Ramsa-frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Låter som att ni har en liten piggis som du beskriver. Och så är det ju lite vingligt vid 8 mån. :? Dels behöver ni vara tydliga med alla rutiner vilket ni verkar vara tycker jag, så att tryggheten finns där när världen känns lite osäker. Sen hade jag 12-45-1,5 i den åldern eftersom vår lilla fia också var väldigt pigg. Så ni kan ju korta av och se om det är där skon klämmer. 8)

När det gäller frysandet så skulle jag ha svalare i rummet. :shock: :wink: Vi har riktigt svalt i hennes rum men hon sover bara i pyjamas som är kortärmad i både armar och ben. Däremot har hon tjockt täcke och vi lägger på en extra filt innan vi lägger oss för natten. Ibland värmer vi en vetepåse och lägger i sängen innan nattning så att sängen är varm och skön att krypa ner i. Det stämmer verkligen som Anna skriver att barn som sover svalt inte sparkar av sig täcket. Så mitt tips blir svalare rum och se om hon behåller täcket på.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Hej och tack för ditt snabba svar!! Ibland känns det som om man bara behöver titta in på detta forumet för att man ska ta sig i kragen och styra upp skutan igen...har funderat på hur jag ska kunna hjälpa henne att varva ner och har nu mörklagt totalt i hennes rum vid alla sovpass och det verkar ha fungerat. Hon har somnat med bara ramsa vid alla tre tillfällena idag utan alltför mycket gnäll och relativt fort (utom första passet).

Ska prova ditt tips med att ha svalare, vill ju själv ha det så.

Hur såg ert schema ut? Jag har minskat lite på 45-min luren...mest eftersom hon tagit så lång tid på sig att somna så det inte har rymts inom marginalkvartarna utan det har blivit en 20-min istället. Men om man lägger en 20 min är det ju lätt att det inte blir något sovit av på den om det tar lite tid att somna så det är kanske bättre att minska på 2-tim luren. Ska fundera lite på hur jag kan få ihop det.

Kram Anna
Tildamamma
Tilda född april 09, kurstart 090907
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej igen. :)

Vårt sov-schema vid 8 mån:

07.00 Morgon
09.15 Sova 45 min
12.30 Sova 1,5 tim
19.00 Natt

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Det har jag kanske inte sagt förut :oops:
Tildamamma skrev: Men om man lägger en 20 min är det ju lätt att det inte blir något sovit av på den om det tar lite tid att somna så det är kanske bättre att minska på 2-tim luren. Ska fundera lite på hur jag kan få ihop det.
Det är lite synd att kapa på middagsluren, om den funkar fint - den kan du behålla länge och den är ju så underbart praktisk! Kanske löser du problemet genom att schemalägga 20-minutaren aningens tidigare eller aningens senare, villket det nu verkar vara läge för - och gå in för den konsekvent nu :?: Ge det tre dagar :wink:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Hej och tack för era svar!
Mörkläggningen verkar ha gjort sitt samt att det är svalare i rummet. Tilda somnar själv, utan buff, men med lite gnäll och det är ju helt ok.
Jag ska minska på 45-min luren för det är ju som du säger Anna, så otroligt skönt med en 2-tim paus mitt på dagen, både för Tilda och för mig. Jag tror helt enkelt inte att hon har varit tillräckligt trött för att somna bra på den.
Idag har hon ställt sig upp själv med stöd mot stol...så duktig och bara 8-mån, mamma blir så stolt!
Detta forum är helt fantastiskt bra, så skönt med andra mammor som verkligen engagerar sig för att hjälpa till, ni är super!

Stor kram till Anna som hjälper så många barn att njuta och njutas!

