varför funkar det ej? desperat

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Cillis skrev: Är det idogt arbete (och ännu mer sömnbrist för honom) eller hur vänder man på det?
Precis som TorpSara skriver så tror jag att förutsättningarna är smått åt fanders. FÅ 5-månaders går runt på bm allena. Tvärtom så brukar det krävas rejäla mängder mat (min egen smula åt både gröt och motsvarande stora burkar lunch- och middagspuréer vid den åldern :wink: ). Och en liten hungrig raring kan aldrig bli lugnad av vare sig skak i handtag eller ramsor. Förutsättningarna - en mätt mage - är inte uppfyllda. Det är där man måste börja. Och tänka efter FÖRE. Hur ser jag till att fylla alla behov som behövs, för att liten sedan ska kunna sova gott, tryggt förvissad om att man vare sig behöver hojta efter mat eller övertrötthet. Det är här vi förutser behoven och barnet lär sig att det är tryggt med att det får vad det behöver.

När de behoven inte är uppfyllda tycker jag personligen att man bör backa och se till att få till matintroduktion och de förutsättningar som krävs innan man kurar. Så varför inte tänka till ett varv till innan du kurar. Du lär märka enorm skillnad på gensvar från ditt barn, om han får sova på rejält mätt mage.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Cillis

Inlägg av Cillis »

Oj, nu är det mer ieller mindre kaos för mig. Hur ska vi göra nu? Gå tillbaka till precis som innan, eller kan man använda delar? Jag tyckte att vi var förberedda, det stod ju i boken att DE KLARAR NATTEN, och det är ju många femmånaders som inte äter annat än bröstmjölk. Men visst, det är vid tidigare amningstider som han blivit mest galen. Innan på kvällen började han svara igår.
Om 20 min ska joel läggas, hur ska vi göra. Undrar om vi kan prova att köra kuren i natt fram till två, och då ge honom flaska med urpumpad? Du hinner förstås inte svara så vi måste bestämma själva ...
Känns för jäkligt att vi tagit ut oss så i några dyng, sambon tagit ledigt från jobbet mm och så blir det så här. Hoppas bara vi kan mobilisera kraft och tro att göra om det hela igen i jul.
Cilla, mamma till joel fem månader
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Jag håller med Ewa. Ni skall nog överväga att backa detta och köra helhjärtat med kuren när ni är redo. Det känns inte som att ni är HELT redo. För det krävs att man kör HELA rejset om du är med, man kan inte "köra delar" av den som du frågar om.

Vissa barn kan kuras och sova en bra period på enbart bm-mat, men inte alla och det känns inte som att din lilla prins kan göra det. Och att slita ut :!: verktygen som det känns som att du gör är inte att rekommendera, budskapet till lilla prinsen blir inte bra.

Och det är ju han som är huvudsaken i detta eller hur :?: :!: Att ni tagit ledigt och kört slut er nu i några dyn är ju ädelt, men det är ändå hans intressen som är viktigast eller hur? Och som det verkar får han dels inte sina basbehov säkerställda, som Ewa skriver ovan. Och dels har ni inte övat in ramsa och tekniker tillräckligt om jag förstår dig rätt.

Kanske skall ni avsluta, introducera mer fast mat, sätta schema med allt vad det innebär, fundera ut exakt hur daglurarna skall gå till, strategier och öva verktyg. Jag övade buffning med en stor nallebjörn på matbordet till filmen där Anna buffar här på sidan - stackars Teddy sover än och det är sex månader sedan... :wink:

Jag kanske låter hård, men det är små barn som skall få sina behov tillfredsställda och då gäller det att vägledarna är tydliga, samspelta och jäkligt (ursäkta) förberedda och TRYGGA i sitt handlande. :heart:

Fundera på detta, det är långsiktighet i "kurandet" man vill åt och då gäller att man är förberedd och har rätt förutsättningar.

Vi började med majspuré till vår lilla och hon ÄLSKADE det, avskydde fruktpureer och annat sött, banan var inte att tänka på så underskatta inte deras smak av mat. :smile:

Detta kommer gå bra, kanske är det inte riktigt HUNDRA-rätt just nu... det avgör bara ni, vi kan enbart tolka det vi läser här ju. Men vi månar om er lill-prins därav har vi oss :heart:-kontrollanter och dipl-kurare här som gärna hjälper till.

