Jag är motiverad!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Lillpinglan

Inlägg av Lillpinglan »

TorsMamma skrev:Hej, vet du, jag tycker du skall spika ett 4 mån schema till den lilla nu så ni får lite fasta rutiner och tider. Man kör igång med schemat på morgonen och håller det på MINUTEN i minst 3 dagar.

3+4 mån skall ha 15,5 tim sömn/dygn och 5+6 mån skall ha 15 tim sömn/dygn. Nu är det läge att ha i åtanke på om det skall vara 11, 11,5 eller 12 timmars natt. Skall ni har barn på dagis före 18 mån skulle jag aboslut välja 12 timmars natt så ni har det spikat och klart. Den har man sen upp i sen skolålder.

Min son hade rytmen 12+45+2+45 (vet du hur jag menar då?) Vid 5 mån blir då den rytmen 12+45+1,5+45 eller 12+45+2+20. Så tänk långsiktigt på hur ni vill ha schemat, kanske vill du synka det med syskonet så de sover samtidigt?

Har du börjat med smakisar och gröt än? Kanske är det dags så du kan få till 12 timmar natt utan mat nu? (hett tips) :wink:
Tack för så snabbt svar (och nu fick jag ett mail om att svar inkommit också)! Jag förstår! Knallar ut och köper hem gröt nu.. :heart:
Storasyster 070626 aldrig behövt nån kur
Lillasyster 090827 (född 6 dagar efter beräknad födsel), påbörjar nu SM och SHN vid 3 månaders ålder
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:lol: :lol: :lol:

Bra! :D Satsa pà Hipps, den brukar vara populär! :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Lillpinglan

Inlägg av Lillpinglan »

Kan säga att varje kväll är likadan.. Följer schemat, sover som en klocka utomhus på dagtid (förbaskat svårt att få henne att somna inomhus, drygt nu när det är 30 minusgrader) och äter bra. Börjat med gröt, funkar bra.

Klockan är nu nästan 23 och vi får henne inte att somna. Hon är superglad tills vi försöker lägga henne, då blir det vilda protester. Nätterna är ibland helt okej (1-2 uppvaknanden då jag ammar snabbt) men ibland många uppvaknanden och kink. Tar ändå upp henne tidig morgon enligt schema för att inte sabba det.

Hon får måååånga timmar för lite sömn varje dygn. Det går alltså åt pipsvängen! Varje kväll!
Lillasyster 090827 (född 6 dagar efter beräknad födsel), påbörjar nu SM och SHN vid 3 månaders ålder
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej och välkommen, säger jag som inte har hälsat än!

:arrow: Hur ser schemat ut idag och hur noga är ni med tiderna under dagarna?
Lillpinglan

Inlägg av Lillpinglan »

Hej!

Tack så mycket för att du svarar och för välkomnandet! Vi har anammat detta;

19-07 sova natt
07 mål 1 (ammar)
8.45-9.30 sova 45 min
10.30 mål 2 (ammar)
11.30-13.30 sova långlur 2h
13.30 mål 3 (ammar + gröt)
15.30-16.15 sova 45 min
16.30 mål 4 (ammar + gröt)
18.30 kvällsslurk (ammar + ersättning i flaska)
19 Gonatt

Amningen börjar krångla tycker jag, kanske för att jag känner mig totalt urlakad och kanske för att vi gett henne flaska någon enstaka gång tidigare och hon fått smak för den, för på kvällen är hon superkinkig vid amningen. Bänder sig bakåt och värjer sig för bröstet, men så fort jag sätter henne upprätt börjar hon söka sig mot mitt bröst ändå och frenetiskt suga på händerna.

Ovan schema körde vi dagligdags innan jul och nyår kom. Det enda som satt sig är att lurarna på dagtid funkar klockrent (utomhus, är vi inne som vid för kallt väder får vi kämpa), men kvällar och nätter har inte funkat alls. Sen kom storhelg och schemat pajade lite, så vi lade henne vid samma eftermiddagstid som storasyster, men samma enkelhet på dagarna och samma strul på kvällar och nätter. Innan vi började med schemat provade vi låta henne sova ut på morgonen/förmiddagen då hon gärna vill sova, men det gjorde ingen skillnad om hon sov mycket på dagen eller om vi ryckte upp henne vid sju på morgonen. Nu har jag kraschat lite orkesmässigt och låtit henne amma i sängen och sen ligga kvar på natten. Orkar inte försöka söva henne längre i sin säng/vagn, jag har föredragit att halvsova ammandes stötvis under natten. Vi föräldrar är nu två urvridna disktrasor som fräser i onödan åt trotsig storasyster och har ständigt dåligt samvete för det, och så in i vassen less för kampen med lillasyster och den ilska som vi känner för detta... (nu raderade jag resten av detta stycke så det inte blir starka ord som gör att det verkar som att jag söker medlidande vilket jag INTE gör, bara RÅD om hur vi ska göra...)... :(
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Gör som så tänker jag; ge er själva några dagar att ladda batteriet.

