en som redan somnar själv...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mintur

Inlägg av mintur »

Det var längesen jag skrev sist, men det betyder väl ofta att allt går bra! :wink:

Jag har bara en kort fråga som jag grubblat på i någon dag nu...
Han har börjat vakna till i vargtimmarna, han vaknar, gråter lite, om det behövs ramsar jag men ofta somnar han själv om efter ca. 5-10 minuter. Ända sedan natt 4 har han sovit natten genom, så varför börjar detta nu. Han har varit lite täppt i näsan på morgnarna, om det kunde störa honom?! :-k Eller så funderar jag om det skulle behövas en schemajustering. Han blir 5 månader 22 dec, kan man ändra till 15 h/dygn redan nu? Med tanke på att han gick långt över tiden innan han föddes och han är väldigt stor till växten, kanske han inte behöver 15 ½ h?

Bara en fundering som jag behöver lite feedback runt! :?
Busiga storebror f. 22.7.2009
Mysiga lillasyster f. 26.8.2012
Nancy

Inlägg av Nancy »

mintur skrev:Eller så funderar jag om det skulle behövas en schemajustering. Han blir 5 månader 22 dec, kan man ändra till 15 h/dygn redan nu? Med tanke på att han gick långt över tiden innan han föddes och han är väldigt stor till växten, kanske han inte behöver 15 ½ h?
Jag tror att du har helt rätt i din fundering :thumbsup: "Strul" i vargtimman handlar ofta om för generöst med sömntid. Själv brukar jag missa att barnen växer och det är ofta just i vargtimman de upplyser mig om detta :wink: :lol:

Lycka till med schemajusteringen :D

Hälsningar från Nancy
mintur

Inlägg av mintur »

hej igen!

Behöver lite feedback igen...saker och ting går så mycket lättare när man har någon att bolla sina ideer med... :santa:

Hans nätter varierar ännu trots jag tog bort en ½ h från sovschemat. Igår natt sova han 19.30-07.30 som en stock, fick riktigt väcka honom! \:D/
Men då inatt igen var det värre, han vaknade halv 6, grät, fick ramsa 2 ggr och då somnade han om. Halv 7 vaknar han igen, glad och pratade till 07.20, då vi "väckte". Alltså nästan en timme låg han och väntade! :-s
Kan det vara så att han behöver mera "matigt" middagsmål, för att klara natten. Han äter redan MYCKET /dag, men kanske behöver jag ge gröt som middag (+ ersättning)?! Brukar för lite mat på kvällsidan ställa till det, eller ska jag fortsätta som förut?

En annan sak är dethär med vila-ramsan...fortfarande känns det som den inte riktigt "tar". :-k Gonatt-ramsan har jag inga problem med, men ha vill inte lyssna på dagramsan?! Hur ska jag få honom ta den? Har läst om nån mimikur, men vet inte riktigt hur det ska gå till... 8-[ Eller är det bara jag som inte lyckas med budskapet... ](*,)

För att vara lite positiv oxå, så somnar han alltid in (den senaste tiden) utan gråt...dag som natt!! \:D/
mintur

Inlägg av mintur »

hej igen!
Stannat lite för mig igen....har en fråga till!

Har nån några förslag på schema så man skulle få lunchen närmare långvilan? Jag tror hungern strular med den ennu... :roll:

Så här ser schemat ut nu;
Natt: 19.30-07.30
Frukost: 07.30 (07.45)
Vila: 9.15-10.00
Lunch: 11.00 (snarare 10.45)
Långvila: 12.15-13.45
Mellis: 14.30
Vila: 16.15-17.00
Middag: 17.30
Slurk: 19.00

Hälsningar från "De 1000 frågonas kvinna" :roll:
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Vad bra det gått för er :D

Lite tankar kring dina funderingar, som du vet mat, mat och mera mat
:wink:
Byt ut ett--två mått i ersättningen till mild välling, (6mån) öka sedan succesivt tills han är 6 månader
Låt han äta frukost med dig, se ersättningen som morgonslurk och erbjud sedan "plockmat" när du äter frukost, mycket trevligt att sitta (el han kanske inte sitter ännu :oops:) tillsammans. Då kan du skjuta lite på lunchen när frukosten blir lite senare. Vidare kan du fylla på med den mat du anser din son behöva, glöm inte att allt är rekommendationer från BVC, det finns barn som kräver mycket mat, tidigt.

Dagramsan: säger du den med samma attityd som godnattramsan? Lite same same but different :wink: ha samma pondus så når du fram
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
mintur

Inlägg av mintur »

Tack för bra tips! :thumbsup:

Ska absolut börja med småplockfrukost, har inte tänkt på att han kan börja klara annat pureer och sånt! Jag vill fasta lite i hur vi har haft det tidigare, måste påminna mej själv om att han växer och blir äldre varje dag!! :roll:

Ikväll märkte jag att han fått sin första tand!! \:D/ :heart:
Han har varit kinkig med maten hela dagen och tillsist märkte jag att det måste ha varit tanden som bekymrat honom! Men annars har jag inte märkt nån gnällighet eller feber!! =D>

Måste försöka jobba vidare med dagramsan, idag har det gått lite bättre med den! Har försökt tänka "inga faror finns" när jag ramsat...så kanske är det nog mej det är "fel" på! Eller det är ju klart att det är...han kan väl inget åt hur han känner sej... ](*,) Tror nog det ska gå till få ording på den!!

