Hej MoM
Jag håller på så smått att lär min två-och-ett-halvt-åring att somna själv , parallelt med att min minsting börjat sova så gott efter ett litet kurande.

Storasyster somnade med en av oss i en stor säng i sitt rum (mamma/pappa) fram till för 2 månader sedan. Då började vi så smått med att inte ligga bredvid, bara sitta. Sen inte hålla i håret mitt (som är hennes napp) utan bara hålla i fingret. Sen inte hålla alls, utan bara sjunga. Sen har hon flyttat till sin lilla säng (en växa säng, ombonad sådan). Där somnade hon bra när man satt bredvid och sen gick det även bra när pappa sa att "nu måste jag gå och diska" etc. Hon ropade ibland med då kom vi och t.ex gjorde det hon bad om (vill ha snuttefilten, nallen...) och gick vi igen och sen somnade hon av sig självt.

Tre veckor ungefär funkade det, men nu kommer hon uppspringande massor med gånger varje kväll när pappa lägger henne och sen slutar det ofta med att han sätter sig bredvid igen tills hon somnar. (så nu har hon väl lärt sig det).

Sedan några dagar följer jag detta: (kom från BVC enligt ett inlägg här, men stämmer nog bra överrens med AW:s tips - läs i forum sidorna om att kura äldre barn).
steg 1
* sitt i dörröppningen (utanför barnets rum)
* Gör det du själv vill... (sticka, läs eller sy)
* lägg tillbaka barnet om det springer upp
* bli inte arg
* Avvisa kontakt försök, ge bara en bekräftelse på att du är kvar, var sedan tyst
*Sitt still tills barnet somnat första kvällarna
Steg två
* gör små utflykter från stolen, längre för var kväll tills barnet hunnit somna
Steg 3
* barnet somnar ensam "

Det funkar ganska bra för mig, MEN igår kväll skulle pappa lägga henne och göra exakt på samma sätt. Det blev
RAMASKRI!! Hon blev verkligen förbannad!! Jag blev riktigt paff

av att höra henne bli så upprörd när pappa sa att han ska sitta utanför på stolen som mamma brukar göra. Samtidigt förstod jag att det nog blir lätt att åtgärda eftersom det funkar så bra när jag gör det. Det är ju bara att - med en attityd av självklarhet - helt enkelt bestämma att såhär gör vi från och med NU.

Hon började med en massa trix och ville byta blöja, gå upp och bajsa, ropade på mamma, mamma, mamma mm. Pappa sa att mamma var upptagen men kommer snart när hon blir klar (vi bestämde att jag skulle byta med honom för vi hade inte riktigt hunnit snacka igenom hur han skulle göra så det blev lite tveksamt inför henne). Till saken hör att han har lagt henne nästan varje kväll de senaste månaderna, så hon är inte extrem-mammig på något sätt. Det var väldigt tydligt att hon helt enkelt var osäker/protesterade när det kom något nytt som hon inte varit med om.
Jag tog över, satte mig utanför dörren och sa
"gonatt lilla gumman, sov så gott" några gånger och sen sov hon.
Ser med spänning fram emot steg 2 - utflykter. Det ska också bli spännande att se hur hon tacklar läggning med pappa när han gör det nästa gång (nu har vi snackat igenom hur vi ska göra mer konkret). Det brukar funka utmärkt med alla förändringar, bara vi pratar igenom dom med henne först, och sen genomför dom konsekvent.
Tips:
Bort med alla underlag till diskussion inför kvällen:

Hon vill hålla på och byta blöja och så, så jag ska införa obligatorisk "sitta på toaletten ordenligt" innan vi lägger oss varje kväll så hon vet att det inte går att försöka med det trixet på kvällen iallafall.

Eftersom hon har massor av gosedjur så vill hon ibland ha olika, och ger ju upplägg till diskussion och frustration vilket jag vill undvika under läggningen. Det bästa är om man kan få igenom att SAMMA snuttefilt eller gosedjur ALLTID är det man sover med, så att hon inte har möjlighet att debattera om detta på natten.
/Helena
PS - sticka och sy är inget vare sig jag eller min make sysslar med utanför hennes dörröppning

, men jag läser böcker om barns sömn där och det blir extra spännande då...

DS