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: varför funkar det ej? desperat

Inlägg av annawahlgren »

:D Väkommen är du :wink: :lol: Och på återseende, säger jag helt brutalt :oops: Åtminstone vad gäller Sova hela natten-kuren :P
Cillis skrev: --- han blir hysterisk när jag går ut, och ofta av just ramsan. har fått buffa flera gånger men då riktigt arg å nära hysteri så fort jag ska ut. bara värre å värre ju längre natten gick - följer ju inte alls annas mönster, nu vet jag inte alls hur vi ska göra.
Bland Frågor och Svar i Internationella Sova hela natten hittar du en fråga om hysteri. Mitt svar där skulle jag vilja att du läste ordentligt :!:
Cillis skrev: --- känns alltså som om vi betingat honom att hata iaf dagsramsan - han blir ju stentokig av den. Ska man bara fortsätta att tjata? Han tar inte till sig den ett dugg, förutom att vråla för fullt. Han blir i stort sett galen när jag slutar vagna och ramsar.
Stentokig, hysterisk, galen... Tjata, hata, vråla... Man får nog säga att ditt ordval är en smula - :oops: - negativt. Det avspeglar förstås ditt förhållningssätt gentemot hela företaget. Som jag alltså tycker du per omgående bör ge upp :!:
Cillis skrev: --- vagnar, ruskar och ramsar jag med hysteri till följd
Ruskar, vad är det?
Cillis skrev: Nu vill jag bara ta upp min hysteriskt ledsna kille.
Ja. Jag försöker inte övertala dig till något annat.
Cillis skrev: Nu känns det inte längre som om jag gör det här för honom, det börjar kännas som om det är MOT honom. --- när det känns som om mitt barn far illa? Jag HAR läst på.
Nej, du har inte läst på - och det är du inte ensam om: många läser Verktygslådan och Lathunden (och möjligen runt lite här på forumet) och tycker det räcker, därför att de är ute efter en METOD. De vill bara precis veta hur man GÖR, rent tekniskt.

Men Sova hela natten-kuren är ingen metod. Den är en kur - ett botemedel, för barn med sömnproblem. För att man ska kunna hjälpa små barn i ro krävs att man förstår VARFÖR de sover dåligt, för lite sammantaget, för kortvarigt åt gången, och sover oroligt överlag. När man läst HELA SHN-boken och gärna ett par tre gånger om, förstått den och tagit den till sig, kan man svara på de frågorna. Då har man förstått vari boten består - i HJÄLP :!: Hjälp att komma i ro. Hjälp att slippa frukta "vargen". Hjälp att lita på sina överlevnadsgaranter och känna förtroende för dem. Hjälp att äntligen bli fri sin medfödda överlevnadsångest. Hjälp att få den stora ynnesten att sova så gott.

Utöver handgreppen, själva teknikerna, som du inte övat upp innan, vågar jag tro, utan testat lite som du tyckt på barnet, och som du inte behärskar alls - det kan man nämligen inte göra utan teoretisk underbyggnad, verklig förståelse - ska naturligtvis vissa yttre förutsättningar till för att underlätta rent fysiskt, om man säger, för lilla barnet att sova så gott. De står nogsamt redovisade i boken, de också.

Här har du fått den viktigaste påpekad: mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat:
TorpSara skrev: Jag tror personligen inte att du får riktigt bra styr på nätterna med en femmånaders utan någon fastare mat än tuttmjölk.
Andra enkla saker står också att imhämta, om och när den dagen kommer att du vill genomföra kuren på riktigt och känner dig mogen att fatta Beslutet att verkligen hjälpa din lille son. Något som inte står, emellertid, är att sidoläge för så pass stora barn INTE är sömnbefrämjande. Riktigt små barn (0-3 veckor) kan sova utomordentligt bra på sidan, i fosterställning, och stora barn kring året också. Men en femmånaders :?: Jag måste säga att jag aldrig hört talas om den varianten. Därför har jag inte tagit upp den i boken, lika lite som jag har med ett enda exempelbarn i din lille pojkes ålder som står på fasta.

Jag antar du inte har något andningslarm heller? Det bör du ha i vilket fall. Om och när han omsider får sin goda sömn sover han också djupt - vilket han innerligen behöver - och då vill vi inte riskera att han "glömmer" att dra efter andan under djupsömnen.

