Är så glad att ha hittat hit och framförallt hittat SHN! Vår lilla tös är nu fem månader och vi började kura henne i måndags och hittills har allt gått bra (sov 12 timmar redan i natt (':P')!!). Redan innan kurandet införde jag schema och jag har behållt samma nu (vill inte ändra för mycket), så det vi vill åstadkomma är somna själv samt sova hela natten.
Schemat vi följer är:
-07 Natt
7-9 Vaken, ammas strax efter 7 och får gröt vid 8
9-9.45 Sova förmiddag
9.45-12 Vaken, lunch vid 10.30 (en liten burk pure (eller motsv hemmalagat) samt halv burk efterrätt), ammas därefter
12-14 Sova lunch (har dock vaknat tidigare två dagar i rad)
14-16.15 Vaken, mellis vid 14.30 (risgröt plus bärmos) plus ammning
16.15-17 Sova eftermiddag
17-19 gröt vid 17.30, bad och bus, nattslurk, skratt till sängen
19-07 Natt
Är medveten om att det totalt är 15,5 timmar så jag behöver se över schemat men ville vänta tills kurandet är över innan jag ändrar, tänkte isåfall antingen dra ner på middagsluren så den blir 1,5 timmar eller minska eftermiddagsluren till 20 min (fast det känns som om hon är ordentligt trött här så det är kanske dumt), hur hade ni gjort?
Har läst SHN-boken flera gånger och även här på forumet, det har dock lett till nya frågor, framförallt med ramsorna.
Som det är nu så lägger jag henne först på rygg i sängen, pussar henne godnatt och därefter vänder jag henne på mage och lägger tillrätta, ramsar mig ut och avvaktar reaktion. Oftast börjar hon protestera redan på väg ut, men jag tycker att det är mest arga, lite frustrerade skrik (har inte låtit speciellt ledsen alls under kurningen). Jag har då avvaktat, husljudat lite och därefter gått tillbaka och gett påminnelseramsa x4, ibland fler, men avvaktat mellan gångerna. När hon tystnar (gnäller och gnyr ända in i sömnen) har jag bekräftat tills jag inte får något svar. På detta sättet somnar hon oftast inom en kvart, dock med en del skrik (inte ledsna)
Nu till min första fråga, när jag börjar ramsa (dvs ramsar mig ut efter läggningen) ska jag då hålla på tills hon blir tyst? Och då väva in bekräftelse när jag märker att hon håller på att somna? Är rädd att hon inte får sina frågor helt besvarade som det är nu...Ofta går det i vågor som blir kortare och kortare och tillslut blir det sömngnöl, vet inte riktigt när jag ska gå in och ramsa så det inte blir fel, ibland känns det som om jag stör henne om jag gör det och ibland känns det som om jag är för passiv...(':(') Någon gång ramsade jag henne i dialog till sömn (riktigt häftigt), men sen blev jag rädd att jag överanvände ramsan...kan man göra det?
Andra frågan; hur gör jag om hon vaknar upp under natten, hittills har jag ramsat x4, avvaktat och ev påminnt, alt bekräftat, är det rätt sätt? Eller ska man ramsa till tyst här också?
Tredje frågan; Nu när jag väcker henne efter sovningen (framförallt på dagen) börjar hon ofta gråta helt förtvivlat, detta har hon börjat med nu efter kurningen, har ni något tips på hur jag kan lösa detta. Vill ju att hon ska tycka det är lika skönt och roligt att vakna som att sova.
Fjärde och sista (för denna gången) frågan: Nu sover hon i vårt sovrum, och vi sover för tillfället på soffan (jag sov de två första nätterna i sovrummet men flyttade ut till soffan igår, dels för att backa och för att kunna slappna av lite själv)...kanske därför hon sov hela natten...Jag har insett att jag vill flytta henne till eget rum där hon kan sova ostört, kan man göra det under pågående uppföljningsvecka eller ska man vänta tills den är slut? Jag vågar inte flytta in oss i sovrummet så vi stör henne men det känns inte så lockande att sova på soffan en hel vecka till...
Hoppas ni kan hjälpa mig med mina förvirrade frågor!!! Det gick så bra i början tyckte jag men ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag...
Många kramar
Tildamamma - som till en början var tvärsäker på hur det skulle göras