Inför kur, nervös och förvirrad!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Men du, VILKEN NATT!! Toppenjobbat av pappa säger jag bara!

Nu är ni på spåret så ge inte upp. Det kan (för vissa) komma ett litet bakslag men då tappar ni inte fokus utan håll målet i sikte så är ni där fortare än ni kan ana! :D

Det är ju så att det är den sakliga som skall ta kuren tycker de flesta av oss. Det blir liksom mindre frågor då. :roll: :wink:

Så orkar pappa får han gärna fortsätta några nätter till så kan du nog ta över sen. Men glöm inte att kanske även du behöver få en fråga eller 2 extra. 8)

Ser fram emot en rapport från natt 3.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen säger även jag! :D

Ni har suverän vägledning från TorsMamma, jag vill bara komma in och tala om hur imponerad jag är av era FRAMSTEG! Fantastiskt!

Saklighet och målbild är något ni bör ha på insidan ögonlocken :!:

Mamma skriver att pappan har högre tonfall och volym och därmed kanske "når fram" bättre med ramsan - då kommer här ett strålande tips till mamman: ÖVA, ÖVA, ÖVA ramsor. Ta bilen, gå ut och gå och öva, öva, öva i olika tonfall, höga volymer, trygga och glada, bestämda och uppmuntrande. Alla möjliga du kan tänka dig. Spänn magen skall du se att både ton och volym blir säkrare och högre - du kommer imponera på dig själv. :lol:

Detta kommer gå galant :thumbsup:

Härligt att läsa! Ni har god stöttning av varandra här - utnyttja den!

//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Pappas anteckningar från natten:
19.00 sänggång lägger tillrätta, snabb buffning (tyvärr x , avslutade första för tidigt, han var inte alls avslappnad.) Ramsar ca 8 ggr, väntar. Bara skrik, ramsar 8 ggr. Blir tyst. Bekräftar. Somnar vid 19.12.
19.50 vaknar till och åmar sig, väntar med ramsan. Övergår till frågor, jag svarar.
22.50 hostar.
22.57 grymtar till, avvaktar med ramsa. Han tystnar igen. (utan ramsa. Weeeij)
07.00 Väckning!

Det gick så himla bra, han sov 8 timmar i sträck!! Vi är mållösa :)
Han blir dock alltid lessen när vi går in och väcker honom, haha. Vi är så glada och står i, kanske ska ge honom ett litet mjukare uppvaknande ändå..
Jag tog dagslurarna igår och de gick bra, han protesterade lite surt ibland vid läggningen men påminnelseramsan tog och han sov som han skulle alla pass. Ska ta dagen idag också och hoppas det går bra. Vi är beredda på bakslag men jobbar på framåt, det går över förväntan än så länge :)

Får se hur det går med mat och hunger idag (se mitt tidigare inlägg) Några synpunkter?
Tack så mycket för stöttningen! :D
Mamma till Casper född 090724
Kurad februari 2010
http://www.smultronkatt.blogg.se
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Behöver lite snabb hjälp: Dagslurarna idag har gått sådär, nu sista turen var det mycket skrik och det blev bara 20 min sömn istället för 45. Grejen är att han börjar alltid gråta när vi kommer in och väcker honom, nu fick vi prata med honom jättelänge för han var helt förtvivlad innan vi kunde ta upp honom, Varför blir det såhär och vad ska vi göra? Det ska ju vara trevligt att sova och vakna :(
Kurad februari 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

ÅsaT skrev:Behöver lite snabb hjälp: Dagslurarna idag har gått sådär, nu sista turen var det mycket skrik och det blev bara 20 min sömn istället för 45. Grejen är att han börjar alltid gråta när vi kommer in och väcker honom, nu fick vi prata med honom jättelänge för han var helt förtvivlad innan vi kunde ta upp honom, Varför blir det såhär och vad ska vi göra? Det ska ju vara trevligt att sova och vakna :(
Hej, Mycket vill ha mer, visst? :wink:

Nästan alla har 1 sak de behöver ha lite extra tålamod med. Och i vissa fall är det vargtimmen, i andra fall läggningar och i andra fall väckningar. Så se detta som det självklara det är, en process som får ta tid!

Ofta hänger skrattet till gonattet ihop med hur man sen vaknar. Så se till att ha skratt till gonatt i minst 10 min innan läggning. Det ÄR SKOJ att sova, det är intställningen ni måste ha så han kan börja tro på er så småning om.