Jag lånar Ewas ord och gör dem till även mina. Välkommen tillbaka längre fram, om och när du har förberett dig på riktigt och känner dig genuint besluten att HJÄLPA din son - fram till Njutningen med stort N, via lugnet och säkerheten O:) :heart: :sleep:
Ewa skrev: När de behoven inte är uppfyllda tycker jag personligen att man bör backa och se till att få till matintroduktion och de förutsättningar som krävs innan man kurar. Så varför inte tänka till ett varv till innan du kurar. Du lär märka enorm skillnad på gensvar från ditt barn, om han får sova på rejält mätt mage.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Cillis

Inlägg av Cillis »

Tack för ditt långa svar Anna, men nu måste jag berätta en sak till:
Igår tänkte vi avblåsa det hela, för att först introducera mer mat, men så ville min sambo prova att natta enligt metoden. Joel skrek lite men somnade efter mindre än 10 minuter. Sedan sov han plötsligt tre timmar i sträck och då tänkte vi att det kanske fastnat något i alla fall? Så sambon la sig på soffan utanför och har med ramsans hjälp sövt honom varannan timme under natten. endast vid femtiden behövdes det buffning.
Tycker du fortfarande att vi ska backa och gå tillbaka till det vi gjorde innan? Nu känns det ju som om vi är på rätt spår.
Jag har läst hela boken, och det mesta minst två gånger till samt övat buffning och ramsa under en vecka före kuren. Men ska erkännas att jag nu känner mig lite osäker ändå.
Om vi går tillbaka, kan man behålla något av det vi fått in som hjälp framöver, eller ska man i så fall ta bort allt?
tacksam för alla svar,
Cilla
Cillis

Inlägg av Cillis »

Ville bara tillägga ang maten att Joel inte har några problem alls att gå upp i vikt, han är en liten knubbis som verkar klara sig bra på bara min mjölk än så länge. men det kanske inte gäller hela nätterna?

Hua, jag som blev så glad när det gick så bra i natt, känner mig vilsen igen. Vidhåller du anna att vi ska vänta? Jag vet bara inte vad jag ska gå tillbaka till ... Han har i alla fall haft mindre ont i magen när han inte ätit på natten, så DET var mycket bra.

vilsna hälsningar Cilla
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Svårt att råda hur ni ska fortsätta, men BUMS in med mat i allafall! Redan i dag. :D Och se till att han är verkligen, verkligen proppmätt efter varje mål.

Viktuppgång har sällan någon relation till mättnad och hur länge man faktsikt står sig, är i allafall en erfarenhet här inne. Små buddhor brukar tvärtom snarare ha lite svårt att palla hela natten på bara tuttmjölk. :shock:

Och om det funkar så bra för far kanske mor behöver arbeta lite på sin ramsa? :wink:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

jag vidhåller i alla fall. Jag tycker ni skall blåsa av, bli mer pålästa på VAD DET HANDLAR OM, det känns som att ni inte riktigt förstått helheten i vad SHN-kuren är början till. Kuren är början till en SHN-tillvaro som skall vara LÄÄÄÄNGEE.

Tänk på att det är en liten kille ni "laborerar" med. En kille som länge sökt svar - han skall få tydligt och TRYGGT och SÄKERT budskap. Inte föräldrar som vacklar och tvekar och är vilsna - då blir han också det. :!:
//Anna
Prickar

Inlägg av Prickar »

Hej

Jag bara måste göra intrång här fastän jag inte är någon av dessa underbara experter på detta forum :D :heart:

Vi har också en liten buddha och hon behövde helt klart mycket mer mat i 5 månaders åldern. Vi började med ett par smaker men gick fram rätt snabbt. Efter 2 veckor från start så åt hon puréer och gröt vid varje mål och så hon sov. :sleep: Det jag vill ha sagt är att kolla att magen är mätt!

