Hjälp - frågor så här i början - natt 3

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Fredrik76

Inlägg av Fredrik76 »

Hej och tack för uppmuntran

Lite bakgrund till mina nedan frågor. Vi är inne på 3e veckan av kuren och har nyss vaknat ur natt natt 15. Jag tycker mig kunna se en viss positiv trend och jag tycker att morgnarna går lite bättre. Vi har övat mycket på att pangramsa och har börjat ramsa (senaste 3 nätterna) direkt vid första pip kl och glatt och prutthurtigt. Tidigare pangramsade vi nog för sent och möjligheten försvann för oss. Efter pangramsa de senaste dagarna har han typiskt somnat om i 40 min, då vi pangramsat igen, sovit 30 till och sedan pangramsat igen, sovit ytterligare 30 min eller så och förblivit vaken sista 30-40 minuterna tills vi ”väckt” honom.

Inatt vaknade han til kl 2 och gnällde och gnydde lite i 12 minuter. Jag avvaktade och lät honom hantera det själv, vilket han gjorde. I övrigt inte ett pip tills morgonen. På morgonen sov han för första gången igenom sin kl 0406 uppvak (hittills vaknat då varje morgon sedan vi började kura) och gjorde inte pi ifrån sig förrän 0508 då han glydde/bökade till en gång och sedan somnade om. Jag avvaktade då tills han gnydde/klagade till lite mer ljudligt kl 0520 med att pangramsa. Idag lyckades jag dock inte få honom att somna om. Sedan 0520 har han jollrat, pratat, gnällt och frågat (har ramsat upplysande i två omgångar för att förmedla att det fortfarande är natt). Han blev arg och less först 0600 och vi ”väckte” honom inom marginal kvart. Han har bara en morgon väckts på riktigt och det var en morgon då han somnade om kl 0555 och fick sova över marginalkvart till 0645.

Det är svårt att avgöra om denna morgon var ett steg bakåt eller framåt då han sov över sitt 0400 uppvak, men låg vaken i en hel timme i sin säng innan han väcktes. Han låg på rygg utan täcke med armen ut genom spjälorna och han kändes iskall om sina fötter och händer. Jag ville inte gå in och ”störa” under vargtimmen (för då händer ju inte något…), men jag ångra mig i eferhand då jag tror att han somnat om lättare om jag vänt honom och lagt på täcke.

Mina frågor/funderingar är

1) Är det att missbruka pangramsan att använda den 3 gånger under vargtimmen, eller skall jag övergå till annan ramsa för uppvak 2 och 3 enligt första stycket ovan?
2) Var det fel att vänta med pangramsan till 0520 istället för att pangramsa på första ljudet från honom 0508 (mer bök och ansträngningsljud än klagan eller gnäll) och förlorarde jag därigenom effekten av ramsan
3) Hur kan man trappa ned pangramsandet, eller skall man fortsätta så länge han vaknar upp över huvud taget i vargtimmen. Känns ju som att hela kuren går ut på att backa och trappa ned. Vi har pangramsat med nya känslan i 4 dagar nu.
4) Gjorde jag rätt i att inte störa honom under sin vakentimmer eller hade det varit ok att gå in och lägga tillrätta och solfjädra mig ut för att öka sannolikheten att somna om

//fredrik
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Jag tycker att det låter som att det går galant för er jag!
Fredrik76 skrev:
Mina frågor/funderingar är

1) Är det att missbruka pangramsan att använda den 3 gånger under vargtimmen, eller skall jag övergå till annan ramsa för uppvak 2 och 3 enligt första stycket ovan?
Han vet ju inte hur länge han sovit där på morgonen, så pangramsan fyller sitt upplysande syfte varje gång. Den är ju till för att upplysa om att det fortfarande är natt, och det kan man ju behöva få veta varje gång.
2) Var det fel att vänta med pangramsan till 0520 istället för att pangramsa på första ljudet från honom 0508 (mer bök och ansträngningsljud än klagan eller gnäll) och förlorarde jag därigenom effekten av ramsan
Ptja, fel tror jag inte, men jag har alltid tagit det säkra före det osäkra så att säga. men effekten av ramsan förloras inte på det sättet.
3) Hur kan man trappa ned pangramsandet, eller skall man fortsätta så länge han vaknar upp över huvud taget i vargtimmen. Känns ju som att hela kuren går ut på att backa och trappa ned. Vi har pangramsat med nya känslan i 4 dagar nu.
Jag pangramsade en hel vår, men så har jag en stensäker morgonsovare nu också. Han lär sig, var du lugn för det. Fortsätt till den dagen han litar på er väckning, den dagen kommer.
4) Gjorde jag rätt i att inte störa honom under sin vakentimmer eller hade det varit ok att gå in och lägga tillrätta och solfjädra mig ut för att öka sannolikheten att somna om
Jag tycker att man ska störa så lite som det bara går. Har man funderingar om täcket etc så vidtar man åtgärder på kvällen. Pyjamas med fot och spjälskydd är grejen. Är det allvar hör man ju det och kan gå in, men vanligt stök ska inte störas!
Fredrik76

Kört fast i vargtimmarna 3 1/2 veckor in i kuren

Inlägg av Fredrik76 »

Hej

Vi är nu 3 1/2 veckor in i kuren.