Imorgon blir det nya tag med morgonplock och attityd-ramsa!! :santa:
(fick mej lite självförtroende nu :wink: )

Tack igen och shoppa lugnt i julrushen! :santa:
mintur

Inlägg av mintur »

"fasta" jag menade fastna!

Har för bråttom när jag skriver! #-o
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

mintur skrev:Imorgon blir det nya tag med morgonplock och attityd-ramsa!! :santa: (fick mej lite självförtroende nu :wink: )
:D Låter strålande :lol:

Ju surare barn, desto gladare, för att inte säga vrålhurtigare, ramsa :lol: :!: :lol: Kan vara en tumregel :idea:

Då förmedlar man inte bara att allt är i sin ordning och barnet kan sova lugnt - ingen rädder för vargen här :wink: - utan också att livet faktiskt är kanontoppenmegatrevligt, för att inte tala om hur vråljtteskojsigt och underbart det blir i morgon O:) :heart: :lol:
mintur skrev: Ikväll märkte jag att han fått sin första tand!! \:D/ :heart:
Han har varit kinkig med maten hela dagen och till sist märkte jag att det måste ha varit tanden som bekymrat honom! Men annars har jag inte märkt nån gnällighet eller feber!!
Gnällighet och feber är INTE någonting som per någon sorts märklig automatik hör till tandsprickningen. (För övertrötta barn, däremot, blir både ny tand och lätt förkylning och enklare utflykt lätt för MYCKET :x Precis som en utbränd vuxen inte gärna orkar så mycket som att svara i telefon ens :cry: )

Däremot kliar det förskräckligt, säkert, när tanden är på väg att bryta igenom gommen. Och vilket öde för små barn - de kan ju inte klia sig :!: Små bebisar borrar ju gärna ner ansiktet i underlaget i sängen (och folk blir förfärade och tror att barnet inte kan ta sig luft och håller på att kvävas :shock:) Men tänk om hela hemligheten med detta populära beteende bara är att de små älsklingarna, som får sova på mage, äntligen kommer åt att gnugga - klia - näsan :?: :!: Snorig eller ej (snyta sig kan de ju inte heller :P ).

Så ge honom en hederlig sockerfri fullkornsskorpa att "gnaga" på - härligt skrovlig och klivänlig :wink: :lol: Helst en i varje hand och helst så länge tandsprickningen pågår.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mintur

Inlägg av mintur »

Ville bara med glädje meddela att vi har uppnått vårt mål och gläds nu åt njutningen!! :thumbsup: Märkte här om dagen att det gått väldigt lång tid sedan någon av sovturerna bråkat. Lägger man ner honom så sover han till det är dags att stiga upp! Trots envis hosta och tandsprickning... Hän sov inatt hos sin farmor och där fick de oxå uppleva njutningen! Inga problem och grabben sov tryggt hela tiden, inte en tår!!! :heart: Svärföräldarna konstaterade när jag hämtade honom att dom knappt märkte han var där, han va så nöjd och glad!! =D>

Detta känns fantastiskt!!! \:D/

Vill bara hälsa till alla som inte kommit dit ännu; Kämpa vidare, när det väl infinner sig är det så underbart! Man får bara njuta av att ha varandra! Det finns stunder då man tror det är omöjligt att uppnå, men vips är man där!! :wink:

Det har kanske inte kommit fram här, men vi bor i Finland och min rådgivningstant har läst "Internationella sova hela natten" och blev nyfiken när jag sa jag skulle kura! Hon ville veta hur det går för oss, när jag berättade vårt resultat så tyckte hon att det var så fantastiskt att hon ville jag skulle berätta om hur vi gjort på en mammabarn föreläsning i januari! :thumbsup: Sade att det gör jag gärna, jag vill inte panta på en såhär bra lösning på småttingarnas sovande!!

Tack för all uppmuntran och hjälp vi fått här!

Lyckan är stor! :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vad härligt! :D Och vad bra att du sprider kuren vidare till andra som behöver den. Ta hand om er och ert nya liv. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
mintur

Inlägg av mintur »

Måste inflika med en tanke;

När jag var hemma hos mina föräldrar för en tid tillbaka, märkte jag att min mamma vad nervös över vad jag gjorde när jag skulle lägga honom... Detta gjorde ju förståss att jag frågasatte vad jag gjorde och lillen blev förståss orolig...vargen kom! 8-[ Påverkade alla i rakt nedstigande led!

