Amning över 2mån och nätter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Det är klart att man utgår från egna erfarenheter när man ger råd. :) Men tar gärna och lyssnar på råd från någon som är såå utomordentlig på att få barn att sova sååå fint hela nätter (och så tidigt på köpet). Men ja, ja, jaaa, jag håller med om att det skulle kunna vara så.
Jag tror nog jag måste korrigera schemat. Blunas schemaråd ser bra ut.

Barnet äter långsamt (40min per måltid ungefär) pga det strulas ibland en hel del. Ger jag dessa 10min extra ser jag till att hon får i sig åtminstone nästan så mycket det bara går, men det vill rubba lite på schemat. Skall jag vara mer strikt?

Sedan undrar jag, har ni lagt barnet/barnen och sova direkt efter ensamleken? Nu strävar jag till att hon får tid med mig före luren? Onödigt?

Idag blev sambon diagnostiserad: Aspergers syndrom (mild form av autism). http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

50% sannolikhet att barnet får det och ja, vad skall jag säga. :cry: Känner mig så, så nedslagen. Som tur är det ju inte något såå farligt. Men gör ju inte livet lättare.
:heart: Cecilia f 3.4.2009. Kurstart vid 5,5 mån
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

När man justerar schemat, skall man då se det som princip natt/dag 2 och verktyga mer generöst?? Jag tror jag tidigare vid schemaändring verktygat för lite och lugnet/säkerheten därför inte uppnåtts? Liksom nästan bara lagt och sova och ansett själv att nu gör vi såhär och du får bara acceptera det. Klart attityden skall vara den, men mer hjälp än så behövs väl. Ser nu hur fel det var. :(
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Agneta :heart:

Jag förstår att det är många tankar och känslor hos dig efter gårdagens besked.

Det här kanske inte alls är någon nyhet för dig men den bästa bok jag läst om just Asperger är denna:
http://cdon.se/b%c3%b6cker/attwood%2c_t ... om-4069588
Den är dyr men värd vartenda öre. Tony Attwood skriver så insiktsfullt och hoppingivande. Rekommenderas varmt.

Din oro för din lilla flicka förstår jag så väl. Nu är det ju dock så (vilket du naturligtvis redan vet) att det dröjer länge innan du kan få veta ifall hon har någon form av diagnos eller ej.

En sak kan jag i alla fall säga säkert och det är att jag tror benhårt på att Barnaboksfilosofin är utmärkt för de allra flesta barn diagnos eller ej.

:idea: Satsa på magläge under vakentiden, öva och uppmuntra ålning och krypning. Läs gärna på IAHP-forumet så får du veta mer om hur man kan gå tillväga.

Jag tror även på tillskott av omega 3, märket Eye-q är det många som använder. Man tjänar på att beställa från England, nästan halva priset jämfört med Sverige.

Dina tankar kring vikten av rutiner kring mat/sömn är jättebra. Du ger din lilla flicka de bästa förutsättningarna att växa och utvecklas.

Du skriver att hon äter bara 40 ml per måltid, hur menar du här :?: Är det välling :?: Vilken napp har du till flaskan :?:

Det är jättesvårt att säga hur mycket du skall verktyga vid schemaändring. Men kanske liiite mer generöst än annars :?: Du måste ju våga lita på att du ger tydliga besked också och att hon fixar att ta till sig dem.

Jag tror att du behöver bli bättre på att ha tilltro till schemat och att din flicka behöver sin sömn. Ursäkta om jag låter äpplekäck, inte meningen.

Jag tycker att det går alldeles utmärkt att ha en lur direkt efter ensamleken om det skulle passa. Gå in med ett leende, plocka bort sakerna och berätta för din lilla flicka att nu skall hon få sova så gott en liten stund så ses ni sen :heart:

Kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nancy skrev:Du skriver att hon äter bara 40 ml per måltid, hur menar du här :?: Är det välling :?: Vilken napp har du till flaskan :?:
Förlåt, jag läste fel. Det stod ju 40 min, inte ml.

Då passar jag på ändå att fråga om maten. Är det vällingen som tar tid :?:
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Undrar lite att är middagsluren lite tätt inpå fm luren?? Det schema som Bluna skissade?

Skall kolla vad den oljan kostar här i Finland.

Nej hon äter inte välling eller ersättning. Har försökt tidigare men hon vägrade och det blev till sist gråt. Hon kunde ta flaska på BB (fick där lite ersättning), men jag bestämde mig sedan för att helamma hemma och inte ge ersättning så ville hon inte ha flaskan när jag sedan skulle introducera dem efter 4-6veckor. Hon fick även napp på BB men det ville jag inte alls pröva på hemma. Det är den fasta födan det gäller. Jag började ge fast mat vid ca 5mån ålder, sakta med potatis och frukt men sedan ökade jag ganska fort på både mängd och sortiment och att hon fick vid varje måltid fast mat. Sedan började hon plötsligt strula med maten. Jag är inte säker på varför. Kan ha varit jag som gjorde nåt tokigt? Ökade för fort?? Men så har det varit strul med mat varje dag vid någon måltid, inte alla. Idag tex gick inte maten ner alls igen. Eller ja, kanske 4 skedar. Jag gav visserligen färdig burkmat (dumt av mig då jag vet hon är kinkig) efter att en tid lagat själv maten, men hon har tidigare ätit denna mat i flera omgångar. Varför det tar sin tid beror på att hon skall kolla på allt och syssla med annat. Hör hon hunden fnysa skall hon titta varifrån ljudet kom. Oftast äter hon ok i 5-10min men sedan börjar huvudet snurra (eller hela hon). Får hon inte äta tex brödsmulor, potatisbitar själv så är det oftast helt stopp.

Jag har varit på IAHP forumet och talat med Hege. Har beställt böcker och försökt göra testen på henne. Men har inte där riktigt blivit något klokare. Kan inte göra dem rätt?? Jag försöker hjälpa Cecilia så mycket det går, men det är svårt att uppmuntra till ålning så ofta som skulle behövas då man skall sköta hundarna,hemmet, henne, kanske sig själv ibland, ha ensamlek och social delaktighet osv. Hon tar sig framåt men tekniken är inte korsvis. Det är inte lätt men gör mitt bästa. Jag har inte ork eller möjlighet att stöda henne så mycket som Hege kunde med sin dotter, dels för att jag är esam om saken (pappan stöder ju inte så värst bra/mycke) och dels för att ekonomin inte tillåter det.

Jag vill här ge en liten beskrivning av Cecilia (den är ganska lång så man kan skippa den om man vill):
9 månader. Hennes "basposition" då hon ligger på mage på golvet (har varit länge (sedan hon var kanske 3-4mån) är att "flyga" med händer och fötter och gripa med händerna i luften. Liksom öppnar och stänger händerna. Kan åla sig framåt (inte korsvis) och ställer sig på alla fyra (knäna-händerna) med jämna mellanrum och gungar fram och tillbaka, inte sidlänges. Hon kan sitta om man sätter henne i den positionen, men inte sätta si upp själv. Hon kan ta sig från rygg till mage men inte medvetet från mage till rygg, trots att det skett flera gånger i misstag. Hon kan itne peka. Hon kan grabba tag i saker och byta mellan händerna, pincettgrepp med vänster hand. Men förstår inte tex på att räcka/ge mig saker om jag ber efter nåt och pekar. Jag gör det dock ihärdigt och om det nångång i misstag sker med mycket hjälp från mig, tackar jag stort och gör tydligt för henne att nu gjorde hon nåt bra fast hon inte skulle fatta nåt av saken. Därför blir den sociala delaktigheten oftast ännu mer passiv. Finmotoriken är alltså mer utvecklad än grovmotoriken. Man får ögonkontakt med henne men det är ibland svårt. Är inte säker på vad allt hon förstår eftersom reaktionerna inte är stora, men tex. frågar jag vill hon ha vatten brukar hon och le, vända sig mot muggen som står på bordet och öppna munnen. Reagerar på nästan alla ljud, men inte med att bli ledsen/rädd, utan skall se vad det är.
Skriker och säger mamamamamama, wawawawa eller liknande men inte så mycket annat. Svårt att få att skratta men lyckas nog ofta ha roligt med henne genom att leka pajas eller ha konstiga ljud för mig.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Glömde att även en sak som gör att det tar så länge vid varje måltid är när hon smakar så länge på maten. Finns det lite bitar i så "tuggas" det länge.
Idag blev saldot följande:
Gröt på morgonen 5 skedar, ordentligt med bm från båda brösten
Lunch: 4 skedar köttpuré, några skedar fruktpuré, vatten och mycket bm
Mellis: 0,5dl majspuré och ca 1 dl fruktpuré, vatten och lite bm
Middag: kanske 1 dl mammas köttpuré, 1dl fruktpuré, vatten, bm
Kvällsmål: kanske 5 skedar gröt och trögt med bm.
Hon var trött redan vid badet igen.
Ändrade schemat:
7.30 morgon
7.45 gröt
9.30-10.15 sova
11.30 lunch
12.15-13.45 sova
14mellis
16-16:45 20 minutare där
17 middag
19 gröt
19.30sova
Vägde henne i famnen på vår hemmavåg och har nu på 1 månad gått upp ca 200g.Antar att viktkurvan fortsätter neråt. Har kontroll nästa ons på bvc
Nancy

Inlägg av Nancy »

Åh jag tycker att du låter så hård mot dig själv i dina inlägg. Snälla du, din dotter har en underbar mamma som månar så om henne :heart:

Gällande din dotters utveckling så vill jag på intet sätt förringa din mammaintuition (som man absolut skall lita till) men samtidigt är det svårt att komma ifrån att med första barnet är man väldigt fokuserad på utvecklingen och blir lätt väldigt orolig om man inte tycker att barnet följer "mallen".

Mina barn har utvecklats väldigt olika och i olika takt. Jag tror (skriver "tror" för jag har faktiskt lite dålig koll numera :oops: ) att näst yngsta Lani (16 mån) ganska nyligen har börjat med en del av de saker du beskriver att Cecilia har svårt med och hon är inte ens 9 mån :?: Ex peka, ge mig saker som jag ber om eller "prata" mer nyanserat. Jag tycker det låter som om din lilla flicka kan ganska mycket för sin späda ålder, pincettgrepp och förstår en hel del.

Menar verkligen inte att förringa det du skriver men vill gärna försöka lugna lite om jag kan.

Gällande maten har jag lite svårt att få grepp om mängder men det är nog för att mina mest ätit välling första året... :roll: Det har ju varit lugnande för mig som mamma om inte annat. Plockmat och så välling morgon och kväll som fyller upp det som ev saknas.

Nu skall jag gå och lägga mig tror jag men jag vill avsluta med att säga att jag önskar att du kunde se allt fint du redan gör.

Kram från Nancy

ps. jag tycker att schemat ser bra ut. Har inte räknat på sömntimmar för åldern men det har du säkert koll på. ds.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Tack så mycket för svar. Jag tar sällan illa upp och gör det nog inte nu heller. Det är nog lugnande att höra från någon som har fler barn och erfarenhet. Så är det ju. Det går ju lite olika detdär med utvecklingen. Ibland oroar jag mycket och ibland är jag kolugn och tänker att allt nog ordnar sig. Kanske är det hormoner som spökar men känslorna åker nog bergochdalbana ganska mycket. Jag är ofta rädd att jag söker fel där inga finns. Men så kommer just intuitionen som säger att allt inte är som det skall. Men jag måste väl sluta sörja vår första gemensamma tid som inte blev som den skulle och samtidigt utveckla förmågan att inte tänka så mycket utan hjälpa vad jag kan och sedan se tiden an. Hmmm...rimmade där. ;) Kanske det att vara "ensamstående" förstagångsmamma samtidigt som man är i parförhållande med pappan men sällan ser röken av honom eller får stöd då han är hemma, som gör det tungt.

Varför kan man själv aldrig sova då ungen sover sina 12h natten igenom utan uppvak?? Det är så skönt att forumet finns och jag har verkligen fått klart mycket för mig under den senaste veckan med att läsa i andra trådar.

Kram på er alla.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Du gör verkligen ett jättejobb som drar hela lasset själv och tänk vad bra din dotter mår av sin fina sömn! (Du kommer också sova gott, snart. :wink: )

Håller med Nancy:
Åh jag tycker att du låter så hård mot dig själv i dina inlägg. Snälla du, din dotter har en underbar mamma som månar så om henne.
Var stolt! :D

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Tack kära ni.

Jag fattar inte hur det kan ta så lång tid för en att lära sig lyssna???? Eller så har det verkligen varit 8 mån ångesten som gjort det svårt. Men nu går allt så fint :)
Eftersom jag nu fattat med backandet och avvaktandet/lyssnandet så undrar jag en sak. Jag VET att jag överarbetat alla verktyg, speciellt ramsan och definitivt i fel stunder känner jag nu. Kan den nu vara "förstörd" och ha mistat sin verkan? Är det något man kan göra åt saken? Jag har ett fåtal gånger första nätterna vid schemabytet gett påminnelseramsa, men den har inte "tagit". Jag ramsar alltid vi läggning.

Det jag undrar nu är att vi haft nya schemat i 4 dagar. Skall jag ännu vänta lite till med utvärderingen? 1 vecka? Vill bara inte att jag "tappar"ledningen igen. Skulle vilja ligga ett steg före liksom om bara möjligt. Dottern har svårt att komma till ro på fm luren. Det har blivit nu 20minutare istället för 45min och idag kunde hon inte somna alls (förutom i korta stunder på kanske 5min?) och var lite ledsen över saken och trött vid "väckning".
På em har hon fått 20 minutare i vagn då vi är ute, men jag har inte väntat på att hon skall somna utan bara fällt ner ryggstödet som gått vidare. Brukar ta 10-15min att somna.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej igen. :)

Nej jobba på som vanligt och påminn när det behövs. Men se till att du har något viktigt för dig också så du inte står och dröjer vid dörren. En jättedisk eller något annat som hörs och som får dig på andra tankar. :wink:

Vänta minst en vecka innan du ändrar något. Du tappar inte ledningen om du tar den! Så plocka upp den nu och håll fast vid det du bestämt så ska du se att det går så bra så bra. :wink: 8)

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Nu har det gått en vecka sedan vi bytte schema och det har nu varit tre lite besvärligare nätter/dagar. Från att först sova relativt bra lurarna och läggningarna till natten gått bra har det nu strulats vid fm ganska mycket, hon är väldigt trött och somnar först 10min före det är dags att stiga upp. Det kan kanske bero på att hon vaknat nu 45-30min för tidigt varje morgon. Dessutom har kvällsläggningen dragits ut. Ca 45min gråt.
Cecilia är ju 9 månader. Vi har tre lurar 45 min, 1,5h och 20min. Idag tog jag bort em luren om den nu kanske är för mycket???. Jag erbjöd dock vilopaus i vagnen men vagnen fick stå stilla och hon somnade inte. Får se om det blir en tidigare läggning.

Det har även nu varit senaste 3 dygn 1-2 uppvak på natten. En tid har varit samma, vid 3.30-4, ca 30min. Jag har inte hunnit pangramsa då jag inte direkt hört att hon vaknat, men hon har inte heller blivit superledsen och skött det bra själv. Fel av mig? Borde jag ramsa då hon är såpass länge vaken? Hon blir oftast väldigt arg när jag ramsar vid uppvak och har kännt att hon inte behöver ramsan då. Hon är/blir ju inte hysteriskeller ledsen heller. Men nu med att hon somnar senare, vaknar på natten och vaknar tidigare på morgonen sover hon ju IGEN alldeles för lite.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Hur har ni det med väckarklocka? Om inte kan det vara kanon att introducera nu, de förstår den och anammar den gärna. Dvs de kan sova lugnt tills att den ringer på morgonen.

Ställ utanför rummet, stor knapp att stänga av med, ni kommer in med klockan när den ringer, gör glad morgon coh stänger av den tillsammans, hon får hjäpa till med knappen.

Fungerar klockrent, hihi, för oss, och många andra.

Lycka till!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Nancy

Inlägg av Nancy »

:thumbsup: Bra tips från Anna09 om väckarklocka :D Jag använde det också med dotter 1 och 2 för att få ordning på struliga morgnar.

Då du skriver om uppvaknanden nattetid så tycker jag att du är väldigt lyhörd för vad din dotter berättar för dig. Hon fixar ju det hela själv och behöver ramsa precis som du anar.

Min "regel" har alltid varit att avvakta vid uppvaknanden FÖRE vargtimman men under vargtimman (efter 04) "pangramsa" en gång.

På morgonen ramsar jag upplysande och bestämt ifall det pratas före 06.30. I annat fall får min tystnad berätta att det snart är morgon.

Hur har det gått efter att du tog bort em-luren :?:

Kram från Nancy
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Hej och tack för tips. Vet inte ännu med klockan. Skall se hur jag gör.

Det har gått bra nu när luren togs bort. Lite kinkig kring den tiden för em luren, men det har gått fort förbi vid middagen. Läggningen båda kvällarna har gått bra, lite knorr och somnar inte genast vilket jag tolkar som att hon inte är övertrött eftersom hon inte slocknar på sekunden ELLER skriker upp sig/protesterar. Ett kort uppvak igår natt vid 2 (15min) och så vaknade hon 10min före väckning på morgonen. Men alltså mycket bättre än då hon fick sin em lur. Dock har hon lite svårt med dagslurarna. Somnar bra vid fm luren, men vaknar efter 30min. Tar inte stress över det, för hon är nöjd tills jag tar upp henne. Men middagsluren är lite svårare då hon vaknar vid 45 skarven och inte kommer till ro/somnar om. Oftast hittar jag henne ovanför täcket i andra ändan av spjälsängen. Har inte helt mörkt men skall på torsdagen och skaffa kardborreband och mörkläggningstyg då inte gardinerna mer räcker för att det skall vara helt mörkt. Får se om det hjälper.

Skulle önska ha en SS här snart, men får se om hon alltid kommer vara lite av den oroligare sorten?? :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"