ÅsaT skrev:nu när det gått så bra är jag rädd att förstöra nåt...
Ajaj, inte börja vingla nu. Det kallas orosvargar och är det sista lilla barnet behöver
ÅsaT skrev:Känns så tråkigt just vid läggningen, även om det inte tar så lång tid innan han somnar med några ramsor.
Rom byggdes inte på en dag. Han ställer frågor - som ska besvaras betryggande. Se det som så i stället för att tycka synd om honom. Det ÄR inte synd om honom, ju

Men han kan tycka synd om sig själv för att han tror att den underbart trevliga kvällen med skratt-till-go'nattet och allt möjligt kul ALDRIG kommer tillbaka. T ex. Eller han kan vara sur för att han vill sova så skönt men inte - genast - kan. Pur ovana
Därför är det så viktigt att återseendets glädje på morgonen blir sanslöst trevlig och rolig och att du INTE behandlar honom som om han vore förtvivlad och "trappar ner". Tvärtom

Tumregeln är: ju surare unge, desto gladare ömma

Krävs det får man kittla lite. Skratta ska han
ÅsaT skrev:Så fort han läggs på mage blir han ledsen, det ger sig väl kanske när "njutningen" kommer, om vi fortsätter som vi gjort...?
Det ger sig men det beror helt på er. Bekräftar du hans "ledsenhet" fastnar han i den.
Genomför ni kuren efter konstens alla regler når ni också i mål; Njutningen. Men man kan inte hoppa i mål när man just börjat, lika lite som man får körkortet efter att ha övningskört fyra-fem stackars gånger

Under uppföljningsveckan är det SÄKERHETEN som står för dörren. Och den ska förmedlas med glädje, med en Attityd av total Sjhälvklarhet, med lätt men säker hand
ÅsaT skrev:Men det här med tillrättaläggandet funkar sämre och sämre. Ska jag låta honom ligga med huvudet åt vänster, fast han då ser mig (på dagtid när det inte är mörkt) och bara gå med ramsa, eller hålla på och lägga ner huvudet åt höger gång på gång... Känns som man är våldsam nästan. I början kändes det okej för jag visste att han protesterade för att det var nytt mest...
Du hänger kvar. Det ska du inte göra. Du har inte förstått riktigt vad tillrättaläggandet är till för (se Verktygslådan). Naturligtvis ska du lägga huvudet till höger så att han inte ser dig, och lika naturligtvis får han sedan vända på det hur mycket som helst utan att du ska lägga dig i

Ut med dig därifrån genast med hög, glad, nästan hurtig ramsa, som förmedlar att allting inte bara är i sin ordning utan också absolut toppen, skönt och KUL
ÅsaT skrev:Tusan, kanske börjar man bli osäker och det är vad man inte kan dölja?
Du har fått fantastiska svar i din tråd. Fantastisk pepp och strålande -hm, "tillrättalägganden"

Så läs dem igen och igen, under (och inför) arbetets gång. Man läser med helt andra ögon när man är mitt uppe i jobbet. Det gäller Internationella Sova hela natten också, som ständigt påminner en om att Sova hela natten-kuren är en PROCESS, inte en statisk metod.
ÅsaT skrev:Solfjäder har vi som sagt inte fått nån bra knyck på, men det är ok att markeringsbuffa lite istället?
Nej, vare sig det ena eller det andra behövs på det här stadiet. Det är ett snabbt, distinkt, "parkerande" tillrättaläggande som ska till, som besked till lilla barnahjärnan, och sedan ramsan UT och BORTvänt x4. (Eller mer i samma svep, utan pauser mellan "verserna", om du tycker det känns behövligt, medan du lyssnar att den når fram.)
O:)