Hos oss har det också ibland fungerat bäst då mannen tagit uppvaken. Inget fel med det :wink: :lol: Det kan hända att jag börjat men har blivit alldeles för stressad då hon inte genast somnat hon. Då har hennes frågor ökat och röstresursen blivit högre. Sedan kastar jag in handduken och mannen kommer lugnt och bekfräftar att det fortfarande är lugnt att sova. Sedan sover den lilla så sött. Blir du osäker , nervös eller annat så känner barnet det så då är det bra om du kan säga att mannen sköter det. Det går liksom mycket snabbare så och barnet känner sig tryggt. :D Poängen är ju att ni ska visa för barnet att det kan vara tryggt.

Kom ihåg att ni är på långt inte ensamma om dessa problem med att sova tryggt om nätterna! Läs på, lägg upp ett schema och öva fast på varandra inför kuren. Sedan bestämmer ni bara när ni ska starta och då startar ni. Och vik inte in på något annat dom följande dagarna eller under uppföljningsveckan. Då är ni långt påväg redan :D

Många kramar till er :heart:
Lillan född maj 2009
Siri2009

Inlägg av Siri2009 »

Hejhej!
Jag är heller ingen expert men jag måste bara få lägga till att jag inte tycker att du ska stirra dig blind på att gøra allt exakt "rätt" - läs på och førstå metoden sen tar du verktygen och använder dem så som det passar dig och din skrutt. Først när vi slappnade av och använde vårt eget huvud tillsammans med SHN så fungerade det før oss.
Viktigt också att inte øveranvända verktygen (själva buffade och ramsade vi tills lilltjejen blev helt tokig :oops: innan vi førstod hur vi skulle gøra)
Var konsekvent och visa vad ni vill sen - backa undan och tro på din lilla kille, han kan själv!
Sen håller jag helt med alla andra gällande maten, man kan aldrig ge før mycket!

Lycka till!
Mamma till Siri fødd 090413
Cillis

Vi backade inte - nu sover han.

Inlägg av Cillis »

Hej alla,

ville bara berätta att vi trots uppmaningar från vissa inte backade. Tredje natten somnade han om vid ramsning och fjärde ( i natt) sov han som en stock från sju på kvällen till fem på morgone. Då ammade jag (vi håller på med smakportioner så han behöve rlite mer än så länge) och sedan sövde vi om honom. Vaknade som tänkt halv sju.
Det vi gjorde var att helt enklet lyssna lite mer på oss själva och tro på det vi såg. Tack och lov. Nu ska vi vara rädda om resultaten.

Cilla
Ewa

Inlägg av Ewa »

:thumbsup: Låter klokt :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Cillis

Införa magläge efter start?

Inlägg av Cillis »

Hej,

vi är inne på sjätte dygnet och det har gått ganska bra efter lite kämpig början. I natt lite återfall, men igår natt väldigt bra. Bara att hålla ut antar jag.
Vår lille son (fem mån) har vi dock länge nattat på sida, men efter tips från anna att det inte skulle vara sömnbefrämjande så tänkte vi igår testa magläget. Han blev mycket arg, och efter en kvart så lade min sambo honom på sida igen och lugnade honom, sen somnade han. Vi har köpt larm å allt så vi är beredda.
Om vi nu ändå vill prova magläge (det kanske ksulle göra att han somnar lättareoch snabbare på kvällen? han har skrikit rätt mycket nu och jag vill att han ska gilla det), ska vi liksom börja om och buffa tills han är lugn - som på första dygnet??

Tacksam för snabbt svar/ snabba tips

Inlägg av Anna09 »

Låt inte din son bli din experimentverkstad, villket jag tycker det låter som just nu. :!:

Eftersom ni har larm nu är det ju fritt fram för det sköööna magläget, jag skulle inte buffat utan i så fall använt solfjädern direkt vid läggning ett par kvällar, sen bara ramsan. MEN :!: återigen, det är ingen experimentverkstad ni skall pyssla med och både tillrättalägandet och fjädern bör vara övade före praktiering, i alla lägen, oavsett.

Skulle han hamna i annat läge när han somnar själv går man in i sedvanlig SHN efter tio min, inte mer och inte mindre, drar lätt i en arm eller lyfter lite under armhålorna och på så sätt får honom att "självmant hamna på mage" igen och sova gott vidare.

Läs på och markera avsnitt där ni känner att ni har svagheter och träna mer på dem. Detta är som sagt långsiktigt och måste sitta :!:

Och barn skall inte skrika mycket alls, ni måste kunna lugna honom och vara säkra i det ni gör.

:thumbsup:
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"