Hjälp! Vad göra med min tvååring?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MoM

Hjälp! Vad göra med min tvååring?

Inlägg av MoM »

Håller för fullt på och lär lillebror att sova ordentligt på natten. I natt (tredje natten) så fick jag bara vagna en gång (04.30). Annars så sov han mellan 22 och 06. Helt underbart! (och då är han ändå förkyld och vaknar lite då och då av att han hostar och har sig!)

Värre är det med storebror, 2 år. I går kväll var det återigen supersvårt att få honom att somna. Han hade varit hos farmor och farfar hela dagen och de hade varit och köpt gran och klätt den. Detta var tydligen riktigt stort för honom för han pratade om detta hela kvällen. Jag märker att det är mycket som pågår i hans lilla huvud, han pratar väldigt mycket och vill berätta om saker som har hänt och om vad han har gjort under dagen. Det är ungefär som att han inte kan komma till ro om han inte får berätta.

När han väl fått berätta så kom han till slut till ro, men då vill han suga på mitt finger. Får han inte suga på mitt (eller pappas) finger när han ska sova så somnar han inte. Detta hänger i sen BB då de sa att vi skulle stoppa in ett finger när han behövde lugnas... Och det funkar ju, men vi borde slutat för länge länge sen!!

Jag vet att det går att vänja av honom vid detta och han kan somna själv, men jag måste få tips och stöd. Hur gör jag med honom? :?: Vi kan inte återinföra spjälsängen för han har aldrig sovit i den... :oops: Så de kvällar när jag lagt honom och gått innan han somnat så promenerar han helt sonika upp och ger sig inte förrän jag kommer tillbaka. Det går ju inte att buffa killen, bara ramsa räcker ju inte om han inte stannar i sängen. Snälla hjälp oss! Till julen (min man är ledig då) ska han lära sig att sova själv!! :!:

Det är så skönt att ni finns!
Mamma till tv? barn, dec 2002 och okt 2004. Anv?nder verktygen f?r fullt. Lillebror sover snart b?ttre ?n storebror...
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

hej!
Jo då visst finns det hjälp även för en tvååring. Jag antar att gällande fingret så är det väl precis som med nappen som Anna berättar om i barnaboken, om barnet lär sig somna med napp så kan det inte heller somna om utan napp.
Har du inte läst barnaboken så gör det, för mig var det som att öppna en klokbok, har hittat jättemycket hjälp på vägen där.

vi har haft precis samma problem med att vår lillkille kommer upp ur sängen. men vi har varit hårda, nu mer står det en fotölj precis utanför sovrummet där jag eller pappa sitter efter nattningen, och gör han minsta ansats till att komma upp så är det NEJ! och nattningsramsan, och lyfts tillbaka i sängen tills budskapet gått fram. För oss har det tagit jättelång tid, så det sker inte mirakel ppå en kväll, även om det händer. :) Nu mer räcker det med nej och ramsa för att han ska hållas i sängen, och protesterna blir kortare för var dag, så det funkar iallafall :lol:
Så om du och din man tänkt göra detta tillsammans, vilket nästan är ett måste så läs på om sömn för större småfolk och ge inte efter, vi finns här för stöd sen.
Lycka till!
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Katarina-kanin :D

Spjälsängen går faktiskt att införa (som en märkvärdig present) även för en liten unge som aldrig sovit i en sådan. Annars en säng med kanter åtminstone - som gör LITE motstånd mot första impulsen att springa upp :D

Fingervalsen avslutar du t ex så här: Han suger, som vanligt, men plupp! drar du ut fingret och kysser honom på kinden/pannan i stället. Och går ut med ramsan. Nästa gång (han tror att) det är dags för fingervalsen, ersätter du rakt av med kyssen/pussen, följd av ramsan. Snabbt och självklart. "Säger" han att han vill suga på fingret förstår du liksom inte vad han menar utan kysser honom en gång till, plus ramsa UT. Du har helt enkelt glömt det där med fingret, en gång för alla (och pappa också) :!: Strax gör barnet det med :lol:

På stolen sitter man kortare och kortare - inte heller där får man "fastna"... Se verktygslådan :!:

Óch ja, det är viktigt att han får berätta. Lyssna och säg JAHAAA. Förklara inte, resonera inte, styr inte med frågor; låt honom verkligen berätta den tid det tar och ge honom en känsla av att vara heltigenom förstådd (även om du inte alls begriper allting, alltid) :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MoM

Inlägg av MoM »

Tack för era svar! Det känns som att vi är verkligt inspirerade att ta tag i detta nu efter ett par jobbiga nätter. Jag återkommer och berättar hur det går (i jul)

Kramar från en mamma som är stolt över sin tvåmånaders som somnar själv och vaknar glad! :D
Mamma till tv? barn, dec 2002 och okt 2004. Anv?nder verktygen f?r fullt. Lillebror sover snart b?ttre ?n storebror...
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Hej MoM

Jag håller på så smått att lär min två-och-ett-halvt-åring att somna själv , parallelt med att min minsting börjat sova så gott efter ett litet kurande.

