Trötta Ingrids SM-tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
ElinN

Inlägg av ElinN »

Lite tålamod bara. 8) :!: Det tar 3 dagar plus uppföljningsvecka att introducera nått nytt, och Liten måste få ställa frågor vid förändring. Med betryggande svar från mamma/pappa om att ALLT är i sin ordning, så ska du se att Liten kommer tycka det går toppen att somna i säng i stället. Men då får mamma se till att utstråla "sängen är toppen" och inte rädda Liten därifrån för då kan förvirring uppstå! :wink:

Och det där med att verktyga "tvärilska" barn brukar sällan vara effektivt. Reagera får man göra och det behöver man inte mamma för. Hjälp i stället till när hon är ledsen.

:thumbsup: :heart:
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

:D Tack!
Skall tänka på det där med att hjälpa till när hon är ledsen istället :!:
Trevlig kväll!
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Attityd. Vad är det :oops: :oops:
Har en tråd på barnafostran om "tvåbarnsmorsångest" och har läst lite Nancy-visdom som fått mig att skratta smått generat :roll:
Jag tvivlar på min förmåga att ta oss ur buffträsket/vagningsträsket vid varje läggning och då är det ju inte så konstigt att vi är där vi är :idea:
Nu har jag beslutat mig för att vi SNART skall klara oss med ENBART ett skak i handtaget.
Bara igår tänkte jag att "jag måste vara århundradets sämsta mamma som inte klarar av att utföra SM utan att köra i diket!" och "dom säger ju att det skall räcka med två skak?!?" samt "vi kommer aldrig lösa detta, jag kommer bli utkastad ur Annas forum!"
:shock: :shock: :shock: :shock:
Sorry 8)
.....får jag stanna kvar.....?
:wink:
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

I så fall är massor av oss med dig världens sämsta mammor 8) Trådarna t.ex Thaimassage tråden har ju inte uppkommit från intet :wink:

Klart du får och ska stanna, det här fixar du :heart:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Fanny83
Inlägg: 299
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 22:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Fanny83 »

TinasDag skrev:...får jag stanna kvar.....?
:wink:
Ha ha! Om du skärper dig!
Vad är det med oss kvinnor (människor?) som gör att vi tvivlar så på oss själva?

Mina knep mot sinande Attityd:
:arrow:1. Inta en jävligt cool inställning, lite what the hell. Skitsamma, whaterver, jäjä, det blir bra, vem fan bryr sig. Lite så. (För tänker man "vem fan bryr sig" så kommer man ju fortfarande bry sig, men inte full så panikartat.) Snart känner man lugnet. Man måste inte göra rätt precis hela tiden. Det värsta som kan hända är att det blir fel. Och det är inte hela världen. Det kommer nya dagar. (Varje dag, faktiskt.)
"Men alltså om han inte sover 2 timmar nu blir liksom hela dagens schema förskjutet, allt blir fel!"
"Jaha, och vad händer då?"
"Ja, alltså han blir jättetrött!"
"Jaha, och sen då?"
"Då måste han liksom få en liten lur till och det kan bli asjobbigt."
"Jaha, och sen då?"
Det ÄR inte hela världen.
:arrow:2. Fake it til you make it. Jag är världens bästa mamma. Fy fan vad jag är bra. Herregud vad jag har koll. Ingen har bättre koll än jag. Mycket trevligare inre dialog än den där man påminner sig själv om hur dålig koll man har. Så skulle man aldrig säga till sin bästis.

Vi är bäst! Hurra för oss!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Tack Fanny83, precis va många av oss behöver höra tror jag!

Kram på dig Tinasdag! Se mål, sträva dit, men glöm inte leva och njuta. Vi har inga små maskiner här hemma som det går att programmera: STANDARDMODELL-FUNKA KLOCKRENT-TACK! Vi håller inte på med ngt projekt som går att lyckas eller misslyckas med! (läs min egen tråd där jag berättar hur lillkillen skulle prestera för att JAG ska må bra :shock: )

Vi håller på lär känna våra små individer som ska lära sig sova och äta som folk. Den perfekta vardagen är kanske flera mil bort men bara det ATT du tänker, ATT du leder, ATT du lär, ATT du visar kommer ge resultat, det lovar jag!!!