Testa att ge tjejen mer matig mat. Nu får jag intrycket att du gärna vill amma så det vill jag inte ta ifrån dig MEN en del 4 månaders ÄR hungriga(re). Som jag tolkar det kan din mjölk kanske inte vara tillräcklig.
Kanske om du ger henne matig mat och sen ammar on top of all that? Då har du kvar amningen, det mysigt underbara OCH får henne mätt?

Så mata på under säg 3-5 dagar sen tar ni tag i det hela om orket finns.
Håll schemat, tiderna och hela kittet.

Jag tror att "oredan" som råder nu har att göra med dubbla budskap. Ena dagen är det si andra dagen är det så, ibland får hon en lång sömn på fm ibland inte osv osv. Är du med? Dubbla budskap förvirrar er och henne.

Bestäm er för hur ni vill göra :heart:!
Skulle allt gå åt pipan så kan ni senare köra en regelrät SHN, så helt uppgivet är det inte ;)

Men ladda batterierna, fundera, utvärdera och bestäm er. Vi finns här och bollar tankar :)
Lillpinglan

Inlägg av Lillpinglan »

Tack... :heart:

Hur kan hon vara så himla nöjd på dagarna? *klagar såklart inte*

På kvällen och förnatten skriker hon som en tok oavsett liggläge. När man ger upp och tar upp henne blir hon skitglad, skrattar högt och sprattlar .. *smälter*.. Tagit upp henne då man gett upp sövandet efter timmar av protest eller om hon bajsat. Gullar inte eller pratar med henne, hon blir superglad ändå... som att hon är och vill vara social på fel tid på dygnet.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej hur går det för er?

Som vi ofta brukar säga/skriva så vill (späd)barn ingenting, det är vi som sätter standarden. Jag tänker på att du skriver att hon vill vara social på nätterna. Är DU social med henne så visar DU att på natten så är man social varpå du sätter den standarden. Är du med?

Vill du däremot visa/lära att på natten sover man så går det också. Precis som med allt annat, mat osv.
Mitt tips är att läsa/visa henne att superdupersocial kan man vara på dagen också :)

Hur hon kan vara så glad på dagen tror jag har att göra med att hon hämtar energi från lurarna, nattsömnstimmarna. Sen när läggdags kommer dvs. slut-på-dagen kommer så ligger övertröttheten väntandes där som ett brev på posten.

Jag kan inte tro att spädisar eller småbarn inte vill sova. Sova ÄR gott.
Alla har dock inte kommit på tricket om hur man gör, precis som alla inte har kommit på tricket om hur man får vatten att rinna ur en kran.

So, it's up to you Lillpinglan!
Lillpinglan

Inlägg av Lillpinglan »

Hej!

(Fick inget mail om att jag fått svar på mitt senaste inlägg......*mutter*... därför sent svar tillbaka)

Tack för att du frågar, just nu ingen större förändring tyvärr.

Vi är som sagt INTE sociala med henne på natten, det är så mörkt som det kan bli, bara ledljus för att eventuellt byta blöja, sitter på en pinnstol i mörka köket och ammar om jag måste, säger inte ett knyst. Tittar inte på henne när jag ammar ens. Det jag menar är, att från gallskrik så kan hon skina upp som en sol och börja skratta så fort vi lyfter upp henne ur sängen/vagnen, och är inte alltid intresserad av att amma utan vill ligga och snacka bara. Börjar jag truga kan hon däremot bli skitarg.

Alternativt är hon ledsen och arg under sövningsförsöken och till slut helt vansinnig och nästintill hysterisk, det funkar då inte alls med någon annan än mig. Min sambo duger inte det minsta, han kan inte lugna henne en enda grad.

