Är vi på väg åt fel håll? Ska jag agera nu?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
KullaGulla

Är vi på väg åt fel håll? Ska jag agera nu?

Inlägg av KullaGulla »

Hej!
Har en liten tjej här hemma som är 15 dagar gammal :heart:
Sömn och mat har funkat utmärkt fram till för ca 4 dagar sedan och jag börjar nu bli orolig att vi är på väg åt "fel" håll och vill kolla om det är dags för mig att agera på något vis innan vi hamnar totalt snett? Med storebror hade vi kaos, ingen sömn och ett konstant snuttande på bröstet tills jag kom över SHN som vi genomförde med utmärkt resultat vid 8 månaders ålder :D

Den här gången har jag läst på om SM och det är enligt den vi har försökt låta våra dagar gå.
Tjejen sover utmärkt på dagarna, ca 2.5 timmars pass och med vakentid ca 1-1,5 timme. Är ganska svår att hålla vaken 1.5 timme, somnar gärna till vid bröstet varje gång men jag försöker i alla fall hålla henne vaken. På nätterna har hon vanligtvis sovit i snitt 3 timmar med nattmål vid ca 00 och 03.30 och 6-tiden.

Till "problemet" nu: De senaste 4 kvällarna har hon haft svårt att somna. Hon vaknar för kvällen någon gång mellan 17-19 och är därefter vaken till ca 23-tiden. Försöker köra matning etc enligt SM, men hon vaknar envist varje gång jag lägger ner henne, det dröjer ca 5 minuter! Tar upp henne, ger henne en slurk och efter det vaknar hon till och är piggare än på dagarna! Hon får hänga med en stund i det sociala, sen blir hon kinkig. Börjar om igen med mat, rapning och läggning men 5 minuter senare är hon vaken igen. Hon gör i princip inget annat än äter under dessa timmar på kvällen. Jag är rädd att jag ska vänja henne vid att hänga vid tutten konstant, så som storebror gjorde...
När hon äntligen somnar för natten sover hon bara någon timme innan hon vaknar igen för sitt första nattmål. Efter det sover hon vanligtvis 3 timmar, får mat vid 3.30-tiden och ett nytt vid 6-tiden.

Det känns inte alls bra att hon är vaken så länge på kvällarna, kan väl inte vara bra för en sån liten att hålla igång så många timmar i sträck? :?: Hon somnar visserligen till ett flertal gånger när jag ger henne bröstet och hon sover även under rapning och som sagt ca 5 minuter varje gång jag lägger henne, men det är ju bara små micropauser.

Min undran är hur jag får henne att sova vidare efter att jag lagt henne på kvällarna? Hon sover i vagga på mage. Upplever att hon ofta vaknar för att hon kräks eller behöver rapa. För att få henne att somna om ger jag bröstet, men det blir till en ond cirkel, för hon behöver rapas igen, något som inte alltid funkar (det kommer ingen rap) vilket resulterar att jag lägger ner henne och så vaknar hon igen efter några minuter för kommer rapen eller kräkset! Så är vi igång igen med snutt för att somna in...

Gör jag något fel? När kan jag försöka få henne att somna om utan bröstet och är det då buffning eller vagning som är bäst?
Är vi på väg in i en ond cirkel och hur bryter jag den i så fall?

Hoppas ni har några råd att ge, vill inte återuppleva situationen vi hade med storebror! 8-[
Storebror född 2007-05-06
Lillasyster född 2009-05-28
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej och grattis till lilla bebisen :D

Det du beskriver om kvällsnutteriet har jag upplevt med alla mina tre barn. Barn 1 i ren förtvivlan eftersom jag trodde att det skulle vara så tills hon flyttade hemifrån. Barn 2 med viss förtvivlan här också eftersom jag ju här körde SM från start. Barn 3 med betydligt mer lugn eftersom jag nu visste att detta är en hobby som går över om man bara håller på rutinerna efter förmåga. Vid 2-3 månader händer nåt med den forna kvällspartybebisen och snutteriet är ett minne blott.

Mitt råd är att lägga din energi på det som fungerar och hålla SM-rytmen efter förmåga på dagen. På kvällen laddar du med bra tv-program och gärna sällskap av annan vuxen så ni kan dutta med bebisen en stund var. Lägg henne inte förrän du är ganska säker på att hon verkligen somnar ordetnligt. Om sen första sovpasset innan nattmål blir kort så tycker inte jag att det gör nåt.

