Hjälp med SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Gugga

Hjälp med SM

Inlägg av Gugga »

Nyss hemkommen med underbar :heart: liten pojke skulle jag behöva lite hjälp med SM för att komma på banan redan från början! Har läst både i BB och här på forumet, men har ändå vissa frågetecken.
Från vilken ålder är det lagom att försöka införa fasta tider (schema), är det vid tre veckor? Skulle behöva tips och inspiration till schema, med storasyster använde vi samma schema som TorsMamma, och det fungerade suveränt men hon var ju äldre då. Denna gången vill jag gärna prova SM och förhoppningsvis slippa kura, men begriper inte riktigt hur och när jag ska starta (trög).
Skulle även behöva lite tips om hur ni med äldre syskon spenderar dagarna för att få bra flyt i vardagen? Ammningen tar ju MYCKET tid såhär i början märker jag, och vill att dagarna ska bli så bra som möjligt för hela familjen, gärna med mycket utevistelse (kallt att amma ute denna årstiden). Hoppas någon har kloka råd att ge mig, vill verkligen njuta av denna tiden.
Mamma till Ella född 071016 och lillpojken född 091021
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nämmen GRATTIS, vilken lycka! :heart:

Lägger in SM sammanfattningen till dig, de första 2 mån har man inget schema utan man gör ett tidigast vid 2 mån. Men det första brukar vara en aning skakigt. För att sen vid 3 mån stabilisera sig avsevärt. Så försök att ta det lugnt och inte stressa upp dig för lätt. Amma och njut i den mån du bara kan, det är nyckeln.

vissa gillar "smekmånad" då låter man barnet styra första 3-4 veckorna och sen styr man upp mer då andra kör mera strikt med mattider från början. Man gör SM lite som man vill och låter sig mest inspireras tycker jag. Men säg till så fixar vi.

Det viktiga tycker jag är att du får in 4-5 måltider om dagen, räkna gärna vakentimmar så de inte blir över 7-8 tim. Tänk på att hålla mörkt om natten, inte tända för mycket och ställa ljust om dagen så barnet får ljus i ögonen de första veckorna.

”Standardmodellen. Ett kompendium, 0-2 månader”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gugga

Inlägg av Gugga »

Tack så mycket, det känns fantastiskt just nu :heart:
Tack också för svaret, det låter ju jättebra, jag tar det lite lugnt nu första veckorna och försöker styra upp det lite mer när han närmar sig två månader. Har du något förslag på ett bra schema att starta med när de är så små, är det 2-2 som är beskrivet i SM? Bra tips att ha koll på vakentimmar och försöka få in 4-5 mål.
Tycker nätterna fungerar bra än så länge, han äter två gånger och sover däremellan.
ElinN

Inlägg av ElinN »

Varmt välkommen hit och grattis till underverket! :heart:

Ta du det lugnt -det gör du helt rätt i. Lär känna varandra och hitta er rytm. Fokusera på mat, mycket mat och ännu mera mat, som är nyckeln till stillad överlevnadsångest, längre och längre nattsömn och mer och mer förutsägbara dagar. Smekmånaden är underbar tycker jag. :heart: Njut!

Rytmen 2+2 strävar man efter när Liten börjar bli mer vaken (vid ca 4 v) och det är alltså riktlinjer och hur det verkligen ser ut varierar från bebis till bebis och från familj till familj. SM är ett sätt att mata och umgås med bebis, ett föhållningssätt, ett sätt att från början övertyga det nyfödda lilla livet att det finns mat i överflöd, att mamma och pappa har full koll, att överlevnaden är garanterad och mer där till, att livet är gott och att man inte behöver skrika på maten eftersom SM förebyggande tillgodoser alla bebisens behov.

Måste bara citera TorsMamma som enkelt och fint skrev:
TorsMamma skrev: Min erfarenhet är att du första månaden stillar överlevnadsångest, andra månaden spenderar på att lära barnet att inte somna vid bröstet och somna lite mera själv i vagn, med hjälp av vagning och skak i handtaget.Tredje månaden börjar schemat verkligen att sitta och till 4 mån får man 12 timmars natten. Runt 4-6 mån har man en Dipl. SS om man har jobbat rätt.

