14-månaders sömnstrulare med tandsprickning

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
MammaTrött

14-månaders sömnstrulare med tandsprickning

Inlägg av MammaTrött »

Vi kurade vår lille skrutt när han var 10 månader men nådde aldrig riktigt ända fram. Som bäst åstadkom vi 11 timmars sömn med 1-2 uppvak om några minuter per natt, något som vi tyckte att vi absolut kunde leva med jämfört med de timmar som vi varit vakna tidigare... Tyvärr höll det bara några veckor innan pilten blev sjuk och nätterna började spåra ur igen sakta men säkert. Nu är han 14 månader och är tillbaka på några timmars vaken tid varje natt :( - i natt höll han igång i tre och en halv timme innan jag lyckades få honom att somna i vagnen. Inte riktigt enligt SHN, jag vet... :oops:

Dax att ta tag i saken och kura om helt enkelt! :) :!: Behöver dock råd i ett par frågor.

Till att börja med så har pojken nyligen haft en magåkomma och inte fått behålla någon mat i nästan två veckor. Han håller nu på att äta ikapp igen (tappade massor i vikt) och är därför konstant superhungrig, så även på nätterna. Är det någon som har testat SHN men behålla en matning mitt i natten? Det är inget vi vill hålla på med i längden, men det känns som att just nu så behöver han mat i massor. Alla tips är välkomna! [-o<

Andra funderingen jag har är att det har varit tandsprickning på gång i flera veckor och nu är det flera kindtänder på väg som han är väldigt störd av. Hur hanterar man det ihop med SHN? Känns ju inte bra att han ligger och har ont och det är sannolikt ett av skälen till att han har svårt att somna om. Alvedon i förebyggande syfte? Är inte så förtjust i att ge smärtstillande bara...

Oerhört tacksam för tips och råd som kan få lilla grynets sovvanor på rätt köl igen!! :heart:
Bästa killen :heart: född nov-08
Elle

Inlägg av Elle »

Hej MammaTrött!

Vad bra att ni tar tag i allt så sonen får sin välbehövliga sömn igen. Använd tiden nu, tills sonen är på banan med maten, till att öva verktygen och skissa på ett bra schema. Sedan när NI känner er lugna och redo så startar ni kuren. Du vet attityden är ju A och O, så bort med alla matvargar innan kurstart! Alltså inget nattmål till en så här stor kille efter kurstart, utan se till att han får i sig mat under dagen istället. Ha ett schema med 4 mål med 3-4 tim mellanrum och en nattslurk strax innan godnatt så kommer han stå sig hela natten utan problem. Tillsätt extra fett i maten, ex rapsolja.

Om du märker att han har ont så ge en alvedon innan nattning. Sova behöver han oavsett tandsprickning. Så underlätta och lugna vid behov.

Lycka till, vi finns här!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
MammaTrött

Inlägg av MammaTrött »

Stort tack för snabbt svar Elle! [-o< Ok, vi satsar på att göda killen lite till och skippa nattmålet helt enkelt - låter vettigt. En bra sak är att vi faktiskt lyckats hålla dagsschemat genom allt strul så det sitter som en smäck :D Såhär brukar en dag se ut:

ca 6.30 Vakna, välling
8.00 Gröt
11.00 Lunch
11.30-13.30 Middagslur
14.00 Mellis (ganska stadigt)
17.00 Middag
19.15 Välling
19.30 Sova

Jag tar hemskt gärna emot synpunkter och tips på om vi ska ändra nånting i schemat! Kan tillägga att beroende på när pilten vaknar och hur hungrig han är så kan morgonvällingen och gröten slås ihop till bara gröt. Lite flytande där mao... :? Funderar på om vi ska passa på att börja lägga honom lite senare, typ vid åtta, så han förhoppningsvis vaknar framemot sjurycket också. Segt att kliva upp så tidigt på helgmorgnar :lol:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!:D

Det brukar inte bli så att barn sover längre för att de läggs senare på kvällen, snarare tvärtom. :wink:
Är det så att ni vill ha morgon sju så tycker jag att ni ska bestämma er för det när ni kör kuren. Då skulle jag också satsa på 12 timmars natt och lägga honom kl. 19.00 istället.