Kram
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

:oops: :oops: :oops: :mrgreen: 8-[
Vad ni är gulliga!
Ja, det där med att "barnen måste prestera" för att vi skall må bra... :roll: Precis så blir det liksom här ibland #-o
Men jag jobbar stenhårt på att styra om tankarna i mer sunda banor, det är bara farligt lätt att glida in i gamla spår.

Nu ligger storebror och sjunger i sin säng och lillstrumpan knorrar i vagnen och vill inte komma till ro fastän hon är övertrött efter sitt första besök på ÖF med storebror. Det tär till och med på mamma med så mycket barn omkring 8) men jag har sett ett ökande behov hos store killen att se nåt annat än hemmet, skogen och området där vi bor så vi testade.
Hon har haft ett par riktigt struliga dagar där hon inte vill sova sammanhängande men jag har gett mig den på att detta skall bli bra så hon får stå ut med sin envetna mamma som inte ger sig :wink:

kram :santa: :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej,
det går lite tid mellan varven :wink:
Julen har nu passerat och vi har infört gröt på menyn kvällstid. Det går sådär. Men, vi backar bandet:

Ca 2 veckor innan jul började vår trötta tös strula med nattsömnen. Vaknade både 2 och tre ggr... Eftersom hon dessutom börjat äta sämre dagtid var det ju inte svårt att förstå att hon var hungrig. Hon åt ordentligt på natten så det var inget snuttande det var frågen om. Jag drog gränsen vid två matningar :evil: men kunde liksom inte neka henne det andra målet...mammahjärtat var för svagt :oops: Jag vet att det är en utveckligsfas vid den här åldern och hon hade VÄLDIGT svårt att koncentrera sig på amningen. För att hon skulle äta ordentligt skulle jag helst ligga ned i vårt tysta sovrum :shock: och det funkar ju inte i längden. Således beslutade vi att införa gröten den 26 dec när hon blev 4 mån och då även återgå till ETT nattmål. Sedan tänkte vi ta bort det med när hon var uppe i hel portion gröt. Det är här det strular... ena dagen äter hon nästan en hel portion andra bara 3 teskedar :? Sömnen funkar bra och hon har sitt schema men jag undrar om jag gör nåt knas eftersom hon inte "slevar i sig med glatt humör" (hör ju själv att det låter lite knäppt, men... :roll: ).
Schema:
07 vaknar & ammar
08.45-09.30 sover
10.00 ammar
12.00-14.00 sover
14.00 ammar
16.00-16.20 sover
17.00 ammar
18.30 kvällsgröt och amningssnutt
19.00 sova 12h

Med storebror hemma är det full rulle och hon hänger med bäst hon (och jag) kan 8) Har ni några tips på hur jag får ordning på amning & gröt?
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Tina! :D

Jag har tre snabba tips:
:idea: Testa att amma direkt när hon vaknar, gärna innan hon vaknar till ordentligt, båda brösten i ett svep utan rap emellan. Eg ElinNs favorittips för 3-månadersbebisar, men jag gjorde ungefär så med Bebbo också i den åldern och det funkar bra när de är så stora att de äter effektivt och lätt blir distraherade av annat som är roligare än de där stackars brösten som man ju ser flera gånger varenda dag. :wink:
:idea: Gröten: erbjud den inte som nattslurk när hon är trött utan lägg den lite tidigare på dan, som lunch eller em-fika. Och börja grötmåltiden lite tidigare, 10-15 minuter, än ordinarie mattid så att hon inte är vråååålhungrig =P~ utan har lite tålamod med konsistensen och smaken och skeden och alla andra konstigheter.
:idea: Testa nåt annat ifall du inte får nån ordning på gröten - Bebbo var inget grötfan först, direkt, utan det var potatismos som skulle till för att göra honom till en storätare.

