Har en liten tjej här hemma som är 15 dagar gammal
Sömn och mat har funkat utmärkt fram till för ca 4 dagar sedan och jag börjar nu bli orolig att vi är på väg åt "fel" håll och vill kolla om det är dags för mig att agera på något vis innan vi hamnar totalt snett? Med storebror hade vi kaos, ingen sömn och ett konstant snuttande på bröstet tills jag kom över SHN som vi genomförde med utmärkt resultat vid 8 månaders ålder
Den här gången har jag läst på om SM och det är enligt den vi har försökt låta våra dagar gå.
Tjejen sover utmärkt på dagarna, ca 2.5 timmars pass och med vakentid ca 1-1,5 timme. Är ganska svår att hålla vaken 1.5 timme, somnar gärna till vid bröstet varje gång men jag försöker i alla fall hålla henne vaken. På nätterna har hon vanligtvis sovit i snitt 3 timmar med nattmål vid ca 00 och 03.30 och 6-tiden.
Till "problemet" nu: De senaste 4 kvällarna har hon haft svårt att somna. Hon vaknar för kvällen någon gång mellan 17-19 och är därefter vaken till ca 23-tiden. Försöker köra matning etc enligt SM, men hon vaknar envist varje gång jag lägger ner henne, det dröjer ca 5 minuter! Tar upp henne, ger henne en slurk och efter det vaknar hon till och är piggare än på dagarna! Hon får hänga med en stund i det sociala, sen blir hon kinkig. Börjar om igen med mat, rapning och läggning men 5 minuter senare är hon vaken igen. Hon gör i princip inget annat än äter under dessa timmar på kvällen. Jag är rädd att jag ska vänja henne vid att hänga vid tutten konstant, så som storebror gjorde...
När hon äntligen somnar för natten sover hon bara någon timme innan hon vaknar igen för sitt första nattmål. Efter det sover hon vanligtvis 3 timmar, får mat vid 3.30-tiden och ett nytt vid 6-tiden.
Det känns inte alls bra att hon är vaken så länge på kvällarna, kan väl inte vara bra för en sån liten att hålla igång så många timmar i sträck?
Min undran är hur jag får henne att sova vidare efter att jag lagt henne på kvällarna? Hon sover i vagga på mage. Upplever att hon ofta vaknar för att hon kräks eller behöver rapa. För att få henne att somna om ger jag bröstet, men det blir till en ond cirkel, för hon behöver rapas igen, något som inte alltid funkar (det kommer ingen rap) vilket resulterar att jag lägger ner henne och så vaknar hon igen efter några minuter för då kommer rapen eller kräkset! Så är vi igång igen med snutt för att somna in...
Gör jag något fel? När kan jag försöka få henne att somna om utan bröstet och är det då buffning eller vagning som är bäst?
Är vi på väg in i en ond cirkel och hur bryter jag den i så fall?
Hoppas ni har några råd att ge, vill inte återuppleva situationen vi hade med storebror! 8-[