Sen brukar jag säga att väcka skall vara som att väcka sitt barn på ens födelsedag. SÅ skoj skall det vara, HUR man sen gör detta är upp till var och en. Men varje uppvak är som att fylla år, hur skulle ni väcka då?

Lycka till i natt nu, ni har ju en alldeles strålande start. Kunde inte gjort något bättre än vad ni gör, så håll er på banan.

Skickar en påminnelse som pepping inför natt 3 nu. :heart:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Pappa har fortsätt att ta natten och det gick bra, tog dock lite längre tid att få honom att somna, ca en kvart. Sen vaknade han en gång vid 20, somnade om med en ramsa plus två gånger i vargtimmen men i övrigt sov han alltså 9 timmar i sträck, så det tar sig :)
De två första dagslurarna har gått super, den sista krånglar men det gjorde den igår också. Det ger sig nog! Han blir dock så lessen när man lägger honom tillrätta. Vi får buffa lite vid varje läggning dag och natt, är detta fel? Vid sista dagsluren har vi till och med varit tvungna att gå in och buffa snabbt en andra gång. Jag vet att vi inte ska göra det men han lät bara ledsnare och ledsnare och kom inte till ro trots ramsor. Nåt vi kan göra för att förbättra detta? Stod ju att han ska sluta skrika vid det här laget, men det har han inte...Och det är skrik, inte gnäll, vid gnäll får han vara och så brukar han sluta av sig själv.
Vi borde väl sluta med buffningen helt eller, inte ens ta till vid nödfall? Undrar därför hur vi ska göra nu vid läggningen, lägga tillrätta och sen bara ut med ramsa utan nån buffning eller solfjäder? Ska man ens lägga tillrätta? Vid denna dagslur la han sig själv ner (med huvudet åt vänster dock, men han ligger alltid så när vi väcker honom) och så blev han ledsen när jag la tillrätta honom. Skulle jag bara låtit honom ligga som han ville och ramsa ut eller? Han verkar ju alltid ta illa upp vid tillrättaläggandet.

Långt inlägg men det jag konkret undrar är alltså: Hur går vi tillväga vid läggningen nu? Och hur kan vi förbättra sista dagsluren? Den blir i dagsläget 20 min stället för 45 för det tar sån tid för honom att somna.

Blir jätteglad om jag kan få lite konstruktiv kritik :)
Kurad februari 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Läste du länken du fick av mig sist? Du vill liksom inte fastna i läget "Måste buffa" utan du behöver ha TILLIT till ramsan. Om du har det har barnet det med. Men du måste ha "tonen" att han kan klara det! Förtroende tonen. Glad hurtig och förtroende ingivande.

Som jag sa innan, vissa saker löser sig inte ens när "Uppföljningsveckan" är slut utan måste jobbas på lite extra. Det är en process, den måste få ta tid. Det tog er ju visst antal månader att få det som ni hade det, nu måste det nya få tid också.

Jag lade tillrätta länge och gick med en ramsa. Vill du solfjädra kort så gör det. Men försök att minimera buffningarna. Det är liksom dags att göra lite baksteg för att sonen skall göra lite framsteg. Skrik är ju inte alltid samma som "ledsen" så lyssna av. Är han arg kan han få vara en kort stund, men blir han ledsen eller låter annorlunda och du vill buffa, DÅ ramsar du betryggande, hurtigt och glatt.

En regel att ta till så här när ni nu är på väg är... När ni vill ramsa, vänta, när ni vill gå in, ramsa och när ni vill plocka upp, buffa/solfjädra. Är du med?

Läs gärna länken om och om igen. Den är sååå bra! :lol:

Nu är ni på väg, så håll målet i sikte! Det är lätt att svikta för det lilla på slutet, men håll ut! Det kommer att bli bättre och bättre om NI SER TILL att det blir bättre och bättre. :wink:
Tor 2006

ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Ja, har läst den. Det är ju samma som kapitlet "säkertheten" i boken. Har läst högt för karln också ;)
Pappa kommer köra denna natt också, sen tar jag fredagsnatten får vi se om jag får fler frågor. I natt vaknade han till som snabbast vid 23, somnade om själv. Sedan vaknade han några gånger runt 6.30 då ramsan fick sätta in, men i övrigt sovit hela natten!! :)
På mina dagslurar är det en del protester när han läggs tillrätta. Vi försöker nu att inte buffa nåt men solfjädrar lite lätt. Han brukar fara upp med huvudet på en gång men jag ignorerar detta och ramsar mig ut, vet ju han kan somna själv nu. Det brukar ta ca 5 minuter, ibland behövs en eller ett par påminnelser, ibland lugnar han sig själv. Är det okej?

