Amning över 2mån och nätter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Nja fast nu har det varit uppvak 1 ggn i timmen sedan läggning. Har skött det själv men just nu vid detta uppvak verkar hon inte klara av det själv. Har knorrat i 30 min och börjar låta ledsen/frustrerad. Hon har ju sina allergier/överkänslighet, eksem i ansiktet efter varje måltid (verkar vara för ALLT), så jag kan ju inte veta vad som inverkar på hennes sömn. Men kan ju för all del vara så att hon inte mår bra och inte kommer sova gott någonsin hur jag och hon än försöker. :?
:heart: Cecilia f 3.4.2009. Kurstart vid 5,5 mån
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Vaken var hon sedan i 2,5h. Jag ramsade vid några tillfällen, dumt för hon blev ju bara mer frustrerad då hon verkligen försökte/ville somna om .Skulle ha kanske borda gå in relativt snabbt och solfjädra trots att det aldrig var kris? Mer knorr, gnäll, frustrerad, synd om sig. Efter 2 h fick jag nog och gick in och solfjädrarde för att lugna...man måste ju ta det lite lugnare för att man skall kunna somna. Hon hade svårt att komma till ro och vred sig mycket. Jag gick efter 20-30min ut med ramsan när hon ännu var vaken men slapp i kroppen och tyst (lite svagt gnöl höll hon på med ibland). Sedan somnade hon inom 1-2min. Vaknade på morgonen vid 6 och fick ramsa, somnade om efter 10min.
Igår ringde vår allergiläkare. Hon menade att jag skall börja konsumera mjölkprodukter igen för att se hur tösen reagerar. Vet någon hur fort det man äter går över till modersmjölken? Åt nämligen smör på bröd igår till middag. Borde kanske ställa frågan på mat, mage barnakropp. Nåväl, vi fortsätter vidare och hoppas hon nångång får sin goda sömn.
Tack än en gång för allt stöd :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kan du inte helt brutalt skippa amningen och hitta en bra välling och vanlig hederlig havregrynsgröt att ge henne, tillsammans med diverse trevliga puréer :?: Vi vill inte ha det där eksemet :shock:

Allting med små barn tar tre dagar. Pröva nya radikala grepp tycker jag :!: och var tålig. Även med ramsan, som ska vara i ett svep och alldeles kolossalt glad, nästan hurtig, och betryggande utan skuggan av frågetecken.

Minska på trafiken :shock: Den är och förblir störande, särskilt ackompanjerad av orosvargar. Dessa helt förståeliga och naturliga, med tanke på saker och ting :cry: men de måste likafullt skjutas. För lilla barnets skull O:)

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Ja det låter nog som en plan att skippa amingen, då är det lättare att se vad eksemet kommer ifrån. Men då behöver hon ersättning vilket hon inte vill ha. :(

Skulle vilja ha lite råd efter annas inlägg. Behöver en handlingsplan liksom. Skall jag ramsa DIREKT jag hör att hon vaknar till? Och sedan avvakta fast det tar flera timmar att somna om????
För senast fick jag råd att ta en minikur, vilket vi gjorde, utan resultat. Börjar kännas nu att det är magont eller annat obehag som ligger bakom.inte att hon är otrygg.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Måste påpeka att vi alltså haft fina nätter där hon klarar somna om själv vid uppvak. Men måste nog medge att jag aldrig kännt ramsan "tagit"
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Agnetha84 skrev:Men då behöver hon ersättning vilket hon inte vill ha. :(
:D Jodå, det vill hon. Om du vill :wink: dvs har den rätta, enkla Attityden av Självklarhet. Det barn finns inte på denna jord som frivilligt svälter sig.
Agnetha84 skrev:Skall jag ramsa DIREKT jag hör att hon vaknar till? Och sedan avvakta fast det tar flera timmar att somna om????
Det går inte att stipulera en regel som gäller alltid och för alla. Du måste helt enkelt lära dig att lyssna, tolka och upprätta en dialog med barnet.

