Så var hela rutinen upp och ner igen...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
LisaKalle

Så var hela rutinen upp och ner igen...

Inlägg av LisaKalle »

Hej igen,

Min son hade två riktigt bra veckor efter jul och vi kände att nu hade vi fått honom på rätt köl igen.

Allt kändes toppen och vi trodde att nu, nu kan inget rubba hans goda sömn.
Trodde vi ja...

Helt plötsligt så började han vakna på natten och ligga och gnälla. Vi har inte sprungit in utan ramsat vid behov. Trots detta har det eskalerat. Nu är han superfökyld och hostig vilket bara förvärrat situationen.

Den sista veckan ligger han i 2-timmarspass och halvskriker/gnäller i sängen. Det blir inte mycket sömn för någon av oss. Det enda som får honom att somna i små stunder är buffande, vilket vi dessvärre har börjat ta till för vi orkar inte längre...

Nu vill han inte sova på dagarna heller utan skriker så fort jag närmar mig sängen.
I denna stund har han legat och vrålat i 20 minuter i sin säng. Jag har buffat och ramsat men inget fungerade. Nu somnade han av utmattning gissar jag och han kommer förmodligen vakna om 20 minuter igen...

Vi tänker inte ge upp!!! Vi planerar ett barn till (om man har tur att få) och då måste sömnen fungera. Jag är en sådan person som inte fungerar utan sömn så det är det absolut viktigaste för mig.

Som det är nu har jag lite ångest hela dagen inför hur natten skall bli.

Kan tillägga att vändningen nu har löst sig. Han vänder sig själv när han vill ligga på mage igen. Oftast.. O:)

Vad skall jag göra??? :cry:

/Lisa
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen! :D

Nu skall vi se...
Min son hade två riktigt bra veckor efter jul och vi kände att nu hade vi fått honom på rätt köl igen.
Härligt! Då är det detta vi skall sikta emot att komma tillbaka till så snart vi bara kan, visst :?: :!:

Hur gammal är lillprinsen? Skriv gärna detta i din signatur samt när han kurades, det hjälper oss att hjälpa er. :heart:
Den sista veckan ligger han i 2-timmarspass och halvskriker/gnäller i sängen. Det blir inte mycket sömn för någon av oss. Det enda som får honom att somna i små stunder är buffande, vilket vi dessvärre har börjat ta till för vi orkar inte längre...
Ingen skall behöva ligga vaken i 2 timmar. Antar att ni väntar en lång stund innan ni buffar eftersom han somnar av detta och att hans vakenpass är så långa. Kanske väntar han på att ni skall göra just detta, han har lärt sig att det är så det fungerar nu :roll: :?:
Nu vill han inte sova på dagarna heller utan skriker så fort jag närmar mig sängen.
I denna stund har han legat och vrålat i 20 minuter i sin säng. Jag har buffat och ramsat men inget fungerade.
Frågorna brukar bli fler och vid fler tillfällen när det är nya förutsättningar som införs.
Vi tänker inte ge upp!!! Vi planerar ett barn till (om man har tur att få) och då måste sömnen fungera. Jag är en sådan person som inte fungerar utan sömn så det är det absolut viktigaste för mig.
Kanske är det just detta MÅSTE-tänk som nu sätter käppar i hjulen för er? Det skapar prestationsångest och därmed sviktar attityden som är så viktigt för att säkerheten och tryggheten skall uppnås. Har ni Internationella Sova Hela Natten boken? Den kan inte läsas nog med gånger. :wink:
Som det är nu har jag lite ångest hela dagen inför hur natten skall bli.
Bort med ALL ångest, det är en VARG du har som tagit hela tillvaron i besittning - inte konstigt att frågorna blir därefter. Tillbaka med attityden och den säkra energin, den bör ju genomsyra hela alltet. Livet skall njutas och för det måste man må bra. Detta löser sig, ha nu målet för ögonen och titta framåt.

Det är vi som ger svaren, barnen som ställer frågorna. Var konsekvent och hitta tillbaka. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Du har ju fått ett fint svar av Anna09 redan, med många bra råd, men tänkte säga att vi har/hade liknande problem med vår lilla tjej. Hon vaknade på natten och försökte somna om en lång stund själv (smågnäll och bökande) men blev till sist supervaken och då arg/ledsen. Under den första perioden det hände kändes det som inga verktyg fungerade, men nu fungerar de igen, men sämre i de röriga perioderna än under lugna.

För oss verkar det liksom komma och gå i perioder, det här med nattvaknandet, det började vid 8-mån ångesten och gick sen över, men om det har varit rörigt (som runt julhelgen) eller om hon lär sig nån ny färdighet (som förra veckan) så har hon väldigt svårt att somna om om hon vaknar till. Det blir, precis som du skrev, uppemot 2h vakentid innan hon somnar gott igen. Trösten är i alla fall att jag vet att hon vill sova, bara inte kan somna just då, och att när hon smält intrycken blir det lugnare igen.

Det sämsta är att börja överfokusera, analysera och oroa sig. :roll:

Att ta det lugnt, lita på att barnet vill sova och använda verktygen och attityden klokt är bästa receptet tror jag -men det vet du nog redan ;)
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
LisaKalle

Inlägg av LisaKalle »

Hej på er.

