Äntligen börjat kura vår lilla prinsessa...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
solblomman

Äntligen börjat kura vår lilla prinsessa...

Inlägg av solblomman »

Hej alla härliga mammor o pappor på forumet. Nu var det längesen jag var här inne. Sist var nog under våren 2007 när vi kurade vår lille prins som då var 5 månader men nu hunnit bli stooor kille på hela 3 år :) Han har fortsatt sova jättebra på nätterna o dagarna(ibland när det behövs) och sover nu i sin växasäng i sitt rum.

Idag är det andra dagen på vår kur av lillasyster (6 månader) och det har hitills gått ganska bra tycker jag. Men precis som igår så krånglar den långa dagluren, som ska vara 1,5 tim. Idag vaknade hon efter 40 min och grät lite, jag avvaktade men hon började skrika upp sig så jag drog en ramsa*4. Hon skriker mera men efter en stund så småpratar hon där inne :?
Sen börjar hon gråta igen efter bara några minuter och jag ramsar efter en stund men skriket stegrar sig så jag går in och ger en kort buff, solfj. samt ramsar mej ut. Sen är det tyst i 15 min och jag tänker att hon nog somnat om igen, skönt!! Men så kommer det gråt igen och det håller i sig några minuter så jag drar en ramsa*4 igen, men hon verkar inte riktigt nöjd med det alls utan börjar skrika mera :?

Ska tillägga att hon innan hon somnade var väldigt hård i magen och bajsade bara några stenhårda små pluttar under väldig gråt :cry: Hon gråter ännu mera nu hör jag och när jag går in för att ge en kort buff känner jag att hon bajsat igen....är det kanske därför hon gråter för att det gör ont när hon ska bajsa??

Snart är det ju dax att ta upp en förhoppningsvis glad liten tjej, men idag behövs det nog läggas till marginalkvarten på slutet!!

Föresten vårt schema ser ut så här:
19-07 sova natt
7.15 amma
7.45 gröt
9.00-9.45 sova
10.45 pure samt amma
12.00-13.30 sova
14.00 amma samt frukt
15.45-16.30 sova
17.00 gröt samt amma
18.15 pyjamas och blöjbyte
18.30 nattslurk i form av ammning
18.55 skratt till go´natt
19.00 sova natt

Skönt att få skriva av sig och kanske få lite synpunkter och tips!!//Åsa
solblomman, mamma till Alvin född okt-06 (kurad mars-07) och Ella född juli-09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D I hast - 18.15 betyder bad också, eller hur?

En hel burk katrinplommonpuré per dag skulle jag ge. Och tratta in fet salva i lilla ändöppningen vid bytena.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
solblomman

Inlägg av solblomman »

Hej igen!! Ja bad ibland men kanske inte varje kväll, för det är väl inte nödvändigt?. Jag försöker truga i katrinplommonpure så mycket som det går o även päronpure. Men tack för tipsen :) Har precis lagt vår lilla prinsessa med en kort buff, solfj o ramsa ut. Blev lite smågnäll men tystnade just nu så jag gav just bekräftelse*4 :D
Tack för snabbt svar//Åsa
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej! :lol:

Förutom AWs tips ovan föreslår jag att hon får puré och amning lite närmare långluren - lite extra mättnad stimulerar god sömn. :wink:

Kanske måste du då skjuta fram gröten på morgonen lite... vet inte om dessa justeringar passar er. Men mat tätt inpå kommande lur är ett framgångsrecept. Och så katrinplommon till gröten på morgonen - då borde hon behöva bajsa nån gång på eftermiddagen är min gissning... :)

Vi kan inte bada vår lilla varje dag, hon har torr hud, men vi duschar då en kortis med någon av oss föräldrar, oljar in hela kroppen i duschen och leker med vattenstrålar osv. Mycket uppskattat. Det är trevligt med en rolig aktivitet/rutin som de trivs med som avslutning på dagen tänker vi. :P

Lycka till!
:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
solblomman

Inlägg av solblomman »

Hej! TACK för tipsen. Skulle jag kunna skjuta fram gröten till 8.15 och ge lunchen vid 11.15 istället? Men det är väl inte läge att ändra det nu föräns uppföljningsveckan är över eller? Katrinplommonpure till gröten kör vi med :)

I natt vaknade vår lilla sötnos ungefär en gång i halvtimmen från 19.30 till 23.30, ibland med ett gallskrik och ibland med lite gråt. Hon fixade att somna om själv utan att jag hann börja ramsa de flesta gånger, men vad står det för att hon vaknar så ofta :? ? Efter 23.30 sov hon gott fram till 6.30 då jag ramsade och hon somnade om till 7.00 och jag fick väcka henne. Ska tillägga att hon börjar bli väldigt snorig idag :o

Har precis lagt henne nu och det blev tyst direkt :D

TACK för snabba o bra tips från er vana kurmammor :heart: :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

jag hade skjutit på målen oavsett vilken dag i kuren det var - om sömnen kunde bli bättre så att säga. Tid för lurar ändras ju inte. :smile:

Gör det med en attityd av självklarhet bara :!:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Anna09 :thumbsup:

:heart: :lol: :heart:
solblomman

Inlägg av solblomman »

Hej!! Ja jag ska ändra mattiderna till gröt 8.15 samt lunch 11.15...hoppas på bra resultat :) .

