag hade sagt till mamma att hon inte skall ta upp utan ramsa, men om hon inte tycker hon ger trygga svar med ramsan kan hon gå in och solfjädra (om gråtet är olidligt för henne) och sedan ramsa ut. Men det hade snabbt blivit för jobbigt för min mamma att lyssna på gråt. Känns bara att då vi skulle behöva få tid på tumanhand med sambon så är det inte möjligt pga sådant. Vill inte alltid att tösen skall känna det är otryggt med andra och att jag måste "reparera/korrigera" efteråt. :(
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Vi har också ganska svårt att få upp just musik till övervåningen. Men klirr från disk går upp bra. Ibland har jag joxat i badrummet som ligger bredvid hennes, tvättat och haft små lagom projekt där. Då har hon hört att jag finns utanför och har koll på mitt. Hur är det med visslingar? De brukar höras tydligt genom väggar och annat...

Gällande din mamma, ge henne läsa i SHN boken samt vara med dig då du visar hur ni gör vid läggningar, hur hon skall lyssna av. Att sova/äta och andra rutiner inte har med känslor att göra utan med saklighet och trygghet, säkerhet. Det är det lillan frågar efter. Kunskap ger säkerhet, även för mamma din. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Agnetha84 skrev:Sakta men säkert har insomnandet dragits ut, tar 30-50 min att somna. Gråter och knorrar av och an.
:D Satsa stort på skrattet-till-go´nattet :!: Lägg glatt och dröj inte kvar. Stäng inte dörren utan lämna den på glänt. Ge henne lite musik vid behov, se nedan.
Agnetha84 skrev:Så har vi tyvärr ännu ibland oroligheter på natten, en gång per natt och räcker allt från 30min-3h. Jag fattar inte??
Hon ställer sina frågor. Hon är orolig av och till och undrar: "Kommer vargen och tar mig nu?" Det gör alla små barn, av och till. De kan ju inte överleva på egen hand. De vill veta om de är SÄKRA till liv och lem. Svara betryggande, en gång för alla (x4 eller x6 eller x8 men i ett svep), direkt, högt och glatt och starkt nog.
Agnetha84 skrev:Det andra "problemet" är att fm luren inte fungerar mer alls. Sakta men säkert har hon slutat somna in vid den och ligger nu bara och gråter.
Lägg henne med orden, eller rättare sagt Attityden, av "ÅÅÅH så skönt, sov så skönt, liten stund, ååå så skönt :lol:" så att du verkligen förmedlar hur skönt det är att få vila en stund, från alla intryck och allt hustle-bustle som pågår oavbrutet annars för henne.

Det viktigaste är sedan inte att hon sover varje minut hon "ska". Det viktigaste är att hon har förutsättningarna. Så ge henne dem, i lugn och ro :wink:
Agnetha84 skrev:Ibland lägger jag henne tidigare på kvällen då hon är övertrött. Kan det vara så att min lilla 10 månaders bara behöver 13,5h sömn per dygn?
Varför tror du det, om du samtidigt konstaterar att hon är övertrött
ibland? Hon behöver sina 14 tim / dygn. Då kan du ge henne en 20-minuters på förmiddagen eller en 45-minuters, beroende på hur pass mycket hon tyvcks behöva från gång till gång, men klocka så det blir exakt 20 min respektive 45 min sömn.
Agnetha84 skrev:Skall jag fortsätta ge henne fm luren fast hon inte somnar?
Ja.
Agnetha84 skrev:Hon har ofta börjat gråta redan när jag lägger ner henne, så kanske en markeringsbuff/-fjäder skulle vara på plats.
Ja, det är definitivt på plats när du lägger henne - inte sedan. Lä'gg tillrätta distinkt först och "parkera" därefter med solfjädern, en kort men betryggande stund. Vi talar kanske en halv minut här högst. Tänk hela tiden UT, så att hon får vara i fred och inte tror att det är farligt när du går (vilket betyder att du tänker IN :cry: )
Agnetha84 skrev:Vi har också sovrummen i andra våningen och jag tycker det har varit väldigt svårt att få till husljud så att det skulle höras till hennes rum.
Fixa en liten CD-spelare, de är inte så dyra. Ge henne Mozart i dörröppningen (utan sång). Mozart är lugnande, välsignelsebringande och uppskattat!
Agnetha84 skrev:Vill inte alltid att tösen skall känna det är otryggt med andra och att jag måste "reparera/korrigera" efteråt.
Vi vill ha hennes Säkra Sömn, som är i antågande. När den sitter kan mamma styra sig och gå efter schemat. Fram till dess får du kanske leva med att det är du, så här långt, som är bäst på att få henne lugn. Det hela går ju framåt så fint och snart landar det, om du jobbar på fint och ambitiöst och med förvissningens glädje :wink: :lol: Som smittar av sig.

Man ska inte tro att så som det är nu, så kommer det alltid att vara :roll: Små barn utvecklas, och det gör man själv också. Man blir allt säkrare på handen, allt eftersom man har sina mål för ögonen :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"