Min dotter är snart 2 år och ibland händer det att hon kan slå till en. Jag har hört om andra barn i hennes ålder som gör samma sak, men jag förstår inte vad detta beror på. Är det för att testa gränser? Iallafall så efter att jag läst i barnaboken, så bestämde jag mig för att köra en ramsa med henne när hon riktar sina slag "Nej, inte slåss. Klappa, pussa, krama och gosa" och vid varje gest visar jag henne också hur detta går till. Ibland hjälper det, men jag vet inte om hon förstår?
Nu har jag iallafall stött på en annan snart 2-åring som har lärt sig säga förlåt, varpå jag blev väldans förvånad! Så nu undrar jag vad du, Anna, anser om min metod? Ska jag lära min dotter att säga förlåt istället? Detta genom att hon får gå fram och klappa personen på kinden tex. (för prata kan de ju inte göra). Just det...undrar också om man är för hård ifall man ställer barnet en bit ifrån sig och hytter med fingret att det ska stanna där, tills det är lugnt och snällt? Hjälper detta verkligen? Förstår en 2-åring det?
Jag litar till din expertis, Anna. För som du själv skriver i boken, så talar du efter egen erfarenhet...något som jag anser väger tyngre än de gubbar och gummor som sitter bakom ett skrivbord och tolkar rapporter!
Tack för att du brinner för barnens bästa!
MVH Mammas dotter