marialoranga skrev:just nu har jag svårt att få sambon att vilja följa standradmodellen. Han har letat upp på nätet det som står om anna och att läkare inte gillar hennes metoder. han hjälper inte till och sätter griller i mitt huvud, då han vill ta upp max hela tiden istället för att hjälpa honom att sova

vet inte vad jag ska göra åt detta för tillslut blir det ju så att jag tar upp max. Å så försvinner mitt fina självförtroende!

Jag blir så ARG när jag läser sånt här, det är så himla lätt att sitta och kritisera och leta fel, men vad är hans alternativ? AW själv brukar säga "låt då pappan ta hand om det hela; matning, sövning, skötsel - så får du se hur länge han står ut". Vilket kanske är lättare sagt än gjort, men väl värt att fundera på! För VAD är egentligen alternativet, enligt fadern? Har han läst om hur farlig sömnbrist är för små barn? Det behövs inte mycket till googlande innan man hittar vetenskapliga undersökningar som påvisar hur otroligt viktig sömnen är för ett spädbarn - för ALLA - och de allra flesta barn behöver hjälp att komma till ro, precis som man lär dem äta, gå på potta, prata osv...
Att lära sitt barn sova gott och sammanhängande är en kärleksgåva för livet, jag kan lova dig att det är något som sitter i genom alla år. Nu när jag har halvvuxna och t o m ett helvuxet barn kan jag konstatera att när andra tonårsföräldrar brottats med ungdomar som inte kunnat sova på nätterna har mina barn
under alla år, genom alla faser somnat gott på kvällen, sovit gott hela natten och vaknat utvilade. Medans min omgivnings barn, som samsovit, vyssjat, låtit barnen styra och väntat på barnens ledning (!) - de har brottats med dåliga sömnvanor under alla år

. Och det blir
inte bättre med tiden...
Jag hoppas du kan och orkar hitta motivationen, och jag hoppas din sambo öppnar sitt sinne och tar till sig det du gör. Kan han läsa din tråd, kanske? Eller kan du välja ut passande trådar, krönikor etc, skriva ut och ge honom till kvällslektyr? Eller varför inte den här "Livet efter kuren, en uppmuntran":
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010
Annars kanske han ska ta över och göra det på sitt vis

som sagt...
Kram på dig, hoppas det ordnar sig!
Mia