Jag är så dålig på att få in mina inlägg efter varandra. Varje gång blir det ny tråd. Hur kan jag misslyckas varje gång? :oops: :lol:

Därför trodde jag ju oxå att infon om min son fanns med...

Han är nu 9,5 mån och kurades i mitten av november.

Tack för era ord och råd. Min son verkar vara en sådan typ där det går lite upp och ner. Det verkar gälla det mesta hos honom. Mat, sömn, tålamod osv.

Han har lite problem med förkylningsastma och kan vid sjukdom kaskadkräkas pga slem i halsen vilket han gjort ett par ggr i sängen. Då har vi varit tvungna att ta upp för att göra rent...
Tror dock inte att det i sig påverkade så mycket. Jag märkte då att han inte kunde komma till ro hos mig eller i vår säng utan han vill nog ligga i sin egen och det var skönt att känna.

När han är vaken så vrålskriker han inte utan gnäller mest. Ibland tystnar han i en minut och man tror att det är klart, men... så kommer det igång igen. I natt låg han en timme. Vi ramsade utan framgång några ggr och till slut somnade han.
Jag brukar tänka att han somnar ju inte bättre eller sluta gnälla för att jag tar upp honom. Det enda jag skulle göra i så fall är att förhala hans insomnande... Det hjälper.

Det som jag fortfarande inte har förstått trots att jag läst shn-boken varv på varv är bekräftelseramsan. Skall man fortsätta med det? Vi gjorde bara det första veckan. Hur funkar den nu egentligen? Är det bara en ramsa?

Sen undrar jag vad en pangramsa är och när den bör tillämpas.

Oj, vad långt och virrigt det blev... :oops:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad har ni för schema?
LisaKalle

Inlägg av LisaKalle »

Hej Torpsara.

Vårt schema ser ut så här.

07.30 vakna (det blir ngn gång mellan 07-07.45)
08.00 frukost
10.30-12.00 vila (sover oftast 30-45 min) säng el vagn
12.00 lunch
15.00-15.45 vila säng el vagn
17.00 middag
18.30 bad
19.00 välling
19.30 sova
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej! :)

Jag kör bekräftelse inbakad i läggningsverserna: GLATT och UPPMUNTRANDE x 3 och sen skööön betryggande god x1 som avslutning. Jag tycker ni kan börja tänka så också redan nu, särskilt vid läggningarna. Vid uppvak och långa vak måste ni lyssna av vad han behöver och kan klara sig utan om du är med. :wink:

I natt låg han en timme. Vi ramsade utan framgång några ggr och till slut somnade han.
Hur ramsar ni vid dessa tillfällen? Vilken är er strategi? Här hade jag tänkt att ramsan ska ha sista ordet. Vid denna typ av uppvak där han ställer frågor skall han ha svar därtill. 100 frågor kräver 101 svar :shock: om du är med. Tydliga svar på tydliga frågor, dialog och ni har ju sista ordet, för på natten sover man - ingenting annat, visst. :wink:

Läs gärna boken igen, ta del för del och verkligen ta in det som står. Där står allt om bekräftelsen. Pangramsa använder man vid uppvak nattetid och då direkt vid första pip - för att lägga locket på liksom. Den skall vara hög, glad och tydlig " att nu sover vi, det är natt". Det finns lite olika strategier för hur man kan använda den och tänka kring den.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, LisaKalle :wink: :lol:

Jag vet inte hur det här har gått till, men jag hittade en obesvarad tråd du startat i november förra året, den 24. Jag tänkte att den kanske fanns här också - men det gjorde den tydligen inte. Här nedan är alltså bakgrunden, och jag ber om ursäkt om det verkligen är så att ditt första inlägg föll mellan stolarna på något vis :oops: :cry: :oops: Så ska det inte vara, och jag är så ledsen för det :cry:

Om du fortsätter skriva i samma tråd (på "Besvara") uppdateras din tråd och kommer högst, samtidgt som vi alla har bakgrunden och kan försöka hjälpa utifrån det.

Kram :heart:

:arrow: *Min son, snart åtta månader började kuras i lördags dvs tredje dagen idag. Han har varit helt ointresserad av att lära sig vända sig tidigare utan har bara velat stå hela tiden.

Vid kurstarten var det inga problem att lägga honom på mage och han sover verkligen bättre så.

Men! Igår kom han på hur man vänder sig till rygg så nu gör han det så fort han är det minsta vaken och då kan han inte komma till ro och somna.

Jag var inställd på en bättre natt i och med nr tre i raden (det har gått förvånansvärt bra de två första) men varje gång han vaknade var jag tvungen att gå in och vända på honom. Det stör i processen!

Vid fyra blev han dessutom pigg så då vände han tillbaks hela tiden. 6 gånger fick jag vända honom innan han till slut var så trött att han låg kvar och därmed somnade. Då var klockan 05.30.

Jag är jättefrustrerad!!! Hur hanterar jag detta?

Tacksam för hjälp för jag vill verkligen få till det nu när jag samlat så mycket kraft och är så motiverad!

MVH
Lisa*

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"