vet inte vad jag ska ta mig till...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Kalaskakan skrev: :arrow: I BB (har inte boken vid mig så jag kan inte hänvisa till vilken sida) beskrivs en "Kolikkur" där man bryter överlevnadsångestspiralen.
Läs och kör. Ge dig inte.
Följ till punkt och pricka det som står där och släpp ALLT annat. ALLT annat. KÖR helt efter det som står där.
Det kräver sin styrka, sitt ork, sitt tålamod och sitt is i magen men framför allt sin ihärdighet!
Jag vill bara inflika att Kalaskakan pratar om andra delen av BB, Kapitlet Att sköta en nyfödd - om något blivit fel: den nyfödda tycks vägra äta och Om något blivit fel: Kolik? (S 219 och 131 i BB 25 år).
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack!

har redan försökt mig på kuren, men jag ska testa igen!! Grejen var att när
1. jag kund inte ta upp honom när han sov på morgonen, eftersom han inte sover under halva natten typ :?:
2. när jag hållt på i över en och en halv timme och han inte tog flaskan fast inte grät så somnade han bara i 8 minuter.

Men jag har läst lite mer nu och får ge mig fan på det på nått sätt...det svåraste blir ju det att jag inte kan ta upp honom på morgonen sovandes, vad göra :?:

På nätterna ska jag alltså vagna honom förutom på två nattmål, stämmer det :?:
vilka tider är nattmålen isf :?:
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det finns "om något blivit fel, den nyfödde vägrar att sova" Läs där. Vilken upplaga har du?
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

jag har läst "om något blir fel-sömnen", om något blir fel maten och "koliken"

där får jag tre olika metoder och vet inte vilken jag ska följa.

Jag valde att följa kolik metoden, men efter en och en halv timme sov han i åtta minuter, inte två timmar som det stod.

När jag läst om något blir fel- maten stod det att jag skulle väcka inom en timme, då sov han först en halv timme, sen nästa gång 40 min.

Jag försöker å kämpar verkligen. Ofta när jag ska ge honom mat så tar han tag i dinappen med läpparna och flyttar huduvdet åt sidan tills den åker ut. om jag fortsätter att truga gör han likandant kanske fyra gånger innan han börjar skrika rätt ut...vad betyder det beteendet :?:

efter som det är så många olika kurer har jag en hel del frågor...
Hur länge ska jag försöka mata honom :?:
vad gör jag sedan om han inte somnat :?:
bör jag vagna :?:
hur gör jag på natten :?:
jag vet aldrig hur länge han ska sova, hur ska jag då kunna ta upp honom innan han vaknar :?:
ibland ligger han bara och tuggar på dinappen, vad gör jag då :?:
hur många nattmål ska jag ge :?:

å snälla be mig inte läsa mer, jag läser och läser men jag blir bara mer förvirrad. särskillt som det med koliken inte fungerade somd et stod (han sov inte två timmar, endast åtta minuter)

nu har vi dessutom vagnat lite då och då, och ibland tagit upp, har vi förstört vagnadet :?:

jättetacksam för svar :!:
mamma till L född 030112
chokladkaninen

Hej Marialoranga! :D

Jag gör ett försök att bena ut det så tydligt jag kan för dig nu, OK? :wink: Så låt allt annat vara ett par dagar och ägna dig bara åt överlevnadsångestkuren.

Tänk så här:
:?: Vad vill jag uppnå?
:!: Jag vill att Lillen ska våga tro på att han får mat och att han kommer att överleva.
:?: Hur uppnår jag det?
:!: Genom att ge honom obegränsad med mat.
:?: Men om han inte vill äta då?
:!: Då måste jag lära honom att det är mat som gör att man överlever.
:?: Hur?
:!: Försök med en flaska som det rinner lätt ur, napp med stort hål i och en stadig sorts ersättning (visst helflaskar du?). Använd Ömma Järngreppet (visas här http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... arngreppet), rapa honom så fort han börjar trassla, och behövs det så ger du honom en 5-minlur (buffa på soffan, testa bärsjal eller låt honom somna i famnen) och tar sedan upp honom och matar vidare, gärna lite halvsovande.
:?: Men sova då?
:!: När du känner dig säker på att du har fått i honom så mycket mat det går, efter max 2h, så lägger du honom bara, helt enkelt! Sover han redan så får han fortsätta med det (visst sover han på mage med larm, på rygg är det nästan garanterat att han vaknar när du lägger ned honom! Du kan linda honom med en filt eller förvärma vagnen med en vetekudde el varmvattenflaska så blir det inte drastiskt mycket kallare när du lägger ned honom.). Annars går det bra att lägga honom vaken och dra några tag med vagnen medan du inte tänker: ånej ånej ånej :cry: stackars barnet har överlevnadsångest och jag har panik och går på knäna! Istället tänker du: Hurra, bebisen! Du ska få sova, vad skönt det ska bli! Släpp överhuvudtaget inte in några negativa eller oroliga tankar medan du vagnar! Här ser du tekniken: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start Ge dig inte förrän han somnar. :D
:?: Men vad gör jag när han vaknar?
:!: Här frångår jag vad som står i boken, tror jag: Om han vaknar inom 30 min tyckte han inte att han hade fått tillräckligt med mat, ändå, så ta då upp honom och försök truga i mer mat, lägg sedan igen och söv om. Om han vaknar senare, börja en ny SM-måltid. :wink:

:idea: Bry dig inte om tider på det här stadiet, inte på natten heller. Vagna bara om det behövs för att han ska komma till ro, inte för att söva om honom. Ha hela tiden målet att stilla hans överlevnadsångest för ögonen, så kommer ni att få ordning på detta. :wink: Bekymra dig inte heller över att du inte får väcka i nuläget - när han börjar bli tillräckligt trygg för att sova längre stunder kommer du att kunna väcka efter 2-2,5h.

Jag tror inte att jag kan lägga upp det tydligare. :D Ge det nu 3 dagar, och kom tillbaka sedan och berätta hur ni har det. :wink: Du klarar detta! :D :heart:
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack :D precis ett sånt tydligt svar som jag behöver :)

i natt sov han faktsikt lite bättre :D Känns skönt att du gjort det ganska enkelt för mig. jag släpper tiderna nu hyfsat. men efter två timmar vaket så lägger jag honom. jag har märkt nu (igen :? ) att ofta är han väldigt trött och det är nog därför han blir sur när han ska äta. jag buffade honom på soffan nyss och nu ska jag låta honom sova tills han vaknar (eftersom han inte sover knappt nått på sennatten så kan jag inte ta upp honom för morgonen, så därför börjar jag från att han vaknar nu.
Och han äter bra när han sovit och kan äta lite i sömnen alltså inte mycket men utan att skrika, men han är väldigt gasig i magen.

men nu ger jag järnet :D
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

hej igen!
jag kör på som du skrev men jag har fortfarande svårt att få i honom mat...han äter bäst på nattmålen...men han äter inte mycket åt gången. Idag har han ätit ca 420 ml kanske och klockan är 20.10 och nu sover han. Han verkar oftast va för trött, ibland spottar han bara ut maten...ibland skriker han rätt ut, vad göra :?:

vi har storlek två både på nan och dinappen.
han äter nästan bara i sömnen eller när han ska somna/vakna.

ska jag bara fortsätta och ge honom mat och som jag gör, jag ger honom på natten så fort han vaknar är detta rätt :?:
mamma till L född 030112
chokladkaninen

Hej! :D

Ja, det låter som att du gör helt rätt! :thumbsup: Att han äter så dåligt beror på att han är övertrött, :cry: skulle jag tro, så fortsätt likadant och försök ge honom mat när han halvsover om det är det som funkar bäst. Fega inte på att bjuda på en 5-minuterslur heller, som jag beskrev ovan, om du stöter på patrull i matandet.

Kämpa vidare likadant nu och håll i minnet att det kommer att ta sina tre dagar innan du får en rejäl förbättring. :D
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack för ditt svar!

femminuterslurarna är lite svåra att få till dock, jag får honom att somna men sen vaknar han efter en minut typ :?:

vad händer efter tre dagar (ursäkta om jag är trög) men kommer han sova längre då :?: och va mer glad när han är vaken :?:
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

hej!

tycker det går lite bättre, förutom igår kväll då han blev hysterisk i vagnen ute i snöstorm och vägrade äta. tog många timmar innan jag fick honom lugn och han åt i sömnen. Men idag tänkte jag "mota olle i grind" och istället har jag försökt lägga honom hela tiden när han blir trött, men försöker ändå vänta i åtminstonde en timma.

Men nu när jag vagnar honom så somnar han fint, men vaknar nästan alltid efter 45 min och går inte att söva om...vad göra :?:

jag tänkte om jag skulle ta upp honom när han sovit en halvtimme och fylla på med mat för att han delvis ska få överlevnadsångesten botad och för att han ska sova längre. alltså att jag matar och lägger dirket igen. är det en dum idé :?:
mamma till L född 030112
chokladkaninen

Kul att höra att det går bättre! :D
chokladkaninen skrev: :?: Men vad gör jag när han vaknar?
:!: Här frångår jag vad som står i boken, tror jag: Om han vaknar inom 30 min tyckte han inte att han hade fått tillräckligt med mat, ändå, så ta då upp honom och försök truga i mer mat, lägg sedan igen och söv om. Om han vaknar senare, börja en ny SM-måltid. :wink:
Skippa alltså att försöka söva om när han vaknar i 45-minskarven i ett par dagar till, mata istället!
Om du känner att det går bättre med matandet och sovandet nu till helgen så kan du börja sträva mot en SM-rytm då - men fortfarande bara sträva väldigt försiktigt. Det viktiga är fortfarande att ni får ordning på matintag och överlevnadsångest så sjabbla inte med det! :wink:

:idea: Du har i princip all info du behöver i din egen tråd nu. :D
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

ja visst du har r'ätt. anledningen jag frågar är ju att jag inte tycker han får tillräckligt med sömn- han blir övertrött och hysterik...
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

hej igen...
nu har jag en pojke som inte sover alls, trots att jag matar och matar, ibland går det ibland blir han hysterisk...men jag trugar verkligen. idag har han sovit först en halv timme och sen tjugo minuter och klockan är tjugo över fyra. jag kan inte få honom att sova! jag vagnar och vagnar men han sover inget. han är bara lugn när vagnen är i gugning. tillslut måste jag ta upp honom, för att ge mer mat tänker jag. men då vägrar han äta elelr äter bara lite.
vad gör jag för fel :?: känner paniken komma nu när jag inte ens får honom att sova nått på dagarna och då vet jag att på eftermiddagen blir han hysterisk. jag vet ju att han behöver sova. jag vagnar bara för att lugna, men hur länge ska jag försöka innan det är dags att ge upp. kan det blir så att jag får stå i en timma och dra :?:

hur ska jag få honom att sova :?: han somnar inte när han äter heller :(
mamma till L född 030112
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du är tvungen att lugna ner dig. Din oro och osäkerhet ställer till ett elände för honom som redan innan fruktade för livhanken och nu får sin överlevnadsångest cementerad genom din handfallenhet. Försök rycka upp dig en smula - förlåt att jag säger det, men det är trots allt inte första gången i världshistorien ett barn föds, och du är precis lika kompetent som förälder som alla andra. Du ska "bara" ta fram den betryggande överlevnadsgaranrten i dig :!:

Stup i kvarten tillskriver du honom "hysteri". Gör inte det. En hysterisk liten unge förlorar medvetandet till slut. Det är ett tillstånd som ingen, stor eller liten, någonsin ska behöva komma i närheten av. Att ställa frågor - "Kommer vargen och tar mig nu :?: Är det ute med mig nu :?: " är inte detsamma som hysteri. Det är just FRÅGOR, som han vänder sig med till sin (förmodade) överlevnadsgarant. Så missbruka inte begreppet hysteri, är du snäll :shock:

Sluta fnatta, är mitt brutala råd. Sikta på Standardmodellen enligt 2-2, alltså 2 tim vaken - och då menar jag VAKEN (ska han somna medan han äter kommer han att vakna medan han "sover") - och 2 tim sömn. Hjälp honom till båda delarna och ha ögonen på klockan. Ta inte upp honom hit och dit när han inte "ska" vara uppe, utan hjälp honom att sova vidare. Det kan du. På mage på plant underlag (med larm givetvis) sover han fint om du t ex går ut och går med vagnen. Sover fint gör alla små barn som har tillräckligt med mat i magen och har varit vakna - VAKNA - tillräckligt länge.

Fyra "rätter" ska han ha till varje mål, förrätt, varmrätt, dessert och kaffe med kaka. Det ska få ta den tid det tar och det kräver sitt energiska och glada trugande med alla tricks och metoder. Första steget att lindra överlevnadsångesten är mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat. Där har du de fyra rätterna. Ge dig inte, se till HANS intressen här i världen, varav det främsta (liksom ditt eget) är att överleva :!:

Efter det ska sömnen respekteras, och han ska få sin enkla hjälp till den,utan att störas av dina orosvargar. Odla Attityden av Självklarhet, den som överför till honom övertygelsen om att han faktiskt kommer att klara livhanken - att du ser till den saken. Tänk dig de andra sjutton bebisarna som du OCKSÅ måste ta hand om, de som vrålar som desperata grisar i rummet bredvid :shock: När ska du hinna med dem :?: Du MÅSTE hinna med dem - de DÖR annars :!:

Perspektiv är vad du behöver. Ta det lugnt, med andra ord. Och gör klockan till din bästa vän. Det behöver du nu, och framför allt behöver lilla gossen det.

Gör klockan till din bästa vän, i stället för som nu överkoncentrationen till din värsta fiende.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack!

ja jag är verkligen hyperstressad (kanske är jag som är hysterisk). jag vet att sonen inte bivit det än, men det känns ´som han har varit på väg.
idag fick jag honom att somna själv bara av att lägga händerna på honom, solfjädern tror jag du kallar det :lol:

ska göra som du skriver. Jag är så stressad för jag vet att varje dag måste jag ta stora sonen till skolan och jag vill inte komma dit med ett barn som bara skriker rätt ut. men jag ska göra som du säger och kämpa för 2-2 nu! jag vet att jag för över osäkerheten på honom. och jag försöker verkligen lugna ner mig. ska försöka att inte skriva mer här utan att isf läsa det ni skrivit och återkomma när jag börjar få ordning på det!

tack för alla svar!
mamma till L född 030112
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"