:arrow: Storasyster somnade med en av oss i en stor säng i sitt rum (mamma/pappa) fram till för 2 månader sedan. Då började vi så smått med att inte ligga bredvid, bara sitta. Sen inte hålla i håret mitt (som är hennes napp) utan bara hålla i fingret. Sen inte hålla alls, utan bara sjunga. Sen har hon flyttat till sin lilla säng (en växa säng, ombonad sådan). Där somnade hon bra när man satt bredvid och sen gick det även bra när pappa sa att "nu måste jag gå och diska" etc. Hon ropade ibland med då kom vi och t.ex gjorde det hon bad om (vill ha snuttefilten, nallen...) och gick vi igen och sen somnade hon av sig självt.

:( Tre veckor ungefär funkade det, men nu kommer hon uppspringande massor med gånger varje kväll när pappa lägger henne och sen slutar det ofta med att han sätter sig bredvid igen tills hon somnar. (så nu har hon väl lärt sig det).

:!: Sedan några dagar följer jag detta: (kom från BVC enligt ett inlägg här, men stämmer nog bra överrens med AW:s tips - läs i forum sidorna om att kura äldre barn).

steg 1

* sitt i dörröppningen (utanför barnets rum)
* Gör det du själv vill... (sticka, läs eller sy)
* lägg tillbaka barnet om det springer upp
* bli inte arg
* Avvisa kontakt försök, ge bara en bekräftelse på att du är kvar, var sedan tyst
*Sitt still tills barnet somnat första kvällarna

Steg två

* gör små utflykter från stolen, längre för var kväll tills barnet hunnit somna

Steg 3
* barnet somnar ensam "

:) Det funkar ganska bra för mig, MEN igår kväll skulle pappa lägga henne och göra exakt på samma sätt. Det blev RAMASKRI!! Hon blev verkligen förbannad!! Jag blev riktigt paff :shock: av att höra henne bli så upprörd när pappa sa att han ska sitta utanför på stolen som mamma brukar göra. Samtidigt förstod jag att det nog blir lätt att åtgärda eftersom det funkar så bra när jag gör det. Det är ju bara att - med en attityd av självklarhet - helt enkelt bestämma att såhär gör vi från och med NU.

:roll: Hon började med en massa trix och ville byta blöja, gå upp och bajsa, ropade på mamma, mamma, mamma mm. Pappa sa att mamma var upptagen men kommer snart när hon blir klar (vi bestämde att jag skulle byta med honom för vi hade inte riktigt hunnit snacka igenom hur han skulle göra så det blev lite tveksamt inför henne). Till saken hör att han har lagt henne nästan varje kväll de senaste månaderna, så hon är inte extrem-mammig på något sätt. Det var väldigt tydligt att hon helt enkelt var osäker/protesterade när det kom något nytt som hon inte varit med om.

Jag tog över, satte mig utanför dörren och sa "gonatt lilla gumman, sov så gott" några gånger och sen sov hon.

Ser med spänning fram emot steg 2 - utflykter. Det ska också bli spännande att se hur hon tacklar läggning med pappa när han gör det nästa gång (nu har vi snackat igenom hur vi ska göra mer konkret). Det brukar funka utmärkt med alla förändringar, bara vi pratar igenom dom med henne först, och sen genomför dom konsekvent.

Tips:
Bort med alla underlag till diskussion inför kvällen:
:arrow: Hon vill hålla på och byta blöja och så, så jag ska införa obligatorisk "sitta på toaletten ordenligt" innan vi lägger oss varje kväll så hon vet att det inte går att försöka med det trixet på kvällen iallafall.
:arrow: Eftersom hon har massor av gosedjur så vill hon ibland ha olika, och ger ju upplägg till diskussion och frustration vilket jag vill undvika under läggningen. Det bästa är om man kan få igenom att SAMMA snuttefilt eller gosedjur ALLTID är det man sover med, så att hon inte har möjlighet att debattera om detta på natten.

/Helena

PS - sticka och sy är inget vare sig jag eller min make sysslar med utanför hennes dörröppning :-) , men jag läser böcker om barns sömn där och det blir extra spännande då... :-) DS
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Även här behövs ramsan :!: Man ska inte "smyga" iväg och bli borta lite längre åt gången utan klart och tydligt gå med ramsan, precis som vd kuren för mindre barn. Äldre barn "kurar" man tre nätter, kanske fyra; mer stolstittande ska inte behövas utan ramsan - modell goddag-yxkskaft, som svar på ALLT - ska ta över helt.

Mer om detta finns i Barnaboken om lilla Ålens sätt att somna (dvs inte somna)... God Fortsättning :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"