Ett morgonmål blir lagom sen när ni vet när killen kommer vakna. När ni väcker honom istället för tvärtom.

Då kan schemat förskjutas en halvtimme och se ut så här.

07.00 frukost.
10.30 lunch
11-13.00 sova
13.30 mellis
16.30 middag
18.30 kvällslurk
19.00 sova natt

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
MammaTrött

Inlägg av MammaTrött »

Tack för tipsen Susanne, vi ska pyssla om lite i schemat!

När vi kurade första gången så lyckades vi aldrig få pojken att sova 12 timmar utan 11 var det mesta som han fick till. Verkar helt enkelt som att han trivs bäst med 11 timmar natt och 2 timmar dagslur (som f ö funkar hur bra som helst :) ), och det kan vi leva med bara han faktiskt sover och inte står upp i sängen och hojtar... :mrgreen: Tror att vi ska testa gränserna lite dock med 19.30 - 07.00 den här gången!
MammaTrött

Inlägg av MammaTrött »

Som de otåliga typer vi är så kunde vi naturligtvis inte vänta med att börja kura om Skrutt utan har nu kört två nätter med, vad vi tycker i alla fall, strålande resultat :lol: Killen kommer helt klart ihåg vad som gäller! :thumbsup: Första natten surade han visserligen ur när han blev lagd och protesterade i närmare en kvart, men redan andra kvällen så tog det fyra minuter för den lilla raringen att somna :heart:

Vi har heller inte haft några vakna timmar på nätterna utan i natt så vaknade han bara en :!: gång och det tog 25 minuter att få honom att sova vidare :sleep: Himmelriket för oss utslitna föräldrar, för att inte tala om vad det måste var för honom! :D Återstår för oss att hålla kvar vid de goda vanorna och inte slappa till som vi gjorde sist.

Lite trubbel har vi dock på morgnarna. Båda dagar har kiddo vaknat prick 5.40 och vägrat somna om, sannolikt för att han är vrålhungrig. :oops: Vi får väl helt enkelt stå vårt kast som inte väntade lite med att kura om honom, tills han får i sig tillräckligt på dagarna, och gå upp förbannat tidigt ett tag framöver. Jaja, hellre det än att vara uppe halva nätterna... :wink:

Vi är alltså fortfarande på dubbla frukostar, men det ska vi fixa tids nog - morgon 07.00 hägrar:!: :) Jag återkommer och berättar hur det går!

/En mindre trött mamma
Elle

Inlägg av Elle »

Hur går det för er?

MammaTrött

Inlägg av MammaTrött »

Elle, vad gulligt av dig att höra efter hur vi har det! Känns bra att veta att man inte är ensam i kampen om nattsömnen :heart:

Hemma hos oss har resultaten varit minst sagt blandade på sistone. Sen jag skrev sist så har vi haft ett par ganska lugna nätter med några få korta uppvak :) , men däremot tidiga morgnar. :( Sen i förrgår natt så spårade det ur fullkomligt igen. Skrutt somnade i knät på mig när han fick kvällsvällingen, något som aldrig brukar sluta bra och det gjorde det inte heller :wink: Han vaknade igen vid halvtvå och efter tre timmars solfjädrande, ramsande, nappflaska, blöja, alvedon och gud vet allt :oops: så fick jag vagna honom till sömns :cry: Tror dock att det var lite tänder som spökade (eftersom han konstant hade hela näven i munnen :) )så nya tag helt enkelt :!:

