SM för lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nancy skrev:serverar de mest ljuvliga leenden och gurglande "öh" :heart:
Förlåt Leo, "göh" skall det ju stå :wink:

chokladkaninen: Basic är inte att förakta. Dina råd funkar väl så bra i lite lugnare situationer men bus-Leo lyckas ofta somna när det är som mest action på alla andra.

Jag tänkte låna ut ett barn eller två till min mor några dar för att att få lite mer fason på Leos vakenpass.

Nancy
maiyah

Inlägg av maiyah »

Hej Nancy,

Ville bara säga att min minsting är precis likadan, det är bara umgänge som gäller för hennes del, annars somnas det, eller gnälls. Nu när hon kan sitta har det blivit bättre, då är hon mer på samma nivå som vi andra, men hon vill fortfarande helst ha "samtal" för att vara nöjd när det börjar bli lite trött eller så. Hennes eget sällskap verkar dock också gillas rätt bra, för en spegel framför snackades det väldigt med redan tidigt...

Inte mycket till tips kanske men det fungerar hyfsat här. Nu har ju jag bara en till att hålla reda på så det är nog oändligt mycket lättare att fixa vakenpassen. Men jag ville ändå skriva.

Du är så fantastisk och det är en sådan enorm insipiration att läsa dina trådar. Skrev nyss i min att jag använt ditt tips om klossar som fungerade sååå himla bra.
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
Nancy

Inlägg av Nancy »

maiyah skrev:Skrev nyss i min att jag använt ditt tips om klossar som fungerade sååå himla bra.
O:) Jag kan nog inte riktigt ta åt mig äran här mer än att i så fall ha spridit det vidare :wink: :lol: Men visst funkar det ganska suveränt :D Jag bara älskar AW:s syn på syskon och hennes sätt att vända på resonemang och utgå från att syskon faktiskt kan visas i samma rum utan att klubba ned varandra av svartsjuka :wink:

Tack snälla du för ditt fina inlägg. Vad roligt för din lilla att kunna sitta och vara med, det tror jag att Leo kommer att gilla också. Jag skall verkligen komma ihåg det med spegeln :thumbsup:

Kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Lille-Leo blir 3 mån om ungefär en vecka. Men om man ålderskorrigerar har hon precis blivit 2 mån :wink: Det vore smidigare om alla barn föddes exakt på BF :wink:

Sedan en vecka tillbaks har hon följande sovtider:

08.30-10.00
11.45-14.00 (ej sömnrytmpass men det bekymrar henne inte)
16.00-16.45
19.30-07.00 (med sent kvällsmål ca 22.00 där vi i matar i sömnen)

:idea: Leo gör alltså precis som SusanD:s lilla Mika med nattmålet. Precis tvärtom mot Lussi och Lani där 22-målet var det första som rök.

Det svåra är att hålla Leo-busan vaken på vakenpassen. Allra trixigast under förmiddagspasset eftersom hon gärna somnar redan 11.15 om man inte passar och underhåller.

Födointaget är ersättning där jag blandar Nan 2 och Babysemp 2 i flaskan.

Vi har numera gått över helt till napp 3 på Dr Brown-flaskan. Om jag inte tar fel står den rekommenderat från 6 mån :shock: Här har vi en käpphäst utan dess like hos mig. Se på barnet och stirra dig inte blind på hur det "ska" vara.

Leo har haft problem med torra och fnasiga kinder precis som Lani hade. För Lanis del hittade vi aldrig riktigt något som hjälpte men nu till Leo provade vi "Locobase Repair" från Apoteket. Nu är Leonors kinder lena och mjuka igen :D

Leonor är en underbar liten bebis. Kanske inte den säkraste sovaren på denna jord men i det stora hela är hennes signum "nöjd" :heart: Hon har det varmaste lilla leende och det mest bedårande lilla jollrande.

:heart: Kram från Nancy
ElinN

Inlägg av ElinN »

:heart:

Och hur mår mamma Nancy då?
Nancy

Inlägg av Nancy »

TorsMamma skrev:Leo kommer inte låta dig göra annat än att älska henne, hämningslöst
:heart: Du spådde så rätt :heart:

:D :heart: Grattis min lillaste Leo-gulla på 3-månadersdagen :heart: :D

Social och supergullig liten flicka men även mycket nöjd med sitt eget sällskap. Har hyss för sig exakt 05.50 varje morgon men somnar om efter lite skak.

Och mamma Nancy (tack ElinN :heart:) mår rätt ok hon med. Lite svaj emellanåt men det går åt rätt håll.
Elle

Inlägg av Elle »

:heart: :heart: :heart:

GRATTIS Leo :heart: på 3-månadersdagen!

Kramar Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Nancy skrev:Har hyss för sig exakt 05.50 varje morgon men somnar om efter lite skak.
:shock: Och du som informerade mig för rätt exakt ett år sedan när jag startade min första tråd här på forumet om att min lilla 3-månadersBebbo garanterat inte kunde klockan! :lol: De små slutar aldrig att överraska och imponera! :wink:

Skämt åsido, vad kul att höra att det går åt rätt håll för dig - Leo har jag aldrig oroat mig för, med SM-vanan ni besitter i er familj! :lol: :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: grattis på 3-mån dagen :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack Elle :heart:
chokladkaninen skrev::shock: Och du som informerade mig för rätt exakt ett år sedan när jag startade min första tråd här på forumet om att min lilla 3-månadersBebbo garanterat inte kunde klockan! :lol: De små slutar aldrig att överraska och imponera! :wink:
:lol: :lol: :lol:
Ja du, om jag inte tar fel har jag informerat om både det ena och det andra som jag senare fått krypa till korset med :wink: Leo har sannerligen knäppt mig på näsan här. I morse hände det igen. Hon tjoade till och jag tittade på klockan - 05.50 :shock:

TorsMamma: Tack :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej finaste, bästaste Nancy! :heart:

Vilken stor tjej Leo har blivit! :D Grattis en dag försent (jag skyller på att snön kom till Gävle igår och hela familjen föll med den. Jag hade fyra snöleoparder som kröp runt och gjorde gångar i snön ända fram till middagen!)

Visst är fyra ett bra antal? :wink:

Kram Jannika
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Härlig läsning Nancy. Kramar om dig rejält och hoppas att vi kan få till en träff med våra barnaskaror.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jannika: Fyra är ett fantastiskt antal, absolut :heart: :thumbsup:

SusanD: Ja, det vill jag väldigt gärna :heart:

:heart: Lille-Leo är en fantastisk liten bebis. Jag är så imponerad av henne så jag vet inte till mig.

Vi är ganska nyss hemkomna från 5 dagars sjukhusvistelse eftersom hon fick rs-virus och blev så tät så hon inte kunde äta annat än via sond. Trots sjukdom, sond, otaliga nässprayer och diverse inhalationer av koksalt och adrenalin så har hon sovit lugnt nätterna igenom och under vakentiden behållit sitt goda humör.

Mamman hennes fick kämpa ganska hårt för att få behålla Leos egna rutiner på sjukhuset. De ville mata henne var tredje timma dygnet runt och det vore väl synd på en liten donna som redan sover 11.5 tim natt med bara ett sent kvällsmål i sömnen.

Jag trodde ett tag att vi skulle bli kvar över jul men vi fick åka hem på permission i måndags kväll. Med sond och allt. Leia och Lussi har hjälpt mig sköta sondmatningen.

Idag drog Leo ur sonden själv. Hon tyckte det var dags att bli någorlunda frisk lagom till jul.

Systrarna hennes är annars sjuka de med. Mamman också. Pappan jobbar ikapp för att hinna klart innan julafton så gårdagen och idag... lite mycket på en gång kanske. Men om man vill leva lite edge så engagerar man Leia och Lussi att skura toaletter samtidigt som man matar Leo och ordnar lekstund åt Lani. Det gick faktiskt riktigt bra.

Avslutar med en "Leia och Lussi":

Leia: "Come on Lussi"
Mamma: "Men kan Lussi engelska" :?:
Leia: "Såklart hon kan :!: Hon kan lite kinesiska också."

:santa: Stor kram och God Jul önskar Nancyfamiljen :santa:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Åh så underbart! :heart: GOD JUL på er allesammans och krya på er! Vilken otrolig otur med RS-virus å allt. Usch å fy.
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:santa: God jul på er med! :santa:

Vilken lycka att ni fick komma hem till jul i alla fall. Du har underbara barn Nancy! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"