vet inte vad jag ska ta mig till...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

nu är jag tebax med nytt självförtroende och en mycket nöjdare (om än förvånad) son:D Nu har han en mamma som tar ledningen och jag kämpar med 2-2 tiderna:D Men nu har jag lite frågor igen som jag vill ställa innan jag gör nått galet:S

Jo, max är ju 7 veckor i morgon och jag har läst att då har dom en ökningsperiod då dom äter mer (7-8 veckor). VAd bör jag göra åt detta, alltså behöver han äta oftare och hur lägger jag upp det. eller ska jag forsätta som vanligt :?:

Sen idag så hade vi barnvakt och då fick han inte sova sina två timmar. Jag måste ha barnvakt på fredag igen (ska på begravning :cry: ) och då undrar jag om jag verkligen måste se till att hon lär sig vagna eller om hon kan göra på sitt sätt :?: eller blir allt försört och jag får börja om från början igen :?:
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
ElinN

Inlägg av ElinN »

HÄRLIG läsning!!! =D> :heart: \:D/ Bra jobbat! :thumbsup:

Ökningsperioden ter sig lite olika från barn till barn -en del märker tydligt ökad hunger medan den passerar förbi relativt obemärkt hos andra. Det som gäller är att mata på som vanligt -och vid behov lite till inom varje SM mål! Du märker nog vad som tarvas! :D

Att ni ska ha barnvakt behöver inte alls leda till problem! Visa hur du gör med matning och vagning. Det viktiga är att Liten får mat ala SM med 4 rätters vid varje mål tycker jag! =P~

Fortsätt nu jobba på så fint! :thumbsup:

:heart:
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack så mycket:D

ja men då får jag lära henne vagning då? hon är inte så förtjust i det hela så att säga. :?:

sen undrar jag en annan sak...jag lägger ju honom vid åtta, idag blev det sju, ska jag då ta upp honom efter två timmar och ge ett nattmål eller ska jag vänta tills han vaknar :?:
mamma till L född 030112
ElinN

Inlägg av ElinN »

Det är ju viktigt att barnvakten känner sig bekväm, så låt du henne göra på sitt sätt. Men jag skulle ändå visa (det tar ju 20 sekunder) hur jag drar vagnen för att lugna Liten och förklara att det verkligen lugnar och är ett bra hjälpmedel.

Jag skulle väcka för nattmål vid vanlig tid, men inte vagna om Liten vaknade lite tidigare än vanligt.

marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack för ditt snabba svar:) han vaknade precis efter du skrivit så då tog jag upp honom och gav honom ett nattmål:)

tänkte på en annan sak (sorry, börjar bli tjatig) Ska jag göra nått åt nätterna, eller ska jag vänta och se :?: som det är nu vaknar han ungefär med två timmars mellanrum och då får han mat! ibland vaknar han oftare och då vagnar jag(om jag inte snurrar till det totalt och råkar ta upp honom. han vanar oftast inte vid det tider som standarmodellen beskriver.
mamma till L född 030112
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Marialoranga! :D

Jag är också glad att höra att det går bättre hos er! :heart:

Mitt råd är att du låter nätterna vara tills du har fått lite struktur på dagarna och tills ökningsperioden är förbi - det är rätt vanligt att det är slirigt fram till 2-månadersdagen men att man sedan kan införa schema på dagtid och barnet börjar sova över nattmål av sig själv. :wink: I ditt fall vill du ju vara försiktig så att inte överlevnadsångesten sticker upp sitt fula tryne igen. :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack :lol: och tack så mycket för hjälpen! ni har verkligen hjälpt mig :heart:

tänkte på en annan sak på natten, eller snarare morgonen...han vaknar nästan alltid vid fem och då har han redan vaknat fyra. ska jag ta upp honom och ge mer mat då, eller försöka vagna och få honom att sova till halv sju då jag vill att vi ska gå upp?

just nu har jag svårt att få sambon att vilja följa standradmodellen. Han har letat upp på nätet det som står om anna och att läkare inte gillar hennes metoder. han hjälper inte till och sätter griller i mitt huvud, då han vill ta upp max hela tiden istället för att hjälpa honom att sova :cry: vet inte vad jag ska göra åt detta för tillslut blir det ju så att jag tar upp max. Å så försvinner mitt fina självförtroende! :cry:
mamma till L född 030112
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

marialoranga skrev:just nu har jag svårt att få sambon att vilja följa standradmodellen. Han har letat upp på nätet det som står om anna och att läkare inte gillar hennes metoder. han hjälper inte till och sätter griller i mitt huvud, då han vill ta upp max hela tiden istället för att hjälpa honom att sova :cry: vet inte vad jag ska göra åt detta för tillslut blir det ju så att jag tar upp max. Å så försvinner mitt fina självförtroende! :cry:
:evil:

Jag blir så ARG när jag läser sånt här, det är så himla lätt att sitta och kritisera och leta fel, men vad är hans alternativ? AW själv brukar säga "låt då pappan ta hand om det hela; matning, sövning, skötsel - så får du se hur länge han står ut". Vilket kanske är lättare sagt än gjort, men väl värt att fundera på! För VAD är egentligen alternativet, enligt fadern? Har han läst om hur farlig sömnbrist är för små barn? Det behövs inte mycket till googlande innan man hittar vetenskapliga undersökningar som påvisar hur otroligt viktig sömnen är för ett spädbarn - för ALLA - och de allra flesta barn behöver hjälp att komma till ro, precis som man lär dem äta, gå på potta, prata osv...

