vet inte vad jag ska ta mig till...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
marialoranga

tack igen för svar!

Inlägg av marialoranga »

jo jag har den boken, har haft den sen Leo var liten och skulle nog behöva läsa på lite, men just nu är jag för trött för att kunna ta in det som står. ska be sambon läsa med.

Jag hittade iaf här på sidan något som AW skrivit om matning, där jag tar upp och rapar honom så fort han skriker eller blir trött så jag gjorde de i en timma och la honom men fick honom bara att sova i en halv timma sen vaknade han en gång i minuten tills jag tog upp honom efter ca fem min. Å jag som var inställd på att allt skulle bli bra och fick lite engergi pga det!

Men så tänkte jag att fan nu måste jag köra en omgång till så nu trugade jag i honom mat i en och en halv timme, han var lite mer vaken och hade ögonen öppna men åt inte hela tiden. När jag la honom så skrek han efter ett tag och jag fick vagna i fem min med jämna mellanrum. Nu sover han så jag bara håller tummarna för jag lägger verkligen all min kraft på att han ska va vaken den där stunden och sen när det gått dåligt så försvinner all ork:(

Han är verkligen en trött kille, men inte så att han sover länge för det:(
Nu vakna han och han har inte sovit i mer än 15 min:( hoppas han somnar om.
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
marialoranga

har inte fått svar än...

Inlägg av marialoranga »

bör jag ge nästa "storlek" på ersättning? han blir inte hård i magen? jag vet inte vad som är skillnad på dom?
mamma till L född 030112
Hippo

Inlägg av Hippo »

Det här med nappstorlek och ersättning har jag dessvärre ingen koll på eftersom jag helammat mina små.
Hmmm... det kommer säkert nått svar från någon med erfarenhet....

Upp med modet, försök le även om livet just nu känns skit... Det blir bättre men det krävs lite tid och tålamod (och det är inte alltid lätt att hitta när man är helt förbi av trötthet)

Bra jobbat idag. Mat, mat, mat........... :thumbsup:
mammaHanna
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad ger du för ersättning nu? Märke alltså?
marialoranga

:) blir lycklig varje gång jag får svar från er:)

Inlägg av marialoranga »

Han dricker NAN nu, hade semper innan och han blev hård i magen så vi ändrade till NAN! Sambon åkte iväg nu och skulle köpa bla NAN2 :D

Tänkte på en annan sak...hur räknas en månad? alltså är en månad = 4 veckor, eller är han en månad 8de januari då han föddes 8de december? tänkte mest på tid han ska sova och standardschemat...

En annan sak med standardschemat, det står ju att dom ska sova 2 timmar, va vaken 2 timmar...men standarschemat ser ju inte ut så. och jag vet att man ska sträva efter 2-2 men jag kan alltså göra på nått annat sätt?

Kan jag göra ett schema redan nu? jag vet inte hur jag ska lägga det och skulle vilja ha hjälp. Det enda är att stora sonen ska va i skolan klockan åtta och vi ska gå dit så om vi ska hinna måste max nog sova till senast halv sju, och sen tänkte jag lägga honom halv åtta igen i vagnen när vi ska gå till skolan...kan det funka?
mamma till L född 030112
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej marialoranga :D Välkommen hit och GRATTIS till lilla livet :heart:

Bra att ni kör med NAN 2 (som kan ges från födseln för de barn som inte ammas som det står). Vad jag har förstått så är det endast mer järn i den i förhållande till NAN 1 så egentligen kan man ge den till barn som delammas också isf.
Hur som så är det lite tidigt att tänka schema i dagsläget. Liten bör ha passerat den "stora" ökningsperioden som infaller vid 7-8 veckors ålder, därmed spikas ett schema vid tidigast 2 månader ålder.

Såhär står det i SM-kompendiet:
"I och med den egentliga födelsen, vid ca tre veckor, ökas vakentiden respektive minskas sovpassen med ca en halvtimme. Rättesnöret för dagsprogrammet blir nu 2-2. Den nytillkomna vakentiden bjuder (passiv) social delaktighet. Den lilla äter som förut inom 1,5 tim, läggs vaken och somnar själv. Någon sista knockout-slurk ges inte mer. "

Ofta är de små som tröttast på morgonen och orkar därför endast vara vakna 1h. På det sovs det kanske 2-2.5h
Sista passet brukar många ha piggat på sig och kan ibland orka med 3h (med ett avbrott för en 20 minuters lur!).
Är du med på hur den kan se ut?
Om liten börjar gnälla och varken vill äta eller umgås så kan man alltid vid kris ge en liten lur om 5 minuter (exakt) och fortsätta där man var i programmet.