Det ska naturligtvis inte ta "flera timmar att somna om" - det ska inte ta några timmar alls. Har du Internationella Sova hela natten-boken :?: Jag föreslår att du läser den igen, om och om igen, från pärm till pärm - med nya ögon, som ser klart.
Agnetha84 skrev:För senast fick jag råd att ta en minikur, vilket vi gjorde, utan resultat. --- måste nog medge att jag aldrig kännt ramsan "tagit"
Utan resultat :?: Då ska du kanske ta en paus från alltsammans och lägga hela projektet på hyllan. Inget fel i det. Det man inte riktigt tror på och inte riktigt står bakom, kan inte gärna annat än misslyckas :cry: Det är bara så, och som sagt, inget fel i det.

Det är du själv som får ramsan att "ta", inte ramsan i sig, om du förstår.

Varken kuren eller lilla barnet springer bort, så ta dig det lugn och den paus du uppenbarligen behöver :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nancy

Inlägg av Nancy »

Agnetha84 skrev:Men då behöver hon ersättning vilket hon inte vill ha. :(
När Leia var liten frågade jag en barnläkare om hur länge man skulle ge ersättning. Hon svarade att efter 6 mån var det inte nödvändigt så länge barnet åt varierat (vet att rekommendationerna ser olika ut). Jag kan väl inte skryta med att alla mina ätit så våldsamt varierat under sitt första levnadsår men just ersättning har jag inte gett till nån av dem längre än 6 mån.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

funderar på att är hon flera timmar vaken för att hon mår dåligt? eller är det bara att söka fel där det nte finns??
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej, har inte läst hela din tråd... :oops: Men hur går det med välling? Läst att hon har vissa allergier, kanske havrevälling?

Vi gav inte heller ersättning längre än sex månader, då hade vi slussat in välling och gröt sen en tid, och så fasta maten så klart. De blir mer gott mätta på välling, gröt och fast mat. Gärna plockmat i små små bitar att krossa mot gommen och börja tuggandet på. :wink:

Det är både spännande och roligt, man kan ju bli så uppmuntrad på det av mamma och pappa. 8)

Lycka till!

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Barnet äter fast mat vid varje måltid och får vatten och bm som måltidsdryck efter.

Ja alltså visst hade ju minikuren effekt, lugnet återkom och 11-12hs nätter har vi ju. Men med ca 3-4 dagars mellanrum uppvak på natten och nu igen efter paus på flera veckor, hade vi igår ett sådant långt uppvak på 2h. Jag tycker nu jag kan lyssna och hör när C har behov av ramsan och när hon inte har det, men ramsan tystar inte henne utan hon liksom lugnar sig oftast en stund efter ramsan. Men någon dialog för vi inte. Jag vet att jag överanvänt verktygen tidigare och undrar nu om jag lyckats ha använt slut på ramsan? Förstört den? Behov av ny ramsa eller är det helt enkelt bara fast i mig?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

nej, du har inte förstört ramsan, det som möjligen måste slipas på är attityden och säkerheten. Det är ju mycket som spelar in för att sömnen skall "sitta", det är tillvaron under hela dagen som också spelar in.

Hur säker, trygg och trevlig dagen känns om du är med. Man måste ha sin attityd hela dygnet. :smile: Sen är hon ju åtta månader gammal och då kan 8-mån ångesten sätta in, på vissa mycket tydligt (minns vår lilla E) och på vissa räcker det med att ställa vissa frågor under denna tid. Vår lilla ifrågasatte ALLT på schemat med jämna mellanrum under en nästan två månader lång period. DÅ fick jag träna attityd och förhållningssätt vill jag lova.
Kan vara så att hon nu ställer frågor om er tillvaro, som sig bör när man ser den med nya ögon.

Har du Barnaboken? Läs i så fall kapitlet om 8-månaders ångesten, det är mycket bra att ha i bagaget inför den perioden, läs även kapitlet efter så förstår du att det är en liten personlighet som ny dels förstår att hon är en egen människa, friställd från mamma och pappa, och dels att hon sedan kommer blomma ut i en massa nya spännande sidor.