Schema behöver du inte fundera på ännu, så ta det lugnt med det du! :wink: Då den dagen kommer finns det schemaförslag om du läser bland "våra favoriter", men jag rekommenderar att under andra levnadsmånaden då du strävar efter 2+2, anteckna Litens sovtider etc, så du har koll på hans preferenser (morgontrött/pigg? osv) inför kommande schema, som du med fördel spikar mellan 2 och 3 månader. Du är välkommen att bolla idéer då det beger sig! :D

:thumbsup: :heart:
Gugga

Inlägg av Gugga »

Tack tack för fina råd. Här riktar vi in oss på mat, mat och åter mat. Fungerar bra, förutom att han somnar "mitt i maten" ibland, men han är ju inte så gammal ännu. Bra tips om att sträva efter 2-2 och sedan få in ett schema när han är tre månader. Återkommer när det närmar sig!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Låter som en mycket bra strategi tycker jag. Kom ihåg att njuta också, riktigt ordentligt.

Grattis till nykomlingen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Gugga

Inlägg av Gugga »

Skulle behöva lite tips angående nätterna som fungerar sådär just nu. Lill-putte sover jättebra på dagarna, i vagn ute eller på mage inne. Somnar faktiskt oftast efter ca två timmars vakentid (är helt förundrad över detta då storasyster kunde vara vaken timmar i sträck!) och brukar få ihop ca 8 timmars vakentid per dag. Nätterna är lite struliga tycker jag; han brukar somna vid ca 21 och således vakna första gången runt kl 24. Efter amning, blöjbyte mm lägger jag ner honom i vaggan men då kommer han inte riktigt till ro. Ibland tar jag upp honom och matar mer, om det går. Ibland "väntar jag ut" och han brukar somna efter ett tag, men det kan ta en god stund. Han skriker inte, men ligger och grymtar och bökar och gnyr. Låter inte helt nöjd, och jag kan inte somna om när jag hör honom.
Andra gången brukar han vakna ca 3 timmar efter kl 24, men då har jag somnat om först kl 01.30 vilket gör att både hans och min sömn blir lite knackig. Framåt 4-tiden kan han ibland vakna en gång i halvtimmen. Lägger honom ibland i sängen och ammar, vilket gör att både han och jag somnar efter fem minuter, och då vaknar han efter bara en kvart och vill äta igen. Det är alltså ingen bra lösning, men man är ju inte så rationell när klockan närmar sig fem och sömnen har varit lite knackig...
Även när jag sitter upp och ammar och rapar honom ordentligt, har han svårt att somna om efter andra målet och bara slumrar fram till kl 6.30 när vi stiger upp.
I stort sett fungerar det jättebra både med lillen och storasyster, detta med nätterna är verkligen det enda som strular, och det är inte hela världen. Men är det någon som sitter på tips hur jag ska få sömnen något längre och mer sammanhängande på natten, tar jag tacksamt emot!
Ska jag försöka vagna över första målet?
Tack på förhand :)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Nätterna brukar räta till sig vartefter. Mycket ljus dagtid för att "ställa klockan" och mycket mat, som du vet! :wink:

När du känner dig säker på att bara ett nattmål behövs kan du med trygg hand vagna bort ett nattmål (vagn är mycket mer "effektivt" än vagga!). Om det ens behövs vill säga! Om mamma har lite is i magen så visar sig många små SM-bebisar fullt kapabla att lösa detta själva! :D

Jag tycker det är bäst att sitta upp och amma, så det inte blir hattigt. Jag är likadan som du, har svårt att somna om själv, men det är ju inte Litens fel. Lägg dig i ett annat rum och låt pappa lyssna på bök och stök, så du får sova.

Fortsatt lycka till! :thumbsup:

:heart:
Gugga

Inlägg av Gugga »

Hm, behöver lite råd om hur vi ska styra upp nätterna här hemma. Går tyvärr åt fel håll med lillen, han vaknar mer och mer på nätterna! Nu sitter jag upp och ammar + rapar ordentligt ca kl 24 och 03, men däremellan vaknar han var 30:e eller 45:e minut och jag förstår inte vad han vill! Försöker med mer mat, men efter tre tag somnar han i min famn, jag lägger ner honom, han vaknar osv.
Dagarna fungerar fortfarande jättebra, mat och sov sitter som ett smäck (även om inte tiderna alltid stämmer, men han är ju inte så gammal så det bekymrar mig inte så mycket). Förstår inte riktigt vad som strular på nätterna. Märker att det blir en ond cirkel, han äter inte alls lika mycket och intensivt när han äter så ofta, och således sover han sämre.
Tänkte köra trenätterskuren nu, och har lite frågor:
Han somnar ca kl 20 på kvällen. Ska vi vagna alla pip fram till kl 04 eller ska jag ta upp och ge påfyllning om han vaknar före kl 22?
Vi vagnar max 2 minuter, skakar och avvaktar?
Är det fel tid att ta bort nattmålet? Han är 6 veckor och ammningen fungerar ua.