Och som MammaHanna så fint påpekar, man ska le mot det lilla livet :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
marialoranga

tack och tack för svaret:)

Inlägg av marialoranga »

ska tänka som du skriver, blir väl lite ivrig att få ordning på tillvaron.

i natt skulle vi få honom att sova sex timmar men han vaknade och sambon orkade inte vagna och tog upp honom...men det går bra att vi vagnar honom till sömns i natt eller? ´

Han äter fortfarande dåligt, verkar inte intresserad efter att ha ätit sin första slurk direkt när han kommer upp nästan i sömnen. Ibland blir han arg, å ibland ligger han bara och tuggar. Ska jag ändå bara ge mat i en och en halv timme?
mamma till L född 030112
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Och GRATTIS till lilla älsklingen :heart:

Han orkar inte äta ordentligt om han inte får sova ordentligt mellan varven. Att ta upp honom i tid och otid löser ingenting i sig. Det är inte tröst han behöver utan mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat :!:

Försök strukturera nu, för lugnet och husfriden (hans, inte minst). Sikta på 2-2. Vara vaken två - ungefär; här får man räkna med upp till en halvtimmes marginal - och sova två. Äta ska han då göra under en tidsrymd av allra högst 1,5 tim, med förrätt, varmrätt, efterrätt och kaka med kaffe :wink: :lol: (Nan brukar funka bra.) Och rap och lite prat emellan, peståss.

Sikta snart på att avverka de fyra rätterna inom en tim och en kvart. Och då ska han INTE slumra / sova under tiden utan stimuleras att hålla sig vaken under hela vakenpasset.

Lägg honom sedan vaken och hjälp honom, vid behov, att komma till ro. Vagna, småbuffa, vad som nu lugnar honom, av och till, inte hela tiden förstås. Och håll ögonen på klockan - här ska det verkligen gå två timmar innan han tas upp igen. Det behöver också lilla magen. Respektera det :!:

Han sover väl på mage med larm :?:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
marialoranga

tack:D

Inlägg av marialoranga »

då är jag med igen! skönt det du skriver att vi ska få honom att sova två timmar, för då ska vi verkligen kämpa för det. :)
Men ska vi vagna honom på natten så han får sex timmar?

Är så glad att du finns, du hjälpte mig med stora sonen som inte sovit i stort sett nått på fem månader och det tog ett år innan jag fick ordning på sömnen (fastnade i vagnträsk). Men nu sover han hela nätterna igenom och har gjort sen dess:D Å då har han vänner som fortfarande i hans ålder vaknar på nätterna, varje natt!! så tusen tack:D
tänkte att det inte ska behöva gå så långt med max, så därför vill jag ge honom bra vanor från början!
mamma till L född 030112
marialoranga

missade din fråga:S

Inlägg av marialoranga »

ja han sover på mage med larm:D[/i]
mamma till L född 030112
marialoranga

nya frågor

Inlägg av marialoranga »

nu kämpar vi på men han är verkligen jättesvår att söva i vagnen, han skriker upp sig efter ett tag och då känns det som man måste ta upp han. Han höll på i 40 min, men vi fick honom att lugna sig mellan varven fast bara i kanske 20 sek. Känns så tufft för att vi inte får honom att lugna sig, jag vill veta om vi är på rätt spår och om vi ska forstsätta vagna eller om det rä så att han inte fått i sig tillräckligt med mat:S?? :?:

och ska vi vagna så vi får sex timmar natt?? :?:

och om vi söver honom i vagnen, kan jag efter ett tag ta på honom och gå ut eller är det dumt att bråka med honom när han somnat? Han måste ju iaf ha mössa även om det bara räcker att ta ett varmt täcke över honom. :?:
mamma till L född 030112
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, tar det 40 min att söva efter 1,5 timmes matning och 30 min social delaktighet? JA, då har du matat för lite är svaret. Då vet du att nästa gång behövs mera mat. :wink: (om du inte lagt på rygg förståss, då har man också problem och då är motmedlet magläge MED larm)

Jag hade avvaktat liiite till. Ge mat på fasta tider typ 22, 01 och 04 resten av tiden vagna. Om ca. 5-7 dagar, vagnar du bort 01 målet och får på så sätt 6 timmars natt.

