Några frågor- mitt i kurningen av S 5 mån.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
finskaflickan

Inlägg av finskaflickan »

Nu är då FÖRKYLNINGEN här. :(

:arrow: I går började jag och lillpojken snora. Ont i halsen. Hosta. Ja, vi blev förkylda helt enkelt. Dagarna och nätterna har flytit på innan vi blev sjuka. Långluren har varit lite knepig men jag har tf. buffat väldigt kort över skarven och då har han sovit hela luren. Dagramsan tar bättre och buffning gör jag aldrig mera vid insomning.

Nu när lilla S är förkyld har jag varit mera generös med verktygen. Min son har vaknat många gånger i natt, koksaltdroppar i näsan följt av tillrättaläggande och buffning har varit mitt "nattrecept". Oftast har jag bara markerat med buffandet för att lugna lilla S efter de hemska näsdropparna.

Det lustiga i natt var att när jag tände nattlampan för att sköta om lilla S och drar upp skynket så slänger sig min lilla son på mage och i sovpostition direkt. Supersnabbt med kinden mot lakanet. Ha ha. Det såg så lustigt ut. Som att han blev ertappad med att vara vaken. :D

Jag skulle ju gärna se att han sov en hel natt utan uppvak även om han är förkyld, men han vaknar när han inte kan andas genom näsan... och då behövs ju min hjälp. Nåja. Kort och effektivt skötande. inget prat. Då har han somnat om snabbt efter ramsan.

:arrow: Har någon av er några bra tips eller vet någon om en bra tråd när det gäller att sköta om sjuka barn på natten :?:

Vargarna tenderar ju att smyga sig på i förkylningstider. Peppa mig gärna för att hjälpa mig hålla dom på avstånd!

Glad och skön, utvilad första advent önskar jag er alla! :santa:

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
och Lilla J född i September 2010
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

finskaflickan skrev: Nu när lilla S är förkyld har jag varit mera generös med verktygen. Min son har vaknat många gånger i natt, koksaltdroppar i näsan följt av tillrättaläggande och buffning har varit mitt "nattrecept". Oftast har jag bara markerat med buffandet för att lugna lilla S efter de hemska näsdropparna.

:D Var försiktig med trafiken :!: Lär honom inte att det är stor KRIS att vara förkyld. Det kanske inte är så trevligt alla gånger, men det är varken farligt eller fel - är budskapet. Och han ställer frågor om just detta. "Kommer vargen och tar mig nu :?: " Nej, ska du svara, lugnt och betryggande. Med ramsan. Inte med koksaltdroppar som du själv tycker är hemska :!: Och som du tror han måste lugnas efter. Strunta i dem, tycker jag.
finskaflickan skrev:Det lustiga i natt var att när jag tände nattlampan för att sköta om lilla S och drar upp skynket så slänger sig min lilla son på mage och i sovpostition direkt. Supersnabbt med kinden mot lakanet.
Underbart - och ett litet meddelande till dig, kanske :?: Att han SOV och inte alls ville bli omskött dvs störd :!:
finskaflickan skrev:Jag skulle ju gärna se att han sov en hel natt utan uppvak även om han är förkyld, men han vaknar när han inte kan andas genom näsan... och då behövs ju min hjälp. :
Nej, det gör den faktiskt inte :cry: En liten unge (eller en stor vuxen) som inte kan andas genom täppt näsa under sömnen andas genom munnen i stället.
finskaflickan skrev:Vargarna tenderar ju att smyga sig på i förkylningstider.
Ja, och du måste skjuta dem. Det vore annorlunda om han kokade av feber och verkligen var ledsen. Men även då gäller regeln att lugna barnet där det ligger, dvs i sängen. I denna icke-kris räcker ramsan och blir över. Kom ihåg:

:arrow: En gång är ingen gång - två gånger är en dålig vana :mrgreen:
finskaflickan skrev: Glad och skön, utvilad första advent önskar jag er alla! :santa:
DETSAMMA :lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
finskaflickan

:)

Tack för snabbt svar!

I natt minimerar vi trafiken och betraktar natten som en vanlig natt. Det enda jag nu undrar över är om man borde eller ska kolla om barnet har feber när det skriker en konstig tid? En snabb koll med handen och sedan ramsa på det?