Varma hälsningar
Anna

PS. I ramsan är tonall A och O, din säkerhet och övertygelse som svarets dignitet måste kännas i den. 8)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Tösen är 9 mån nu och klart detta är något som kan hålla på en längre tid om det är ångesten, men har det blivit sömnbrist pga ångesten för er? Eller är det bara mer uppvak?
Äsch när det är så svårt att förklara via nätet.
Dagarna är trygga, C är inte änsgslig på dagarna. Jag är trygg och säker med allt jag gör, framför henne åtminstone. Är van då jag har hundar att man inte kan gå omkring och oroa utan man gör det på "egen tid" så att säga. Vi är mycket hemma och dagarna är så lika varann de bara kan bli. Men klart man undrar över saker och kanske är upprörd inombords när barnet har eksem inte sover osv.

Sedan kan vi nog bråkar med sambon framför henne, höjer röster och låter arga. Inte bra!!!! Men hon reagerar inte på saken alls då det händer, men det betyder ju inte att hon inte skulle reagera på saken?

Men alltså, jag ramsar så tryggt och högt, olika tonfall (glad, bestämd) men hon liksom bara järmar på. Ibland tystnar hon för att fortsätta. Kankse jag låter frustrerad efter att hon inte somnat efter 1h? (har inte alltså ramsat i 1h) Men hon blir inte ängslig då hon vaknar utan mer frustrerad och som sagt knorrar, sedan kanske lite arg men inte låter hon ledsen före jag blandar mig i (med ramsan alltså efter att jag fått nog av "gnället").Det låter såhär:vaknar knorr 15sec, jämmer/gnäll 10sec, knorr 20sec, gnäll 5sec, knorr 10sec, synd om mig rop/gråt 10sec, knorr 15sec osv osv.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

JA glömde ju en viktigt sak. Förra natten var hon igen vaken 1,5 h. Det verkar vara IGEN ett mönster som hon säker sig till. Förra gången vi hade detta problem var det mellan 21.30-24. Nu är det 23-1.30 två nätter i rad. Hon tajmar det precis.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Jag tycker inte du ska tänka i mönster eller liknande. Tänk att hon vaknar och om hon ber om hjälp så ger du henne det. Kanske vaknar hon natten därpå, kanske inte, försök att inte tänka och förbereda dig på det utan tänk bara att på natten sover man, punkt. :wink: Ju säkrare du är på ditt ju fortare ger det sig.

Kan ni prata ostört någon kväll när lillan somnat och reda ut saker? Så att ni inte behöver hamna i de situationer där ni skriker framför henne. Hon blir helt klart påverkad av det.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Nu är vaknätterna här igen och jag orkar inte skylla mer på ångesten och hoppas/vänta på bättre tider. Tänker minikura men har en fråga. Eftersom det är ungefär samma tid varje natt så ser jag det som ett mönster och inte bara random uppvak. Men jag är väldigt förbryllad över hur minikurandet "skall" se ut. Behöver nog SOLKLARA instruktioner här. Frågan lyder alltså skall jag minikura på följande sätt (rådet jag fick senast): att i tre nätter vid detta klockslag vara vaken och förberedd att solfjädra till sömns (detta för att få in i lilla kroppen att det skall sovas på natten) vid minsta pip (inte buffa??) men inte bry mig om andra uppvak (som hon nog kan sköta ganska bra själv nu), och först sedan backa. ELLER skall jag, vad jag läst annans tans:
-första natten in på första pip och lägg tillrätta, LUGNA (men inte söva??) med solfjäder eller buff om inte tyst av tillrättaläggning, ut med ramsa. Bekräfta när on tystnar.
- andra natten omedelbar ramsa utanför dörren så fort hon vaknar, in bara vid kris. Bekräfta
-tredje natten avvakta före ramsa osv

Är tacksam för svar. Hoppas jag löser detta då inte jag eller tösen mår bra av 2h för lite sömn per dygn. Tur har det varit korta bättre tider emellan.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"