Förlåt?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mammas dotter

Förlåt?

Inlägg av Mammas dotter »

När har ett barn åldern inne för att lära sig säga förlåt? Det är ju något viktigt att lära sig, men vid för tidig ålder (kan jag tänka mig iallafall) så ger det ingen effekt. Jag hade turen att "trilla" över Barnaboken för en tid sedan, som jag skumläste vid tillfället. Där tyckte jag mig läsa att en 2-åring är en högst nyfiken individ, som undersöker allt och att de inte förstår tillsägningar, utan att man ska försöka få dem att tänka på annat. Stämmer det? Eller har jag läst fel?

Min dotter är snart 2 år och ibland händer det att hon kan slå till en. Jag har hört om andra barn i hennes ålder som gör samma sak, men jag förstår inte vad detta beror på. Är det för att testa gränser? Iallafall så efter att jag läst i barnaboken, så bestämde jag mig för att köra en ramsa med henne när hon riktar sina slag "Nej, inte slåss. Klappa, pussa, krama och gosa" och vid varje gest visar jag henne också hur detta går till. Ibland hjälper det, men jag vet inte om hon förstår?

Nu har jag iallafall stött på en annan snart 2-åring som har lärt sig säga förlåt, varpå jag blev väldans förvånad! Så nu undrar jag vad du, Anna, anser om min metod? Ska jag lära min dotter att säga förlåt istället? Detta genom att hon får gå fram och klappa personen på kinden tex. (för prata kan de ju inte göra). Just det...undrar också om man är för hård ifall man ställer barnet en bit ifrån sig och hytter med fingret att det ska stanna där, tills det är lugnt och snällt? Hjälper detta verkligen? Förstår en 2-åring det?

Jag litar till din expertis, Anna. För som du själv skriver i boken, så talar du efter egen erfarenhet...något som jag anser väger tyngre än de gubbar och gummor som sitter bakom ett skrivbord och tolkar rapporter!

Tack för att du brinner för barnens bästa! :heart:

MVH Mammas dotter
inger
Kontakt:

Re: Förlåt?

Inlägg av inger »

Mammas dotter skrev:När har ett barn åldern inne för att lära sig säga förlåt? Min dotter är snart 2 år och ibland händer det att hon kan slå till en. Jag har hört om andra barn i hennes ålder som gör samma sak, men jag förstår inte vad detta beror på. Är det för att testa gränser? Iallafall så efter att jag läst i barnaboken, så bestämde jag mig för att köra en ramsa med henne när hon riktar sina slag "Nej, inte slåss. Klappa, pussa, krama och gosa" och vid varje gest visar jag henne också hur detta går till. Ibland hjälper det, men jag vet inte om hon förstår?
Jag är inte Anna Wahlgren men jag delar med mig av några av mina tankar kring ditt inlägg.
Jag tycker att du gör rätt som visar henne hur man gör förlåt. Om hon slår till dig på kinden tar du handen om handen och visar att man klappar i stället.
Det förstår en tvååring.
Min personliga uppfattning är att människor hasplar ur sig saker som förlåt,tack och så vidare.

Hur skulle det vara om vi alla gjorde förlåt och tack i stället? Små barn lär sig hur som helst av praktiska och konkreta handlingar.

Ord är ord och i vårt samhälle där alla dränks i ord, är det som om ord förlorat sin innebörd. Ordens innebörd förstärks genom handlingar. Gäller oss alla.

Jag tycker däremot inte man hytter med fingret åt en tvååring eller åt någon alls för den delen.(När jag hade ett vikariat på ett boende för hemlösa hade jag en arbetskamrat som bar sig åt så mot vuxna människor, jag slår bakut bara jag hör om den stilen). Jag tror inte att det hjälper att göra så mot en tvååring och jag tycker att det låter lite galet också.

Det finns så många bra exempel både här på forumet och i Banaboken på hur man kan göra i stället.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Mammas dotter

Förlåtelse

Hej och tack för svar! :)
Visst får du svara fastän du inte är Anna. Alla har vi något gott att ge!

Jag har ju tänkt så...att det är bra att visa hur hon ska göra, istället för att skälla och säga att hon ska säga förlåt (för att förstå vad ett förlåt innebär, krävs det förståelse för empati, något man får först i högre ålder, vad jag vet). Fast denna 2-åring gick faktiskt fram och klappade på kinden, när hon "sa" förlåt. Jag funderar bara över om själva begreppet i sig är nödvändigt? Räcker det inte med att visa vad man kan göra istället för att tex slåss? Som du skriver...att ta handen i handen och stryka över kinden.

Ja, jag blir lite fundersam själv över detta med att hytta med fingret. Tydligen finns det en dagmamma här i närheten som förespråkar detta! Jag känner att barnet enbart känner sig bortknuffat och icke önskat, när man gör så. Speciellt eftersom man ställer undan barnet på nytt och fortsätter hålla upp ett finger mot det, när det försöker komma tillbaka till en.

Och vad ska man göra när man ser en förälder som förespråkar detta beteende? Ska man hålla tyst, eller försöka påpeka hur illa det är?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Och tack för varma ord :heart:

Förlåt är bara ett ord. Och även om det finns känsla bakom - vilket man ju verkligen inte kan begära av en tvååring (det är först efter trotsåldern som små barn överhuvudtaget kan leva sig in, någorlunda, i andra människors situation) - så förslår inte ord. Inte bland oss vuxna heller.

Det som gör skillnaden är gottgörelse.

Redan ordet gottgörelse säger allt, tycker jag - det är "förlåt" i handling. Det är att göra gott för att (förhoppningsvis) ta bort det som, medvetet eller ej, blev fel och ont :cry:

Det måste göras. Det räcker inte med att sägas.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Våra barn har lärt sig att göra förlåt i handling. Klappa, blåsa och plåstra om om någon gjort illa sig t.ex. De senaste månaderna har förlåtet i handling kompletterats med ordet förlåt, alldeles av sig självt. Jag tror att det är vi vuxna som brukar säga "Oj, förlåt" om man råkar stöta ihop eller så...

Kram Lua. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Lua skrev:Hej!

Våra barn har lärt sig att göra förlåt i handling. Klappa, blåsa och plåstra om om någon gjort illa sig t.ex. De senaste månaderna har förlåtet i handling kompletterats med ordet förlåt, alldeles av sig självt. Jag tror att det är vi vuxna som brukar säga "Oj, förlåt" om man råkar stöta ihop eller så...

Kram Lua. :heart:
Och det är ju också viktigt, eftersom det ju liksom är en samhällskod. Jag kör både ock, men låter tyngden ligga på handlingen.
Mammas dotter

Tack!

Tack så mycket till alla er som svarat! :D Jag har redan börjat applicera det i handling :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"