Är här med lite funderingar igen. Inga större grejer utan snarare mest en liten undran om fler har det såhär.
Wille är nybliven 5-åring o han är rätt lik mig till sättet. Han vill inte gärna prova på nya grejer, för han ska helst kunna innan han ens provat. Det jag undrar är varför han har så svårt att ta beröm o uppmärksamhet kring hans insatser oavsett vad det gäller?
T ex så är vi o åker skridskor, han är lite skakig på benen men får till slut till åkningen rätt bra. Jag berömmer då honom med rätt stora ord, oj va kul nu kan du ju åka jättebra, mm mm, men då lägger han sig ner o kan minnsann ingenting.
Vi åker slalom, försöker tala om för honom hur man ska göra, men han vägrar lyssna o kör sitt race, dvs lägger sig vid minsta lilla motgång.
Han håller på att lära sig skriva, jag berömmer honom när han kan skriva sitt namn, men då blir han generad o vill inte skriva nå mer.
Vårt sätt att hantera det här nu är att ignorera det han gör. Det känns inge kul att inte "se" honom o hans utveckling heller. Jag brukar inte berömma prestationen, utan snarare försöka tala om att det ser kul ut.
Han är en lite skrajsig kille o just därför vill jag berömma när han vågar hoppa från en klätterställning ner i snön t ex, men jag hittar inget bra sätt.
Hanterar vi det fel när vi låtsas inte se det han gör?
Sen undrar jag även om att han har svårt att ta våra beslut. T ex så kan vi varna honom o säga att om han inte slutar ta Signes (lillasysters) saker så får han ligga i sängen tills han blir snäll igen. Då säger han att han isåfall kommer sparka sönder hela sängen som svar.
Säger vi att det är pappas tur att lägga honom ikväll så kommer han inte att somna o ligga o ropa efter mig hela natten.
Säger vi att han inte får spela tv-spel längre (efter att ha förberett honom innan på att han får spela si o så länge) så ska han slå sönder hela huset.
Han vill alltså hela tiden ha sista ordet o inte så trevliga ord heller. Vad beror det här på? Nån teori, nån?!
Kul att höra lite idéer o tankar från er vettiga o kloka människor här!
Tjingeling