Det är fortfarande superlätt att lägga henne på dagtid, utomhus. Inne är det svårt, så det var lite trixigt när det var minus 20-30 grader häromveckan.

(Hmm... hur kallt ska det vara för att man INTE bör låta bebisar sova utomhus förresten?)

Det är lite knepigt när man har ärenden på dagen och hon somnar IGEN i vagnen/bilen så det blir för mycket sovande på dagen. Tänker att man inte kan ändra på schemat hit och dit för att det ska passa tider hos BVC (så man lägger sovningen under bilturen dit man ska)?

Å andra sidan, det är fasen inte nån skillnad alls på kvällstrasslet, oavsett om vi följt schemat slaviskt (vilket vi både gjorde iNNAN storhelgerna och nu efteråt) eller om det blivit för mycket eller för lite sömn på dagen.

Amningen däremot strular som tusan nu, och jag får ta till flaskan oftare.

Jag måste säga att det är så himla skönt att vi är TVÅ föräldrar, för det verkar funka som så att när den ena av oss tappar humöret och man känner att man måste gå därifrån innan man gör illa henne (vilket man inte gör, men det känns som att man vill ruska REJÄLT) så blir den andra föräldern kolugn och tar över. VARFÖR SOVER HON INTE PÅ KVÄLLEN, jag blir vansinnig snart?? Det gör mig INGET om jag måste upp och amma på natten, bara hon SOMNAR på kvällen..?? *frustrerad* Jag tänker ta SHN-kur så småningom men tänkte ta detta första steg att åtminstone få henne i säng vid 19-20-tiden så vi får andas lite på kvällarna....
Lillpinglan

Inlägg av Lillpinglan »

Det bekymrar mig mycket att hon får jättefå sömntimmar per dygn! :(

Vi lyckas söva henne sent, ikväll strax före 23!! Sen tar jag ju upp henne 07.30 enligt schemat. På dagtid är hon trött såklart, jag får alltid väcka henne efter hennes lurar.

Känns som en nedåtgående spiral! Låter jag henne sova som hon vill på dagtid skulle hon ju verkligen vända på dygnet?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lillpinglan! :D

Jag har tre råd till dig:

:arrow: Mat! Hon är över fyra månader nu, eller hur, och måste få REJÄLT med mat. Hur gick det med gröten? Det är dags att utöka, gärna med potatismos eller mosad banan. :wink: Satsa på att införa nyheter på förmiddagen när hon är mindre trött, och låt den mat som redan "sitter" flytta ned till em-kväll. Den bistra sanningen :roll: är tyvärr att du inte kommer att få någon ordning på kvällarna förrän hon är helt MÄTT :!: Amning eller flaska är sekundärt i sammanhanget, satsa på riktig mat.

:arrow: Rutinerna! Du har ändrat schemat sedan du skrev det sist, eller hur? Bestäm dig, en gång för alla för vilka tider som gäller och HÅLL DEM :!: Däremot, för att få ordning på kvällsstrulet, kan du lägga henne 30 min före ordinarie tid och så inte ge dig förrän hon somnar. Vagna, buffa, ramsa eller vad som krävs för att hon ska somna. Är du sedan orolig att hon inte har fått i sig tillräckligt med mat, och insomningen har varit svår, så kan du vända på henne och ge en extra flaska i sömnen när hon sovit 10 min (låtsas som det regnar ifall hon vaknar!), och sedan vända tillbaka och låta henne fortsätta sova.

:arrow: Attityden! Det här är det viktiga, och nu grälar jag på dig (ifall det inte skulle framgå :lol: :wink:): Det är inte det lilla barnets fel att hon inte kommer till ro på kvällen och inte får tillräckligt med sömn :!: Du måste låta bli att vara arg på henne för något som det är ert ansvar som föräldrar att ställa till rätta, inte 4-månadersbebisens! Är du arg och frusterad, och ja, det kan man ju bli om man känner sig trängd, så vänd din ilska mot något annat, eller skjut helt enkelt upp den. 8) För hur lätt är det för en liten bebis som inte har något språk utan kommunicerar genom att uppfatta vibbar att somna skönt när du genom din attityd förmedlar att allt går åt fanders? Det hon behöver för att komma till ro är lugn. Så tänk på hur skönt det är att få sova när du lägger henne, och behöver du vagna så tänk: "Mamma är en superhjälte, löser alla dina problem! Du kan sova skönt!", som ett mantra, liksom. Och aaaaaandas. Släpp helt enkelt inte in några irriterade, frustrerade eller oroliga tankar! Du vet vad som är bäst för henne, du vet att hon har fått allt hon behöver, så se till att förmedla lugn och självklarhet. Bara.

