Trötta Ingrids SM-tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Trötta Ingrids SM-tråd

Inlägg av TinasDag »

Halloj!
Tänkte först att jag kanske inte behövde en "egen" tråd här på Späda & Små utan kunde läsa i andras :D men ofta är det tidsbrist eller så kanske det inte stämmer helt...så, ja, nu är jag här ändå :wink:

Ingrid har hunnit bli 6 veckor och är ett under av lugn. Hon har sovit fantastiskt fint sen hon föddes och verkar väldigt harmonisk för hennes "protester" är få och oerhört tysta! Kanske beror det på att en viss mamma är lugnare nu än förra gången, kanske beror det på tjejen själv. Kanske både och 8) Åsså självklart på magläget då 8) :!:

Lite som jag önskar hjälp med, eller vill få tips om:
Lilla tjejen somnar ofelbart vid bröstet och är svårväckt! Jag brukar dock allt som oftast lyckas truga i henne påfyllning även om det dröjer ett par minuter emellan... Att hålla henne vaken 1,5-2h mellan amningarna är på förmiddagen rätt så omöjligt. Trots lååååång nattsömn är hon bara vaken ca 1h (max 1,5) på morgonen innan hon somnar om och detsamma gäller efter fm luren innan middagssömnen. Borde jag styra upp detta mer aktivt? Som det ser ut nu är det så här:
Natt 21-05 alt 06 då hon äter och somnar om till ca 07.30
Fm lur. 08.30-10.30 alt 09-11
Middagssömn 12.30-14 (här skulle man kunna tro att hon varit vaken en bra stund innan hon somnade för "lunch" men eftersom hon somnar vid bröstet hela tiden blir det inte mycket till vakentid alls egentligen...)
em lur 15-16
Sen är hon i stort sett vaken fram till 21 med en 20 min lur runt 18 kanske...
Kvällarna är således ganska långa och då är hon väldigt hungrig. Jag har ju SM i huvudet och försöker se till att det inte blir "småsnuttande" men jag kan ändå känna att målen kommer ganska tätt på kvällen. Är detta något jag borde försöka bryta?
Om inte alltför lång framtid bör hon ju kunna somna vid 19/19.30 som storebror...hur lyckas jag få till nattsömnen tidigare? Och NÄR skall detta ske?

Hittills har vi inte vagnat till sömns. Fm- & Em-luren sover hon i vagnen när jag är ute med storebror och hunden på promenad så det blir ju "aktiv vagning" alt lite skak i handtaget om vi stannar för "picknick" nån stanns och det funkar ju bra. Vid middagsömnen och nattsömnen inomhus buffar jag henne till sömns (eller nästan) och då sover hon gott. Borde jag gå över till vagning här?

Vill bara avsluta med ett stort tack till Anna & BB som gett mig verktygen att bli en lugnare och mer självsäker mamma! Och självklart alla ni experter på forumet!!
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Tina! :D

Välkommen till SoS och grattis till det lilla livet! :D Det verkar ju gå suveränt bra för er, hoppas ni njuter så mycket ni orkar! :heart:

Ang uppstyrandet så tänker jag:
:idea: Lilla Skruttan verkar vara en tröttis - MEN när man räknar på din exempeldag så sover hon faktiskt inte tillräckligt, så det är helt enkelt därför hon inte orkar hålla sig vaken. Rätta mig om jag tänker fel: 10,5 + 2 + 1,5 +1 +20 blir bara 15h (vi kan ju kvitta 20-minluren mot nattmålet) och hon skulle nog behöva 16h. :wink:
:idea: Ett första steg blir därför att försöka förlänga lunchsömnen till två timmar och em-sömnen till 1,5.
:idea: Detta får kompletteras med en ansträngning att få till vakenpassen - börja med det som verkar lättast och lägg krut på att hålla henne vaken då. Fuska med en 5-minlur om det krävs för att hon ska orka äta ordentligt. Och allt eftersom sömnmängden blir rätt blir det enklare.
:idea: Läggtiden skulle jag inte börja bråka om än - smarta bebisar som din väljer ofta att snutta både länge och väl innan de somnar för natten; å andra sidan är min erfarenhet att de sover både länge och gott sedan då. 8) De brukar säga till när det är dags att börja lägga tidigare. Vill man skynda på den processen så kan man ju förstärka med ersättning/utpumpad morgonBM/nattmacka men ni är ju fortfarande ganska nya i tillvaron och har en ökningsperiod på g vid 7-8 veckor så mitt råd är att inte stressa. :-$ Ladda med en bra film att titta på och snutta vidare istället...
:idea: Vagna eller buffa är ju en smaksak - men ett bra grepp kan vara att låta henne somna i stillastående vagn innan ni går ut så att hon börjar öva på att somna själv.