På dagarna somnar han oftast själv i vagnen, ibland behövs enstaka drag med vagnen.

Sovtider som vi strävar efter:

19.30-06.30
08-09.30
11.30-13.30
15.30-17.00

Tacksam för svar! :)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Gugga! :D

Anna ger som riktmärke att ett barn kan sova 6h vid en månad och 8h vid två månader, alltså 22-04 resp 20-04 om det är de tiderna du siktar på. :D Alltså skulle jag nog invänta att han blir två månader innan jag satsar på 20-04. :? Därför är jag också lite skepisk mot att du siktar mot fasta tider - det kan funka, men oftast är det enklare att vara lite flexibel och sikta på en rytm så länge de är så små. :wink:

Därmed förstås inte sagt att han ska vakna varje halvtimme! Jag tror att det som händer hos er nu är en ökningsperiod, för det ligger en vid 7-8 veckor. :D Det som gäller då är MERA MAT. Försök amma i fler omgångar inom varje SM-mål, och lägg in nåt extra mål om det behövs. :idea: Du kan också komplettera amningen på kvällen när brösten är lite trötta med ersättning eller utpumpad morgonmjölk på flaska. Fega inte på att ge en 5-minlur under kvällspasset också om han inte orkar hålla sig vaken för att äta tillräckligt. Den där cirkeln av snuttande och övertrötthet bryts genom mer mat.

Ökningsperioden är över på en knapp vecka, och sedan är vägen mot en ordnad tillvaro öppen! :D Jag klipper in TorpSaras vagningstips nedan. Du kanske vill repetera Marie och Samuel i femte delen av BB också. :wink:
TorpSara skrev: Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Gugga

Inlägg av Gugga »

Tack för svaret chokladkaninen! Så himla skönt att kunna gå in här och få lite råd och stöttning när man undrar vad man håller på med.
Du har ju helt rätt i att fasta tider är lite väl ambitiöst när han fortfarande är så pytteliten, det är jag som dras med av alla trådar jag läser här och SÅ gärna vill att vår tillvaro också ska vara lite mer strukturerad. Men det vet jag ju att den kommer bli, det tar bara ett tag (har ju gjort resan förr, med storasyster :) ). Låter dock honom styra och följer inte exakt det schemat. Har redan märkt att han är pigg på förmiddagen och helst bara sover 45 minuter då, och trött vid 15-17 tiden. Är det dumt att lägga en längre lur där, så nära inpå nattvilan?
I natt har vi vagnat, han svarade ganska bra på det, somnade iallfall om och skrek inte, men han sov bara 5-30 minuter mellan uppvaken. Mellan kl 02-03 somnade han inte alls mellan vagningarna, så kl 03.30 tog jag upp och gav mat. Sen sov han iallfall till 06.30, så jag var riktigt pigg i morse efter 3 timmars sammanhängande sömn :D. Detta berodde säkert på att stackars lilla putten är för liten för att sova så länge utan mat, DÅLIGT av mig att inte ha koll på det. Behöver iallfall inte ha dåligt samvete för att jag plockade upp honom då.
I natt fortsätter vi, men då ger jag mat vid 22-tiden när han vaknar (vagnade över det uppvaket i går natt) och kl 04, så hoppas jag han sover bättre däremellan.
Märkte iallfall stor skillnad i natt när han fick mat, då ÅT han ordentligt från båda brösten och sov således betydligt bättre efter det.
Försöker ge han ännu mer mat också, så får vi se hur det hela avlöper. Återkommer med rapport :) .
TACK återigen för hjälpen. Det kan ju inte vara normalt för ett spädbarn att vakna varje halvtimmer på natten! Känner att vi verkligen måste styra om detta.
Gugga

Inlägg av Gugga »