Det tog över en vecka här hemma innan jag fann mitt lugn igen!
Men jag blev så oerhört förvånad hur bra lillen känner av mina känslor!! :shock: Det räckte med att jag tvekade en enda gång så satt vi fast med vargarna!! Men i förrgår kväll bestämde jag mej för att han får gråta, jag vet ju vad jag ska göra åt det!! Han får fråga och jag kan svara! Andades ut och slappnade av innan jag la honom....vips...vargarna var borta...inte en endaste liten fråga sen dess! Otroligt men roligt!! \:D/

Vilka fantastiska små liv och vad stolt jag är för att jag klarade detta aldeles på egen hand! :lol:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Jag ryser, vilka fina ord. Förstår precis vad du menar :heart: . Om du vill, skriv en rad här för att peppa andra som står i startgroparna http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 5b8fde32d7.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
mintur

Inlägg av mintur »

Länge sedan jag varit här nu igen!
Annars går allt väldigt bra, nätterna är lugna å sköna, dagarna sover han när han väl somnat...enda problemet är nu att han tycks ha fastnat i att gråta lite innan han somnar dagtid! Inte länge, ett par minuter oftast, sällan mera en 10 min. Ibland börjar han när jag går, ibland 5 minuter efter jag gått och ramsat... verkar ha svårt att komma till ro! Men det är väl jag som måste försöka förmedla bättre antar jag...

Nåväl, det var inte det som jag funderar så mycket över utan en resa vi ska på efter 1½ vecka. Ska då och hälsa på min syster till Göteborg (bor själv i Finland).
Fråga 1: Hur ska jag tänka med sovandet under resan? Vi ska byta flyg på Arlanda så det blir ju ganska bökig resa... Hemmifrån åker vi halv 5 på morgonen, flyg 45 min kl.07.00, 1 h på Arlanda, 45 min flyg till Landvetter, ankomst 12.00. Jag har ju ingen vagn och han sitter ju i famnen hela tiden. Ska jag låta honom somna när han vill eller försöka få honom somna när han "ska" i min famn? Han kommer ju att stiga upp 3 ½ h innan han brukar?!

Fråga 2: Väl i Sverige, är det ju 1 h tidskillnad från Finland. Ska man köra at han får börja dagen redan 06.30 istället för 07.30? Det är ju lite tidigt, samt att halv 7 verkar bli väldigt tidig läggning. Men kanske är det bäst att inte ändra några tider?

Ojojoj...så råddiga frågor... :roll:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart vackert arbete =D> Fantastisk läsning \:D/ TACK :heart:

Hoppas du berättar hela historien i "Efter kuren - en uppmuntran" :wink: :lol: Det betyder så mycket för så många :heart:

Ta inget extra för gnölandet inför lurarna, tycker jag. Han kan ha sina små livskriser som ger sig tillkänna utan att ha ett dugg med sömnen att göra. (Fast du bör förstås hålla kontinuerlig koll på det sammanlagda sömnbehovet, så att du inte ger honom mer än han behöver. Tiden går fort :!: )

Har han exempelvis börjat ta sig framåt ännu :?: Sådant kan verkligen föda frustration INNAN det går vägen :lol: Man (barnet) känner och "vet" att något ska erövras, men man har ingen aning om vad. Förrän man plötsligt GÖR det.

Så vidmakthåll ditt vanliga optimistiska betryggande lugn och låt honom känna, tveklöst, att hur mycket världen än gungar - som den gör ibland - så står DU fast som en klippa i stormen :wink: :lol: och har koll på varenda potentiell miniorosvarg 8)

För en SS som vi ju faktiskt nu kan utnämna honom till - om inte du / ni ifrågasätter hans goda nattsömn så gör han det aldrig mer heller :!: - är det inte trevligt att försöka sova i famnen på någon, plötsligt. Man vill sova i fred. Jag vill rekommendera denna underbara så kallade mjuklift, som finns att få tag på numera för en inte alltför blodig penning. Den kan man ställa på golvet även i ett trångt flygplan (och får väl placera sina egna fötter någon annanstans :oops: ) Barnet kan ligga på mage och "sova groda" även om den inte är så vansinnigt stor. Den har också en liten sufflett så att man kan täcka över enkelt med en mörk schal eller ett sönderklippt svart lakan.

Vad gäller tidsskillnaden som ju inte är så omfattande tycker jag du ska ta en halvtimme på morgonen och en halvtimme på kvällen, så är du ifatt på en dag (innan). Likadant inför hemfärden sedan :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mintur

Inlägg av mintur »

Tack så hjärtligt för svaren!! :heart:

Har varit på väg att skriva i "Efter kuren...", men ännu inte kommit till skott... :roll:

Mjuklift vore kanske inte så dumt...har ingen själv men kanske jag kunde låna eller hitta en billig använd...! Jag ser iallafall inte fram emot att försöka få honom fatta att somna i famnen när han inte gjort det på minst 3 månader... :shock: Mycket förvirrande!! 8-[

Bra idé oxå med tidsskillnaden...så ska jag göra!

Ibland är svaret så enkelt att det är svårt att komma på själv! #-o Tänk så bra det är att detta forum finns! [-o<

P.s. berättade om SHN på vår mammabarnträff...många intresserade öron om hur han kan sova så bra!! :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"