PS :idea: Har du läst den här? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Lillpinglan

Inlägg av Lillpinglan »

Tack!! Gräla på, jag blir bara tacksam för råd!

Vi bombarderas med goda (?) råd från vänner och som jag skrev tidigare, så blir jag dessutom virrig när jag har femtielva Anna W-fönster uppe med likasinnade trådar/råd/verktyg eller allt vad det heter och till slut är jag mer osäker än när jag började. Nåja, nya friska tag!

Klart man fattar att hon inte jävlas, man blir ju förbannad på sig själv för att man förstår att man gjort fel nånstans. Och att man inte fattar vad man gjort fel.

Tycker det stått olika besked här och där.. Ramsan läste jag nånstans inte funkar förrän vid 6 månader?

När är man tillräckligt "stor" för att köra SHN-kur?

Finns det en "gräns" för hur mycket en 4-månaders bör vara vaken i sträck? Nån tipsade om endast 1 st lååång sovperiod mitt på dagen och sen hållas vaken för att vara trött på kvällen? (Fast då blir de väl övertrötta? Men å andra sidan, spelar ingen roll om hon sovit hela dan eller inget alls så ser kvällen exakt likadan ut). Och vi är inte alltid ängsliga, inte alls egentligen utan bestämda, men efter timtal med att försöka söva och hon bara somnar i små kvartar här och där innan hon vaknar igen, så tappar man tyvärr humöret. Och vi gör inte olika varje dag, vi har haft trasslet sen hon föddes och under fyra månader hinner man ha veckor i sträck där man provat olika rutiner..

Tack, vi kör på! Men tacksam ändå för svar på ovanstående?
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Vi bombarderas med goda (?) råd från vänner och som jag skrev tidigare, så blir jag dessutom virrig när jag har femtielva Anna W-fönster uppe med likasinnade trådar/råd/verktyg eller allt vad det heter och till slut är jag mer osäker än när jag började.
:arrow: Då tycker jag att ni får bestämma er för vem/vad ni skall lyssna till. Så enkelt är det. Endera kör ni på _ert_ sätt eller så kör ni på alla andras sätt för alla andra säger det och det och det.
Stäng likaså alla sjuttielva fönster, du säger själv att de förvirrar dig. Lika enkelt här ju :)
Tycker det stått olika besked här och där.. Ramsan läste jag nånstans inte funkar förrän vid 6 månader?

När är man tillräckligt "stor" för att köra SHN-kur?
:arrow: Så läste du galet eller blandade ihop begreppen (stäng ner alla sjuttielva fönster). Ramsan kan man smyga in bakvägen sen när de är pytte och SHN kan man köra f.o.m. 4 månader.
Finns det en "gräns" för hur mycket en 4-månaders bör vara vaken i sträck? Nån tipsade om endast 1 st lååång sovperiod mitt på dagen och sen hållas vaken för att vara trött på kvällen?
:arrow: Bebisar blir övertrötta, vare sig de signalerar det eller inte. Varken deras eller vår hjärna, orkar med allt för mycket intryck.
Det du kan ha läst ang. antal vakentimmar är att en del bebisar föredrar att vara vakna 3 timmar på em/kvällen innan läggdags för att vara tillräckligt trötta, dvs. inte allt för pigga, för läggningen.
Ingen regel dock då det finns de som inte orkar vara vakna just 3 timmar inför nattningen.

Åter igen, stäng ner en del fönster för de förvirrar dig en smula :)
Kör på!
Lillpinglan

Inlägg av Lillpinglan »

Rapport!

Schemat hålls. Gröt funkar. Kokt potatis+bröstmjölk sådär men får i henne skapligt åtminstone de flesta gånger. Mosad banan introduceras men ogillas ännu. Idag tre kaskadkräkor efter första skeden potatis. Imorgon blir det majspuré istället. Ammar efter mat. Sked med mat eller bröstet eller ersättning i flaska trugas tills hon spänner sig i en båge bakåt och verkligen visar (tycker jag) att hon är nöjd.