I normala fall så gör jag ingenting på nätterna när S har ljud. Nu vill jag ju ändå kolla att han inte kokar av feber som du skrev. Men hur gör man det smidigast?
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Lite näsdroppar innan sovdags så slipper du fundera på näsan. Och skulle du bli orolig och känna att något inte är som det ska så in och kolla att allt är ok som den enklaste saken i världen. In-kolla läget-ingen feber-så bra, då är den vargen borta-och så ut fort igen-du kan lugnt somna om-vi har full koll". :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
finskaflickan

Tack Bluna! :)

sitter och flinar åt mig själv och mina frågor.
Det finns ju inga dumma frågor, men den förra var nog på gränsen. Ha ha!

Klart att man ska kolla att inte barnet ligger och kokar upp, snabbt och enkelt utan vidare krusiduller. :)

Nåväl, vid närmare eftertanke kan det ju vara knepigt ibland att veta hur mycket hjälp ett barn faktiskt behöver när det är sjukt. Jag vet att jag har lätt för att hänga kvar för mycket vid sängen, istället för att låta barnet fixa grejen själv.

:arrow: Den stora poängen är ju såklart att INTE ge intrycket att det är farligt och KRIS när man snorar, precis som Anna skriver.

Ha en trevlig kväll alla!

:heart: :heart: :heart: :heart:
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ingen fara. 8) Snart kommer du att ha lärt dig att tolka skriken och då vet du när det inte är som det ska. Hos oss är det stor skillnad på tex "jag behöver veta att du har koll-skrik" och "Jag har fått magsjuka och råkat spytt i sängen-skrik". Sist hon fick magsjuka på natten så skrek hon lite lätt och jag kom in och såg att hon hade spytt. :( Men som den säkra sovare hon är blev hon inte ledsen mer utan sa bara "oj...oj oj oj..." som att hon beklagade sig lite över att det blev så blött. Och efter att ha bytt lakan och tvättat av så är det bara att lägga ner en säker sovare med en trygg ramsa så sover de vidare som stenar. :heart: :wink: Snart är ni där. 8)

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
finskaflickan

okej, nu har det uppkommit en lite knepig situation här:

Vi bestämde oss för att inte se förkylningen som någon kris utan agera som vi alltid gör på nätterna. Det gick bra tills klockan halv5 då lillaS plötsligt vaknade med andnöd :shock:

Vi försökte lugna honom i sängen, jag känner till den här typen av andnöd sedan jag var barn, krupp kallas det (säket flera av er som känner till detta). Det man skall göra är att föra ut barnet i friska luften så att den kalla luften lättar andningen. Det gjorde vi och åkte senare även in till akuten för att få mer hjälp då andnöden inte lättade nämnvärt.

Allt är bra nu, hemma är vi och försöker hålla rutinerna så gott det går. Utmaningen är nu den- lilla S skall lugnas INNAN han börjar skrika då själva skrikande triggar igång kruppen.
Eftersom vi har en rätt så amper liten son här hemma så har vi en hel del argt skrikande, vilket normalt inte är någon fara då han lugnar sig fort själv. Nu märker vi att han inte lyckas göra det då andnöden kommer krypandes i ilskan.

I princip innebär detta att vi borde lugna honom med buffningar eller liknande (vilket ju sannerligen känns märkligt, det har vi ju slutat med) innan skrikandet börjar.

Tar tacksamt emot råd och hjälp hur vi skall agera i den här situationen, som ju TYVÄRR innebär att vi ev. måste ta upp honom ur sängen om han får ett anfall även nästa natt.

Försöker skjuta vargar aktivt, men när ens lilla barn bara piper när det andas kommer ju definitivt en stor flock på besök.

ps. vi har inte visat vår oro till lilla S. ds.

Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej finskaflickan!