Visst är det en process och vi försöker hålla det du skrev i huvudet, att vi måste backa för att han ska göra framsteg. Och vilka framsteg han har gjort sen, trodde aldrig det skulle gå så här bra :)
Tack för alla bra tips och pepp!

Är bara nyfiken, kommer man alltid köra tillrättaläggande och ramsa eller ska det längre fram bara räcka med att lägga ner honom eller?

Är dock inte riktigt nöjd med mattiderna, han blir hungrig innan. Sista målet vid 17.30 känns alldeles för sent, en halvtimme innan är han jättehungrig och blir helt förtvivlad. Känns hemskt att låta honom gråta av hunger, kan man inte skjuta tillbaka det lite i alla fall, typ en kvart eller tio min? Sen kommer även nattslurken för tätt inpå så då får jag knappt i honom nåt.
En fråga angående maten. Idag har Casper varit jättehungrig på eftermiddagen, innan de två sista matningarna var han jätteledsen nån halvtimme innan. Han åt rätt bra vid frukost och lunch, dock mest intresserad av ersättning och bröstmjölk. och vid tidiga eftermiddagspasset gav jag honom även ett par majskrokar och lite banan. Ändå superhungrig kl 17. Tror ni detta blir bättre av sig självt, ska kanske lägga in puré vid 14.30 målet också, eller kan man ändra mattiderna något, typ lägga middagen 17 istället för 17.30? (Vet att man egentligen intre ska ändra i schemat nu men han var otröstlig)
[quote][/quote]
Kurad februari 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Vad otroligt fantastiskt BRA det går för er, alla applåder jag bara kan uppbringa till er!!

Helt ok att det tar 5 min att somna på lurarna, ta inget extra för det. :wink:

Tillrättaläggandet kan man sluta med när man känner att det inte behövs mer. Men ramsan, ja det säger man hela livet höll jag på att säga... :lol: Skämt på sido, du kommer behöva den LÄÄÄÄÄNGE kan jag lova. Du vill hålla den vid liv genom att säga den x4 vid varje läggning, inte minst vid 8-mån ångesten, 1,5 års förtrotsen, 2 åringen, och 3-års trotsen. Tro mig, ni VILL ha den! Mer om dessa utvecklingssteg kan ni läsa om i Barnaboken. :wink:

KÄnner du verkligen att du behöver flytta en mattid så gör det tycker jag, glöm bara inte att ge ORDENTLIGT med mat vid måltiderna och en och annan muta mellan kan man också få när man är en utsvulten snart 6 mån. :P Dessa 6 mån har nästan ingen botten, så ös på och FORT skall det gå kan jag lova.

Lycka till i natt nu. Nu är ni ju snart vid målet. Utmärkt jobbat! Exemplariskt faktiskt! :heart:
Tor 2006

ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Tack, ja det går jättebra! Tog fem min för pappa att få honom att somna igår kväll och sen vaknade han bara till ett par gånger i vargtimmen vid 6, då ramsar vi på en gång, visst? Klockan 7 låg han vaken på rygg i ena hörnet men var glad, haha. :)

Är bara inte riktigt nöjd med läggningen för han blir ledsen när vi lägger tillrätta och solfjädern funkar inget vidare. Vågar vi skippa tillrättaläggandet och bara ramsa ut, vad tros? Han brukar lägga ner huvudet åt vänster och blir upprörd när vi lägger det åt höger..Sista dagsluren har vi aldrig fått honom att sova hela, antingen tar det typ en kvart innan han somnar eller så vaknar han efter ett tag, så den brukar bli 20 min istället för 45.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med matningen, inte van vid att han har sån här aptit ;) Innan fick han bara puré vid lunch och gröt på kvällen, i övrigt bröstmjölk. Nu får han bröstmjölk på morgonen, och så gröt. Vid lunch puré, banan och bröstm. Vid 14.30 brukar han få bröstmjölk och yoghurt, banan, och lite majskrokar. Middag gröt och ersättning (men då brukar han vara så hungrig/trött och ledsen så det är mest flaskan som duger), och så nattslurk. Ska jag ge puré även vid 14.30 tro? Vad säger experten? ;) Kan man alltså klämma in nån liten mellis utöver dessa måltider? Börjar förstå vad du menar med att man ska mata snabbt i alla fall. Herregud vad man känner sig helt grön nu, plötsligt har man fått en ny bebis med jätteaptit och större krav på allt. Vill inte bara bli runtburen hela tiden, UNDERBART! :D
Har köpt barnaboken och börjat läsa nu, vilken härlig bok med massa bra handgripliga tips. Önskar att man haft denna från början!
Kurad februari 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