(OBS! Kanske får du annat svar av någon annan, berättar bara utifrån egen erfarenhet)

Min mellanflicka Lussi kunde hålla sig vaken 4 tim på kvällen utan problem. Vid 3 mån sov hon 11 tim natt.

Yngsta Lani hade kvällsparty hon med men sov 11,5 tim natt redan vid 2,5 mån. Skriver inte detta för att ge dig prestationsångest, vet att de var tidiga även med forummått, utan för att förhoppningsvis lugna en smula.

Rejält med mat, rejäla vakenpass under dagen, umgänge och gos. Du kommer inte att hamna i kaos om du tillgodoser detta.

:heart: Kram från Nancy
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej KullaGulla! Välkommen hit och grattis till lilla tjejen! :D

Jag tycker du har fått bra svar av Nancy, vill bara tillägga att det kring 3 veckor börjar hända massa saker i bebisens liv: Det AW kallar "den egentliga födelsen" inträffar - dvs födelsetraumat börjar gå över och bebisen blir mera "med" :wink: - och så är det den första ökningsperioden som utbryter, och då ska det ätas av bara den ett tag så att din mjölkproduktion fattar att den ska lägga på ett kol. Men det gör den på ett par tre dagar, så även om hon inte blir så kvällstrött som hon var under de första två veckorna kommer nog det allra värsta kvällssnutteriet att avta något under de närmaste dagarna. :D

:idea: När du har en så liten bebis har du eg mer nytta av Barnaboken än av SHN. Kan du få tag i den på nåt sätt? Tills vidare finns det ett fint kompendium här, ifall du inte har sett det: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Lycka till och återkom gärna om du vill bolla mer! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Tack snälla för era svar. Dom lugnade mig något :)

Ja, jag har barnaboken hemlånad från biblioteket, läser den men ville ändå slänga in min fråga här. Det k'änns liksom skönt att få svar på sina frågor av någon, man blir lätt lite osäker på sig själv.....

Vi kör på med SM, ska bli spännande att se hur det artar sig!!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej KullaGulla och varmt välkommen till "Späda barn och Små" :D Grattis till juvelen :heart: Det ska bli roligt att följa er resa, vi finns här! NJUT av varandra :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
KullaGulla

Nu har det gått över i natt-trassel..

Inlägg av KullaGulla »

Hej
Nu måste jag få lite råd igen :)

Kvällarna med lilltjejen är i stort sett oförändrade, men det är ok att leva med. Däremot så har vi sånt himla trassel vid nattamningarna. Här pratar vi inte några 20 minuter, inte. I natt höll vi på i 2.5 timmar vid första amningen, sen tröttnade jag och bad pappa ta tjejen.

Vad som händer är, som jag också beskrivit ovan, att hon äter från två bröst med rap emellan. Efter bröst nr 2 får vi till en rap i bästa fall, men det är inte säkert, trots att jag försöker i kanske 10 minuter. Oavsett dock, om hon rapat eller inte, så vaknar hon till efter ett par minuter i vaggan. Precis när jag krypit ner under täcket och börjat få upp värmen..
Det låter som att hon ligger och krystar, men det är inte för att bajsa utan snarare för att rapa eller kräkas. Hon ligger också och letar efter handen att suga på men blir inte nöjd när hon väl hittar den. Efter några minuter blir hon ledsen och börjar gråta. Då brukar jag ta upp henne och försöka få till en rap. Ibland kommer den, ibland inte.

För att få henne att somna om igen får hon bröstet. Hon somnar om snabbt, men hinner ändå dra i sig ny luft vilket kräver ny rap som inte kommer också är vi igång på ruta 1 igen :x

Inatt höll jag på från 12.30 till 03.00. Pappa fick ta henne och jag lade mig i sonens rum. Tydligen hade hon varit vaken ca 1 timme, men utan att skrika. Hon hade sedan somnat i sängen bredvid honom...

Till min fråga: Ska jag hålla på och ge bröstet varje gång hon vaknar precis efter läggning eller ska jag hitta på något annat? Det konstiga är att det här problemet har vi inte på dagarna, bara på nätterna och då oftast vid första amningspasset. Vid andra passet, kl 6 i morse gick allt smort och hon somnade snabbt om och sover fortfarande.

Jag är osäker på det här med matvargarna, att jag väcker dom om hon tvingas skrika för att hon inte får bröstet?

Snälla, har ni några tips på vad jag kan göra? :?:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej KullaGulla!

Sover lilltjejen på mage med larm? Magläge och lite upphöjd huvudända brukar hjälpa rapar som hamnat på tvären. Nattamningar om 20 minuter det kommer, i början tar det ofta längre tid.