Lycka till! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej igen & tack!
Jodå, vi njuter massor!!! Även storebror pussar & kramar sin lillasyster även om han ibland kan tycka att "mamma lägga Ingjiid dä" och leka med bilbanan istället... 8) Alt. kan "pappa hålla Igjiid" :wink: det funkar nästan lika bra...
men ett bra grepp kan vara att låta henne somna i stillastående vagn innan ni går ut så att hon börjar öva på att somna själv.
Skall definitivt bli bättre på detta! Hon är ganska bra på det redan, men som sagt, står vagnen still för länge när hon ligger på rygg i den, då blir hon sur. Vågar inte ha henne på mage däri när vi är ute. Hur gör ni andra? Om hon vaknar och blir störtsur (på sitt tysta vis...) så sätter jag henne i sjalen & då sover hon vidare, är det dumt att göra så?

Skall oxå ha i åtanke att 7-8 veckors ökningen är på g, kommer ihåg att det var en jobbig tid för storebror. Således har jag is i magen ang tidigarelägggning av natten ett tag till!

Nu skall jag bara försöka hålla henne vaken mer under "vakenpassen" så får vi se vad som händer.
Stora kramar, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
ElinN

Inlägg av ElinN »

Välkommen hit lilla Ingrid! :heart: Fortsätt njuta!
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Kul för oss andra att du har tråd :D .

Ska hålla ett öga på er! Låter som ni har det fint!

Kan bara intyga att SM är fantastiskt!

Hade förövrigt larm i vagnen och alltid på mage även ute. Om jag blev orolig stannade jag bara till lite och kollade att lampan blinkade. Var annars noga med att det inte skulle bli för varmt i vagnen.
:heart:
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej hopp igen!
Jaha, nu har vi nått fram till 8-veckors trassel. Tror jag?!
Nåt spikat schema har vi ännu inte men har efter lite läxöäsning här på forumet insett att jag gör oss alla en otjänst genom att "flexa" lite för mycket under dagen... :roll:
Har varit lite för orolig för hur man bäst skall schemalägga för att få till hundpromenader, matlagning, amning, läggande av storebror etc för att verkligen kunna spika rutiner. Men efter de sista tre dagarna inser jag att nåt måste till.

Som jag skrev tidigare så somnade Ingrid mellan 21-22. Nu hade hon precis börjat somna mellan 20-21 istället. Hon äter sig fortfarande genom kvällen (skall dricka mer själv och se om det kan förbättra mjölken kvällstid. Dricka vatten alltså!) men nu vaknar hon efter ca 20-30 min och är otröstlig om hon inte får sova brevid mig och tutten... Hon äter inte under natten, vill bara ligga och lukta typ :shock: Buffningeen som funkat bra fram tills trasslet började för 3 dagar sen framkallar nu en gråtattack och magläget gillas inte alls. Då vaknar hon på stört... Självklart börjar ju jag genast hetsa upp mig och tro att vi ALDRIG kommer få SM att funka :oops: och skapar vargar överallt.

Så, nu till min undran:
Är detta ett OK schema att tillämpa och hur gör jag när hon är förbannad/ledsen i vagnen på promenad då hon skall vara vaken? Bär jag henne i sjalen så somnar hon...
6.30 vakna äta ny blöja
8-10.30 sova, promenad ute
10.30-12 äta gosa etc
12-14.30 sova
14.30-16.30 äta, promenad i vagnen, etc
16.30-17.30 sova
17.30-20.30 bad, mat etc
Det ÄR struligt att se till så att det inte krockar med storebrors tider, mat, promenader etc. Men jag tror att om jag kör så här så kan jag nog hinna med både det och matlagning 8) Men som sagt, jag behöver tips på hur hon kan hållas vaken och nöjd ute på em...