Här går det strålande tycker jag, känner mig hög på sömn just nu :D
Två kvällar har vi lagt sonen kl 18.30, han har sovit som en stock fram till ca 22 då jag VÄCKT honom för att ge matl! I natt sov han själv fram till kl 03, då vaknade han och jag tog upp och gav honom mat eftersom det bara var en halvtimme från nattmålet 03.30.
Lite kvar att finslipa har vi naturligtvis, men det känns otroligt skönt att vi har brutit den negativa spiralen med uppvak varje halvtimme.
Undrar nu över:
Rätt eller fel att väcka och ge mat kl 22? Kanske är det dumt att väcka honom mitt i djupsömnen, bryter jag då det fina mönster han precis har lärt sig?
Rätt att ta upp och ge mat om han vaknar 03.00 (en halvtimme före då jag tänkt ge nattmål)? Ska jag försöka få honom att dra ut på det en halvtimme istället?
Småtimmarna är det svårt att få honom att somna, efter amningen kl 03.30 sitter han med stora ögon och stirrar i mörkret och är inte alls särskilt trött (tror han iallfall). Ska jag vagna mig igenom detta fram tills det är morgon kl 06.30?
TACK, tack på förhand!
chokladkaninen

Hej Gugga! :D
Grattis till avklarad ökningsperiod och lugnare nätter! :D :thumbsup:

Jag tänker:
:idea: Fortsätt att mata "i sömnen" vid 22 i nån vecka till i alla fall, tills han blir 2 mån. så länge han vaknar före utsatt nattmatningstid tyder det ju på att han behöver det. Genom att väcka för matning lär du honom att du bevakar hans intressen, så fortsätt med det. :wink:

:idea: Att nattmålet diffar med en halvtimme hit eller dit är absolut inget problem med en sån här liten - men målet är ju att du får väcka för nattmat.

:idea: Att man gruffar och krälar och inte kan somna om direkt tar vi inget extra för utan låt honom vara ifred tills han ber om hjälp. Lita på att han klarar sig själv och somna om själv istället - om han skulle behöva din hjälp så kommer han nog att säga till så att du vaknar! :D Men se till att du rapar honom ordentligt efter nattmålet bara.
Gugga skrev: efter amningen kl 03.30 sitter han med stora ögon och stirrar i mörkret och är inte alls särskilt trött (tror han iallfall).
:shock: Du menar ligger, va? Helst på mage, med larm. 8)
Gugga

Inlägg av Gugga »

Tack för snabbt svar chokladkaninen!
Haha, nej jag menade faktiskt sitter och stirrar, även om det låter konstigt. Jag brukar rapa honom sittandes i knät och det är då jag ser två stora ögon som stirrar på mig i mörkret. Annars sover lillen förstås på mage, med larm :)
I går väckte jag honom 22 och gav mat. Han vaknade redan 01! Bakslag alltså, men jag tänkte "backa, backa" så jag skakade bara i handtaget och avvaktade. Han gallskrek absolut inte, men ropade till och från och gruffade. Somnade till några minuter, och sedan rop igen. Efter ca 20 minuter somnade han om! Nästa gång jag hörde rop var klockan 02, då skakade jag igen, och efter det är det lite dimmigt, tror han ropade lite till och från men hur som helst vaknade jag först 03.30 av att han lät hungrig, tog då upp och gav mat. Sen somnade han om till halv sju, då väckarklockan ringde för oss båda. Hurra! :D Visst gruffades det en stund efter jag lagt ner honom, men inga större protester.
Funderade i natt på om jag gjorde rätt som bara skakade, han är ju inte så stor ännu. Hoppas han har sin överlevnadsångest stillad? Borde jag ha vagnat istället och fått honom att somna om så? Tycker ju att han borde ha SKRIKIT om han verkligen var jättehungrig, och att han inte heller borde ha somnat om då. Tror inte heller att jag hade somnat om om han verkligen hade ropat på hjälp. Men vill ju inte att han ska få ångest, den lille, då vagnar jag hellre. Är det rätt att försöka backa nu, skaka handtaget och avvakta?
Tack för tipset att låta honom gruffa ifred på morgontimmarna, han fixade ju det jättebra själv i morse, bara för mig att fortsätta ha is i magen alltså.
Och nu har jag en liten pojk här som somnade i vagnen så fint, lite gruff men inga protéster. Vad SKÖNT att det fungerar så bra :D .
chokladkaninen

Bra jobbat inatt Gugga! :thumbsup:

Torsmamma brukar skriva att med barn som SM:as från början ägnar man första månaden åt att stilla överlevnadångest och andra månaden åt att öva på att somna själv. Och där är ju ni nu, eller hur? :D Så jag tycker att du tänkte helt rätt inatt - kan han somna själv så kan han också somna om själv! Att skaka i handtaget räcker bra som påminnelse. 8)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"