Hej på er alla!
Tänkte skriva en liten rapport (och fråga en schemafråga!). Nu är förkylningen helt förbi. Vi är alla friska och krya och jag har rätt snabbt kunna gå tillbaka till normala rutiner under natten. Krupp är verkligen ingen rolig sjukdom och jag var nog rätt så nervös ett tag över att våra 12h-nätter skulle vara ett minne blott efter denna sjukperiod.
Under sjukdagarna fokuserade jag på :

MINIMAL trafik i rummet.

att bara ingripa när det verkligen behövdes.

att inte överföra min oro på barnet.

att hålla dagsrutinerna slaviskt.
Det gick enklare än normalt att återgå till 12h nätter och Lilla S var nog tacksam över att slippa allt extra buffande på natten (som vi ju var tvungna att göra pga skrikförbudet.. ) och sov som en liten gris när han blev kvitt kruppen. SKÖNT!
Nu tycker jag att allt fungerar jättebra. Alla läggningar på dagen går jättebra. Vi varierar oss, ibland sover han ute i vagn och ibland inne i sin säng. Han köper allt och somnar tacksamt.
Det enda som strular lite nu (helt plötsligt) är läggningarna på kvällen, och jag skulle gärna be någon att kolla om det är nåt lurt med schemat.
I kväll hade vi en läggning på ca 45 minuter. Det är länge. Inte skrik hela tiden utan flera "nästaninsomningar" för att sedan börja fråga igen. Jag tycker själv att han är trött när klockan närmar sig sju. Han är mätt och belåten och skrattet till godnattet är där. Badar gör han varje kväll och det är kolsvart i rummet. Jag ramsar enbart och är också mycket försiktig med att ramsa för mycket.
Finns det någon duktig där ute som kunde kika lite på vårt schema
07.00 godmorgon och amning. (lilla S är oftast vaken redan runt 06.15. Han får hållas tills klockan ringer. Vi bjuder på musik vid ilska.)
08.00 gröt
09.00-10.30 sov (här vaknar han oftast en kvart för tidigt)
11.30 mat
13.00-13.45 sov
14.30 mellanmål
16.30-17.15 sov
17.30 kvällsgröt
18.30 kvällslurk (den accepterar han oftast först 18.45)
1
9.00 glatt godnatt
kvällsnattningarna har strulat några dagar nu. Det känns som att det är det enda som är kvar att fixa tills vi är i mål. (jag tror att det hör ihop med de något tidiga morgnarna också, eller?).
Jag tycker mig börja vara säker på hur jag skall agera i olika situationer och känner mig trygg. Men detta kvällsgnäll kan jag inte hitta någon orsak till.(kanhända är han bara inne i en sådan period, men jag vill vara säker på att orsaken inte finns i ett bristande dagsschema).
Hjälp mig gärna!
TUSEN TACK PÅ FÖRHAND!