Igår kväll somnade vår lilla tjej på 5-10 minuter som hon gjort varje kväll hitills förutom första kurkvällen. Men hon vaknar efter 30 minuter och gråter....Vet inte varför. Men jag avvaktade lite o sen brukar hon somna om av sig själv, men inte igår då gråten o skriken bara stegrade sig hela tiden. Tillslut gick jag in och buffade ytterst lite o solfjädrade och samtidigt så var jag tvungen att suga rent i näsan p.g.a. rejäl förkylning :cry: Då blev hon superarg, vilket jag kan förstå, men som sagt varför vaknar hon alltid efter bara 30-40 min sömn på kvällen, det undrar jag :? ? Jag jämför med storebror där kuren satte sig nästan på en gång...visst barn är ju olika men ändå?

Tacksam för hjälp//Åsa
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Ja, visst är de olika men ibland har jag märkt även hos mig att man andra gången kanske tar lite för lätt på kurningen eller vad man nu tar sig för. Kanske är man inte riktigt lika påläst och bergfast som första gången när man stod inför en så stor förändring. Kan det ligga något i det?

En fundering, igår när gråten stegrade sig så gick du in om jag förstod dig rätt? Börja med att ramsa vet jag! Och ladda med höjd huvudända och hackad rödlök under sängen, kanon mot "däppda däsod". Sök på förkylning så får du massa tips.

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
solblomman

Inlägg av solblomman »

Hej Emma!!
Nej jag tycker inte att jag tar för lätt på kuren, för jag har läst på som bara den inför denna gång oxå. Boken snart utsliten tror jag :) Tack för tipset om hackad lök....ska testa det!

Igår kväll vid läggning så kom det protester redan vid tillrättaläggningen men jag ramsade ut efter en kort buff som markering samt solfjäder. Hon gnölade ett tag men jag bara avvaktade o 19.15 var det tyst :D , duktig tjej vi har!! Efter 45 min vaknade hon med ett gallskrik o jag väntade med att ramsa några minuter men sen gav jag en ramsa*4 och strax därefter sov hon igen ända fram till 6.40 imorse, har inte hört ett enda pip på HELA NATTEN :sleep: ....Fantastiskt alltså :o :o

:heart: Kram Åsa
solblomman

Pappa lägger för första gången...

Inlägg av solblomman »

Hej!
Igår kväll var det pappa som skulle lägga vår lilla tjej för första gången. Han lade till rätta samt buffade kort som markering o sen solfjädrade o ramsade ut(så brukar jag göra). Hon började protestera med gråt redan när pappa lade till rätta Han avvaktade i 5 minuter och skriket bara stegrade sig så då ramsade han bestämt*4 men skriket ökade ännu mera i ton. Han avvaktade igen och ramsade senare på samma sätt. Ja och så där höll han på i 35 minuter innan han snabt gick in och buffade några gånger tills hon lugnade sig lite. Efter ramsa ut o mera gråt så somnade hon äntligen tillslut. Men att det skulle ta 45 minuter totalt :? Var det bara test på pappa om samma sak gäller fast han lägger eller vad tror ni andra?

För sen sov hon HELA LÅÅÅNGA NATTEN tills jag väckte henne kl.7 imorse \:D/ Vilken skön natt, jag känner mej riktigt utvilad//Kram Åsa :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ingen fara :wink: :lol: Ny kurare, nya frågor. Det går förbi. Pappa ska backa nu och INTE trafikera mera - buffmarkera vid läggning men inte desarmera ramsan genom att gå in igen efter den. Ramsan ska ha sista ordet :wink:

Pris och beröm åt er båda, ja, er alla tre :-({|=

Bekräfta gärna pappa, så lilla barnet hajar att du är med på det här, genom att natta båda tillsammans (innan du går ut när pappa lägger) och / eller väcka båda tillsammans under klang och jubel :lol:

O:) :heart: :sleep:
solblomman

Inlägg av solblomman »

Hej Anna!!
Ikväll när pappa nattade så var det bara en kort protest när han ramsade ut efter en kort buff och solfjäder som markering men sen var det tyst....och efter 5 minuter så sov :sleep: vår lilla prinsessa gott :D . Härligt för dom båda två och ja.... det var en stolt pappa kan jag säga :thumbsup: =D>

//Åsa
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :heart: :heart: =D>
solblomman

Återfall???

Inlägg av solblomman »

Hej!!
Igår kväll var det rena cirkusen här skulle jag nog kunna säga....Vi la vår lilla tjej kl.19 som vanligt med ett glatt skratt till go´natt och hon somnade gott efter bara 10 minuter och sov fram till 20.35 då hon skrek o levde rövare inne i sängen :?
Jag avvaktade en stund och när skriken ökade så ramsade jag. Det blev ännu mera skrik och efter några ggr ramsa så gick jag in, la tillrätta o gav en kort buff samt solfj. o sen ramsa ut. Hon lugnade sig o somnade igen efter en stund. Sen var det tyst i 20 minuter och så vaknade hon och skrek o grät igen.

Ja och sådär höll det på ända fram till 23.40 då hon ÄNTLIGEN somnade för natten och sov till 6.58. Jag ramsade och ibland gick jag in o la tillrätta och gav en kort buff samt solfj.vid dessa tillfällen. Kanske skulle jag bara ha ramsat utan att gå in och lagt tillrätta och gett en kort buff+solfj.?

Läste i boken att det var vanligt att det kunde bli så här under uppföljningsveckan (som vi nu är i) :? Fler som också haft det likadant kanske??

Nu sover :sleep: lilltjejen gott igen och dagen har fungerat klockrent med både sovtider o mattider :thumbsup: . Ätit med gooood aptit och vaknat glatt när det varit dags för det!! Så nu hoppas vi på en god natts sömn :)

//Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"