De första månaderna med en juvel kan verkligen vara kringelikrokiga. Det tar ett tag att lära känna varandra och komma in i allt nytt. Så fortsätt som ni gör, ni kommer varje dag att lära er nya saker om varandra och vad som fungerar bäst för er.

Vad skönt att dagarna fungerar så bra :D
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Hej igen!

Nu har det gått några veckor och det mesta rullar på bra. Vi har fått lite strul med 45-minutersskarvar på dagarna, men dom jobbar vi på :)

För drygt en vecka sedan tog vi bort det första nattmålet för lillan. 4 nätter tog det innan poletten trillade ner, men efter dessa nätter har hon sovit otroligt bra vissa nätter, upp till 7,5 timmar ibland. Däremot är jag lite konfunderad över om det är antalet sömntimmar i sträck man ska koncentrera sig på eller vilken tid på natten första målet infaller?

Exempel: Lillan somnar för natten 22.30 (detta är den vanligaste tiden har jag märkt). Vaknar igen för mat 04.00. har då sovit 5.5 timmar och det får väl ses som ok att jag då ger mat?
Men, om hon, som igår, inte somnar för natten förrän 23.20 och ändå vaknar 04.00? Då har hon bara sovit 4,5 timmar. Ska jag ändå ge henne mat då eller ska jag sträva efter att få henne att sova en eller ett par timmar till? Är ni med på vad jag menar? :) :?
Ska jag sträva efter att ha kvar första målet kl. 04.00 för att istället jobba på att få nätterna att börja tidigare? Problemet då (gissningsvis) är att när vi väl får nätterna att börja tidigare har lillan blivit så gammal att det är dags att sova kanske 8 timmar i sträck och då måste man i alla fall förskjuta 04-målet...

Nu vart det kanske snurrigt, men förhoppningsvis förstår ni vad jag menar :D
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

KullaGulla skrev:Hej igen!

För drygt en vecka sedan tog vi bort det första nattmålet för lillan. 4 nätter tog det innan poletten trillade ner, men efter dessa nätter har hon sovit otroligt bra vissa nätter, upp till 7,5 timmar ibland. Däremot är jag lite konfunderad över om det är antalet sömntimmar i sträck man ska koncentrera sig på eller vilken tid på natten första målet infaller?
:arrow: Man pratar nattmål 22.00, 01.00 och 04.00, så jag tolkar dem som vilken tid på natten målet infaller.
KullaGulla skrev: Exempel: Lillan somnar för natten 22.30 (detta är den vanligaste tiden har jag märkt). Vaknar igen för mat 04.00. har då sovit 5.5 timmar och det får väl ses som ok att jag då ger mat?
:arrow: Här vill jag ta bort en liten detalj, nämligen "Ok att jag ger mat" -Välmenat från min sida och det för att det ÄR ok!
Som svar på din fråga dock; nattmål 04.00, så mata på så det ryker :heart: :)
Men, om hon, som igår, inte somnar för natten förrän 23.20 och ändå vaknar 04.00? Då har hon bara sovit 4,5 timmar. Ska jag ändå ge henne mat då eller ska jag sträva efter att få henne att sova en eller ett par timmar till? Är ni med på vad jag menar? :) :?
:arrow: Jag hade gett mat 04.00 :)
Ska jag sträva efter att ha kvar första målet kl. 04.00 för att istället jobba på att få nätterna att börja tidigare? Problemet då (gissningsvis) är att när vi väl får nätterna att börja tidigare har lillan blivit så gammal att det är dags att sova kanske 8 timmar i sträck och då måste man i alla fall förskjuta 04-målet...

Nu vart det kanske snurrigt, men förhoppningsvis förstår ni vad jag menar :D
:arrow: Ypperligt tillfälle till att få strålande nätter tycker jag. Håll kvar 04.00 målet. Som jag förstår det har ni vagnat (?) er förbi 01.00 målet så jobba på att tidigarelägga nätterna när ni ser att det är dags.
När ni tidigarelägger nätterna så kan det bli så (men måste inte bli så) att Lillan vill ha/behöver ett (natt)mål 22.00. 01.00-målet är ett minne blott men nätterna funkar. Många bebisar har kvar nattmålet till ett litet tag efter 4 månader medans andra bebisar slutade med det innan 4 månader.

Sen känner ni ju Lillan bäst och vet nu (och ännu bättre längre fram) hur många timmar på natten hon klarar sig utan mat. Ni liksom visar varandra tänker jag.