Om du söver i vagnen och vill gå ut, så klä på varma kläder och mössa direkt. Stäng inte åkpåse och vänta med extra täcke/filt tills du går ut. Då lägger du på. Men tänk på att man skall somna i stilla stående vagn och sova i minst 10 min innan du går ut. :wink:

Tänk på att allt tar 3 dagar att införa och upp till 1 vecka för det att sätta sig, så hav tålamod och målmedvetenhet här.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

ja alltså det han äter får man i honom när han vaknar precis å det kanske är max 135 ml. sen är den nästan lönlöst att få honom att äta, han äter inte mer antingen spottar han ut eller så tuttar han ett tag och blir sedan "galen" och jätteledsen alltså skriker rätt ut. och jag klarar inte av att höra mera skrik, han skriker när han är vaken och skriker när han ska sova. Känner mig helt slut, ända gången han inte skriker är när han dåsar i nån av våras famn, så fort man ska väcka till honom när han dåsar så skriker han rätt ut och man måste lugna honom och då dåsar han igen:( vet inte vad jag ska ta mig till?? :?:

Nu har vi dragit vagnen massor med, innan var vi ute på promenad och då sov han två timmar, sen orkade han bara va vaken en och en halv timme och då dåsade han lite ändå :(

jag orkar inte höra mera skrik, för jag tycker så synd om honom, känns som hjärtat ska spricka. Känns inte heller som att nått fungerar, förut gick det ju bra att lägga i vagnen så somnade han, men det fungerar inte nu och han äter ändå mer nu..vad gör jag för fel :?:
mamma till L född 030112
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

marialoranga skrev: ända gången han inte skriker är när han dåsar i nån av våras famn, så fort man ska väcka till honom när han dåsar så skriker han rätt ut och man måste lugna honom och då dåsar han igen:( vet inte vad jag ska ta mig till?? :?:

Nu har vi dragit vagnen massor med, innan var vi ute på promenad och då sov han två timmar, sen orkade han bara va vaken en och en halv timme och då dåsade han lite ändå :(
Hej, det kommer att vara JOBBIGT innan du märker att det blir bättre. Att vara vaken 1,5 är ok MEN man får absolut inte dåsa på sin vakentid, här skall det hållas vaken till varje pris. Är man vaken hackigt blir sömnen därefter som du ju nu erfarar.

Det tar sina modiga 3 dagar där saker är mycket tufft innan det vänder och sen 1 vecka för det att bli bättre.

Försök att jobba målmedvetet och med tålamod, det kommer att betala sig kan jag lova. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
marialoranga

tack för ditt svar...

Inlägg av marialoranga »

är helt slut idag igen, men nu känns det lite bättre när jag fått svar och vet vad som gäller, det jobbiga är när han inte får i sig tillräckligt med mat innan han ska sova å så sover han dåligt och då äter han dålig:( blir en ond spiral som jag inte vet hur jag ska lösa :?:
i morgon ska jag iaf hålla mig hemma så jag kan lösa detta och verkligen kämpa för att hålla tiderna, det jobbiga är att ha folk hemma som tycker man är dum i huvudet när man inte tar upp barnet-vilket gör mig osäker:(

Vi har lagt honom 22 för natten förut, men nu la vi honom 20 idag, funkar det? och alltså bara ge honom ett nattmål a 20 min klockan 22, 01 och 04 ungefär då han brukar vakna? alltså tre nattmål :?:
vi tar upp honom 6.30, sen är han vaken en timme (för det är vad han klarar och knappt det)

När jag tar upp honom äter han som bäst men det är alltså då han halvsover, men väcker jag honom äter han inte alls lika mycket och efter den måltiden får jag inte i honom nått mer knappt. Är det ok att han äter i "sömnen" :?:

jag har försökt med ömma järngreppet, men han blir galen och spänner sig..han tuttar en liten stund sen när han suger så han får i sig välling, efter en svälj blir han galen. sen tar det jättelång tid att få honom att lugna sig så när han väl blivit lugn vill jag inte ta fram flaskan igen för då händer samma sak igen :?: vad göra :?: det brukar bli så att jag "mordhåller" honom alltså håller fast honom (fast absolut inte hårt) men det hjälper inte för han skriker ännu mer:(
mamma till L född 030112
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"