Dagarna funkar fortfarande klockrent. Aldrig gråt. Pigg, vaken, glad och pratar och skrattar och observerar. Somnar på en sekund utomhus i vagnen på balkongen/på promenad/i bilen. Får alltid väcka henne.

Kvällarna likadana förutom en LIIIITEN förändring. Det HÄNDER att hon somnar vid sju då vi anser att hon ska sova natt. Kanske har hänt 2-3 gånger senaste dagarna. Sover ca 1 - 1,5 timme sen vaknar hon. Vi är där vid första pipet/rörelsen och vagnar eller buffar. Näpp, hon är klarvaken och sövningsförsöken pågår i timtal. Alltså vi står inte vid vagnen i timmar och vagnar, men hon somnar in och sover nån minut men oroligt och vaknar sen. Hon påminner mig om när jag var höggravid och hade "restless legs".. Hon är trött, vrider ansiktet åt sidan (in i mysfilten) och slappnar av, någon sekund senare "sprätter" hon till med benen och sen slappnar av...eller så vrider hon huvudet från sida till sida massor av gånger och sådär fortgår det tills hon "väckt sig själv" och är klarvaken. Och är skitglad. Och ligger och pratar glatt tills hon ruttnar och börjar skrika. Råkar man titta in i vagnen så skrattar hon och pratar. Vi är INTE sociala med henne utan det är mörkt, vi är knäpptysta. Till slut blir hon såklart övertrött och ömsom skrattar och ömsom gråter. Tar man upp henne för att byta blöja om hon bajsat (tyst, ingen ögonkontakt, skum belysning) så blir hon skitglad och skrattar. När man lägger ner henne igen är det vilda protester. Så ser våra kvällar ut. Somnar in för natten alltifrån 22.30 - midnatt nån gång. Hon får alltså ALLTID för lite sömn, varje dygn.

Har provat med femminuterslur under sista vakenperioden. Men den enda gång det funkat var när vi ställde henne på balkongen (givetvis med täcke och filt och med dörren öppen och vi satt precis innanför), då tystnade hon direkt. Låg tyst i några minuter men somnade inte utan började knöla efter en stund. Men det är som att hon inte kan somna inomhus, trots svalt och mörkt rum. Vi kan ju inte ha ungen sovandes utomhus nattetid!!

En sak till som funkar, hon vaknar SÄLLAN nu vid fyratiden på morgonen, hon sover till sju då vi väcker henne. Så vargtimmen sover hon förbi (förutom då hon varit sjuk), utan att vi ansträngt oss (men då har hon alltså inte sovit så pass länge som sedan sju på kvällen innan såklart). Men det är KVÄLLSLÄGGNINGEN SOM GÅR ÅT SKOGEN. *gaaaaaaaaaaaah*

Mera tips nån? Om en vecka är det tänkt att vi ska iväg på hotell och låta mormor barnvakta medan vi är iväg på konsert några timmar på kvällen. Överväger STARKT att ställa in hela grejen såklart. Det känns som överkurs att låta nån annan prova söva henne just den tiden på dygnet då inte ens vi klarar det, dessutom i annan vagn och i annan miljö. Eller så är det precis det som behövs.. hmm.... Hotellet har i alla fall lovat oss rum lååååångt borta från övriga gäster ifall det blir livat.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Pinglan!

Läste igenom din tråd och jag kan inte komma på fler svar än de du redan har fått.

En tanke som däremot föds i mig är "överkoncentration".
:arrow: Så här; hon läggs i frid och fröjd. Vaknar, jollrar.. snackar.. och en förväntan/en vana om att snart kommer mamma och pappa och leker/hjälper varpå hon till slut frågar efter er.

Förstår du hur jag menar?
Hon KAN ju somna själv och mycket skapligt alla lurar. Varför kan hon det där och inte till natten?
Vad skiljer sig förutom inne och ute?

Som sagt, det är en tanke och behöver inte vara en sanning men fundera på't.
LYSSNA är också ett återkommande råd; är hon arg? Över vad isf?

Det kanske är dags att backa ännu mer, sluta kika in i vagnen och med ramsan, som införs på bad ass maners, som verktyg går ni till bukt att efter läggning, tillrättaläggning så är det sova som gäller.

Ni kan omöjligtvis sova åt henne men ni kan ge alla förutsättningarna!

Så jag tror att en läggning av mormor inte alls är så illa som du befarar :)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"