:arrow: Slutligen; hej och välkommen säger jag som inte har hälsat på dig innan :) :heart:
KullaGulla

Vi har visst tagit ett steg tillbaka....

Inlägg av KullaGulla »

Hej

Först och främst vill jag tacka dig, Kalaskakan för ditt svar den 20 juli. Vi åkte på semester samma dag och jag hade inte möjlighet att läsa ditt svar förrän ett par veckor senare och då rann det liksom ut i sanden att svara på det....
Jag ber ödmjukast om ursäkt!! :oops:

Jag kan berätta att under de veckor som gått har lillan själv styrt om mot tidigare läggning på kvällen. Kvällstrassel existerar inte längre :D (peppar, peppar), och vi har nu läggning någon gång mellan 20.00 - 21.00.
Under ett par veckors tid fungerade detta ypperligt, hon sov ända fram till 04.00 eller 04.30 innan hon vaknade för mat och jag njöt i fulla drag! Men, för en vecka sedan ändrades det, varför vet jag inte. Istället för att sova till 04 vaknar hon varje natt kl 01 istället. Jag har inte gett henne mat utan vagnat till sömns. Klockan 03 vaknar hon igen och då har jag inte orkat "bråka" utan gett henne mat. Tyvärr verkar detta också göra att hon vaknar tidigare på morgonen, vid 07 istället för 08 som förut.

Någon som har en aning om vad det kan bero på? Jag matar på under dagarna precis som förut. Något tips om vad jag ska göra eller kanske inte göra?

Det känns ju lite drygt att vara tillbaka på två uppvak per natt igen...

Vi har ett schema som vi strävar att följa under dagen, det går lite si och så. Det är planerat så här:

08 vakna
09.30 - 11.30 sova
13.30 - 15.30 sova
17.30 - 18.15 sova
21.00 god natt

I verkligheten ser det, den senaste veckan ut ungefär så här:

07.30 vaknar
09.00 - 11.00 sover. Här verkar vi ha kommit över 45-minuters-skarven! :D
13.00 - 13.45 sover, vaknar efter 45 min. och har väldigt svår att somna om igen. Vid 14.30 brukar jag ge upp och tar upp henne
16.30 - 17.15 sover
19.00 - 19.20 sover
21.00 god natt

Jag har svårt att se att schemat kan inverka på hennes nattliga uppvak, men ni kanske har andra erfarenheter?
Kan det vara en fas hon har och ska jag hoppas på att det "går över" av sig självt?

Kram :heart:
KullaGulla
chokladkaninen

Re: Vi har visst tagit ett steg tillbaka....

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Kulla-Gulla! :D

Vi brukar säga att sömn föder sömn, dvs sover hon bra på dagen så sover hon bra på natten också, och vice versa. :wink: Med schemat du anger att ni brukar få till i praktiken kommer ni bara upp i ca 14h sömn över dygnet - och det borde ju vara 15,5 så det är inte riktigt tillräckligt.
KullaGulla skrev: Kan det vara en fas hon har och ska jag hoppas på att det "går över" av sig självt?
Om jag räknar rätt ska lilla hon alldeles snart till att bli 3 mån? Då beställer de flesta barn mera mat! 8) Erbjud fler omgångar inom varje SM-mål på dagen (eller sätt till och med in nån extra-slurk under ett par dagar ifall det inte räcker) och utvärdera om ett par dagar - blev det bättre? Ökningsperioden går i allmänhet över på en vecka eller så, men i så fall bör hon ändå börja sova som innan alldeles snart, ju. :D

Övergripande så tänker jag att det som kanske ska till hos er är mera Ledning från din sida. :shock: Vad tror du själv? Nu när ni är hemma och kan börja få in rutiner så kan det vara dags att strukturera upp tillvaron lite, så att schemat blir som du har tänkt och hon får tillräckligt mycket sömn. Det kan också vara värt att du bestämmer en nattamningstid och ställer klockan, så att du tydligt visar henne att du tar ansvaret för hennes behov - hon behöver inte vakna och kolla om det är matdags. :D

PS Skarvar hänger ofta ihop med övertrötthet, så tills du har fått schemat på plats vill du kanske prova att korta av vakenpasset före den luren som skarvar med en kvart eller så? Ibland kan en så enkel grej göra hela skillnaden! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Hej

Natten blev åter ingen succé. Lillan somnade kl 21.00 och vaknade vid 02.30. Jag vagnade en stund, men vid 02.50 gav jag efter, då man börjat tänka tankar som "hon kanske inte fått tillräckligt med mat under dagen, skulle kanske ha gett henne mat efter kl 20.00 då hon åt sista målet" osv :oops:

Kl 03.15 sov hon igen efter att ha ätit, men redan 06.30 var hon vaken igen. Jag gav henne faktiskt mat direkt och la henne igen i hopp om att hon skulle sova gott ett par timmar, men det blev bara en 45-minutare, så 07.30 började dagen idag. Nu sover hon igen, förhoppningsvis i två timmar.