Innan strulet började så åt hon en gång per natt runt ca 04. Hur länge skall hon äta ett mål under natten? Skall jag övergå till vagningen helt och slopa buffandet?
Kram från en som skall ta sig i kragen :roll: 8)
Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

Kanske inte till mycket hjälp, men... Storebror här var jättesvår att ha nöjd vaken utomhus i vagn. Det gick bara inte. Han avskydde att ligga på rygg vaken i vagnen. Bärsele fick det bli på vakentiden och visst det var lite svårt att få honom att inte somna...

Jag satte (halvsittandes med kuddar mm) honom i sittvagnen redan när han var 4-5 mån om jag inte minns fel. Det tyckte han bättre om men blev sur så fort vagnen stannade på promenad (för att koppla en hund eller dyl). Sen hade han svååårt att hålla sig vaken till vi kom hem och jag kunde lägga honom på mage i liggvagnen och sova eftermiddagsluren.

Ang. larm i vagnen. Jag har larm i liggvagnen och hade även till Storebror. Dock fungerar det inte så bra om det blåser ute eftersom minsta vindpust gör att vagnen gungar till och minsta gung i vagnen gör att larmet tror att något rör sig i vagnen - andas. I vår syskonvagn har jag numera inget larm men har faktiskt lagt Lillebror på mage där ändå. :oops: Kollar till honom med jämna mellanrum, räcker att på luvan på overallen så ser jag om han andas, det rör sig så lite så lite. Men det är förstås ett risktagande man får avgöra själv hur man vill göra med.

Sista nattmålet plockade jag bort när Storebror var 4 månader. Första nattmålet (01) sov han över av sig självt och sedan hade vi ett mål kvar. När jag märkte att han hade tendenser att sova över det ett litet tag men inte ända till morgon så att vi hamnade nånstans mitt emellan. Ja då ställde jag klockan och gick upp och matade vid nattmålsdags. Jag märkte sedan att han var allt tröttare på natten och åt allt mindre. När han var 4 månader lät jag helt sonika bli att väcka honom och han sov hela natten. Låter enkelt va? ;) Det var det med Storebror. Lillebror nu å andra sidan visar inga tendenser till att sova över första nattmålet än, dryga månaden gammal. Jag har lite is i magen nu och ser vad som händer...

Känner igen det där med att få ihop allt! Det enda som jag ser som du kanske kan göra för att underlätta för dig är att försöka laga mat på kvällen när Dag lagt sig. Förbereda när tid finns, eller ta med Dag i arbetet då lillan sover. Alternativt ställa lite högre krav på Far i huset.

Kram på dig!
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Jo, ställa krav på far var det...
"Jag är så trött" är hans favoritfras numera. Och "det blir inga fler barn" :roll: Fast jag skall minsann ha ett till, så det så!

Jag försöker laga lite större portioner så att det kanske inte behövs lagas så mycket till lunch, men det är inte alltid man orkar vara så förutseende.

Kan säga att mitt beslut att ta sig i kragen motarbetas VÄLDIGT av tösen här hemma :!: Hon klarade sig bara en knapp timme på morgonen sen somnade hon som klubbad. Hann inte ens ge andra bröstet. På det sov hon 2,5h där jag fick vagna i 45 min skarven. Sen åt hon glatt och när det var över gav jag henne till maken och åkte iväg på ett ärende. 1h tänkte jag att hon skulle fixa innan nästa omgång. Icke! 10 min efter att jag åkt var hon jätteledsen och trots mannens försök somnade hon. Hon var alltså inte hungrig, bara trött. Jag kom hem efter 50 min och då hade han fösökt väcka henne. Ville inte vakna :shock: Fast då hade han ju haft henne sovandes på sin mage... Jag la henne i vagnen på rygg och då vaknade hon ganska snabbt. Ammade & hon somnade på 3 min... väckte och ammade på nytt, hon somnade efter 1 min. Väckte igen, nehej ingen mjölk bara sova. OK, tyckte jag som vagnade henne ett par min eftersom hon vaknade när jag lade henne på mage i vagnen. Nu få hon sova 1,5-2h tänker jag... vad tror ni?

Ja, int är de lätt allti.... :roll:
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Saaaaaaaaakta i backarna nu, Tina! :D

Något 8-veckorstrassel känner jag inte till :? men däremot ligger det en beryktad ökningsperiod vid 7-8 veckor. Och då är bebisen HUNGRIG - så det är ju inte så konstigt att buffande inte går hem. Så håll i minnet att ökningsperioden är över på en knapp vecka och gör så här:

:idea: Drick mycket och vila mycket. Seriöst.

