Tänkte först att jag kanske inte behövde en "egen" tråd här på Späda & Små utan kunde läsa i andras
Ingrid har hunnit bli 6 veckor och är ett under av lugn. Hon har sovit fantastiskt fint sen hon föddes och verkar väldigt harmonisk för hennes "protester" är få och oerhört tysta! Kanske beror det på att en viss mamma är lugnare nu än förra gången, kanske beror det på tjejen själv. Kanske både och 8) Åsså självklart på magläget då 8)
Lite som jag önskar hjälp med, eller vill få tips om:
Lilla tjejen somnar ofelbart vid bröstet och är svårväckt! Jag brukar dock allt som oftast lyckas truga i henne påfyllning även om det dröjer ett par minuter emellan... Att hålla henne vaken 1,5-2h mellan amningarna är på förmiddagen rätt så omöjligt. Trots lååååång nattsömn är hon bara vaken ca 1h (max 1,5) på morgonen innan hon somnar om och detsamma gäller efter fm luren innan middagssömnen. Borde jag styra upp detta mer aktivt? Som det ser ut nu är det så här:
Natt 21-05 alt 06 då hon äter och somnar om till ca 07.30
Fm lur. 08.30-10.30 alt 09-11
Middagssömn 12.30-14 (här skulle man kunna tro att hon varit vaken en bra stund innan hon somnade för "lunch" men eftersom hon somnar vid bröstet hela tiden blir det inte mycket till vakentid alls egentligen...)
em lur 15-16
Sen är hon i stort sett vaken fram till 21 med en 20 min lur runt 18 kanske...
Kvällarna är således ganska långa och då är hon väldigt hungrig. Jag har ju SM i huvudet och försöker se till att det inte blir "småsnuttande" men jag kan ändå känna att målen kommer ganska tätt på kvällen. Är detta något jag borde försöka bryta?
Om inte alltför lång framtid bör hon ju kunna somna vid 19/19.30 som storebror...hur lyckas jag få till nattsömnen tidigare? Och NÄR skall detta ske?
Hittills har vi inte vagnat till sömns. Fm- & Em-luren sover hon i vagnen när jag är ute med storebror och hunden på promenad så det blir ju "aktiv vagning" alt lite skak i handtaget om vi stannar för "picknick" nån stanns och det funkar ju bra. Vid middagsömnen och nattsömnen inomhus buffar jag henne till sömns (eller nästan) och då sover hon gott. Borde jag gå över till vagning här?
Vill bara avsluta med ett stort tack till Anna & BB som gett mig verktygen att bli en lugnare och mer självsäker mamma! Och självklart alla ni experter på forumet!!
Kram, Tina