Är vi på väg åt fel håll? Ska jag agera nu?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Bravo! :thumbsup: =D>

Bra jobbat KullaGulla :heart: och bra jobbat Lillan! :heart:

:idea: Kom nu ihåg att underhålla ramsan (dvs använd den när du lägger henne) och se ev bakslag som tillfällen att spetsa till den ytterligare. :D Grattis till hela nätter! 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

:thumbsup: =D> :heart: \:D/
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

chokladkaninen skrev:Bravo! :thumbsup: =D>

Bra jobbat KullaGulla :heart: och bra jobbat Lillan! :heart:
Tackar. Fast det känns inte som om jag har gjort nån speciell insats, det löste sig så smidigt av sig självt nästan!
chokladkaninen skrev::idea: Kom nu ihåg att underhålla ramsan (dvs använd den när du lägger henne) och se ev bakslag som tillfällen att spetsa till den ytterligare. :D Grattis till hela nätter! 8)
Absolut, jag kommer att underhålla ramsan!

Kan också berätta att hon även inatt sov non-stop 12 timmar :D
Så jag pausar den här tråden nu och återkommer när/om jag får anledning att rådfråga er igen!

Tack för era uppmuntringar och goda råd :heart:
Storebror född 2007-05-06
Lillasyster född 2009-05-28
ElinN

Inlägg av ElinN »

Fortsatt lycka till! :thumbsup: Det har varit så roligt att följa er. :heart:
KullaGulla

vad har hänt?

Inlägg av KullaGulla »

Japp, så var man här igen då :)
Känner inte alls igen min vanliga, duktiga lilla tjej. Hon som sovit prickfritt enligt schemat i ett par månader har helt plötsligt börjat strula vid daglurarna. Hon är nu 6 månader och schemat ser ut så här:

08.00 morgon
10.00 – 11.30 sova
14.00 – 15.30 sova
18.00 – 18.30 sova
20.00 god natt

Som ni ser har hon 30 minuter för mycket sömn, något jag tänkte ändra denna vecka genom att korta ner första luren på förmiddagen. Anledningen till att hon har haft kvar den är att jag har valt att invänta hennes egen protest mot den, vilken verkar ha kommit nu, men nåt stämmer ändå inte :-k

Dom senaste två veckorna har hela familjen haft influensa (troligen svininfluensa). Alla har haft feber av och till och när lillan hade feber lät jag henne sova hur länge hon ville under daglurarna. Hon hade feber i tre dagar och under dom dagarna sov hon upp till tre timmar åt gången. Dom senaste 5 dagarna har hon dock varit feberfri, lite snorig och hostig men inte direkt sjuk.

Det som har hänt är att hon de senaste dagarna vid första luren vaknat redan efter 30 minuter. Jag har fått henne att somna om vid ett par tillfällen, men bara en kort stund. Jag tog den här protesten som ett tecken på att det var dags att korta ner antalet sömntimmar per dygn, men hon kortar ner alldeles för mycket! Min plan var att låta första luren kortas ner till 1 timme, får då totalt 15 timmar sömn per dygn (vet att 1 timme inte är ett naturligts sömnrytmpass, men det är ju inte 30 minuter heller :roll: )Men lilltjejen väljer alltså att bara sova 30 minuter. Med tanke på att nästa lur inte infaller förrän 14.00 tycker jag det är på tok för kort tid att sova.
Jag har även testat att lägga henne 30 minuter senare, men hon vaknar efter 30 minuter i alla fall.

Idag sov hon bara 30 minuter på förmiddagen. Är sedan så klart svimfärdig innan hon läggs kl 14, men idag vaknade hon dessutom efter 30 minuter även på em-luren. Så idag har hon bara sovit 2x30 minuter på hela dagen plus kvällsluren på 30 minuter!! Har alltså börjat strula på em-luren också?!

Jag som har varit så himla stolt och glad över min otroliga lilla tjej som sovit som en liten klocka, också kommer en totalomvändning helt plötsligt! :o

Några ideer om vad som felas? Tips förutom attityden som jag tycker att jag besitter?
Jag blir lite ställd över denna plötsliga förändring...
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Kulla!

Long time...!

Jag tror att du faktiskt har kommit på svaret själv. Liten där hemma reglera det själv till och med genom att inte sova sina 1.5 på fm-luren.
Ett tips är att dra ner den till 45 minuter. That's it.

Vaknar hon efter 30 minuter så lär hon INTE sova 1 timme. Ta min Smulan som bevis som också reglerar och visar så bra själv.
Ge Lillan en 45'a så slipper du bli frustrerad över att hon "inte sover 1 timme heller". Den extra kvarten kan lätt ses om en marginalare som inte gör så mycket i det stora hela. Du har trots allt en säker tjej där hemma i övrigt ;)

Justera därefter schemat med lite nya tider så att hon inte faller ihop av trötthet samt får lagom långa vakenpass mellan sömnpassen.
Jag slänger in min som är 30 min. efter din så har du en bild av det:

07.30 Morgon
09.30-10.15 Sova 45
12.30-14.00 Sova 1.5
17.00-17.20 Sova 20 (Faller bort vilken dag som helst)
19.30 Natt

Vad tror du om det hela?
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Hej Kalaskakan
Ja, det är nog så enkelt att hon talar om själv att det är dags att dra ner på sovtiden. Idag och igår har det gått bättre, igår sov hon just 45 minuter och idag fick jag väcka henne efter 1 timme. Så from i morgon kommer jag att köra på 45 minuter på fm-luren. Hon har de två senaste dagarna även sovit ok på eftermiddagen, knappt 1,5 timmar.

Jag tror vi glider smidigt över till ett korrigerat schema, det var nog bara några dagars "skarv" som ställde till det för oss hoppas jag. Ditt schema ser snarlikt ut det jag tänkt mig och det är nog nåt i det slaget vi ska försöka landa på!
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Hej KullaGulla.
Jag har skickat pm till dig. :D

Kram
Mian
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"