:idea: Försök mata fler omgångar inom varje SM-mål. Räcker inte det, så mata oftare.

:idea: Amningste hjälper brösten att hinna ifatt.

:idea: Räcker inte ovanstående, så var inte rädd för att komplettera med ersättning om kvällen blir för lång och du blir för trött. Man ska orka leva också, vet du! :wink:

Chin up, Tina! :D Det går bra. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

... :oops: trassel och trassel... :oops: Mest chock över att hon inte sov lika bra som hon gjort tidigare. :roll:
Is i magen är liksom inte min grej :wink:
Men hon vill verkligen äta oftare, precis som du skriver och eftersom jag tagit mig själv i kragen lite och styrt upp tillvaron ytterliggare så känns det bättre. Skall definitivt vila nu när bägge barnen sover!!!!!!! Hon har fortfarande svårt att hålla sig vaken på morgonen trots bra natt och vakentiden blir bara 1h, 2h sömn, 1h vaken, 2,5h sönm... sen kör vi ett race på em med kortare lur. Får se om hon somnar vid 20.30 idag med. håll tummarna 8)
kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
ElinN

Inlägg av ElinN »

TinasDag skrev: Hon har fortfarande svårt att hålla sig vaken på morgonen trots bra natt och vakentiden blir bara 1h, 2h sömn, 1h vaken, 2,5h sönm... sen kör vi ett race på em med kortare lur.
...som så många andra små! Det verkar vara klassikern! :D
TinasDag skrev: Får se om hon somnar vid 20.30 idag med. håll tummarna 8)
Hur har det gått? :?: Ni fick ju vintertiden till hjälp där! :D

KRAM :heart:
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Äntligen ute ur radioskuggan :wink:
Har tillbringat en vecka på Marstrand hos min mamma medans maken var i Israel och det var skönt med lite hjälp vill jag lova! Således har jag inte öppnat min dator förrän nu...

Lilltösen somnar numera mellan 20-20.30 och jag är sååååå stolt över mig själv att jag inte tar upp och ger påfyllning när hon "vaknar" vid 21 utan vagnar en kortis =D> istället. Sen vaknar hon vid 03.30-04 och vill ha käk och sen sover hon till 07. Strålande duktig tös!

Hon vägrar bestämt vara vaken mer än 1,5h på morgonen och förmiddagen efter morgonluren men sån är hon väl kan tänkas.

Har tagit tag i mig själv också och pratar med kuratorn på BVC om dagisångest (blivande inskolning av storebror i jan som framkallar ångest :shock: ) och längtan efter mera barn... Man snöar liksom in lite för lätt på vissa saker när man går här hemma.

Stora kramar,
tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

:D Låter som det går finfint! :D

Morgontrött kan man väl få vara :wink: . Min minsta hade korta morgonpass länge.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Några funderingar om kvällsläggningen:
Lillan somnar ju som sagt vid 20-20.30, då i vagnen nere hos oss i vardagsrummet. Vid ca 22 bär jag med mig henne upp till sovrummet och lägger henne i spjälsängen. Vi har ju vagnen inne på nedre våningen och hon skulle ju iofs kunna sova hela natten i den men jag orkar liksom inte släpa den upp och ned i trappan varje dag...
Hur som helst, mellen 20-22 så vaknar hon ett antal gånger och måste vagnas om, annars blir hon klarvaken om jag bara "låter henne vara". Därav anledningen till att jag valt att inte lägga henne i sängen direkt kl 20. <Är detta valigt och skall jag bara låta det bero? Eller gör jag nåt fel? Ikväll har jag faktiskt tagit upp och ammat 2 ggr efterso jag tänkte att hon inte var mätt...
Nån som vet?
Kram Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Tina! :D

Kul att höra att det går så bra! :D

En spontan idé: :idea: Kan det vara så att hon är lite väl trött på kvällskvisten och inte kvällsslurkar så mycket som hon kanske behöver? Tror du att du behöver antingen ge henne en 5-minutare någonstans under kvällen så att hon orkar äta lite mer, eller kanske toppa henne med ersättning/BM på flaska?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"