Kram
Anna
Tildamamma
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Då var det dags igen... lite nya problem. Tilda har hunnit bli 10 mån nu och följer detta schemat
07-9.50 Vaken, frukost vid 7.30, välling vid 9.30
9.50-10.10 Sov 1, 20 min
10.10-13.15 Vaken, lunch vid 12
13.15-14.45 Sov 2, 1,5 h
14.45-19 Vaken, mellis vid 15, middag vid 17.30, nattslurk vid 18.40 därefter skratt och godnatt

Det som har hänt är att alla lurar inkl natten börjar dra ut på tiden, hon somnar helt enkelt inte utan ligger nöjd och pratar, spelar på läppen etc. Jag har låtit henne ligga eftersom hon får förutsättningarna att somna men både lur 2 och natten tar upp till 40 min innan hon somnar (med eller utan påminnelse). Är det dags att byta till en lur? Verkar lite tidigt enl andra scheman på forumet som jag tittat på. Jag upplever det som om hon gått igenom någon fas nu då det känns som om hela hon har förändrats, blivit lugnare, äter större bitar, visar mer intresse för omvärlden, börjat gå med gåvagn. Är det detta som stökar och gör att hon har mer att tänka igenom innan hon somnar? Får tillägga att när hon väl somnar sover hon tills jag väcker henne. Är det någon som upplevt nåt liknande och har några tips?
Kram Anna
Tildamamma
Stolt mamma

Inlägg av Stolt mamma »

Hej
Är bara lite nyfiken på hur det har gått för dig. Jag är på fjärde natten av kuren. Uppfattar att du upplevt samma sak med vår lilla tös. Hon är lugn så länge vi är i rummet och börjar gråta så fort vi lämnar. Känner inte att ramsan tar endast buffning gör henne lugn. Nu är vår tös lite ä'ldre än er så hon ställer sig upp i sängen och låser sig i skriket. Är er tjej glad nu när ni lägger henne uppfattar det som att hon blir ledsen nu så fort hon ser sängen.
Du nkanske har några bra tips från dina erfarenheter?
MVH
Stolt mamma till Ella född 090415
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Hej, vår resa med Tilda har inte varit helt lätt...hon är ett extremt piggt och vaket barn som inte visar några tecken knappt på att hon är trött. Ända tills nu har hon protesterat mot att läggas, jag uppfattar inte det som att hon är rädd för sängen utan för att hon vill vara kvar uppe och se vad som händer...ofta har det tagit 10 min för henne att somna men nu för en vecka sedan hände det något...nu ligger hon i sängen länge och pratar och verkar helt nöjd med tillvaron (idag tog det en timme) innan hon somnar...vet inte vad som har hänt. Vill gärna höra om jag bör ändra hennes schema...???