Jag har haft ett barn med krupp, och det är inte kul :(

Tänk på att ha riktigt svalt i rummet, öppet fönster är toppen! Och kommer ett anfall så agera med en självklar attityd när du tar upp honom och hjälper honom. När det gäller sjukdom måste man göra det man måste, även om det innebär att ta upp ur sängen. Tycker du att det hjälper att buffa honom lugn så tycker jag du kan göra det, här måste du själv känna efter vad som känns bäst för er just då. När nåt av mina barn har varit sjuka har det hänt att jag buffat t o m tvååringar :wink:

Lycka till, och jag hoppas kruppen försvinner. Min flicka hade tre anfall mellan 8-12 månader och sen har hon sluppit, hon är sex år nu!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
finskaflickan

Tack Miar70! :)

Vi får ta till alla knep för att hålla honom lugn nu, med den självklaraste attityd, och så återgår vi till de normala nätterna när han är frisk igen.

Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
finskaflickan

Hej på er alla! :)

Tänkte skriva en liten rapport (och fråga en schemafråga!). Nu är förkylningen helt förbi. Vi är alla friska och krya och jag har rätt snabbt kunna gå tillbaka till normala rutiner under natten. Krupp är verkligen ingen rolig sjukdom och jag var nog rätt så nervös ett tag över att våra 12h-nätter skulle vara ett minne blott efter denna sjukperiod.

Under sjukdagarna fokuserade jag på :

:arrow: MINIMAL trafik i rummet.

:arrow: att bara ingripa när det verkligen behövdes.

:arrow: att inte överföra min oro på barnet.

:arrow: att hålla dagsrutinerna slaviskt.

Det gick enklare än normalt att återgå till 12h nätter och Lilla S var nog tacksam över att slippa allt extra buffande på natten (som vi ju var tvungna att göra pga skrikförbudet.. ) och sov som en liten gris när han blev kvitt kruppen. SKÖNT!

Nu tycker jag att allt fungerar jättebra. Alla läggningar på dagen går jättebra. Vi varierar oss, ibland sover han ute i vagn och ibland inne i sin säng. Han köper allt och somnar tacksamt.

Det enda som strular lite nu (helt plötsligt) är läggningarna på kvällen, och jag skulle gärna be någon att kolla om det är nåt lurt med schemat.
I kväll hade vi en läggning på ca 45 minuter. Det är länge. Inte skrik hela tiden utan flera "nästaninsomningar" för att sedan börja fråga igen. Jag tycker själv att han är trött när klockan närmar sig sju. Han är mätt och belåten och skrattet till godnattet är där. Badar gör han varje kväll och det är kolsvart i rummet. Jag ramsar enbart och är också mycket försiktig med att ramsa för mycket.

Finns det någon duktig där ute som kunde kika lite på vårt schema :?:

07.00 godmorgon och amning. (lilla S är oftast vaken redan runt 06.15. Han får hållas tills klockan ringer. Vi bjuder på musik vid ilska.)
08.00 gröt
09.00-10.30 sov (här vaknar han oftast en kvart för tidigt)
11.30 mat
13.00-13.45 sov
14.30 mellanmål
16.30-17.15 sov
17.30 kvällsgröt
18.30 kvällslurk (den accepterar han oftast först 18.45)
19.00 glatt godnatt

kvällsnattningarna har strulat några dagar nu. Det känns som att det är det enda som är kvar att fixa tills vi är i mål. (jag tror att det hör ihop med de något tidiga morgnarna också, eller?).

Jag tycker mig börja vara säker på hur jag skall agera i olika situationer och känner mig trygg. Men detta kvällsgnäll kan jag inte hitta någon orsak till.(kanhända är han bara inne i en sådan period, men jag vill vara säker på att orsaken inte finns i ett bristande dagsschema).

Hjälp mig gärna!

TUSEN TACK PÅ FÖRHAND!

Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Låter som ett tecken på att det är dags att dra ner sena luren till en 20 minuter tycker jag. Om jag räknat rätt så är lillen runt 7 månader och då är det läge att ta bort ca 30 minuter från schemat om jag inte räknat fel. Kan vara en lösning kanske?

//Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
finskaflickan

Ah! Det hade jag missat. Tack! :)

Läggningen gick riktigt bra nu ikväll då vi kortade ner sista luren till en 20 minutare.

Förra natten hade lilla S ett ovanligt uppvak klockan 03.30. Han var alldeles utom sig av sorg lät det som. Antagligen en kombination av mardröm och snorig näsa. Jag ramsade utan resultat och bestämde mig för att lugna honom kort med buffning. Det gjorde jag och ramsade mig bort från sängen. Då sov han till klockan 07.00. Skönt. Men det där med buffande på natten... det är då sannerligen ingenting jag tänker börja göra till någon vana.

