Vet verkligen inte hur jag ska göra? Börja om?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
LisaKalle

Vet verkligen inte hur jag ska göra? Börja om?

Inlägg av LisaKalle »

Hej, jag har skrivit förut men vet inte hur man gör för att fortsätta sin tråd och få den att bli läst om ni förstår.. :?

Min son född 4/4-09 kurades 21/11-09 och allt gick som tåget. Men så började han vända sig till rygg och därifrån inte kunna komma till ro. Jag gick in snabbt och vände honom utan att ramsa och sen ut på en gång vilket funkade toppen. Ett tag... sen har det blivit lite sämre hela tiden och nu är han vaken ca 2 timmar per natt där min man eller jag är inne ofta och försöker hålla honom på mage. Han kan verkligen inte somna på rygg men ändå vänder han sig hela tiden. Han fattar nog inte det själv för annars hade han ju vänt tillbaka till mage utan hjälp?
Nu blir det dessutom en del solfjäder...

Det känns som att vi har tappat bort oss helt. Nu är vi dessutom på julfirande så det blir en del nya platser att sova på men dock i samma resesäng och jag har tagit med hans madrass och sängkläder.

Det är så frustrerande och jag skäms över att ha tappat greppet om något som gick så bra. Nu fick sovandet aldrig sätta sig ordentligt

Kan man börja om? Hur ska jag göra med vändandet? Jag har försökt göra som det står i trådarna...

Vi har aldrig tagit upp honom i alla fall men det gör ont i hjärtat att höra honom skrika så mycket...

Lite virrigt skrivet men det speglar hur jag känner just nu

:( :( :( :)

Tacksam för hjälp!

mvh

Lisa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Vet verkligen inte hur jag ska göra? Börja om?

Inlägg av annawahlgren »

:D God fortsattning :santa:
LisaKalle skrev:vet inte hur man gör för att fortsätta sin tråd och få den att bli läst om ni förstår.. :?
Man bara fortsatter skriva ("besvara"). Da aker ttraden med det nya inlagget upp pa sidan till hogsta aktualitet :wink: :lol:
LisaKalle skrev:--- så började han vända sig till rygg och därifrån inte kunna komma till ro. Jag gick in snabbt och vände honom utan att ramsa
Det var bara det lilla misstaget du gjorde: att inte ramsa efterat. Den betryggande, glada, bekraftande ramsan, i tonen "allt ar inte bara i sin ordning, allt ar TOPPEN!" - ska ha sista ordet efter varje ingripande overhuvudtaget.
LisaKalle skrev:nu är han vaken ca 2 timmar per natt där min man eller jag är inne ofta och försöker hålla honom på mage. Han kan verkligen inte somna på rygg men ändå vänder han sig hela tiden. Han fattar nog inte det själv ---
Nej, det fattar han verkligen inte. Han MASTE vanda sig darfor att han ar programmerad att rora sig (framat). Han vaknar av att han ligger pa rygg och har ingen aning om hur det har gatt till :!: Mycket storande :cry:

Er trafik slapper in en massa orosvargar och ger honom INTE betryggande svar pa sina egna oroliga fragor. "Ar detta farligt och fel? Kommer vargen och tar mig nu?" Han behover ert betryggande lugnande for att vaga sova vidare. I stallet bekraftar ni och forstarker hans oro :cry: Sa droj aldrig kvar darinne :!:
LisaKalle skrev:Nu blir det dessutom en del solfjäder...
Behovs inte alls. Tank UT, inte in. Ta honom i lilla handen eller underarmen bara och dra over honom snabbt. Ga ut med ramsan, glad, hog och fin. Nar han sovit i tio minuter (inte tjugo) kan ni svischa in och lagga honom ratt, lagga over honom om det behovs och kolla laget, snabbt och tyst, utan att han marker det. Da stor ni honom inte.
LisaKalle skrev:Det känns som att vi har tappat bort oss helt.
Inte da! Alls inte :D Las och begrunda ovanstaende. Sluta trafikera och ova upp ramsan till fullandning, sa ar ni snart pa banan igen. Allting med sma barn tar tre dagar - bara :wink: :lol:

Lagg honom ocksa ofta pa rygg pa dagen, pa golvet, och hjalp honom latt over, nar han klagar (han ska ju krypa - rora sig FRAMAT), sa tror han snart att han gjort det sjalv. Och KAN det! Aven i sangen da snart.
LisaKalle skrev:Vi har aldrig tagit upp honom i alla fall men det gör ont i hjärtat att höra honom skrika så mycket...
Viktigare an hur det kanns i hjartat for dig och er ar hur det kanns i hjartat for honom. Sa befria honom fran denna forfarliga oro! Attityden, som ni far anvandning fòr hela hans uppvaxt igenom, ska vara: "Ja alskling, jag forstar hur det kanns, det dar ar inte sarskilt roligt :roll: Men DET AR INTE FARLIGT ELLER FEL. Det blir bra, tro mig :wink: For du KAN :lol: "

Mer fortroende for lilla barnet, alltsa (och for er sjalva). Skjut orosvargarna :x :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
LisaKalle

Inlägg av LisaKalle »

Stort tack för ditt svar! Du är en ängel som engagerar dig och besvarar. Alla är änglar som besvarar våra oroliga frågor :P :heart: :heart: :heart:

En fråga bara... När jag har läst trådarna tidigare så har det stått att an inte ska ramsa utan bara in och vända och sen ut..? :?
Det stod oxå att man skall hålla på plats tills det blir sömntungt om det så tar 10 min?

Ska jag inte göra så? Har jag fattat rätt om jag gör som följer: In och vänder, ramsa glatt ut och sen låta honom vara?

Ramsa igen om det inte lägger sig eller in och vända igen? Ska han få lära sig att somna om på rygg uppe i hörnan (och att jag vänder när han sover) eller ska han vändas? Ibland vaknar han ju till och kör i ett par timmar... :(

Om jag bara får ett råd i den frågan så känner jag mig säker inför kommande nätter. :P

Ännu en gång tack och GOD FORTSÄTTNING allihop! :santa:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack fòr dina varma ord :heart:

Inte krangla till saker nu :shock: Det har ar inga konstigheter och gar forbi pa nagra natter, om du bara lugnt och fint och i en Attityd av Sjalvklarhet foljer mina samlade rad ovan.

Det viktigaste ar och forblir att LYSSNA, till just detta barn i just den eller den givna situationen - det gar inte att stipulera en patentlosning som man ALLTID tar till och "ska" ta till, darfor att man har last det eller detta i, om sa ar, femtielva andra tradar. Vi vill inte etablera ett nytt monster har, med turer som ska upprepas evinnerligen - da har vi snart full "underhallning" pa tapeten med allt fler uppvak. Vi vill lirka honom vidare mot den goda, ostorda, sakra, sammanhangande somnen :!:

Solfjadern som krisverktyg ar verkligen ingenting du behover bekymra dig om nu. Vi talar inte kris och katastrof har :wink: :lol:

Kan han somna (om) pa rygg, desto battre - sa avvakta :idea: Sedan vander du honom bara sovande enligt ovan sa att han sover skonare och langre sedan. Regel nummer ett - och den regeln finns verkligen - ar att minimera trafiken :!: Sa att den sa snart som mojligt upphor HELT till forman for ramsans betryggande besked.

:arrow: Man maste fatta att all trafik inne i rummet sedan barnet lagts for natten AR storande, hur garna man an vill tro att man som mamma eller pappa ar Guds svar pa mansklighetens (i alla fall barnets) alla bekymmer har i varlden. Det ar man inte :roll:

Det ar en konst ocksa att lata sma barn vara i fred 8)

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej, vill bara flika in en erfarenhet som komplement till Annas STORARTADE råd ovan. :heart: till dig Stormamma vår.

Vår dotter har lärt sig somna hur som helst, ibland när jag kommit in efter tio min för att lägga tillrätta har jag fått hålla mig för skratt som hon hamnat. (har med mig en telefon och använder dess jättesvaga belysning då jag rättar till, försiktigt så klart)

Så kör enligt ovan och tänk på att du själv inte somnar på exakt samma sätt varje kväll, eller hur? :wink:

Kör på! :santa:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"