Att lära sitt barn sova gott och sammanhängande är en kärleksgåva för livet, jag kan lova dig att det är något som sitter i genom alla år. Nu när jag har halvvuxna och t o m ett helvuxet barn kan jag konstatera att när andra tonårsföräldrar brottats med ungdomar som inte kunnat sova på nätterna har mina barn under alla år, genom alla faser somnat gott på kvällen, sovit gott hela natten och vaknat utvilade. Medans min omgivnings barn, som samsovit, vyssjat, låtit barnen styra och väntat på barnens ledning (!) - de har brottats med dåliga sömnvanor under alla år :( . Och det blir inte bättre med tiden...

Jag hoppas du kan och orkar hitta motivationen, och jag hoppas din sambo öppnar sitt sinne och tar till sig det du gör. Kan han läsa din tråd, kanske? Eller kan du välja ut passande trådar, krönikor etc, skriva ut och ge honom till kvällslektyr? Eller varför inte den här "Livet efter kuren, en uppmuntran":

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Annars kanske han ska ta över och göra det på sitt vis :wink: som sagt...

Kram på dig, hoppas det ordnar sig!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack:D och ja du har absolut rätt!! och jag tog faktiskt ditt exempel och sa åt honom att då får han va föräldraledig och ta hand om max på sitt sätt. Så efter endel om och men så är han med på det hela. Och jag har min stora son som bevis (med en annan pappa) han sover precis som du säger hela natten och har gjort sen han var 1,5 år:D

Jag litar helt och fullt på det anna skriver. blir bara osäker på mig själv tyvär. men nya friska tag igen :D

tack för all uppmuntran :D
mamma till L född 030112
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

marialoranga skrev: Jag litar helt och fullt på det anna skriver. blir bara osäker på mig själv tyvär. men nya friska tag igen :D
Härligt att läsa :D :!: Att bli förälder är inte alltid så lätt, man vill så väldigt gärna göra det rätta, och visst kan jag förstå att pappan har funderingar och det SKA han ha, men att förkasta något innan man läst in sig på det och tagit reda på vad det handlar om är kanske inte att rekommendera :wink: . Sån tur att du finns där och visar den andra sidan av myntet!

Kram igen!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack så mycket :)

jag kämpar med mina 2-2 och använder marginalkvarten. försöker ta upp honom när han sover och det har lyckats några gånger. Men idag har han varit jättesvårsövd!! fick vagna var 5 minut i 1,5 timmar!! och sen blev det nästan likadant nästa gång. Ändå äter han mer nu än vad han gjorde innan. han får i sig ca 165 per mål. jag slutar vagna innan han somnat, men så får jag ju gå tillbaka efter några minuter igen. vad gör jag för fel :?: :?:

ska jag börja med schema när han är åtta veckor eller när han "fyller" 2 månader alltså den åttonde februari?

Nätterna är fortfarande "struliga" han vaknar först med ca 2 timmars mellanrum, men från 3-4 så vaknar han en gång i timmen och är jättesvår att söva om. jag får ta upp honom utan att han somnat om! vad felar här :?:

tack för att ni finns med alla era svar, det menar jag verkligen :heart:
mamma till L född 030112
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

chokladkaninen skrev: Mitt råd är att du låter nätterna vara tills du har fått lite struktur på dagarna och tills ökningsperioden är förbi - det är rätt vanligt att det är slirigt fram till 2-månadersdagen men att man sedan kan införa schema på dagtid och barnet börjar sova över nattmål av sig själv. :wink: I ditt fall vill du ju vara försiktig så att inte överlevnadsångesten sticker upp sitt fula tryne igen. :lol:
Hej Loranga!

Jag citerar helt enkelt Chokladkaninens tidigare svar till dig vad gäller dagsläget och schemainförande för jag tycker att de orden gäller än.

marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack:D

då ska jag ta det lite lugnt:D och kämpa vidare! Men på morgonen klarar han oftast bara att va vaken en timme, men efter det kör jag 2-2. Han är väldigt snorig, jag antar att det stör sömnen endel med :?:
mamma till L född 030112
ElinN

Inlägg av ElinN »

:thumbsup: :heart:

Slänger in mina...

Förkylningstips

:idea: Upphöjd huvudända på säng/vagn (ställ på ett par böcker)

:idea: Skål med rödlök, timjan (+ lavendel) och kokhett vatten intill sängen

:idea: Jag brukade göra ”hostmedicin” på anisfrön, fänkålsfrön och timjan som får dra i kokhett vatten i 10 minuter, och ge innan varje sovpass (med spruta). Det funkar!

:idea: Näsfrida snorsug är kanon och har användts flitigt här. Ger först koksaltlösning, suger rent och ger Nezeril (finns från 1 månad) vid behov. Ligga på mage och ”jobba” och frusta ur sig snor är också bra!
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack så mycket för dina tips:D

det där med skålen låter bra men svårt att ställa nånstans när han sover i vagn, hur har du gjort?

det jag ska spruta in, är det i munnen? kanske knäpp fråga men jag tänker om det rensar näsan? är det bara om dom hostar?

en sån där snorsug har vi, jag brukar ta tops annars och pilla ut snoret. nezeril har vi, det har funkat sådär. Ska ge mer koksaltlösning med.

idag fick jag honom att sova ett helt sovpass själv, men det innan och efter har vi fått vagna massor...men det är väl bara att kämpa vidare :?:
mamma till L född 030112
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"