ÅsaT skrev: Vet inte riktigt hur jag ska göra med matningen, inte van vid att han har sån här aptit ;) Innan fick han bara puré vid lunch och gröt på kvällen, i övrigt bröstmjölk. Nu får han bröstmjölk på morgonen, och så gröt. Vid lunch puré, banan och bröstm. Vid 14.30 brukar han få bröstmjölk och yoghurt, banan, och lite majskrokar. Middag gröt och ersättning (men då brukar han vara så hungrig/trött och ledsen så det är mest flaskan som duger), och så nattslurk. Ska jag ge puré även vid 14.30 tro? Vad säger experten? ;) Kan man alltså klämma in nån liten mellis utöver dessa måltider? Börjar förstå vad du menar med att man ska mata snabbt i alla fall. Herregud vad man känner sig helt grön nu, plötsligt har man fått en ny bebis med jätteaptit och större krav på allt. Vill inte bara bli runtburen hela tiden, UNDERBART! :D
Har köpt barnaboken och börjat läsa nu, vilken härlig bok med massa bra handgripliga tips. Önskar att man haft denna från början!
Alltså, en 6 mån kan äta nästan hur mycket som helst och VAD som helst. Se bara till att han är MÄTT och GLAD.

Visst är det lätt att vara efterklok? :wink: :lol:

Får jag rekommendera, läs om "Krypbarnet" och tänk på att inte bära mer än som "transportmedel" mellan olika stationer. Resten av tiden kan man ligga på mage, se roliga saker, hjälpa mamma med disk, mat, tvätt, vika, allt gör du på golvet i största möjligt mån så är det lätt att vara med OCH delaktig. :D
Tor 2006

ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Ursäktar att jag är här och tjatar så mycket men nu när det gått så bra är jag rädd att förstöra nåt...Känns så tråkigt just vid läggningen, även om det inte tar så lång tid innan han somnar med några ramsor. Så fort han läggs på mage blir han ledsen, det ger sig väl kanske när "njutningen" kommer, om vi fortsätter som vi gjort...? Men det här med tillrättaläggandet funkar sämre och sämre. Ska jag låta honom ligga med huvudet åt vänster, fast han då ser mig (på dagtid när det inte är mörkt) och bara gå med ramsa, eller hålla på och lägga ner huvudet åt höger gång på gång..Känns som man är våldsam nästan. I början kändes det okej för jag visste att han protesterade för att det var nytt mest...Tusan, kanske börjar man bli osäker och det är vad man inte kan dölja? Solfjäder har vi som sagt inte fått nån bra knyck på, men det är ok att markeringsbuffa lite istället?
Ikväll är min första natt så hoppas man slipper ett återfall...
Kurad februari 2010
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Vill bara tillägga, jag inser att 5 min inte är så farligt men det är just känslan som inte är trevlig. Det ska ju vara skönt att gå och lägga sig nu, inte otrevligt. Och det känns som denna tillrättaläggandet genom att trycka ner huvudet åt höger inte direkt bidrar till njutningen...Är rädd att han förknippar det med nåt dåligt...Hm, vet inte hur vi ska få till detta, vill gärna ha något råd :oops:
Kurad februari 2010
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

ÅsaT skrev:nu när det gått så bra är jag rädd att förstöra nåt...
Ajaj, inte börja vingla nu. Det kallas orosvargar och är det sista lilla barnet behöver :roll:
ÅsaT skrev:Känns så tråkigt just vid läggningen, även om det inte tar så lång tid innan han somnar med några ramsor.
Rom byggdes inte på en dag. Han ställer frågor - som ska besvaras betryggande. Se det som så i stället för att tycka synd om honom. Det ÄR inte synd om honom, ju :lol: Men han kan tycka synd om sig själv för att han tror att den underbart trevliga kvällen med skratt-till-go'nattet och allt möjligt kul ALDRIG kommer tillbaka. T ex. Eller han kan vara sur för att han vill sova så skönt men inte - genast - kan. Pur ovana :lol:

Därför är det så viktigt att återseendets glädje på morgonen blir sanslöst trevlig och rolig och att du INTE behandlar honom som om han vore förtvivlad och "trappar ner". Tvärtom :!: Tumregeln är: ju surare unge, desto gladare ömma :wink: :lol: Krävs det får man kittla lite. Skratta ska han :P
ÅsaT skrev:Så fort han läggs på mage blir han ledsen, det ger sig väl kanske när "njutningen" kommer, om vi fortsätter som vi gjort...?
Det ger sig men det beror helt på er. Bekräftar du hans "ledsenhet" fastnar han i den.

Genomför ni kuren efter konstens alla regler når ni också i mål; Njutningen. Men man kan inte hoppa i mål när man just börjat, lika lite som man får körkortet efter att ha övningskört fyra-fem stackars gånger :roll: Under uppföljningsveckan är det SÄKERHETEN som står för dörren. Och den ska förmedlas med glädje, med en Attityd av total Sjhälvklarhet, med lätt men säker hand :!:
ÅsaT skrev:Men det här med tillrättaläggandet funkar sämre och sämre. Ska jag låta honom ligga med huvudet åt vänster, fast han då ser mig (på dagtid när det inte är mörkt) och bara gå med ramsa, eller hålla på och lägga ner huvudet åt höger gång på gång... Känns som man är våldsam nästan. I början kändes det okej för jag visste att han protesterade för att det var nytt mest...
Du hänger kvar. Det ska du inte göra. Du har inte förstått riktigt vad tillrättaläggandet är till för (se Verktygslådan). Naturligtvis ska du lägga huvudet till höger så att han inte ser dig, och lika naturligtvis får han sedan vända på det hur mycket som helst utan att du ska lägga dig i :!: Ut med dig därifrån genast med hög, glad, nästan hurtig ramsa, som förmedlar att allting inte bara är i sin ordning utan också absolut toppen, skönt och KUL :!:
ÅsaT skrev:Tusan, kanske börjar man bli osäker och det är vad man inte kan dölja?
Du har fått fantastiska svar i din tråd. Fantastisk pepp och strålande -hm, "tillrättalägganden" :wink: :lol: Så läs dem igen och igen, under (och inför) arbetets gång. Man läser med helt andra ögon när man är mitt uppe i jobbet. Det gäller Internationella Sova hela natten också, som ständigt påminner en om att Sova hela natten-kuren är en PROCESS, inte en statisk metod.
ÅsaT skrev:Solfjäder har vi som sagt inte fått nån bra knyck på, men det är ok att markeringsbuffa lite istället?
Nej, vare sig det ena eller det andra behövs på det här stadiet. Det är ett snabbt, distinkt, "parkerande" tillrättaläggande som ska till, som besked till lilla barnahjärnan, och sedan ramsan UT och BORTvänt x4. (Eller mer i samma svep, utan pauser mellan "verserna", om du tycker det känns behövligt, medan du lyssnar att den når fram.)

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Snälla behöver snabb hjälp, är så ledsen nu!

I natt tog det en kvart innan han somnade, vaknade sen vid 8, 22 och 00.
Men kan förstå att det var lite nya frågor till mamma. MEN långa dagsluren nu precis gicj inte alls, han sov 5 min, sen bara skrikit. Ramsan funkar inte längre, fast vi provar alla möjliga tonfall. Fick gå in och buffa kort två gånger, han hade vänt sig till rygg. Vill inte fastna men han var helt hysterisk och vi visste inte vad vi skulle ta oss till! :( Efter 40 min SKRIK fick vi gå in och plocka upp honom i en lugn sekund. Spelade jätteglad men han började gråta när han kom upp. Kan tillägga att han var gnällig och ledsen både idag och igår.
Vad gör vi för fel, försöker förmedla säkerhet ich låta honom vara så mycket som möjligt...Har läst massa men fattar inte vart det har gått snett..Det är inget fel på vår attityd. Om det fortsätter så här, hur ska vi bete oss? Börja om med buffning igen eller låta honom skrika och skrika, han lyssnar ju inte på ramsan.... :(
Kurad februari 2010
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"