Det viktigaste jag kan säga till dig är att försöka lyssna av skriket, är hon ledsen eller arg eller rent av förbannad (som vår tös ofta var) och handla efter det. Ramsan har inte tagit alla gånger för oss heller, men man får prova sig fram tills man märker att den tar, med prova menar jag tonläge, glatt eller tryggt etc. Ibland är det bättre att min man ramsar då han är bättre på att ramsa tyst och lugnt och kan hjälpa sista biten till att somna. Vi har haft ganska mycket skrik vissa perioder och ibland har hon somnat direkt, man märker att det är en process man måste jobba på hela tiden. Våra flickor är nästan jämngamla nu, jag kurade i september förra året, då hon var fem mån. Tilda har också börjat stå upp nu så jag vet inte om det spelar in i att hon inte somnar, ibland när jag går in så står hon upp. Då lägger jag helt enkelt ner henne på sidan (sover helst på sidan numera) och buffar några tag (håller min hand på hennes axel så att hon ligger stilla annars fattar hon inte att hon är trött), då ser man ofta att ögonen är på väg att gå igen, då ramsar jag ut lugnt och tyst med tonen ...åh vad det är skönt att sova, precis så gör man, sov nu gott. De gånger Tilda har låst sig i skriket har jag antingen ramsat bestämt eller helt enkelt gått in och lagt tillrätta (i vårt fall har det varit snutte som tappats utanför sängen, täcket av etc dvs ofta ingen rök utan eld), kanske buffat några tag och därefter ramsat ut. Men detta är när själva kuren varit avslutad. Hoppas detta kan hjälpa dig lite...skriv gärna igen om du tror att jag kan hjälpa dig med något. Jag ångrar inte en sekund att vi kurade trots att det ibland har varit lite jobbigt, men det har det varit värt för att få en pigg och utvilad familj!
Kom precis att tänka på att en period då vi hade lite extra strul med vad du beskriver så sa jag till Tilda när jag lade ner henne att "åh vilken skön säng du har, så gott man sover i den och titta här är ju din kanin också, det var väl bra så mysigt ni kommer att ha det här"...kändes som att det blev bättre då, hon uppfattade det mer positivt.
Många kramar till dig och kom ihåg att detta forumet med alla dess änglar finns alltid till din hjälp!
Kram Anna
Tildamamma
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Hej, någon som kan ge mig råd om hur jag ska göra? Tilda har inte somnat på fm-luren alls under två dagar och varje läggning tar längre och längre tid att somna på, har gjort så i mer än en vecka. Igår la jag henne tidigare för middagslur och då sov hon två timmar utan knyst, somnade snabbt också. Är det läge för bara en lur istället för två?
Kram
Anna
Tildamamma
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Hemskt ledsen att du fått vänta så på svar :oops: ! Tycker schemat ser väldigt bra ut jag. Jag har också en extremt pigg liten herre, man tror aldrig han blir trött så honom har vi måst hjälpa lite mer på traven. Jag var också inne på att dra ner till en lur redan i den ålder som din lilla är, men vi märkte snabbt att det inte var en god idé... Men om du byter plats och lägger långluren först och ger förutsättningarna för en 20-minutare senare under dagen under vagnpromenad eller så? Och fyll dagarna med massor av utevistelse och utmaningar, hon verkar vara hungrig på att lära sig? Apropå hunger, får hon äta mycket själv och sitta och utforska mat och bli riktigt proppis?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Hej!! Ingen fara...förstår att ni har mycket att göra och det är ju bättre och viktigare att nya kurare får hjälp först!
Börjar med att svara på matfrågan, jo hon äter mycket själv, macka, ärtor, apelsin, banan, morötter, mammas köttbullar dock inte den "riktiga" maten, den matar jag henne med. Hon verkar vara en långsamätare precis som sin mamma och kanske hinner hon tröttna på att äta innan hon är helt proppmätt, men det känns ändå som om hon äter tillräckligt.
Vad gäller utmaningar känns det som om jag stagnerat lite där, vet inte vad jag ska hitta på...samtliga lådor i huset är undersökta, tvättmaskinen har hon full koll på, hon kryper gärna in själv i ett annat rum än där jag är och leker med vad hon hittar, så hon vill verkligen utforska. Vad brukar ni hitta på? Vad för slags utmaningar behöver hon?
Ute är lite besvärligt, hon kan inte gå själv än och med 40cm snö blir det inte lättare, vi har åkt pulka, är ute och går med henne i bärmes men det blir ju inte så mycket stimulans för henne. Ska försöka tänka till och se vad jag kan hitta på. Får ju inte bli ett gnällinlägg det här!! :D
Har du förslag på hur ett schema med långlur på fm skulle kunna se ut, jag får inte riktigt till det med mattider, vill gärna behålla ett långpass då jag själv brukar passa på att träna då? Sova i vagn har jag inte lyckats med, då finns det för mycket utanför som är mer intressant än att sova, tyvärr eftersom man blir lite låst hemmavid. Drömmen hade varit att kunna åka iväg någonstans och fått henne att sova ändå....
Men imorgon ska vi testa öppna förskolan och se om det kan vara något för oss...
Kram
Anna
Tildamamma
nilam

Inlägg av nilam »

Hej :D

Jag håller med Emma80,
Jag har alltid haft den långa luren först till mina
tex:
morgon 7
sova 10-11,30
lunch 12
mellis 15
sova 15,15-15,35 typ
middag17,30
natt 19

Mina har alltid sovit lurarna i vagnen, av den anledningen du nämner, när jag var på ÖF så sov lillasyster/lillebror ute i vagnen och jag var inne med storasyskonet, sele fick jag använda till sonen och en filt som jag hängde över sufletten för att motverka synintryck.
Ett litet vargproblem :wink: tycker absolut att du ska testa att lägga långluren i vagnen någon gång, det värsta som kan hända är att hon inte sover, men du ger henne förutsättningen, blir det pannkaka så blir det, ingen skada sked :wink:
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"