Så, jag gör nog som du föreslog, Chokladkaninen, erbjuder massor med mat under dagen och inför en väckarklocka kl 04.00 då det är dags för nattmålet. Och inte falla till vika om hon vaknar tidigare? 8-[

Men, det här med dagsömnen tycker jag är så himla svårt att få till. Det kräver ju att man stannar hemma och inte är ute och flänger i olika ärenden, som vi ofta gör :oops:
Lillan avskyr nämligen att åka bil, vilket vi måste göra för att ta oss någonstans då vi bor på landet. Hon somnar alltså inte i bilen utan skriker mest hela tiden = ingen sömn. Har man tur somnar hon i vagnen när vi är framme vid målet för bilfärden, men oftast är det dags att packa in oss i bilen igen innan tex två timmar har gått och då vaknar hon igen och sömnen blir helt störd. Så vad gör man? Isolera sig känns ju inte så lockande :? Hur gör alla ni andra som också måste ta bil dit ni ska? För mig blir hela dagens schema förstört bara av att ta sig till ICA... Och idag måste vi iväg igen på några ärenden. Suck :x
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Kulla!

Som svar på din fråga om hur alla andra gör..
Själva höll jag oss hemma. Jag resonerade som så att allt skall sitta, jag ville att allt skulle sitta först, innan vi begav oss.
Det krävs sin planering ja, det krävs sin "isolering" ja. Dock, har man en Liten en som inte är så "snabb" i vändningarna så är det ett avgörande man får göra tänker jag.

Lära sova och sätta tiderna eller flänga och låta det ta längre tid innan allt sitter :-k . Det finns inga fel tycker jag, det finns dock mer eller mindre omständigt och framför allt; det skall passa hela familjen :heart:!

...och du, ingen fara att du inte svarade-på-en-gång förrut :D :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, när min son var 3+4 mån så hade jag schemat 12+45+2+45. Då åkte vi bil (om det var kort väg) på vakentiden och så fick han sova 45 min på plats.

Skulle vi till stormarknad en bit bort fick han sova 45 min i bilen (sova klart i bilen som ibland tog en aning extra omväg för att fylla just de 45 min) vara vaken framme och kanske sova långluren i vagnen när vi shoppade.

Grejen med att ha schema är att du kan planera RUNT det. Man måste inte göra allt häpp, häpp häpp och att det klickar och bara funkar. Utan ibland kan en shopping på normalt 20 min ta 2 timmar med sovningar m.m. Så tro inte att du kan eller "skall bara" med en så liten för det funkar inte. Man måste ta sin tid. Planera och planera lite till.

Vi hade exempelvis babysim kl. 09. Vi åkte så Tor fick sin 45 min lur med en LÅNG omväg för vi bara var tvugna att vara framme direkt han vaknade. Men se det gick bra, visst det var lite extra bensin en tid. Men så fick det funka för oss.

Så använd schemat och planera i fas med det, korta vägar åk mellan B1 och B2 amma när du kommer fram. Lägg i vangen under aktiviteten exempelvis.

Det hela kommer att bli lättare och lättare, men i början ÄR det svårt!

Jag var också hemma jättemycket de första månaderna, det lilla runt om kring gjordes efter schemat, inget annat. Så ta det lugnt, det är inte så här för evigt. Men det är så en tid.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Kalaskakan skrev:Hej Kulla!

...och du, ingen fara att du inte svarade-på-en-gång förrut :D :wink:

Tack för det! :D

Och nog är det så att jag helst skulle stanna hemma tills allt sitter som berget, men man är ju fler i familjen och mannen har nog inte lika stor förståelse för detta tyvärr :x Jag får helt enkelt försöka göra det bästa av situationen.
Jag kan i alla fall glädja mig åt att 45-minutersskarven verkar helt borta på första luren. Hon sover fortfarande utan att jag hört ett pip! :D :heart:

Idag ska jag koncentrera mig på att mata, mata så får vi se hur natten blir :roll:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"