Lycka till, det här löser ni snart! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

chokladkaninen skrev: :idea: Testa att amma direkt när hon vaknar, gärna innan hon vaknar till ordentligt, båda brösten i ett svep utan rap emellan. Eg ElinNs favorittips för 3-månadersbebisar
...som jag fick av :heart: Torsmamma :heart: när det begav sig för oss! :D

Instämmer jag med Choko i resten också! :thumbsup: Gröt är inte allas favvo. Ursäkta om jag hunnit glömma :oops: men hur var det med flaska? Det ville sig inte var det så? :?: Vet att Torsmamma serverade gröten blandad på bröstmjölk i en pipmugg (lösare konsistens) i stället för med sked, om det kan va nått? :idea:

:thumbsup: :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag tycker att du ska grunda alla dina beslut på vad lilla damen äter sammanlagt under hela dagen och inte snöa in på just gröten. Här hemma äts det mycket vissa mål och pyttelite andra och så kan det växla till dan därpå.

Får man inte äta på natten så blir man hungrigare på dagen, så enkelt och så svårt är det.

Kanske skulle du må bra av att träna lite lathet så du inte är så på tårna? :wink: Jag kan erbjuda en riktigt, riktigt bra utbildning...

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Kanske skulle du må bra av att träna lite lathet så du inte är så på tårna? Jag kan erbjuda en riktigt, riktigt bra utbildning...
:roll: jo, gärna :oops: inte direkt min starka sida...

Hmm...att mata när hon innan hon vaknar till är ju en tanke men det är lite problematiskt ibland, speciellt när man är uti i isvintern på promenad :? Och väl hemma är storebror alltför spännande. Jag pumpar ibland och hon småsnuttar på flaskan men tycker fortfarande att den är kass. Hon förstår inte alls varför mamma & hon inte kan ligga i sängen och småmysa i lugn och ro :?: 8)

Gröten har gått bättre de sista två dagarna, jag ger henne den lite tidigare som ni föreslog. Jag vill fortfarande ha den på kvällen så att hon är mätt inför natten för nu skall vi snart inte äta på mamma mer nattetid! Men jäklar vad arg hon är när hon inte får äta vid 01 som hon ibland tycker hon borde få :shock: :shock: :evil: :shock:
Vad tror ni om schemat annars?
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

SusanD skrev:Jag tycker att du ska grunda alla dina beslut på vad lilla damen äter sammanlagt under hela dagen och inte snöa in på just gröten.
:D Ville bara påminna om Susans råd! Tror mycket på det. Gröt innan nattning påverkar däremot mammas attityd postivt. Så var det åtminstone för mig även om jag gav tillägg istället på kvällen, men helt övertygad om att det inte minst var för min skull :roll:.

Funderat på att börja introducera lite pureér dagtid snart annars. Framförallt med min mellantjej som precis som jag har dåligt tålamod så var det en hit när vi kom så långt. Jag gav puré först och ammade sedan.

Har inga kommentarer på schemat. Känns det bra så är det säkert det.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen, schemat ser jättebra ut och är ni alla nöjda så är det ju ett bevis på det. Men jag undrar bara vad tösen ifråga äter? Visst är hon väl över fyra månader nu? Ge henne mat är mitt råd till dig. Sätt igång och låt henne smaka på allt gott som finns att smaka på. Kombinera amning med smakportioner och gröt så kommer nog allt falla på plats tror jag.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej ni fantastiska engagerade människor! :heart:
Vi hade redan börjat som du föreslog SusanD och kört in gröt och smakisar men sedan en stund tillbaka har vi ökat på rejält eftersom stumpan inte ville amma/ta flaskan och var superhungrig.

Nu vet vi varför! Lillan har kort tungsträng/tungband!!! Således har hon inte kunnat amma ordentligt och till slut inte velat alls... Stackarn! och vi som inte fattade varför vår soliga, ljuvliga tös blivit ett sådant gnäll :oops: Hoppas att detta sprider sig till alla som upplever amningsstrul! det kan ju bero på samma sak! Nu väntar vi bara på läkartid då dom klipper bandet. Martin hade samma problem som liten men det upptäcktes först vid 4 års ålder då dom noterade språkfel...
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"