Vi upplever fortfarande mycket strul under vargtimmarna. Han vaknar oftast 0410 första gången. Vi möter fortfarande med pangramsa varje gång han vaknar ("han vet ju inte hur länge han sovit, varför jag tror att det är ok"). Han somnar aldrig om mer än 40-50 min, så det kan bli upp till 4 pangramsor per morgon. Jag vet dock inte om den har någon effekt och jag är rädd att en mer stör honom och förvirrar ("..är det morgon nu eller varför står någon och gapar prutthurtigt på mig, jag trodde att det var natt nu och hade tänkt somna om.. :D..). Innan vi började med pangramsa vid varje morgonuppvak (senaste veckan) så somnade han ofta om, men sov kortare pass därefter. Det vanligaste vargtimmarna ser ut enligt nedan:

0410 gnyr/skriker till/frågar - Pangramsar och han somnar snart om
0450 gnyr/skriker till/frågar - Pangramsar och han somnar snart om
0510-30 gnyr/skriker till/frågar - Pangramsar men han somnar aldrig om av ramsan men är därefter tyst 70% av tiden. resterande tid jollrar, gnäller, bökar och klagar han om vartannat i en process som successivt går mot mer och mer missnöje och klagan. Från 0550 är det i det närmaste hysteri och rejälj besvikelse över att behöva ligga och uthärda mer.

Skillnaden mellan det vi upplevt under senaste veckan från tidigare vargtimmar (första veckorna), är att har under senaste veckan blivit mer ok med att ligga vaken (ofta upp till 1 timme) tills han "väcks" inom marginalkvart kl 0615. Han har aldrig sovit längre än till 0545. Han behöver dock sömnen och är ofta gnälligt och trött till frukost.

Finns det någon minikur vi kan göra i detta läge - vad skall vi göra?

Till saken (kanske) hör att han oftast strular på sin 1600-1645 sömn. Morgon 0900-0945 och lunch 1200-1330 går bra tycker jag. Han somnar bra (oftast inom 10 minuters grymt, bök och lite gnäll) 1845 varje kväll. 1600-sömnen är oftast strulig och ofta somnar han aldrig över huvud taget. För att undvika att han skall ligga hysterisk på denna lur, så har vi (som annars är kuren bokstavstrogna) bestämt oss för att göra avsteg från marginalkvarten och hämta honom tidigare om han vägrar att sova och är hysterisk. Vi har ännu inte behövt använda denna "livlina" ännu dock då han förr eller senare somnat (ofta utgråten och hulkande i sömnen).

Tacksam för feedback såhär en god bit in i kuren.

//Fredrik med Fru
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Fredrik76 skrev:Idag var min fru hemma och i samband med den långa dagsluren vaknade han efter 40 minuter (skall vara 90 min). Det var ett otroligt jobbigt bakslag och det är tortyr att behöva stå på andra sidan dörren och helt mot sina instinkter trösta barnet.
:D "Otroligt jobbigt bakslag" :cry: "Tortyr att behöva stå på andra sidan dörren och helt mot sina instinkter trösta barnet" :cry: Förlåt mig, men vad håller du på med :?: Och din fru :?: Sluta genast, säger jag bara :!:

Så här får man inte misshandla Sova hela natten-kuren. Gå tillbaka till alternativet, vilket det nu är som känns bra för er :wink: :lol:
Fredrik76 skrev:Vi är oroliga för att skapa men och otrygghet och överväger att avbryta detta, då jag förmodar att man inte kan göra en "snällare" variant av kuren. Vi har kört stenhårt by the book
Ja, ni ska avbryta detta. Nej, ni har inte "kört stenghårt by the book". Ni har möjligen sett the book som en serie knapptryckningar. Det är den inte. Det handlar om att HJÄLPA barnet till någonting han både behöver och vill, inte att utsätta honom för gräsliga påfrestningar. Med den negativa attityd du beskriver här kan du aldrig få honom att inse njutningen av att sova så gott, sammanhängande och skönt.