Annars måste jag säga att den här kuren är helt fantastisk. När jag vid förra rådgivningsbesöket fick frågan - vaknar han ofta på natten? Så kändes det helt underbart att kunna säga att han inte vaknar över huvudtaget och sover 12h som en liten gris. Det var förvånade blickar jag fick som svar och ett "ja, det är nog MYCKET ovanligt".

Jag berättade naturligtvis om Anna W och det enda de kunde säga var "ja, hon är ju lite omdebatterad".
SUCK! Jag sa förstås att jag har ENBART positivt att säga om denna kur och att jag tycker de borde börja rekommendera den.

Sen kunde de ju inte annat än häpnas över hur mycket han utvecklats den senaste månaden. Och det är ju klart att han har, för nu ORKAR han utforska livet.

Är det inte underbart, så säg!

Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, underbart är det :lol: :heart: :lol:
finskaflickan skrev:Jag berättade naturligtvis om Anna W och det enda de kunde säga var "ja, hon är ju lite omdebatterad".
Tack för det =D> Att du inte skämdes för att nämna mitt namn :oops:

På "ja, hon är ju lite omdebatterad" finns ett underbart svar som en mamma gav:

:arrow: "Men inte av BARNEN \:D/ "

:heart:

PS Krupp och andnöd - ett elände :cry: Och en balansgång, verkligen :shock: Ingripa eller inte :?: Man får lyssna, tänka, lyssna igen och tänka igen, medan man håller orosvargarna i schack (inte minst för lilla barnets skull).

Att arbeta förebyggande är ju alltid det bästa. Frisk sval luft är ett måste. Hög luftfuktighet gör också inte sällan under i våra torra hus. Man kan sätta en plåt med kokhett vatten under spjälsängen, kanske med lökbitar i eller en rejäl kick utrörd Vick eller Tigerbalsam :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
finskaflickan

Hej Anna och Alla! :)

Jag tycks inte riktigt kunna slita mig härifrån även om allt fungerar nu.
Det är ett fantastiskt liv som väntar efter kuren ;)

men en fråga har jag faktiskt:

Igår var vi bjudna till våra grannar efter lilla S sovtid. Vi bestämde oss för att flytta över S till vagnen, och gå dit. Väl där lade vi honom i en säng, han vaknade till lite grann men nöjde sig med ett tillrättaläggande och ramsa. Vi stannade flera timmar och S sov som en stock. Fantastiskt. Vid midnatt smög vi oss hem genom snön och kände oss som vinnare!
well.... när vi flyttade över honom från vagnen till sängen, väldigt sakligt och med en därpå följande ramsa så blev han helt oväntat livrädd, klarvaken och sedan tvärarg. Det tog honom två timmar innan han somnade och vi gick in och buffade några gånger för att lugna en riktigt upprörd liten S.

Detta känns som ett litet misslyckande. Jag väntade länge innan jag tog till buffningen, lät honom reagera och ramsade sparsamt men även med pondus när det behövdes. Jag upplevde det som att han trodde att han sovit klart och därför inte förstod att det fortfarande var natt.

Vad gjorde vi fel :?:

Nu kommer julen emot och med den en hel drös med övernattningar, förflyttningar och långa bilresor. Vad skall vi tänka på för att inte få honom helt ur fas och hur skall vi bete oss om han reagerar som han gjorde förra natten :?:

Jag är tacksam för alla råd jag kan få.

Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ett litet tipps om vad jag har gjort.

Jag har inte sagt ramsan vid överflyttning av sängar, bilar osv... Jag har bara flyttat. Sagt shyysh typ bara. Hängt snuttefilten över huvudet och varit nöjd.

Ang flytt in till sängen, jag flyttar genom MÖRKT HUS, på sin höjd en liten liten RÖD lampa tänd så jag kan se vart jag går, men in direkt från bilen i pyjamas och allt direkt ner i sängen i mörkt hus. Tänd inte om ni abosout inte måste. Då är det ju liskom "på natten händer ingenting" mottot som gäller. Så en ramsa kan även den väcka mer än den söver om man har otur. Så känn av, ge ramsan när den behövs, inte i förebyggande syfte tycker jag. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"