I natt gick det däremot mycket bättre igen! Det märks att han börjar få kläm på vad vi menar för när jag la honom igår kväll så började han som vanligt protestera när jag gick ut ur rummet, men övergick sen till att ligga och småsnacka i tio minuter innan han somnade sött O:) (visserligen med huvudet i fotändan men man kan ju sova så oxå :P ) Det var ju dit vi ville komma!! :-({|= Sen vaknade han en gång under natten och då fegade jag ur (med natten innan i färskt minne) och gav honom en flaska ersättning när jag märkte att han hade svårt att somna om :oops: Vi ska inte göra det till nån vana, men det hade det goda med sig att han sen sov som en stock fram till dess att väckarklockan gick igång vid sju! :sleep: :lol:

Känns mao som att maten fortfarande är lite problem - han har svårt att sova hela natten utan käk efter att ha varit sjuk. Det får vi väl stå ut med eftersom vi började kura om innan han var riktigt redo (med både mamma och pappa helt utslitna var det tvunget :!: ) och lösa tids nog. Vi kan visserligen leva med en matning på natten, men det har vi ju märkt tidigare att det lätt kan spåra ur och vi har inte lust att gå tillbaka till att kliva upp en gång i timmen när vi har kommit såhär långt! :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Fortsätt fylla dagens mål med så mycket mat som går ner och kom ihåg det extra fettet.

MammaTrött

Inlägg av MammaTrött »

Sådärja, nu börjar vi komma nån vart!! I går kväll somnade Skrutt som en stock prick halvåtta, efter en maffig middag, massor med skratt & lek och kvällsvälling (med extra fett i :D ) Gnällde lite mitt i natten, fick en kort solfjäder och ramsa och sov igen inom fem minuter. Vaknade sen igen när han tyckte att det var morgon kl 5.45, men istället för att börja hojta som vanligt satt han och småsnackade i en halvtimme innan jag gick in och gjorde glad godmorgon. Det är så vi vill ha det ja! :thumbsup: :heart:

Finns ju fortfarande utrymme för förbättring, som t ex sova till sju på morgonen och att mamma ska våga förlita sig på bara ramsan istället för att in och solfjädra, men just idag är vi väldigt nöjda och utsövda och ville bara dela med oss av det :D Det finns kanske hopp! :!: :P
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt!! Vilka framsteg =D> :sleep:

MammaTrött

Inlägg av MammaTrött »

Hej igen!

Efter en period med ganska ok sömnvanor för vår lille Skrutt så har det spårat ur igen. När jag skrev sist så hade han ju varit magsjuk och precis börjat äta ikapp. Sen tog det en vecka och sen fick stackars lillkillen maginfluensa :( Ännu en vända med mat en gång i timmen igen mao för att få honom tillbaka på banan.

Vårt problem är nu att vi inte blir av med nattamaten och jag undrar om det är någon som har bra tips på hur man fasar ut den? Killen är ju snart 16 månader och det känns som att mat mitt i natten inte borde behövas. :? Han tycker däremot definitivt att det behövs! I natt vaknade han vid 23.30 och skrek och ramsan hjälpte ett tag men sen eskalerade det. Fick honom att somna om med kort buff och solfjäder i flera omgångar men han vaknade bara igen...till dess att han fick mat. Klant-mamma tog dock till lite för snålt tror jag för han kunde inte somna om och fortsatte att gallskrika...tills han fick en omgång till. Verktygade för fullt innan dess men inget hjälpte utom mat. Vi somnade vid 03.30 :cry:

Han är tillbaka på schemat och äter som en häst på dagarna och får extra fett i maten så jag fattar inte varför han blir så hungrig på nätterna?! Någon som har erfarenhet av detta? Behöver hjälp att styra upp de här nattliga galenskaperna! [-o<
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, antingen låter ni honom äta på natten eller så slutar ni att servera flaskan :wink: . Bara att bestämma och genomföra.

MammaTrött

Inlägg av MammaTrött »

Hehe, tack Elle för pragmatiskt svar! Behövde en påminnelse om den bistra verkligheten - han lär ju knappast sluta äta på nätterna själv nej :lol: Ibland förlorar man sig i trötthetsträsket och tänker inte... :oops: Vi jobbar vidare med mycket mat på dan, ramsa på natten och ATTITYDEN helt enkelt!!
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "