Väkommen är du

Och på återseende, säger jag helt brutalt

Åtminstone vad gäller Sova hela natten-kuren
Cillis skrev: --- han blir hysterisk när jag går ut, och ofta av just ramsan. har fått buffa flera gånger men då riktigt arg å nära hysteri så fort jag ska ut. bara värre å värre ju längre natten gick - följer ju inte alls annas mönster, nu vet jag inte alls hur vi ska göra.
Bland Frågor och Svar i Internationella Sova hela natten hittar du en fråga om hysteri. Mitt svar där skulle jag vilja att du läste ordentligt
Cillis skrev: --- känns alltså som om vi betingat honom att hata iaf dagsramsan - han blir ju stentokig av den. Ska man bara fortsätta att tjata? Han tar inte till sig den ett dugg, förutom att vråla för fullt. Han blir i stort sett galen när jag slutar vagna och ramsar.
Stentokig, hysterisk, galen... Tjata, hata, vråla... Man får nog säga att ditt ordval är en smula -

- negativt. Det avspeglar förstås ditt förhållningssätt gentemot hela företaget. Som jag alltså tycker du per omgående bör ge upp
Cillis skrev: --- vagnar, ruskar och ramsar jag med hysteri till följd
Ruskar, vad är det?
Cillis skrev: Nu vill jag bara ta upp min hysteriskt ledsna kille.
Ja. Jag försöker inte övertala dig till något annat.
Cillis skrev: Nu känns det inte längre som om jag gör det här för honom, det börjar kännas som om det är MOT honom. --- när det känns som om mitt barn far illa? Jag HAR läst på.
Nej, du har inte läst på - och det är du inte ensam om: många läser Verktygslådan och Lathunden (och möjligen runt lite här på forumet) och tycker det räcker, därför att de är ute efter en METOD. De vill bara precis veta hur man GÖR, rent tekniskt.
Men Sova hela natten-kuren är ingen metod. Den är en kur - ett botemedel, för barn med sömnproblem. För att man ska kunna hjälpa små barn i ro krävs att man förstår VARFÖR de sover dåligt, för lite sammantaget, för kortvarigt åt gången, och sover oroligt överlag. När man läst HELA SHN-boken och gärna ett par tre gånger om, förstått den och tagit den till sig, kan man svara på de frågorna. Då har man förstått vari boten består - i HJÄLP

Hjälp att komma i ro. Hjälp att slippa frukta "vargen". Hjälp att lita på sina överlevnadsgaranter och känna förtroende för dem. Hjälp att äntligen bli fri sin medfödda överlevnadsångest. Hjälp att få den stora ynnesten att sova så gott.
Utöver handgreppen, själva teknikerna, som du inte övat upp innan, vågar jag tro, utan testat lite som du tyckt på barnet, och som du inte behärskar alls - det kan man nämligen inte göra utan teoretisk underbyggnad, verklig förståelse - ska naturligtvis vissa yttre förutsättningar till för att underlätta rent fysiskt, om man säger, för lilla barnet att sova så gott. De står nogsamt redovisade i boken, de också.
Här har du fått den viktigaste påpekad: mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat:
TorpSara skrev: Jag tror personligen inte att du får riktigt bra styr på nätterna med en femmånaders utan någon fastare mat än tuttmjölk.
Andra enkla saker står också att imhämta, om och när den dagen kommer att du vill genomföra kuren på riktigt och känner dig mogen att fatta Beslutet att verkligen hjälpa din lille son. Något som inte står, emellertid, är att sidoläge för så pass stora barn INTE är sömnbefrämjande. Riktigt små barn (0-3 veckor) kan sova utomordentligt bra på sidan, i fosterställning, och stora barn kring året också. Men en femmånaders

Jag måste säga att jag aldrig hört talas om den varianten. Därför har jag inte tagit upp den i boken, lika lite som jag har med ett enda exempelbarn i din lille pojkes ålder som står på fasta.
Jag antar du inte har något andningslarm heller? Det bör du ha i vilket fall. Om och när han omsider får sin goda sömn sover han också djupt - vilket han innerligen behöver - och då vill vi inte riskera att han "glömmer" att dra efter andan under djupsömnen.
Jag lånar Ewas ord och gör dem till även mina. Välkommen tillbaka längre fram, om och när du har förberett dig på riktigt och känner dig genuint besluten att HJÄLPA din son - fram till Njutningen med stort N, via lugnet och säkerheten O:)
Ewa skrev: När de behoven inte är uppfyllda tycker jag personligen att man bör backa och se till att få till matintroduktion och de förutsättningar som krävs innan man kurar. Så varför inte tänka till ett varv till innan du kurar. Du lär märka enorm skillnad på gensvar från ditt barn, om han får sova på rejält mätt mage.