Du skulle knappast ha denna erbarmligt negativa attityd när du matar honom, eller hur :?: Hur pass bra skulle han äta då, tror du :?:
Fredrik76 skrev:Är detta en normal kur-process som vi kommer jobba oss igenom eller bör vi tänka om snabbt innan vi gör skada?
Ja, ni ska tänka om snabbt Innan ni "gör skada" :evil: Ni FÅR helt enkelt inte fortsätta, sade hon barskt.

Här är det inte fråga om jobb, lika lite som matningen är det. Här är det fråga om hjälp. Inse det först :wink: :lol:

Sedan kan det möjligen bli aktuellt med ett gott och riktigt och hjälpsamt ( :!: ) kurande.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fredrik76

Så kan man också se det

Inlägg av Fredrik76 »

Hej och tack för ditt svar.

Vi blev faktiskt ledsna av svaret vi fick - då vi sökte råd om vår situation samtidigt som vi ville återkoppla om våra framsteg/motgångar. Vi tolkar det som om du tycker att vi ska avbryta kuren och att vi just nu gör skada på vårt barn? Vi vill inte avbryta nu då vi tror på att nå vårt slutgiltiga mål för alla parter - sömnen.

Anledningen till att vi misströstat (och tyvärr framstått som gnälliga) är att vi inte känt att vi nått fram, och känner så fortfarande. Vi är jättetacksamma för alla bra tips vi fått tidigare och kämpar vidare med dem. Vi känner att vi inte bara gör de mekaniska sakerna utan vi lägger verkligen ner hela vår själ i den här och gjorde så även med vår första son som sovit som en klocka sedan vi kurade honom och har utvecklats fantastiskt (vilket ju är en av anledningarna till vår övertygelse).

Då vi kurat en gång förut tycker vi oss kunna det här, men den här gången har det inte mottagits som på vår första son. Kanske hade vi räknat med att det skulle mottas likadant. Vi känner att vi har lite svårt att hitta rätt strategi för vargtimmarna och tidiga uppvak under den långa dagsluren. De senaste dagarna har han dessutom varit ledsen/protesterat när han somnat på kvällen och vaknat och frågat/gnällt/skrikit ett par gången de första timmarna efter att han somnat på kvällen, men somnar om på egen hand. Kanske är han bara inne i en orolig period?

Vi fortsätter iaf men det vi tror på och är tacksamma för de råd vi fått längs vägen. Mvh fredrik o fru
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Min fråga är eftersom ni kurat även första barnet: har ni läst på till tänderna denna gången? Eftersom barn är olika, vilket ni i högsta grad märker, är det ju nödvändigt att förstå tanken och filosofin bakom SHN-livsstilen.

Det är ju inte bara verktygstekniker och ramsors ord och liknande som gör det hela. Det är attityden och säkerheten bakom dem som gör ALLT. Och just nu sviktar den hos er.

Antar att första barnet var "lätt" att införa detta sätt att leva på och att barn nummer två nu ställer fler och högre frågor. De måste då bemötas med fler och tydligare svar.

Kom ihåg att ett svar inte alltid är en ramsa eller ett verktyg utan sysslor i huset, viktiga hörbara samtal, en rolig och trevlig tillvaro utanför rummet man skall sova så gott i. Allt detta är ju också svar på att "allt är som det skall nu sover du så gott så gott".

Mitt förslag är att ni läser på, tänker igenom och övar och peppar varandra till rätt attityd och bestämmer en strategi för morgonen som passar just ER, ha pangramsor i åtanke och välj sedan efterföljande åtgärd: tyst, ljud eller musik eller vad som passar er. Vissa kör dammsugare andra tumlare så alla varianter finns. :wink:

Glöm inte att ha förtroende för att Lillskatten klarar mer än ni tror på egen hand. Det är inte synd om barn som får sova enligt en vis dam jag är bekant med .... hihi. Du är vis AW! :heart:

Vi fick bukt med våra morgnar när jag pangade mycket vänligt och upplysande EN gång, och sedan stoppade i proppar i öronen. Maken sover hårdare så han hade hört om det var KRIS eller något som verkligen behövde besvaras. När jag lämnade till henne att klara själv axlade hon det ansvaret galant. Så underskatta inte deras förmåga att hitta lugnet på egen hand med rätt tonfall från er TRYGGA och SÄKRA föräldrar.

Reflektera och LÄS på! :heart: Snart trillar poletten ner lite överallt skal ni se.

Men som AW skriver: känner ni tvekan så avbryt tills ni är riktigt pålästa och redo igen. Det är ju barnens intresse och väl som går först.

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"